Dzisiaj jest: Poniedziałek, 16.09.2019 Imieniny: Edyty i Kornela



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Dieta probiotyczna dr Perricone’a - zasady, korzyści i zagrożenia


02.08.2019
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Dieta probiotyczna dr Perricone’a - zasady, korzyści i zagrożenia


   Dieta probiotyczna dr Perricone’a jest kuracją odchudzającą, opracowaną przez amerykańskiego dermatologa Nicholasa Perricone’a, z Uniwersytetu Michigan. Kuracja ma korzystny wpływ na zdrowie, sylwetkę i urodę. Widoczne rezultaty stosowania tej diety można zaobserwować już po 4 tygodniach stosowania diety, w postaci niższej wagi (o ok. 3-4 kg) oraz gładszej i jędrniejszej skóry.

   Dr Nicholas Perricone stoi na stanowisku, że zarówno nadwaga, jak i choroby cywilizacyjne są rezultatem toczącego się w organizmie stanu zapalnego spowodowanego nieprawidłowym żywieniem. Dieta oparta na synbiotykach (prebiotykach i probiotykach) odmładza i powoduje zmniejszenie masy ciała. Probiotyki występują naturalnie w organizmie człowieka, jednak pod wpływem antybiotykoterapii i nieprawidłowej diety są z niego usuwane.





Probiotyk - dla życia

   Probiotyk pochodzi od słów „pro bios” - dla życia. Probiotyki znajdują się w jelicie człowieka, a ich ilość jest uzależniona od takich czynników, jak antybiotykoterapia, radioterapia, zakażenia wirusowe i bakteryjne, silny stres, a także niewłaściwa dieta. Kiedy poziom probiotyków zostaje obniżona, pojawiają się przykre konsekwencje, w tym bóle brzucha, problemy z biegunkami, a także z kobiecymi narządami płciowymi. Obniżony poziom probiotyków powoduje, że organizm jest mniej odporny na chorobotwórcze drobnoustroje.

   Wśród probiotyków można wyróżnić wyselekcjonowane kultury bakterii lub drożdży. Należą do nich między innymi bakterie kwasu mlekowego Lactobacillus, drożdżaki Saccharomyces i bakterie z rodziny Bifidobacterium. Probiotyki występują naturalnie w mlecznych napojach fermentowanych, takich jak maślanka, jogurt naturalny (zwróćmy szczególną uwagę na jogurty probiotyczne) i kefir. Cennym źródłem probiotyków są również kwas chlebowy i popularne kiszonki - kiszone warzywa takie jak: kiszona kapusta, kiszone ogórki, kiszone buraki, kisi się również marchew, pomidory, cukinię, paprykę, kalafior, bakłażan, rzodkiewki oraz kiszone owoce: jabłka, śliwki, cytryny, gruszki. Popularność ostatnimi czasami zdobywa w naszym kraju kiszone kimchi.



Dieta probiotyczna - dla zdrowia

   Stosowanie diety probiotycznej ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie, ponieważ zapobiega rozwojowi alergii, chronią odporność oraz wspierają odchudzanie. Probiotyki wspierają odporność poprzez przyleganie do ściany nabłonka jelitowego powodując jego uszczelnienie i zapobiegając przedostawaniu się do krwi szkodliwych substancji. W przypadku, gdy probiotyków jest dużo, przeważają nad chorobotwórczymi bakteriami pozbawiając patogenów warunków do rozwoju.

   Zadaniem probiotyków jest także aktywizowanie obronnych limfocyty w zwalczaniu potencjalnego zagrożenia. Dieta bogata w probiotyki reguluje proces trawienia, co przeciwdziała zaleganiu pokarmów w jelitach. W badaniach naukowych zaobserwowano zależność między otyłością a ubogą florą jelitową. Im uboższa flora jelitowa, tym składniki odżywcze są gorzej wchłaniane w przewodzie pokarmowym i gorzej służą organizmowi. Jednocześnie, w jelitach zalega treść pokarmowa.



Wpływ probiotyków na trawienie

   Probiotyki pomagają szybko zmetabolizować białka, tłuszcze i węglowodany, ponieważ wpływają na produkcję witamin z grupy B. Probiotyki wspierają również przyswajanie chromu, witaminy C i wapnia. Niewielka ilość dobrych bakterii ma bardzo negatywny wpływ na odczuwanie sytości po posiłku, co tłumaczy w pewnym zakresie współwystępowanie otyłości i ubogiej mikroflory jelitowej.

   Probiotyki tworzą w organizmie naturalną barierę przeciw sztucznym składnikom, w tym konserwantom, które wpływają na zaburzenia przemiany materii. Omówione wyżej korzyści płynące ze stosowania diety probiotycznej powodują, że stała się ona dietetycznym hitem.



Zasady diety probiotycznej

   Jadłospis w diecie probiotycznej opiera się głównie na białkach i węglowodanach, które posiadają niski i średni indeks glikemiczny. W czasie jedzenia należy w pierwszej kolejności spożywać produkty wysokobiałkowe, a następnie pozostały posiłek. W ciągu dnia należy spożywać 1-2 porcje ryb, ziaren i orzechów, a także 2-3 porcje produktów prebiotycznych i probiotycznych. W ciągu dnia powinno się spożywać 5 porcji owoców i warzyw. Dieta probiotyczna opracowana przed dr Perricone’a jest zatem dietą wymagającą pod względem konstruowania posiłków, która może negatywnie wpłynąć na domowy budżet.

   Ważnym elementem diety probiotycznej są prebiotyki - substancje odżywcze wspierające rozwój flory bakteryjnej jelit. Tytułem przykładu można wskazać na błonnik pokarmowy i skrobię znajdujące się w cykorii, cebuli, szparagach, karczochach i płatkach owsianych.

   Dieta Dr Perricone’a zakłada również wymóg 7-8 - godzinnego snu oraz ćwiczeń fizycznych, które powinny trwać 30 minut każdego dnia.



Jakie produkty wybierać?

   Jadłospis można opracować samodzielnie pamiętając jednak o liście produktów zakazanych na tej diecie. Do zalecanych produktów w diecie probiotycznej należą jogurt, łosoś, cebula, czosnek i por, soczewica, pędy pszenicy j jęczmienia, nasiona i orzechy, jagody acai, kiełki i kasza gryczana. Warto na nich oprzeć codzienny jadłospis.

   Ponadto, można spożywać następujące produkty:

- tłuszcze: oliwki, oliwa z oliwek
- mięso i ryby: drób, dorsz, halibut, flądra, pstrąg, tuńczyk, sola, miecznik, owoce morza
- nabiał: białka jaj, serek wiejski, niskotłuszczowe mleko
- zboża: produkty pełnoziarniste z indeksem glikemicznym na poziomie co najwyżej 50

   Ponadto, bez ograniczeń można spożywać zieloną herbatę, świeże owoce i warzywa oraz tofu.

   W jadłospisie nie powinny znaleźć się jednak niektóre z owoców i warzyw, w tym arbuz, winogrona, ziemniaki, kukurydza oraz wszelkie produkty, których IG wynosi powyżej 50. Nie wolno jeść margaryny, masła, cukru, czerwonego mięsa i makaronu. W okresie stosowania diety należy też zrezygnować z alkoholu, tytoniu i kawy.



Podsumowanie

   Dieta dr Perricone’a jest bardzo korzystna dla zdrowia. Eliminuje ona z diety niezdrowe, wysoko przetworzone produkty, opierając się na produktach o niskim indeksie glikemicznym, które są bogate w prebiotyki i probiotyki. Niemniej z drugiej strony jest ona dość restrykcyjna - wymaga rezygnacji z wszelkich używek, w tym kawy. Początkowo jej stosowanie może być zatem trudne, jednak efekty w postaci lepszego samopoczucia, odporności i mniejszej wagi są warte wysiłku.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE