Dzisiaj jest: Poniedziałek, 15.10.2018 Imieniny: Teresy i Jadwigi



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5817

Jak przełamać zastój w odchudzaniu?


12.01.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Jak przełamać zastój w odchudzaniu?


   Przez kilka miesięcy twoja waga spadała w dół jak szalona, a teraz nagle dopadł cię zastój? Nie martw się, ten problem dotyczy niemalże każdej odchudzającej się osoby. Na szczęście wiemy, co robić, byś mógł bez problemu osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Zastój w odchudzaniu to coś normalnego. Jeśli podejdziesz do niego ze spokojem i będziesz dalej robił swoje, z czasem kilogramy znów zaczną spadać w dół.





Dlaczego nie chudnę?

   Pierwsze miesiące, w trakcie których zmieniamy dietę i włączamy ćwiczenia do planu dnia są najbardziej kluczowe dla organizmu. To właśnie wtedy organizm najmocniej odczuwa nagłe zmiany i reaguje na nie, przez co nasza waga się zmniejsza i nie chudniemy. Z czasem jednak organizm przyzwyczaja się do zmniejszonej kaloryczności i stosowanego wysiłku fizycznego, co sprawia, że możemy przestać chudnąć. Oczywiście działa to również w drugą stronę. Czasem osoby, którym zależy na przybraniu na wadze również w pewnym momencie przestają tyć.

   Zastój w odchudzaniu może wiązać się nie tylko z brakiem urozmaicenia diety i aktywności fizycznej, ale również z problemami zdrowotnymi. Choroby tarczycy są powszechne i dotyczą zwłaszcza kobiet, dlatego jeśli nagle przestałaś chudnąć, a może nawet i zaczęłaś tyć, warto zrobić badania hormonów tarczycy. Może się okazać, że po uregulowaniu pracy tego małego narządu wszystko wróci do normy, a ty znów zaczniesz zrzucać nadprogramowe kilogramy.



Zmiana diety?

   Nawet jeśli masz świetnie ułożoną dietę, to organizm wcześniej czy później przestanie na nią reagować. Powód jest prosty: zastój w odchudzaniu może być reakcją organizmu na same odchudzanie. Organizm „boi się”, że zrzucimy zbyt wiele, przez co metabolizm zwalnia, przestawiając się na tryb „oszczędnościowy”, spada wartość podstawowej przemiany materii, a my przestajemy widzieć efekty. Aby znów rozruszać organizm, trzeba nieco zmodyfikować dietę. Możesz obciąć nieco kaloryczność, choć warto pamiętać o ostrożności. Zdrowa, racjonalna redukcja masy ciała powinna opierać się na obcięciu maksymalnie 400 kalorii z dziennego zapotrzebowania. Warto zacząć od mniejszego obcięcia, na przykład od dwustu kcal po to, by później w przypadku zastoju móc zmniejszyć kaloryczność o dodatkowe 100-200 kalorii.



Pamięć mięśniowa

   Na zastój w odchudzaniu może mieć wpływ również tzw. „pamięć mięśniowa”. Co to takiego? Mięśnie mają swoistą „pamięć” - każdy choć raz w życiu nieświadomie miał z nią do czynienia. Wystarczyło nie ćwiczyć przez kilka miesięcy, a potem wrócić do treningów, by doczekać się okropnych zakwasów. W tym przypadku zmęczenie mięśni świadczy o tym, że w ostatnim czasie nie pracowały one na tyle intensywnie, by organizm uznał, że dodatkowa muskulatura jest nam potrzebna. Z kolei gdy ćwiczymy, mięśnie „zapamiętują”, że organizm potrzebuje dodatkowych bodźców i zachowuje większą wrażliwość komórek mięśniowych na pracę fizyczną. Dlatego właśnie osoba ćwicząca rzadziej ma do czynienia z zakwasami.

   A co to ma wspólnego z zastojem w odchudzaniu? Skoro mięśnie zapamiętują wysiłek, to znaczy, że gdy ćwiczymy, są lepiej wytrenowane niż początkowo. Oznacza to, że musimy zwiększyć tempo i ciężary używane na treningach, by zmusić mięśnie do nowej aktywności. Być może te ćwiczenia, które wykonywałeś dotychczas przestały być wystarczające - organizm nie męczy się już tak, jak powinien. Tu przydatna bywa zmiana dyscypliny sportowej lub zwiększenie ciężarów. Przejście do zupełnie nowych treningów dostarczy organizmowi wystarczających bodźców, by zaczął na nowo reagować spadkiem wagi, a przez to odnaleźć motywację do dalszego skutecznego odchudzania. Możesz wykorzystać cięższe hantle, wybrać trening na rowerze z obciążeniem czy pływanie zamiast standardowego aerobiku. Dodaj też więcej ruchu na co dzień - siedzący tryb życia spowalnia metabolizm, co również może mieć wpływ na zastój w odchudzaniu.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.75 Ocen: 4

SONDA


Jaki tłuszcz używasz do smażenia?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dobry tłuszcz Dobry tłuszcz

Joseph Mercola

Wydawnictwo: Vivante


W swojej rewolucyjnej książce dr Joseph Mercola przedstawia skuteczną terapię opartą na diecie, która poprawia sprawność mózgu, podnosi odporność, zwiększa poziom energii, a nawet leczy rak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE