Dzisiaj jest: Piątek, 21.09.2018 Imieniny: Hipolita i Mateusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5811

Dziennik żywienia - dlaczego i kiedy warto go prowadzić?


07.07.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Dziennik żywienia - dlaczego i kiedy warto go prowadzić?


   Dziennik żywieniowy jest polecany każdemu, kto dąży do udoskonalenia swojej sylwetki (a więc podczas odchudzania) i poprawy sposobu odżywiania. Powinny go prowadzić także osoby, którym doskwierają różne dolegliwości powiązane z żywieniem.

   Prowadzenie dziennika żywienia (i dolegliwości) polega na odnotowywaniu swoich posiłków i odczuwanych dolegliwości wraz z podaniem czasu ich pojawienia się i przybliżonego czasu trwania. Taki dziennik jest prawdziwą gratką dla dietetyka i lekarza, do którego później zgłosi się pacjent. Dla samego prowadzącego dziennik, staje się on pewną kartoteką zjedzonych posiłków i popełnianych błędów żywieniowych oraz sukcesów we wprowadzaniu zdrowych nawyków.





Znakomite narzędzie

   Dziennik żywienia i dolegliwości jest nie tylko doskonałym narzędziem monitorującym dietę, swoją motywację i postęp w zmianie nawyków żywieniowych. Pomaga on również dbać o zdrowie, poprzez odnotowywanie częstości i rodzaju występujących objawów. W dzienniku można odnotowywać ilość kalorii, a zatem sprawdzać, czy bilans energetyczny jest ujemny, czy dodatni. Notatki pozwalają także na sprawdzanie rozkładu białek, węglowodanów i tłuszczów w poszczególnych posiłkach i w dziennym jadłospisie.



Dziennik kluczem do sukcesu

   Niektóre osoby nie wyobrażają sobie procesu odchudzania bez prowadzenia dziennika żywieniowego. Większość osób odchudzających się nie ma jednak czasu ani chęci na jego prowadzenie. Niemniej pacjenci zmagający się z nadwagą i otyłością oraz dążący do poprawy sylwetki uważają, że prowadzenie dziennika żywieniowego jest jak najbardziej korzystne. Wynika to z mechanizmu psychologicznego. Po pierwsze, jeżeli coś zostało zapisane, to nie sposób o tym zapomnieć - np. o dodatkowym kawałku ciasta, dużej porcji lodów, o jednym batoniku "za dużo". Kiedy spożyte produkty i potrawy są spisane, można z lepszą dokładnością oszacować ilość zjedzonych kalorii. Osoby, które zaczęły prowadzić dziennik żywienia w momencie przestoju wagi są zadowolone z wprowadzonej zmiany. Zazwyczaj wtedy okazuje się, że waga nie jest zepsuta, a jadłospis zawiera za dużo kalorii bądź też jest zbyt liberalny i za bardzo bogaty w węglowodany lub tzw. puste kalorie.



Jak prowadzić dziennik żywieniowy?

   Forma dziennika jest dowolna. Możesz kupić zeszyt i codziennie umieszczać w nim odpowiedni wpis. Druga metoda polega na używaniu aplikacji - w smartfonie lub na tablecie (np. MyFitnessPal). Trzeci sposób polega na prowadzeniu dziennika w formie elektronicznej, np. wykorzystując Microsoft Office w formacie .doc (word) i/lub .xls / .xlsx (excel) albo podobnych formatach w Open Office. Treść dziennika żywieniowego powinna mieć uporządkowaną formę i zawierać:

• informacje o poszczególnych posiłkach osobno
• notatki o godzinie spożycia posiłku
• spis zjedzonych produktów tworzących jeden posiłek
• sumę kalorii w posiłku oraz łączną wartość kaloryczną wszystkich posiłków
• gramaturę produktów

   Z ostatnim punktem może być problem, bo nie każdy ma wagę kuchenną w domu. Informacje o porcjach produktów można wpisywać poprzez określenie ich ilości w szklankach lub miskach, które mają określoną pojemność (zwykle ok. 200-300 ml), albo w porcjach (np. 2 kromki chleba, 1,5 jabłka itd.).

   Dziennik żywienia powinien również zawierać informacje na temat występujących dolegliwości - określ objaw i jego nasilenie (np. silny ból głowy, kujący ból w prawym podbrzuszu, ból w klatce piersiowej, silne duszności, lekkie zawroty głowy i tak dalej). W ten sposób możesz obserwować, jak organizm reaguje na zmianę diety, aby w razie potrzeby przekazać lekarzowi bądź dietetykowi wiarygodne informacje.



Wnioski

   Dziennik żywienia i dolegliwości może być początkiem poprawy stanu zdrowia i samopoczucia oraz punktem inicjującym tzw. program naprawczy. Notatki zapisywane w dzienniczku to cenne informacje na temat sygnałów wysyłanych przez organizm, błędów dietetycznych i kształtowanych przez autora dziennika zdrowych nawyków żywieniowych. Dziennik pełni również rolę swoistego "strażnika diety". Wystarczy, że zastanawiamy się nad tym, co wpisać, aby mieć świadomość tego, że w danym dniu jadłospis zawierał zbyt mało wartościowych składników i zbyt dużo pustych kalorii. Wbrew pozorom prowadzenie dziennika pochłania niewiele czasu (ok. 10 minut dziennie). Korzyści, które może przynieść jego posiadanie i sumienne uzupełnianie zdecydowanie są tego warte.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Kiszonki i fermentacje Kiszonki i fermentacje

Aleksander Baron

Wydawnictwo: Pascal


Autor „Kiszonek i fermentacji” powraca z rozszerzonym wydaniem swojej bestsellerowej książki. Jeszcze więcej przepisów. Jeszcze więcej inspiracji. Jeszcze więcej zabawy. Mistrz kuchni zaska

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE