Dzisiaj jest: Piątek, 21.09.2018 Imieniny: Hipolita i Mateusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5811

Dieta ketogeniczna - dobry sposób na nadwagę, ale nie dla każdego


07.09.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Dieta ketogeniczna - dobry sposób na nadwagę, ale nie dla każdego


   O diecie ketogenicznej już zostało powiedziane dużo i zapewne dużo jeszcze się dopowie - tym bardziej, że ciągle pojawiają się nowe odmiany tego sposobu odżywiania. Główne założenia diety ketogenicznej opierają się na redukcji węglowodanów do minimum i spożywaniu dużych ilości dobrych jakościowo tłuszczów, zarówno nasyconych, jak i nienasyconych, jaj, serów.

   Dieta ketogeniczna (ketoniczna) bywa nazywana także dietą białkowo-tłuszczową, albo w skrócie dietą KD (ang. Ketogenic Diet). Zdrowotne walory diety ketogenicznej bywają podważane, ale jednocześnie niektórzy lekarze zalecają stosowanie pewnych jej odmian pomocniczo, w terapii takich chorób, jak padaczka czy choroba Alzheimera, otyłość i insulinooporność. Sprawdźmy zatem, jakie jest rzeczywiste oblicze i zastosowanie diet ketogenicznych we współczesnej medycynie oraz jakie konsekwencje może pociągnąć za sobą nieprawidłowe stosowanie takich diet.





Skąd się wzięła dieta ketogeniczna?

   Pierwotnie, dieta ketogeniczna była stosowana jako terapia łagodząca objawy chorób układu nerwowego. Jej powstanie nie wiązało się w ogóle z odchudzaniem - dopiero w późniejszym czasie zaobserwowano, że pacjenci stosujący dietę ketogeniczną tracą na wadze. Dieta ketogeniczna prowadzi do ustabilizowania poziomu insuliny we krwi oraz do redukcji tkanki tłuszczowej.



Co dzieje się z organizmem w czasie stosowania KD?

   Podczas stosowania diety ketogenicznej podstawowym źródłem energetycznym dla organizmu, czyli mózgu i mięśni nie są cukry. W momencie, gdy organizm otrzymuje zbyt mało węglowodanów dochodzi do uruchomienia mechanizmów kompensacji - organizm zaczyna korzystać z zapasów glukozy zgromadzonych w postaci glikogenu w wątrobie i mięśniach. Ciało dorosłego człowieka jest magazynem mieszczącym około 1000 g glikogenu. Dieta ketogeniczna prowadzi w pierwszej kolejności do wyczerpania tego zapasu, aby następnie aktywować kolejny mechanizm kompensacyjny, polegający już na spalaniu kwasów tłuszczowych w celu pozyskania energii. Organizm jednak potrzebuje trochę czasu, żeby przestawić szlaki metaboliczne na spalanie tłuszczu zamiast węglowodanów i mogą temu towarzyszyć nieprzyjemne objawy, takie jak np. zaburzenia metaboliczne, zawroty głowy, ospałość czy wzmożone łaknienie.



Ciała ketonowe - uboczny produkt spalania tłuszczu

   Na diecie ketogonicznej organizm wprowadza się w stan tzw. ketozy fizjologicznej (nie mylić z zagrażającą życiu kwasicą ketonową). W procesie spalania kwasów tłuszczowych dochodzi do powstawania produktów ubocznych nazywanych ciałami ketonowymi, albo po prostu - ketonami. Ciała ketonowe są potrzebne nerkom, mózgowi i wątrobie w stanie deficytu glikogenu - stają się głównym źródłem energii. W ketozie fizjologicznej należy monitorować i trzymać w bezpiecznych granicach poziom ciał ketonowych we krwi. Bez względu na to, ile ketonów zostałoby wyprodukowanych w procesie spalania tkanki tłuszczowej, mózg i tak potrzebuje około 30 g węglowodanów każdego dnia, żeby prawidłowo funkcjonować. Dlatego też dieta ketogeniczna nie zakłada całkowitego wyeliminowania węglowodanów - niewielkie ilości cukrów znajdują się również w produktach wysokobiałkowych, więc w praktyce całkowite wyeliminowanie glukozy z diety byłoby niemożliwe.



Dieta ketogeniczna nie jest dla każdego

   Dieta ketogeniczna nie powinna być stosowana przez osoby, które zmagają się z chorobami serca, wątroby i nerek. Drugim warunkiem - oprócz dobrego stanu zdrowia jest silna wola. Jedynie restrykcyjne przestrzeganie zasad diety ketogenicznej przyniesie efekty. Bardzo ważne jest też wykonywanie aktywności fizycznej - w przeciwnym razie zapasy glikogenu nie zostaną zużyte i nie dojdzie do przestawienia się na drugi mechanizm kompensacji.

   Osobom stosującym dietę ketogeniczną zaleca się wykonywanie treningu aerobowego o umiarkowanej intensywności. Nie powinno się natomiast wykonywać treningu interwałowego i siłowego, ponieważ może to doprowadzić do omdleń.



Podstawowe założenia diety

   Główną zasadą diety ketogenicznej jest ograniczenie spożycia węglowodanów do około 30-50 g dziennie. Porcja białka powinna wynosić 1,5 g na 1 kg masy ciała. Dieta ketogeniczna nie wyklucza spożywania błonnika. Trzeba wybierać takie produkty, które zawierają jak najmniej cukrów prostych i jak najwięcej błonnika pokarmowego - warzywa. Owoce powinny zostać ograniczone do minimum z uwagi na zawartość fruktozy. Nie wolno spożywać słodyczy i produktów zbożowych - np. chleba, płatków śniadaniowych.

   Część jadłospisu powinny stanowić zdrowe tłuszcze, w tym olej kokosowy, tłuszcze MCT, olej lniany, ryby, oliwa z oliwek i tran. Cennym źródłem kwasów tłuszczowych są też orzechy, awokado, pestki dyni, nasiona słonecznika i sezam. Ilość spożywanego białka nie może być zbyt wysoka, ponieważ białko może być zamienione przez organizm w glukozę.

   Z diety należy kategorycznie wykluczyć konserwanty i słodziki (np. aspartam) - mogą utrudnić uzyskanie stanu ketozy. Należy unikać wysoko przetworzonych produktów zawierających białko zwierzęce lub roślinne. Dieta ketogeniczna wymaga ograniczenia spożycia produktów mlecznych zawierających laktozę (cukier mleczny). Konieczne jest z kolei zwiększenie spożycia wody, aby usprawnić wydalanie ciał ketonowych. Wysoko zmineralizowana woda pomaga też utrzymać równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

   Generalnie na diecie ketogennej jadłospis powinien się składać z 85% tłuszczu, 10% białka i 5% węglowodanów (ale nie więcej niż 50g na dobę).



Suplementy diety a KD

   Stosowanie diety ketogenicznej nie wyklucza stosowania suplementów diety, na przykład chlorelli, trawy jęczmiennej, kombuchy i spiruliny. Są to produkty działające odkwaszająco na organizm. Bardzo ważne jest ich regularne stosowanie - w przeciwnym razie nie przyniosą one satysfakcjonujących efektów.

   Dieta ketogeniczna powinna być stosowana przez okres około 2-3 miesięcy. Przez cały okres jej stosowania trzeba przywracać stopniowo do jadłospisu produkty zawierające węglowodany, ale tylko te, które charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym. Są to artykuły spożywcze bogate w węglowodany złożone. Nie powinno się jednak zjadać więcej niż 100 g węglowodanów dziennie.



Odmiany diety ketogenicznej

   Dieta ketogeniczna występuje w różnych odmianach - należą do nich między innymi dieta Atkinsa oraz dieta Kwaśniewskiego. Znaną odmianą diety ketogenicznej jest również dieta Dukana. Żadnej z tych diet nie powinno się stosować dłużej niż 3 miesiące z uwagi na ryzyko wyniszczenia organizmu towarzyszące niedoborowi węglowodanów.

   Tempo chudnięcia w przypadku stosowanie diety ketogenicznej jest bardzo duże, ponieważ organizm wykorzystuje nie tylko kwasy tłuszczowe. W czasie jej stosowania rozpad białek budulcowych organizmu ulega nasileniu. Katabolizm aminokwasów podobnie jak spalanie kwasów tłuszczowych pozwala na pozyskanie energii. Aminokwasy pełnią wtedy rolę prekursorów glukozy. Jednocześnie dochodzi do zmniejszenia masy mięśniowej. Stosowanie diety ketogenicznej przez okres dłuższy niż 3 miesiące może zatem doprowadzić do wyniszczenia organizmu związanego z rozpadem białek strukturalnych tworzących mięśnie.



Plusy i minusy diety ketogenicznej

   Dieta ketogeniczna bez wątpienia ma kilka plusów, ale również parę minusów. Omawiany sposób odżywiania prowadzi do zmniejszenia masy ciała w stosunkowo krótkim czasie oraz do zmniejszenia poziomu glukozy we krwi. W jej przebiegu dochodzi również do zwiększenia poziomu antyoksydantów w organizmie. Niemniej dieta ketogeniczna prowadzi również do niekorzystnych skutków, takich jak utrata strukturalnych białek, odwodnienie, ograniczenie siły organizmu, zakwaszenie i zaburzenia łaknienia. Poza tym, osoby stosujące dietę ketogeniczną mogą odczuwać rozdrażnienie, pogorszenie samopoczucia, a nawet zachowywać się agresywnie. Jej stosowaniu towarzyszy również zwiększona diureza. Dieta ketogeniczna nie jest ani lekka dla portfela, ani dla stosującej ją osoby - bywa czasochłonna i bardzo restrykcyjna.



Przeczytaj, zanim przejdziesz na KD

   Stosowanie diety ketogenicznej jest związane z ryzykiem wystąpienia pewnych dolegliwości oraz nieprzyjemnych objawów. Warto się zapoznać z ich listą, żeby wiedzieć, czego spodziewać się przechodząc na tę dietę. Dieta ketogeniczna może wywołać u pacjenta takie objawy, jak choćby bóle brzucha, zaparcia i biegunki. U wielu osób dochodzi do utraty apetytu, czemu towarzyszy uczucie wzmożonego zmęczenia. Niektóre osoby stosujące dietę ketogeniczną cierpią na wymioty, mają problem z nadmierną sennością i uczuciem pragnienia.

   W związku z tym, że dieta ketogeniczna wymaga spożywania dużej ilości tłuszczu, jej nie umiejętne stosowanie może przyczynić się do wzrostu poziomu cholesterolu LDL we krwi. Niepożądanym skutkiem tego sposobu odżywiania może być również hiperurykemia oraz niedobory niektórych witamin i minerałów. Ryzyko wystąpienia wymienionych objawów można w dość prosty sposób zminimalizować - nie należy stosować diety dłużej niż 3 miesiące, pić dużo wody i dbać o to, aby jadłospis był stosunkowo zróżnicowany.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.67 Ocen: 3


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Kiszonki i fermentacje Kiszonki i fermentacje

Aleksander Baron

Wydawnictwo: Pascal


Autor „Kiszonek i fermentacji” powraca z rozszerzonym wydaniem swojej bestsellerowej książki. Jeszcze więcej przepisów. Jeszcze więcej inspiracji. Jeszcze więcej zabawy. Mistrz kuchni zaska

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE