Dzisiaj jest: Piątek, 23.02.2018 Imieniny: Romany i Damiana



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5791

10 popularnych suplementów diety


29.11.2014
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


10 popularnych suplementów diety


   Suplementy diety wspomagające odchudzanie są od lat testowane przez naukowców. Jak do tej pory żadne tabletki nie umożliwiły spadku wagi bez jednoczesnego zmniejszenia podaży kalorii i zwiększenia aktywności fizycznej.

   Wśród suplementów diety można wyróżnić substancje białkowe (np. l-karnityna), substancje pochodzenia roślinnego (np. wyciąg z białej morwy, fasolamina) oraz substancje stymulujące (np. guarana, kofeina). Poza tym suplementy diety mogą zawierać substancje pokarmowe (np. chrom, błonnik). Stosowanie wspomnianych środków zgodnie z zaleceniami producenta nie powinno doprowadzić do negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Poniżej przedstawiamy 10 najbardziej popularnych suplementów oraz ich mechanizm działania.





1. Zielona kawa

   Wbrew opiniom zamieszczanych na forach internetowych zielona kawa nie rozpuszcza złogów tłuszczu. Sama w sobie nie ma właściwości odchudzających. Jej działanie jest uwarunkowane dużą zawartością kwasu chlorogenowego, który jest antyoksydantem obniżającym wchłanianie cukru. W efekcie organizm jest pobudzany do aktywnego korzystania zgromadzonych zapasów. Kiedy poziom glikogenu w mięśniach i glukozy we krwi jest zbyt niski, organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową. Stan ten jest możliwy wtedy, gdy do podaż węglowodanów jest niska. Należy zatem pamiętać o zmniejszeniu kaloryczności posiłków, bo ekstrakt z zielonej kawy sam nie poradzi sobie z aktywacją spalania tkanki tłuszczowej. Najlepiej pomóc mu także aktywnością fizyczną, która zwiększa zapotrzebowanie mięśni na węglowodany.



2. Zielona herbata

   Napar z zielonej herbaty wykazuje niewielkie działanie odchudzające sprowadzające się do ograniczenia apetytu i pobudzenia organizmu do aktywności. Niemniej ekstrakt jest bogatym źródłem galusanu epigallokatechiny zwanego dalej EGCG. Przyspiesza on przemianę materii i spalanie tłuszczu. Niemniej należy dodać, że wyciąg powinien być stosowany przez okres minimum 4 tygodni, aby stężenie w organizmie było odpowiednie i substancja mogła zadziałać. Pierwsze efekty mogą być widoczne wcześniej.



3. Guarana

   Działanie guarany polega na zwiększeniu koncentracji, zmniejszeniu zmęczenia oraz zwiększeniu przepływu krwi przez naczynia mózgowe. Poza tym guarana zwiększa wydzielanie enzymów trawiennych i hormonów. Jednym słowem sprawia, że człowiek pracuje bardziej efektywnie. Nasiona guarany zawierają kofeinę, więc w przypadku suplementacji należy ograniczyć picie kawy. Odchudzające działanie guarany sprowadza się do poprawy metabolizmu i zahamowania uczucia głodu.



4. Chrom

   Chrom jest jak dotąd jedynym minerałem wykorzystywanym w roli suplementu diety. Pierwiastek pozytywnie wpływa na metabolizm i ogranicza odkładanie się tłuszczu w organizmie. Należy do głównych czynników zapobiegających otyłości. Chrom wpływa na wydzielanie insuliny zwiększając syntezę glikogenu. Tym samym utrzymuje on stabilny poziom cukru we krwi. Chrom zapobiega nadmiernemu apetytowi na słodycze oraz pomaga uniknąć napadów wilczego głodu.



5. L-Karnityna

   L-Karnityna jest polecana osobom odchudzającym się poprzez zwiększenie aktywności fizycznej. Jej zadaniem jest transportowanie kwasów tłuszczowych do komórek. W organizmie występuje ona w naturalnej postaci jako jeden z aminokwasów. Dodatkowa suplementacja zwiększa jej dostępność. L-karnityna zapobiega niedokrwieniu mięśni poprawiając przepływ krwi w czasie wysiłku.



6. Fasolamina

   Fasolamina jest substancją hamującą aktywność enzymu alfa-amylazy. W efekcie skrobia nie jest trawiona. Fasolamina obniża wartość kaloryczną posiłków oraz znacząco zmniejsza ilość węglowodanów trawionych w organizmie. Zapobiega ona magazynowaniu glukozy w postaci tkanki tłuszczowej. Fasolamina powinna być przyjmowana tuż przed posiłkiem. Zaletą działania wyciągu z białej fasoli jest też utrzymanie właściwego poziomu cukru we krwi.



7. Kwas linolowy

   Kwas linolowy, a właściwie sprzężony kwas linolowy (tzw. CLA) ma pozytywny wpływ na redukcję masy ciała, ponieważ redukuje tkankę tłuszczową i reguluje przemiany tłuszczowe w organizmie. Poza tym CLA hamuje odkładanie się tłuszczu i poprawia jego spalanie. Sprzężony kwas linolowy pobudza transport kwasów tłuszczowych do mitochondriów, gdzie są spalane. CLA sprzyja zwiększeniu się masy mięśniowej w organizmie.



8. Chitosan

   Chitosan hamuje wchłanianie tłuszczu zapobiegając rozdrabnianiu jego cząsteczek. Kosmki jelitowe nie mogą go wchłonąć, dlatego tłuszcz przechodzi przez cały układ trawienny, aby zostać wydalony. Chitosan obniża kaloryczność posiłków dzięki czemu zapobiega nadwyżce kalorycznej i wspomaga odchudzanie. Należy zażyć go tuż przed posiłkiem popijając wodą. Trzeba pamiętać o tym, że chitosan może powodować zaparcia oraz hamować wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K).



9. Błonnik pokarmowy

   Błonnik pokarmowy pęcznieje w żołądku i zaspokaja uczucie głodu. Bardzo szybko dochodzi do zwiększenia uczucia sytości. Poza tym, błonnik oczyszcza jelita i odtruwa organizm z toksyn, które mogą spowalniać odchudzanie. Błonnik pokarmowy jest ważny na każdym etapie utraty wagi - oczyszczaniu, spalaniu tkanki tłuszczowej i utrzymaniu metabolizmu na optymalnym poziomie. Suplementy z błonnikiem mają postać pastylek, które należy popić dużą ilością wody, albo tabletek do ssania.



10. Wyciąg z białej morwy

   Ekstrakt z liści morwy białej pomaga utrzymać zrównoważony metabolizm węglowodanów w organizmie człowieka. Ekstrakt ogranicza wchłanianie węglowodanów po posiłku. Pomaga on utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi, a tym samym wspomaga odchudzanie. Bardzo często jest łączony z chromem, który wzmacnia jego działanie i czyni preparat bardziej skutecznym.



   Wszystko jest dla ludzi - suplementy diety także, ale stosujmy je z głową. Racjonalne odżywianie, ruch na świeżym powietrzu i odpowiednie preparaty pomogą utrzymać zdrowie i smukłą sylwetkę. Warto zwrócić uwagę na to, że niektóre z wymienionych substancji mają podobne działanie, np. fasolamina i wyciąg z morwy białej, albo guarana i zielona herbata. Stosowanie dwóch substancji o podobnym działaniu jest pozbawione sensu i może przyczynić się do negatywnych skutków zdrowotnych. O ile substancje ograniczające wchłanianie cukrów nie są bardzo szkodliwe nawet w nadmiarze, o tyle kofeina zawarta w zielonej kawie, guaranie czy też zielonej herbacie (tzw. teina) może przyczynić się do nadciśnienia. Stosując suplementy trzeba zwiększyć spożycie niegazowanej wody mineralnej, zwłaszcza w przypadku suplementacji błonnika.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2

SONDA


Jaki jest Twój ulubiony napój rozgrzewający?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olej lniany Olej lniany

Iwan Nieumywakin

Wydawnictwo: Hartigrama


Książka poczytnego rosyjskiego autora o niedocenianych prozdrowotnych właściwościach oleju lnianego. Zawiera historię uprawy lnu i wykorzystywania jego włókna i nasion, przykłady zastosowań

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE