Dzisiaj jest: Wtorek, 10.12.2019 Imieniny: Julii i Daniela



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5850

Wpływ tempa jedzenia i warunków w jakich się jada na odchudzanie


24.05.2015
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Wpływ tempa jedzenia i warunków w jakich się jada na odchudzanie


   Tempo spożywania posiłków oraz warunki, w jakich pokarm jest spożywany mają duży wpływ na proces odchudzania. Niestety dość powszechna jest tendencja do jedzenia w biegu, spożywania fast foodów oraz omijania najważniejszego posiłku dnia - śniadania.



Kultura celebrowania posiłków

   Zanim nastała epoka życia w biegu posiłki były celebrowane. Poszczególne posiłki zjadano o stałej porze. Były one okazją do rodzinnych spotkań i wspólnych rozmów. Co więcej, wpływały one na kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych. Starano się spożywać wartościowe pokarmy w bardzo powolnym tempie. Pośpiech był bardzo niemile widziany przy stole i traktowany jako nieznajomość zasad dobrego zachowania się. Kultura celebrowania posiłków miała psychologiczny i zdrowotny aspekt. Szkoda, że dziś coraz częściej się o niej zapomina.





Żołądek nie lubi się śpieszyć

   Tempo spożywania posiłków ma znaczący wpływ na procesy trawienne. Pośpiech uniemożliwia dokładne rozdrobnienie pokarmu, co przekłada się na wyższe ryzyko wystąpienia zaburzeń żołądkowo - jelitowych. Rozdrobniony pokarm przemieszcza się w układzie pokarmowym, gdzie zostaje strawiony przez specjalne enzymy. Jeżeli pożywienie nie zostało odpowiednio rozdrobnione enzymy nie radzą sobie z trawieniem.



Tempo spożycia posiłku a serce

   Szybkie spożywanie posiłków zwiększa ryzyko wystąpienia nadwagi, ale nie tylko. Zbyt szybkie tempo jedzenia może przyczynić się do zachorowania chorób układu sercowo - naczyniowego. Szybkie tempo jedzenia ma wpływ na wzrost wskaźnika BMI oraz wskaźnika obwodu talii do bioder (WHR). Badania wskazały także na negatywne konsekwencje spożywania posiłków w pośpiechu związane ze zwiększeniem się poziomu cholesterolu LDL oraz ze wzrostem ciśnienia skurczowego. Wspomniane skutki jedzenia w zbyt szybkim tempie są natomiast czynnikami sprzyjającymi rozwojowi chorób serca i układu krążenia.



Jesz wolniej, chudniesz szybciej

   Spożywanie posiłków w powolnym tempie sprzyja procesowi odchudzania. Odczuwanie głodu jest związane z ośrodkami głodu i sytości, które są zlokalizowane w podwzgórzu. Organizm odczuwa sytość po upływie 15 minut od rozpoczęcia jedzenia. Jeżeli posiłek jest spożywany w powolnym tempie można zjeść mniejszą porcję i się najeść. Drugą kwestią jest pozytywny wpływ powolnego spożywania posiłków na tempo metabolizmu. Zapach jedzenia powoduje zwiększenie wydzielania śliny. Delektowanie się pożywieniem powoduje zwiększone wydzielanie enzymów trawiennych. W efekcie układ pokarmowy sprawniej radzi sobie ze strawieniem spożytego pokarmu.



Śniadanie - najważniejszy posiłek dnia

   Bez wątpienia śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia - pobudza metabolizm, który, po całej nocy głodówki, jest zwolniony, dlatego ważne jest, aby rozpocząć nowy dzień posiłkiem, który przyspieszy metabolizm oraz dostarczy energii i niezbędnych składników odżywczych do prawidłowego funkcjonowania. By czuć się dobrze, optymalnym czasem na zjedzenie śniadania jest pierwsze 30 minut do dwóch godzin po wstaniu. Badania ewidentnie pokazują, że osoby jedzące śniadania są statystycznie chudsze od osób niejedzących ich, ponadto jeśli pominiesz śniadanie, będziesz miał niski poziom glukozy we krwi, co zaowocuje mniejszą energią, uczuciem ospałości i przemęczenia.




Zobacz więcej na temat:

odchudzaniemetabolizmtrawienie


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.33 Ocen: 3

SONDA


Jaki jest Twój ulubiony rodzaj mięsa?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Tłuszcz leczy, cukier zabija Tłuszcz leczy, cukier zabija

Bruce Fife

Wydawnictwo: Vital


Zastąpienie tłuszczu w diecie rafinowanymi węglowodanami w ciągu ostatnich 40 lat doprowadziło do dramatycznego pogorszenia zdrowia całego społeczeństwa. Najpopularniejszy autor propagujący

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE