Dzisiaj jest: Piątek, 24.11.2017 Imieniny: Jana i Flory



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5783

Dieta Antoine'a - nowa odsłona żywienia na zasadzie niełączenia


07.08.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Dieta Antoine'a - nowa odsłona żywienia na zasadzie niełączenia


   Dieta Antoine'a jest jedną z ostatnio popularnych metod odchudzania. Biorąc pod uwagę jej założenia można z całą pewnością stwierdzić, że ma ona charakter diety niełączenia.

   Nie obejdzie się bez krytyki. Trudno nazwać ten sposób odżywiania zdrowym, a już na pewno nie zbilansowanym. Charakterystyczna jest też metoda odchudzania oparta na diecie Antoine'a. Jeżeli nie połączy się jej z innym, bardziej zbilansowanym, ale niskokalorycznym sposobem odżywiania, to prawdopodobieństwo wysokiego efektu jo-jo jest bardzo wysokie. Być może już stosujesz tę dietę, albo właśnie zamierzasz przejście na taki sposób odżywiania. Poniższe rozważania na temat jej wpływu na zdrowie i sylwetkę powinny pomóc w podjęciu świadomej decyzji i uniknięciu przykrych konsekwencji nieprawidłowego stosowania tej metody żywienia.





Trwa tylko 7 dni i możesz ją powtórzyć co miesiąc

   Dieta Antoine'a nie jest metodą żywienia „na całe życie”, jak na przykład trzecia faza diety South Beach. Według autora tego sposobu odżywiania możesz stosować ją maksymalnie raz w miesiącu i tylko przez 7 dni. Ułożenie jadłospisu nie jest skomplikowane, ale jak już zostało wspomniane wyżej brak zbilansowanego charakteru powoduje, że stosując ją dłużej narażasz się na niedobory żywieniowe.



Obiecuje utratę 4-8 kg w ciągu jej trwania

   Według opinii znalezionych w sieci, bazujących zapewne trochę na doświadczeniach osób stosujących tę dietę, trochę na obietnicach jej autora,  w ciągu tygodnia trwania diety Antoine'a można schudnąć od 4 do 8 kg. Co ciekawe, nie ma konieczności ograniczania ilości pokarmu. Ten typ diety niełączenia zakłada ograniczenie się każdego dnia do zjadania produktów z jednej grupy i unikania produktów z innych „koszyków” żywieniowych.



7 grup na każdy dzień tygodnia

   Jadłospis w przypadku diety Antoine'a jest trochę monotonny w wymiarze jednego dnia, ale nie w wymiarze jednego tygodnia. W pierwszym dniu jesz tylko warzywa, w drugim wyłącznie owoce, w trzecim jedynie mięso, a czwarty dzień diety jest przeznaczony dla produktów zbożowych. W piątym dniu możesz zjeść tylko sery i nabiał, ale z wyjątkiem jaj. Jaja są osobną grupą przeznaczoną na szósty dzień tygodnia. W siódmym dniu możesz zjeść tylko ryby. Pierwszy problem dostrzegalny na pierwszy rzut oka to sposób podziału pożywienia na grupy. Kompletnie nie uwzględnia on oczekiwań osób, które stosują dietę wegetariańską. Dieta Antoine'a zdecydowanie nie jest dla nich! Podobnie jest w przypadku osób uczulonych na gluten (produkty zbożowe) i osób nietolerujących laktozy (sery i nabiał). Można wybrać takie produkty, które ani glutenu, ani laktozy nie zawierają, ale z drugiej strony - jak efektywnie pracować i uczyć się, jeżeli przez cały dzień sączy się mleko bez laktozy, albo je kasze bez żadnych dodatków? Naszym zdaniem, ani to smaczne, ani zdrowe.

   Trudno przyrządzić smaczny posiłek, jeżeli mamy pod ręką tylko produkty z jednej grupy. Wyjątkiem są warzywa i owoce. Z warzyw można przyrządzić np. warzywne ragout, albo zupę, a z owoców - musy i koktajle. Nie można jednak dodać żadnych innych produktów z pozostałych grup, więc prawdopodobnie będzie to zupa krem na bazie bulionu warzywnego i koktajl bez żadnego kefiru, ani maślanki, rozwodniony świeżo wyciśniętym sokiem owocowym.

   Taki plan żywieniowy ma jednak pewne zalety. Po pierwsze, autor diety skłania do wyboru nisko przetworzonych produktów, które nie są połączone z innymi składnikami w drodze przemysłowej produkcji. Pijemy kefir bez przecieru owocowego i cukru, rybę ugotowaną na parze, bez dodatku panierki, czy też makaron bez tłustego sosu. W ten sposób uczymy się gotować od podstaw i wybierać zdrowsze produkty. Można stosować przyprawy ziołowe (np. majeranek, pieprz cytrynowy, zioła prowansalskie, bazylię, oregano) i korzenne (np. kardamon, cynamon, imbir). Sól zdecydowanie odradzamy, podobnie jak cukier, ale autor dopuszcza dodawanie szczypty tych składników do gotującej się potrawy. Możesz stosować różne techniki przyrządzania potraw - nie tylko gotowanie na parze. Do wyboru masz:

- pieczenie z niewielką ilością tłuszczu
- duszenie
- smażenie na niewielkiej ilości tłuszczu
- gotowanie
- gotowanie na parze
- blanszowanie

   Drugą zaletą diety Antoine'a jest stosunkowo niski koszt jej przeprowadzenia. Autor dopuszcza spożywanie takich napojów, jak woda, czarna kawa, herbata, napary ziołowe i wino, ale w niewielkich ilościach. Stosownie do zaleceń kawę z mlekiem można wypić tylko w dzień nabiałowy, a herbatę z cytryną wyłącznie w drugim dniu diety.



Tajemnica skuteczności diety Antoine'a

   Dieta Antoine'a jest monotonna w wymiarze jednego dnia, dlatego ostatecznie prowadzi ona do redukcji apetytu, ponieważ organizm jest już znużony jedzeniem tego samego. Mechanizm ograniczania ochoty na jedzenie jest następujący - na śniadanie zjesz dość dużo, na obiad nieco mniej, a na kolację tylko odrobinę. Podobno najtrudniej przeżyć dzień, w którym trzeba jeść wyłącznie jajka. Przykładowy jadłospis może wyglądać tak - na śniadanie jajecznica z samych jajek, na drugie śniadanie jajko na twardo, na obiad omlet, a na kolację jajka w koszulkach. Ryby nie można skrapiać cytryną! Polecamy użyć cytrynowego pieprzu i ziół prowansalskich. Możesz je piec w folii aluminiowej, z niewielką ilością masła.



Niedobór witaminy B12 i mikroelementów

   Osoby, które stosują dietę Antoine'a dłużej niż 7 dni i częściej niż raz w miesiącu, są bardzo narażone na niedobór witaminy B12 oraz mikroelementów. Być może dieta jest efektywna i można stracić szybko kilka ładnych kilogramów, ale z drugiej strony, po zakończeniu diety występuje bardzo wysokie ryzyko wystąpienia efektu jo-jo. Dlatego bardziej rozsądne jest stosowanie tej diety niełączenia w połączeniu z niskokaloryczną, zbilansowaną dietą (np. dietą 1500 kcal, dietą 1800 kcal). Trzeba ją rozpocząć ósmego dnia i pilnować się, żeby „nie rzucić się na jedzenie”, zwłaszcza na słodycze i produkty wysoko przetworzone.

   Stosowanie diety Antoine'a dłużej niż jest to zalecane może przynieść jeszcze jeden nieprzyjemny skutek - zaburzenia w trawieniu. Wydaje się, że tydzień do bardzo mało, ale trudno wytrzymać osobom, które dużo pracują fizycznie, jedzą na mieście i spotykają się często ze znajomymi. Poza tym, diecie towarzyszą zmęczenie i osłabienie. Mogą pojawić się takie dolegliwości, jak bóle i zawroty głowy oraz mdłości. Omawiana dieta niełączenia jest łatwa, lekka i przyjemna, ale tylko pozornie. W praktyce może okazać się trudna do wytrzymania.



Bez wysiłku fizycznego

   Według dominującego, słusznego poglądu, odchudzanie powinno opierać się na trzech filarach - odpowiednim nastawieniu psychicznym osoby odchudzającej się („robię to dla siebie i dla swojego zdrowia”), wysiłku fizycznym i zbilansowanej diecie o nieco obniżonej kaloryczności. Dieta Antoine'a jest tak niezdrowa, że nie ma mowy o ćwiczeniach. Wysiłek fizyczny tylko pogłębi uczucie osłabienia. Poza tym, z tego sposobu odchudzania nie mogą skorzystać osoby cierpiące na przewlekłe choroby.



Możesz zmodyfikować kolejność grup żywieniowych

   Przedstawiony na wstępie artykułu schemat może być modyfikowany - nie musisz zaczynać tygodnia od warzyw i kończyć zjedzeniem ryby. Możesz zmienić kolejność spożywania poszczególnych  grup pożywienia według własnego uznania. Nie musisz jeść posiłku z kalkulatorem kalorii w ręku, co znacznie ułatwia wytrwanie na diecie. Ciągłe liczenie kalorii może być bardzo frustrujące i czasochłonne. Pamiętaj, żeby nigdy nie spożywać napojów przed posiłkiem - pij między posiłkami, żeby nie rozcieńczać soków trawiennych i nie utrudniać procesu trawienia.



Dieta Antoine'a a inne diety niełączenia

   Klasyczne diety niełączenia, które już dobrze znamy, zakładają unikanie łączenia białek z węglowodanami. Dieta niełączenia autorstwa dr Antoine'a zdecydowanie wywraca do góry nogami znany do dziś schemat założeń metod odchudzania tego rodzaju. Po pierwsze, zasada niełączenia nie koncentruje się na składnikach odżywczych, ale na poszczególnych grupach żywieniowych. Po drugie, w przeciwieństwie do tradycyjnych diet niełączenia nie może być stosowana dłużej niż tydzień. Ponadto, tempo odchudzania na diecie Antoine'a jest znacznie szybsze niż w przypadku innych diet niełączenia. Omawiana dieta ma jednak bardziej monotonny charakter i wiąże się z wyższym ryzykiem efektu jo-jo.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 1

SONDA


Jaki jest Twój ulubiony napój rozgrzewający?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olejki aromatyczne w domowej apteczce Olejki aromatyczne w domowej apteczce

Susanna Farber, Axel Meyer

Wydawnictwo: Purana


Naturalne, czyste zapachy dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Olejki eteryczne wyrażają ducha rośliny w postaci jej charakterystycznego zapachu. Mogą nas orzeźwiać, jak cytrusy, upajać, jak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE