Dzisiaj jest: Środa, 29.07.2015 Imieniny: Marty i Olafa



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 4741

Dieta w nadciśnieniu tętniczym


16.03.2010
Rozmiar tekstu: AAA
PDF Drukuj


Dieta w nadciśnieniu tętniczym


Założenia - dieta w nadciśnieniu tętniczym:
   Dieta w nadciśnieniu tętniczym powinna być dobrana zależnie od towarzyszących chorób i zaburzeń metabolicznych (cukrzyca, otyłość, choroby nerek, zaburzenia gospodarki tłuszczowej i inne). Dlatego zawsze należy zalecać indywidualną konsultację dietetyka. Obowiązuje dieta łatwo strawna, z ograniczeniem energii do 1500 – 2000 kcal.



Ogólne zasady diety w nadciśnieniu tętniczym



• zmniejszenie masy ciała,

• zmniejszenie spożycia soli kuchennej,

• zwiększenie spożycia potasu i magnezu,

• zwiększenie aktywności fizycznej (pływanie, tenis, jazda na rowerze, spacer),

• unikanie stresu i picia alkoholu,

• ograniczenie picia kawy, maksymalnie 2 filiżanki dziennie,

• rzucenie palenia papierosów.



Zalecane zmiany w diecie:

• źródło tłuszczu powinny stanowić oleje roślinne, zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe jak olej słonecznikowy i sojowy oraz oliwa z oliwek i olej rzepakowy bezerukowy zawierające jednonienasycone kwasy tłuszczowe,

• należy ograniczyć spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego jak masło i śmietanka, żółtka jaj, a całkowicie wyłączyć z jadłospisu smalec, słoninę, boczek, tłuste mięsa i wędliny, zabielacze do kawy, twarde margaryny,

• zalecane jest spożycie 2 x w tygodniu ryb morskich,

• owoce i warzywa 4 x dziennie w postaci surowej dostarczają błonnika pokarmowego, witamin, flawonoidów (szczególnie jabłka, czarna porzeczka, aronia, cytrusy, suszone), wskazane orzechy włoskie zawierające kwasy tłuszczowe omega 3,

• ograniczyć spożycie cukru, słodyczy, dżemów wysokosłodzonych, miodu,

• źródło białka powinno stanowić chude mięso : indyk, kurczak, cielęcina, chude wędliny i ryby (w ograniczonej ilości morskie, tłuste), chude sery, mleko niskotłuszczowe, jogurty, kefiry,

• źródło węglowodanów powinno stanowić pieczywo razowe, z dodatkiem ziaren zbóż, słonecznika, kminku, orzechów, owoce i warzywa, a ograniczyć kluski, pierogi, makarony ze względu na wysoką kaloryczność,

• techniki przyrządzania potraw to : gotowanie, duszenie bez tłuszczu, pieczenie w folii i w pergaminie, z rusztu,

• nie zaleca się grzybów, zasmażek, tłustych wywarów z mięsa lub kości.



Zmniejszenie podaży sodu

   Zmniejszenie ilości sodu (sól, glutaminian sodu) może obniżyć ciśnienie tętnicze nawet o 10%.

• zalecana jest 1 łyżeczka soli dziennie (3 g),

• nie dosalać posiłków,

• wykluczyć: chipsy, solone orzeszki, żywność konserwowaną, peklowaną, marynowaną, krakersy, paluszki, płatki kukurydziane, gotowe dania w restauracjach i barach, produkty fast-food (hamburgery, zapiekanki, pizza), sery dojrzewające, topione, owcze, mieszanki warzywne, sól czosnkową, kostki rosołowe, ketchup, ekstrakty sosów, musztardę, maggi, majonez, kiszonki (ogórki, kapusta), wędzone ryby i wędliny (baleron, kabanosy, kiełbasę myśliwską i podwawelską, salami, polędwicę sopocką, szynkę wiejską), solone ryby,

• pić wody mineralne o niskiej zawartości sodu,

• sól zastąpić przyprawami i ziołami : pieprz, bazylia, chilli, papryka, majeranek, oregano, gałka muszkatołowa, rozmaryn, natka pietruszki, kminek, tymianek, czosnek, mięta, ziele angielskie, koperek, szałwia,

• ostrożnie : substytuty soli zawierają potas, magnez, nie można ich stosować w zaburzeniach czynności nerek.



Produkty bogate w potas

   Znaczna ilość potasu doustnie potrafi zmniejszyć podwyższone ciśnienie tętnicze. Szczególnie bogate w potas są:

• mleko w proszku,

• wyroby cukiernicze: kakao, czekolada, chałwa, orzechy, rodzinki, wyroby z makiem,

• nasiona roślin strączkowych: soja, groch, fasola,

• mięso i przetwory mięsne, ryby,

• produkty zbożowe : kasze gryczana i jęczmienna, otręby pszenne, płatki kukurydziane, płatki owsiane i pszenne, pieczywo żytnie i chrupkie, chleb pumpernikiel,

• owoce: agrest, banany, morele, brzoskwinie, porzeczka czarna i czerwona, winogrona, ananasy, suszone, soki i koncentraty owocowe,

• warzywa : ziemniaki, buraki, pietruszka, bakłażany, cukinie, czosnek, koperek zielony, pomidory, szpinak, botwina, chrzan, groszek zielony, bób, kalarepa, grzyby, koncentrat pomidorowy.



Produkty bogate w magnez

   Podobnie jak potas działa na organizm zwiększona ilość magnezu. Szczególnie bogate w magnez są:

• nasiona roślin strączkowych,

• produkty zbożowe: płatki owsiane, pieczywo chrupkie, jęczmień, mąka pszenna i razowa, otręby i zarodki pszenne,

• ryby: makrela, łosoś, śledź,

• wyroby cukiernicze: kakao, gorzka czekolada,

• migdały, orzeszki ziemne, rodzynki,

• kukurydza , banany, brzoskwinie, suszone śliwki, seler, ziemniaki gotowane w skórce,


Przykład - dieta w nadciśnieniu tętniczym:

I śniadanie: muesli z jogurtem, pieczywo razowe, margaryna niskotłuszczowa, wędlina drobiowa, surówka z marchwi i jabłka
II śniadanie: sok z czarnych porzeczek, pieczywo chrupkie
Obiad: barszcz biały czysty, risotto z sosem pomidorowym surówka z czerwonej kapusty, galaretka owocowa
Podwieczorek: drożdżówka
Kolacja: omlet z białek ze szpinakiem, pieczywo jasne, herbata owocowa

Źródło: www.nerka.cpro.pl






Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1

Sonda


Odchudzając się ...


Archiwum sond »

Nowości produktowe

Kasza orkiszowa  Kasza orkiszowa

Producent: Halina



Pomimo, że lekka dieta ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie, to warto czasem sięgnąć po specjał, który jest zarazem naturalny oraz wyjątkowo pożywny. Doceniane od pokoleń nasiona pszenicy orkiszowej stanowią

WIĘCEJ



Nowości produktowe

Nowości wydawnicze

Żywność funkcjonalna  Żywność funkcjonalna

Jenny Bor, Thorsten Weiss

Wydawnictwo: Vital


Jesteśmy społeczeństwem, w którym coraz częściej diagnozuje się przypadki cukrzycy, nadciśnienia, udarów mózgu, chorób neurodegeneracyjnych czy osteoporozy. Są one skutkiem nieprawidłowej d

WIĘCEJ



Nowości wydawnicze