Dzisiaj jest: Sobota, 19.10.2019 Imieniny: Piotra i Ziemowita



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

10 największych pułapek dietetycznych


21.08.2014
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


10 największych pułapek dietetycznych


   Osoby odchudzające się posiadają zazwyczaj niezbyt dużą wiedzę z zakresu dietetyki, dlatego często zawierzają informacjom podanym przez producentów żywności, obiegowym opiniom i reklamie. Przedstawiamy główne pułapki dietetyczne, których lepiej unikać.

   Większość osób nie zdaje sobie sprawy z pomyłek podczas układania jadłospisu i robienia zakupów. Poniższe wskazówki rzucą światło na podstawowe błędy popełniane w trakcie diety odchudzającej. Produkty przedstawione poniżej uchodzą za sprzymierzeńców odchudzania. Niemniej jeżeli przyjrzymy się bliżej ich zawartości oraz działaniu na organizm łatwo zauważymy, że dietetyczny charakter pokarmu jest wyłącznie pozorny.





1. Słodki aspartam

   Słodzik jest substancją dodawaną do wielu spożywczych produktów. Należy też do popularnych zamienników białego cukru. Mogłoby się wydawać, że niskokaloryczny, słodzący dodatek nie ma negatywnego wpływu na zdrowie. Niemniej aspartam (E951) może mieć potencjał kancerogenny. Substancja jest około 200 razy słodsza od sacharozy, ale jednocześnie zwiększa ryzyko zachorowania na raka płuc i wątroby. Poza tym, aspartam może przyczynić się do przedwczesnego porodu. Amerykańscy naukowcy wykazali, że spożywanie aspartamu zwiększa zachorowalność na niektóre choroby nowotworowe, w tym głównie chłoniaki i nowotwory układu krwionośnego. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Żywności nie zakazała stosowania tej substancji słodzącej, ponieważ wyniki badań amerykańskich naukowców nie są wystarczającą podstawą naukową. Aspartam znajduje się w gumach do żucia, produktach spożywczych typu light, wyrobach cukierniczych i nabiale. Dyskusje na temat szkodliwego wpływu aspartamu na zdrowie oraz badania, które miałyby dać jednoznaczną odpowiedź w tej kwestii wciąż się toczą.



2. „Lekka” beza

   Lekkie, puszyste i słodkie bezy nie są zdrową, niskokaloryczną przekąską. Przed kolejnym wyjściem do piekarni warto zapoznać się z przepisem na ten przysmak. Do białek ucieranych na gładką masę cukiernik dodaje wysokokaloryczny cukier puder. Beza o wadze 10 g zawiera około 40 kcal. Poza tym, słodki wypiek jest często wzbogacany kremem przygotowanym na bazie śmietanki lub serka mascarpone. Wartość energetyczna takiego deseru jest dość wysoka. Po zjedzeniu jednej bezy nie przytyjemy, ale w przypadku słodyczy i słonych przekąsek apetyt rośnie w miarę jedzenia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zjemy od kilku do kilkunastu sztuk.



3. Mleko sojowe

   Mleko sojowe uchodzi za zdrowy zamiennik krowiego mleka, ponieważ nie zawiera laktozy. Osoby, które nie tolerują mlecznego cukru często sięgają po sojowy przysmak. Wartość energetyczna naturalnego sojowego mleka wcale nie jest wysoka i wynosi mniej więcej tyle, co kaloryczność chudego, krowiego mleka. Producenci wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów przygotowali szeroką gamę produktów sojowych w różnych smakach. Na sklepowych półkach znajdziemy mleko bananowe, waniliowe i czekoladowe. Są to napoje wzbogacone cukrem, który łatwo się przyswaja zwiększając gwałtownie poziom cukru we krwi. Najbardziej dietetycznym i zdrowym wyborem jest zatem naturalne mleko sojowe pozbawione zbędnych dodatków.



4. Cukier brązowy jest zdrowszy ?

   Brązowy cukier przez wiele lat uchodził za zdrowszy zamiennik białej słodyczy. Niemniej zawartość kalorii jest taka sama. Trzcinowy (ciemny) cukier jest znacznie droższy, ale zawiera sacharozę, podobnie jak biały. Dwucukier przyczynia się do wzrostu masy ciała bez względu na to, z jakiej rośliny pochodzi. Zarówno cukier brązowy, jak i biały są szkodliwe dla osób odchudzających się. Biały cukier zawiera ok. 396 kcal, a brązowy ok. 373 kcal, zatem różnica jest stosunkowo niewielka. Zamiana białego produktu na ciemny może spowodować jedynie lekkie odchudzenie portfela.



5. Ciemne pieczywo nie zawsze zdrowe

   Ciemne pieczywo należy do grona najczęściej fałszowanych produktów. Producenci chcąc poprawić wyniki sprzedaży i zachęcić konsumentów do wyboru swoich produktów, celowo upodabniają je do artykułów spożywczych uznawanych za zdrowe. Żytni chleb razowy jest ciemnym pieczywem uchodzącym za najzdrowszy gatunek. Charakteryzuje się szaro-brązowym zabarwieniem. Producenci pszennego pieczywa powstałego na bazie drożdży, a nie zakwasu, chcąc poprawić jego wygląd dodają m.in. karmel. Skórka pieczywa wzbogaconego tym dodatkiem ma czekoladowo-brązowy kolor. Lepiej omijać takie produkty szerokim łukiem. Warto sprawdzić etykietkę pieczywa przed dokonaniem zakupu. Dodatki takie, jak syrop glukozowo-fruktozowy i skrobia kukurydziana nie mają dobrego wpływu na odchudzanie.



6. Produkty light

   Wiele osób wybiera dietetyczne słodycze i tzw. produkty light, żeby przyspieszyć efekty odchudzania. Czekolada dla osób odchudzających się zawiera mało cukru, ale za to więcej tłuszczu. Kaloryczność przysmaku jest niemal taka sama, jak tradycyjnego wyrobu. Kolejnym produktem, który może być zgubny dla sylwetki są wafle ryżowe. Lekkie i niskokaloryczne przekąski zawierają bardzo mało błonnika pokarmowego i białka, dlatego zapewniają uczucie sytości na krótki czas. Głód pojawia się bardzo szybko, bo zawarte w nich cukry są łatwo przyswajalne. Kolejnym produktem, z którego lepiej zrezygnować są dietetyczne płatki śniadaniowe. Zawierają dodatek cukru w postaci syropu glukozowo-fruktozowego, kandyzowane owoce, albo syrop brązowego cukru bądź słodowy ekstrakt jęczmienny. Są to dodatki, które mają bardzo negatywny wpływ na efekty odchudzania.



7. Uważaj na sałatki

   Warzywa są niskokaloryczne i nie powodują przybierania na wadze. Niemniej produkty dodawane do nich podczas przyrządzania sałatek są wyjątkowo tuczące. Należy zrezygnować ze śmietany kremówki, czy bułki tartej z masłem. Zarówno ogórki, jak i fasolka szparagowa zawierają mało kalorii, ale jeżeli połączymy je z wymienionymi wyżej dodatkami nie ma to żadnego znaczenia. Posiłek będzie zawierał warzywa, ale też mnóstwo pustych kalorii, więc mimo spożywania zdrowego pokarmu roślinnego nie schudniemy. Można zniwelować tuczący efekt popularnych sałatek poprzez zastąpienie śmietany odtłuszczonym jogurtem.



8. Chrupiąca panierka

   Chude mięso z kurczaka znajduje się na liście dozwolonych produktów w przypadku wielu restrykcyjnych i skutecznych diet (np. diety Dukana, diety South Beach). Niemniej jednak jeżeli usmażymy je w panierce na głębokim tłuszczu zmieni się w tuczący przysmak. Podobnie jest w przypadku ryb i owoców morza. Sposób przyrządzania potraw ma kluczowe znaczenie dla odchudzania. Chude mięso, ryby i owoce morza powinny być gotowane na parze, albo smażone lub pieczone bez dodatku tłuszczu. Wtedy pomogą zgubić zbędne kilogramy i nie przyczynią się do wzrostu zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie.



9. Żółte sery

   Dietetycy przestrzegają przed spożywaniem nadmiaru wędlin i innych mięsnych przetworów, często zapominając o równie tuczących żółtych serach. Ser gouda zawiera 356 kcal w 100 gramach. Podana porcja produktu zawiera ok. 25 g białka i tylko 0,10 g węglowodanów, niemniej aż 28 g tłuszczu pochodzenia zwierzęcego. Są to nasycone kwasy tłuszczowe, które przyczyniają się do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi i przybierania na wadze. Żółte sery powinny być spożywane z umiarem. 1 plaster (20 g) zawiera ok. 74 kcal i 6 g tłuszczu. Warto o tym pamiętać podczas przyrządzania smacznych kanapek.



10. Alkohol

   Osoby, które piją alkohol ponad miarę są bardzo szczupłe, a niekiedy nawet wychudzone. Stąd też pojawiło się błędne przekonanie, że alkohol nie tuczy. Tymczasem trunek jest największą pułapką dietetyczną, w którą wpada wiele osób. Kieliszek słodkiego wina zawiera 120 kcal (6 dużych ogórków), a mały kieliszek wódki aż 190 kcal (ok. 0,4 kg czereśni). Osoby pijące alkohol tracą apetyt i często nie jedzą tyle, ile powinny, dlatego ich masa ciała jest niska. Jeżeli połączymy dietę z alkoholowymi trunkami, jej efekty nie będą zadowalające. Najbardziej zdradliwe są słodkie koktajle, które oprócz alkoholu zawierają dużo cukru.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE