Dzisiaj jest: Środa, 23.10.2019 Imieniny: Teodora i Seweryna



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Dieta eliminacyjna dla alergików


02.10.2014
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Dieta eliminacyjna dla alergików


   Reakcja alergiczna to odpowiedź układu odpornościowego (a dokładniej - przeciwciał immunoglobulin E) na pojawienie się w organizmie jakiegoś składnika rozpoznawanego przez ów układ jako „obcego”. O ile jest w pełni normalne, wręcz pożądana, gdy owym składnikiem jest np. jakiś wirus czy bakteria, problem zaczyna się, gdy organizm zaczyna traktować tak samo składniki pożywienia. Mówimy wtedy o alergii pokarmowej.

   Nietolerancja pokarmowa, choć jej objawy będą w dużej mierze podobne do tych wywoływanych przez alergię, jest jednak czymś od niej innym. W mechanizm nietolerancji pokarmowej zaangażowany jest nie tylko układ odpornościowy, ale również i układ trawienny.



   Nietolerancje pokarmowe, w przeciwieństwie do alergii, niekoniecznie ujawniają się w przypadku zjedzenia małej ilości danego produktu. Związane są bowiem z niemożnością prawidłowego strawienia oraz wchłonięcia składników odżywczych zawartych w danym pożywieniu. Poza tym, o ile reakcja alergiczna pojawia się natychmiast, przykre objawy związane z nietolerancją pokarmową mogą dać się zaobserwować jakiś czas po zjedzeniu nieprawidłowo skomponowanego posiłku.

   Niezależnie od tego, czy naszym problemem jest alergia czy nietolerancja pokarmowa, z odpowiedzią na pytanie, co i jak jeść, przychodzi dieta eliminacyjna.



Czym jest dieta eliminacyjna?

   Dieta eliminacyjna to sposób odżywiania, zgodnie z którym z codziennego menu wyklucza się pokarmy, które wywołują reakcję alergiczną (czy quasi-alergiczną).

   Stosowanie diety eliminacyjnej ma dwa cele. Po pierwsze, wykluczenie konkretnych produktów z jadłospisu nie naraża nas na występowanie związanych z ich spożywaniem niepożądanych reakcji organizmu. Tym samym dieta eliminacyjna jest pewnego rodzaju doraźnym środkiem pomocy dla alergików - jeśli nie jedzą tego, co ich uczula, funkcjonują tak jak wszyscy.

   Po drugie, jeśli będziemy przestrzegać zaleceń diety eliminacyjnej konsekwentnie przez długi czas, możemy złagodzić (lub nawet zniwelować) reakcję alergiczną, która dany pokarm wywołuje czy mógłby wywołać. Znaczy to tyle, iż np. silne uczulenie na dany produkt, jeśli będziemy unikać go odpowiednio długo, osłabnie lub zniknie, gdy kiedyś zdecydujemy się na jego spożycie. Jest to długofalowy cel stosowania diety eliminacyjnej i zarazem jej efekt.



Jak przeprowadzić dietę eliminacyjną?

   Dieta eliminacyjna powinna być prowadzona pod okiem alergologa prowadzącego. Ten, w oparciu o wywiad z pacjentem i wyniki przeprowadzonych testów alergicznych, ustala dozwolone w diecie produkty, na których oprzeć ma codzienna dieta alergika. Wykluczone zostają z niej pokarmy alergizujące i potencjalnie alergizujące lub te nietolerowane.

   Dieta eliminacyjna pomaga również zweryfikować, które z potencjalnych alergenów faktycznie uczulają. Pacjent co około 2 tygodnie wprowadza do swojego jadłospisu jeden z produktów potencjalnie uczulających i obserwuje reakcje swojego organizmu. Jeśli żadna nie następuje, obwiniany o zdrowotne problemy pokarm jest „niewinny”.

   Wprowadzanie nowych pokarmów do podstawowej diety opracowanej przez lekarza należy przeprowadzać niezwykle ostrożnie - zaczynamy zawsze od bardzo małych porcji.

   Jeśli nie mamy wykonanych testów alergicznych i nie chcemy zdecydować się na wizytę u lekarza (np. dlatego, iż testy faktycznie nie są do końca wiarygodne, możemy uczulać się na często spożywane pokarmy, alergie zmieniają się sezonowo itd.), możemy przeprowadzić dietę eliminacyjną na własną rękę. Przydatny będzie do tego tzw. „dzienniczek alergika”. Jest to zeszyt, w którym zapisywać będziemy wszystko, co jemy, oraz opisywać samopoczucie, stan skóry, reakcje ze strony układu pokarmowego itd. Poprzez uważną obserwację własnego organizmu będziemy mogli sami wyodrębnić grupę „bezpiecznych” produktów, na których oprze się dieta eliminacyjna, po czym wprowadzać, również co dwa tygodnie, pokarmy, których wpływ trzeba zweryfikować. Potrzeba jednak podejść do prowadzenia dzienniczka oraz jego późniejszej analizy bardzo poważnie, gdyż reakcje alergiczne po spożyciu danego pokarmu mogą pojawić się nawet dopiero po dwóch dniach.



Objawy alergii i nietolerancji pokarmowej

   Warto poważnie zastanowić się nad przejściem na dietę eliminacyjną, jeśli, po spożyciu jakiś pokarmów (lub w okresie, w którym jadamy ich bardzo dużą ilość) obserwujemy u siebie takie reakcje jak np.:

- problemy skórne: pokrzywka, zajady, zmiany przypominające trądzik, cellulit, wysypki itd.
- problemy trawienne: wzdęcia, gazy, biegunka, bóle brzucha
- mdłości
- zatrzymywanie wody w organizmie
- infekcje dróg moczowych
- zmęczenie, drażliwość
- migreny

   Objawy te często kojarzone są, nawet przez samych lekarzy, z różnymi jednostkami chorobowymi. Tym samym pacjenci poddawani są konkretnym terapiom, przyjmują przepisane leki, ale wszystkie te działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, gdyż przyczyna wyżej wymienionych dolegliwości leży właśnie w nieodpowiedniej diecie.



Najczęściej alergizujące produkty spożywcze

   Produkty, których obecność w diecie szczególnie należy wziąć pod lupę, gdyż alergizują najczęściej, to:

- nabiał (alergenem są białka mleka krowiego)
- jajka
- orzechy (głównie ziemne i laskowe)
- owoce cytrusowe oraz truskawki
- niektóre warzywa, np. seler, pomidory, pietruszka i marchew
- ryby i owoce morza
- gluten (białko niektórych zbóż, głównie pszenicy)
- kakao
- rośliny strączkowe (głównie soja)
- dodatki do żywności (konserwanty, barwniki, emulgatory itd.)
- gorczyca (i produkowana z niej musztarda)
- cynamon



Reakcje krzyżowe

   Czasem, w kontakcie z jakimś alergenem, osoba, u której teoretycznie nie powinien on wywoływać żadnej niepożądanej reakcji, jednak ją ma. Nazywamy ją wtedy reakcją lub alergią krzyżową.

I tak, u osób uczulonych na pyłki brzozy, krzyżową reakcję alergiczną wywołują również:

- pyłki: leszczyny, olszy, dębu, grabu i buku
- owoce: jabłko, gruszka, morela, wiśnia, czereśnia, kiwi, brzoskwinia, mango
- warzywa: seler, marchew
- inne: mak, pieprz


u osób uczulonych na pyłek leszczyny
:

- pyłki: brzozy, olszy, dębu, grabu, buku


u osób uczulonych na pyłki traw:

- owoce: melon, arbuz
- warzywa: pomidory
- zboża: pszenica, żyto


u osób uczulonych na pyłki bylicy:

- warzywa: marchew, seler
- niektóre przyprawy


u osób uczulonych na pyłki drzew oliwnych:

- pyłki: jesionu, igustru pospolitego, pyłek bzu lilaka


u osób uczulonych na roztocza:

- owoce morza: kraby, krewetki, ostrygi, ślimaki


u osób uczulonych na pióra:

- jajka, drób


u osób uczulonych na sierść kota:

- wieprzowina


u osób uczulonych na lateks:

- owoce: ananas, awokado, banany, grejpfruty, kiwi, mango, melon, papaja
- warzywa: marchewka, papryka, pomidory, sałata, seler, szpinak, ziemniaki
- orzechy; migdały


u osób uczulonych na krowie mleko:

- mleko kozie i owcze
- wołowina


u osób uczulonych na jabłka:

- owoce: brzoskwinie, gruszki, morele, śliwki, wiśnie


u osób uczulonych na pietruszkę:

- przyprawy: kminek, koper
- warzywa: marchewka, pasternak, seler


u osób uczulonych na zielony groszek:

- strączki: fasola, soczewica, soja
- orzeszki ziemne



   Dieta eliminacyjna, jeśli prawidłowo ją przeprowadzimy, tj. będziemy ściśle przestrzegać jej założeń, pozwoli nie tylko na uniknięcie niepożądanych objawów około-alergicznych i alergicznych, ale i uodpornienie się na nietolerowane składniki na tyle, że objawy występujące po ich spożyciu będą, w przyszłości, dużo łagodniejsze lub w ogóle znikną.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE