Dzisiaj jest: Sobota, 19.10.2019 Imieniny: Piotra i Ziemowita



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Niebezpieczne monodiety - efekt jo-jo i niedobory składników odżywczych


29.07.2015
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Niebezpieczne monodiety - efekt jo-jo i niedobory składników odżywczych


   Monodiety tworzą zróżnicowaną grupę kuracji odchudzających. Są one znane także pod nazwą diet jednoskładnikowych. Ich głównym założeniem jest dominowanie jednego produktu w jadłospisie charakteryzującego się wyjątkowo dużym wpływem na redukcję masy ciała.





Główne zasady monodiety

   Monodieta opiera się przeważnie na owocu, warzywie, albo na produkcie zbożowym lub mlecznym. Osoba odchudzająca się przygotowuje na bazie danego produktu od trzech do pięciu posiłków. Klasyczna monodieta nie powinna być stosowana dłużej niż 7 dni. Długotrwałe spożywanie wybranych grup produktów powoduje dostarczanie organizmowi tylko niektórych składników odżywczych. W konsekwencji dochodzi do wystąpienia niedoboru pozostałych minerałów i witamin. Pierwszymi objawami braku zbilansowania diety są bóle głowy, osłabienie i pogorszenie samopoczucia.



Monodieta jako metoda oczyszczenia

   Większość monodiet jest przedstawianych jako kuracje oczyszczające organizm z toksyn i z nadmiaru wody. W istocie, podczas stosowania diety jednoskładnikowej dochodzi do usunięcia wody z organizmu, ale niejednokrotnie może to prowadzić do odwodnienia. Z kolei usuwanie toksyn w ciągu siedmiu dni nie będzie kompletne. Monodieta skutecznie oczyszcza natomiast jelita, jednak pod warunkiem jej prawidłowego stosowania. Diety jednoskładnikowe trwające około 3-5 dni są polecane jako etap oczyszczenia organizmu przed prawidłowo zbilansowaną dietą.



Dieta jabłkowa

   Dieta jabłkowa wpływa na poprawę przemiany materii. Umożliwia ona także oczyszczenie organizmu z toksyn. Wspomniane efekty występują już po upływie 3 dni kuracji. Jabłka są owocami zawierającymi szereg witamin i minerałów (m.in. krzem, cynk, miedź, żelazo, potas, magnez) oraz niewiele kalorii. Niemniej są one także bogatym źródłem cukrów prostych magazynowanych przez organizm w formie zapasowej tkanki tłuszczowej. Stąd też ilość zjadanych jabłek nie powinna być większa niż 5-6 sztuk. Stosowanie diety jabłkowej w istocie poprawia przemianę materii i oczyszcza jelita. Pierwsze objawy oczyszczania są widoczne już na drugi dzień po rozpoczęciu diety. Z reguły mają one postać wzmożonego wydzielania gazów i biegunki. Należy dodać, że dieta jabłkowa może być stosowana maksymalnie przez 5 dni. Jadłospis powinien zawierać nie tylko jabłka, ale również inne produkty, przy czym suma spożytych kalorii musi wynosić maksymalnie 1000 kcal. Tak drastyczne ograniczenie ilości pokarmu może spowodować uruchomienie mechanizmu awaryjnego przez organizm. Wówczas zamiast efektu przyspieszonego metabolizmu wystąpi zmniejszenie spoczynkowej (podstawowej) przemiany materii.



Dieta cytrynowa

   Dieta cytrynowa również wywołuje efekt oczyszczający. Lemoniadowa monodieta ma na celu oczyszczenie organizmu z toksyn i nadmiaru wody. Została ona opracowana przez Stanley'a Burroughs'a, a jej zwolenniczką jest między innymi Beyonce. Podstawą diety jest rzecz jasna cytryna wspomagająca pracę wątroby poprzez zwiększenie wydzielania żółci. Cytryna powoduje również odkwaszenie organizmu oraz dostarcza witaminy C wspomagającej układ odpornościowy i zwalczającej wolne rodniki. Dieta cytrynowa poprawia kondycję cery powodując jej rozświetlenie oraz przyczynia się do usunięcia obrzęków, niemniej kuracja spotkała się z krytyką lekarzy i dietetyków, którzy zgodnie twierdzą, że jest ona niekorzystna dla zdrowia. Dieta cytrynowa trwa przez 12 dni, w czasie których trzeba wykluczyć pokarmy stałe i pić wyłącznie 2,5 litra lemoniady dziennie. Lemoniada zawiera wodę, sok z cytryny, 1 łyżkę syropu klonowego oraz imbir. W ciągu 10 dni diety cytrynowej można schudnąć do 10 kg. Negatywne konsekwencje zdrowotne wynikają z tego, że przez prawie dwa tygodnie organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości białek, węglowodanów i tłuszczu, nie mówiąc już o witaminach i minerałach. Organizm wykorzystuje tkankę zapasową, ale także mięśnie. Chcąc łagodnie oczyścić organizm i uniknąć efektu jo-jo warto zastąpić lemoniadą tylko jeden posiłek w ciągu dnia, a pozostałe komponować zgodnie z zasadami zbilansowanej diety.



Dieta truskawkowa

   Dieta truskawkowa jest kolejną z monodiet powodujących oczyszczenie organizmu z toksyn. Truskawki zawierają niewiele kalorii i składają się głównie z wody i błonnika. Niemniej słodko-kwaśne owoce pobudzają apetyt. Jadłospis powinien zawierać głównie truskawki. Można zjeść lekki obiad z truskawkami (np. ryż), ale pozostałe posiłki powinny mieć postać koktajlu truskawkowego lub świeżych owoców. Do posiłków nie wolno dodawać cukru, ani innych słodkich dodatków, np. śmietany. Dieta truskawkowa może być stosowana wyłącznie przez około 4 dni. W ciągu kuracji można schudnąć 4 kg, ale trzeba liczyć się z ryzykiem powrotu do dawnej wagi. Warto potraktować dietę truskawkową jako wstęp do zbilansowanej diety odchudzającej. Dieta truskawkowa może wpłynąć pozytywnie na kondycję włosów i skóry oraz oczyścić organizm z toksyn poprawiając perystaltykę jelit. Truskawkowa kuracja wzmacnia także układ odpornościowy.



Dieta ryżowa

   Dieta ryżowa jest oczyszczającą kuracją, której jadłospis opiera się na ryżowych daniach. Zwykle osoby odchudzające się stosują lekkostrawny, biały ryż, ale nie ma żadnych przeciwwskazań do zastąpienia go brązowym ryżem. Menu jest bogate w błonnik, który usprawnia funkcjonowanie przewodu pokarmowego usuwając z organizmu wszelkie toksyny. Ryż usuwa też nadmiar wody z tkanek i wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu i cukru we krwi. Dieta ryżowa jest jedną z najmniej szkodliwych monodiet, ponieważ wymaga codziennego dostarczania organizmowi około 1300-1500 kcal, co w przypadku osób prowadzących siedzący tryb życia jest wystarczające do osiągnięcia pozytywnych rezultatów w odchudzaniu. Ryzyko niedoboru jest niewielkie, a dieta może być stosowana przez około 7-21 dni. Dieta ryżowa może być stosowana także przez 3 dni, jeżeli jej celem jest głównie oczyszczenie jelit i usprawnienie pracy układu pokarmowego. Warto wspomnieć o bardziej restrykcyjnej diecie ryżowej, która wymaga ograniczenia ilości kalorii do 1000 kcal. Monodieta ryżowa jest dobrym sposobem na zgubienie około 2-3 kg nadwagi, ale nie można stosować jej dłużej niż 3 tygodnie.



Dieta gryczana

   Twórcy diety gryczanej obiecują utratę zbędnej tkanki tłuszczowej w krótkim czasie, dzięki spożywaniu posiłków opartych na kaszy gryczanej. Zawiera ona dużo białka, witamin i minerałów. Regularne spożywanie kaszy gryczanej przyczynia się do wzmocnienia naczyń krwionośnych, oczyszczenia wątroby i jelit oraz zmniejszenia poziomu cholesterolu w organizmie. Poza tym, dieta gryczana reguluje przemianę materii oraz wpływa na poprawę kondycji włosów, skóry i paznokci. W odróżnieniu od innych rodzajów kasz zawiera ona mniej węglowodanów. Spadek masy ciała w ciągu pierwszych dni może wynieść do 1 kg dziennie. Monodieta może trwać najdłużej do 14 dni. Można wypić kawę, herbatę bez cukru oraz zjeść do dwóch jabłek. Dopuszczalne jest także spożywanie odtłuszczonego jogurtu bez cukru lub maślanki (max. 1 l). Dieta gryczana nie może być stosowana przez osoby cierpiące na wrzody dwunastnicy, osoby z nadkwasotą żołądka lub nadciśnieniem.



Dieta serowa

   Dieta serowa jest najbardziej oryginalną, a zarazem absurdalną monodietą, bo wbrew pozorom nie oczyszcza organizmu, ani też nie wpływa dobrze na zdrowie. Została ona opracowana przez Dave'a Nunley'a, który nie je nic poza serem Cheddar, Red Leicester i solonymi chipsami. Ser zawiera około 27% białka oraz mniej więcej tyle samo węglowodanów, a także aż 50% tłuszczów nasyconych. Produkt będący podstawą jadłospisu zawiera również fosfor i wapń (około 400-700 mg), witaminy A i D oraz witaminy z grupy B. Dieta serowa zaproponowana przez Anglika doczekała się modyfikacji. Monodieta serowa opiera się na spożywaniu różnych gatunków serów twarogowych i innych o niskiej zawartości tłuszczu. Odstępy między posiłkami wynoszą około 2-3 godziny. Codzienne menu powinno dostarczać maksymalnie 1000-1100 kcal. Monotematyczne menu nie jest wskazane dla osób, które mają kłopoty z żołądkiem. Kuracja nie powinna być stosowana dłużej niż 14 dni.



Dieta jogurtowa

   Dieta jogurtowa jest 14 dniową dietą odchudzającą umożliwiającą utratę około 6 kg w ciągu 14 dni. Codzienne menu opiera się przede wszystkim na jogurtach zawierających żywe kultury bakterii. Produkty powinny zawierać maksymalnie 1,5-2% tłuszczu. Jogurty i kefiry zawierają dużo białka i węglowodanów oraz korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Menu może uwzględniać owoce i warzywa oraz muesli, płatki owsiane i kukurydziane, a nawet pełnoziarniste pieczywo i chude mięso. Limit kalorii wynosi 1200-1400 kcal. Jadłospis powinien zawierać trzy główne posiłki oraz dwie przekąski. W czasie 14 dniowej kuracji trzeba spożywać co najmniej 1,5 litra wody mineralnej w ciągu dnia.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 4

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE