Dzisiaj jest: Środa, 16.08.2017 Imieniny: Rocha i Joachima



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5775

Gimnastyka w ciąży


12.07.2013
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Gimnastyka w ciąży


   Zwyczajowo utarło się przekonanie, iż ciąża dla kobiety wiąże się z dużą wagą, rozstępami i niekorzystnym wyglądem po rozwiązaniu. Jednak nie musi tak być. Wszystko zależy bowiem od indywidualnych predyspozycji oraz od stylu życia jaki preferuje ciężarna.

   Prowadzenie zdrowego trybu życia oraz dbanie zarówno o ducha jak i ciało ma zasadniczy wpływ na fizyczną i psychiczną formę kobiety. Stosunkowo nie dużymi wysiłkami można spowodować, by w krótkim czasie po porodzie znowu cieszyć się sylwetką sprzed ciąży. Aktywność fizyczna w czasie tych przełomowych dziewięciu miesięcy ma zbawienny wpływ zarówno na zdrowie przyszłej mamy jak i dziecka. To właśnie gimnastyka i ruch na świeżym powietrzu ma kolosalne znaczenie dla samopoczucia, wyglądu i ogólnej formy kobiety.





   W dzisiejszych czasach gdy media bombardują nas kultem zgrabnej sylwetki, a celebrytki miesiąc po porodzie prezentują na czerwonym dywanie posągowe kształty. Na świeżo upieczonych mamach oprócz nowych obowiązków i licznych lęków może ciążyć dodatkowa presja. Utrzymanie dobrej figury jest zdrowe i korzystne dla dobrego samopoczucia, jednak stonowana gimnastyka, joga, ćwiczenia rozciągające, spacery czy pływanie mają również wpływ na łatwiejszy i sprawniejszy przebieg porodu. Wydanie na świat nowego życia wiąże się z ogromnym wysiłkiem. Nowa rola mamy z pewnością będzie łatwiejsza dla kobiety która przez okres ciąży była aktywna i sprawna fizycznie. Mama, która nie ma nawyku gimnastykowania się może mieć trudności z powrotem do aktywnego stylu życiu. Nie do przecenienia jest też fakt, iż kobiety aktywne w ciąży zazwyczaj mniej boją się porodu, gdyż mają więcej zaufania do samych siebie i swojego ciała.



   Jakie więc są najlepsze rodzaje aktywności dla ciężarnych ? Zdrowe przyszłe mamy mogą, wbrew częstym obawom, uprawiać wiele sportów. Polecane są spacery, nordic walking, joga, pływanie, delikatne ćwiczenia rozciągające, gimnastyka z piłką. Coraz bardziej popularne są również zajęcia czy to na szkołach rodzenia lub w centrach fitness specjalnie ułożone pod kątem ciąży, tak by działały ogólnorozwojowy na przyszłą mamę. Są to zazwyczaj ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa, ramion nóg, pośladków z elementami jogi. Kobiety noszące pod sercem maleństwo powinny unikać jednak niektórych aktywności, głównie takich, które wymagają nagłych, szybkich ruchów, gwałtownych zmian kierunku, podskoków, wstrząsów lub takich,  które mogą doprowadzić do upadku lub kontuzji. Zapomnijmy więc o szybkich biegach, jeździe na nartach, wspinaczce czy jeździe na rowerze. W ciąży zmienia się bowiem środek ciężkości, tym samym trudniej jest kobiecie utrzymać równowagę.  Należałoby trzymać się reguły, że nie zaczynamy trenowania całkiem nowej dyscypliny, a raczej tonujemy i zmniejszamy trudność ćwiczeń, które stosowałyśmy wcześniej.
 



Niezależnie od tego, jaką aktywność wybierzemy, musimy pamiętać o kilku zasadach:

• zdrowie to podstawa, a nasza ciąża musi przebiegać prawidłowo.

• nie przemęczamy się. Podczas ćwiczeń dobrze jest zastosować tzw. test rozmowy. Jeżeli jesteśmy w stanie w miarę normalnie mówić (najwyżej z lekką zadyszką) możemy ćwiczyć dalej; jeśli nie, należy zwolnić, a następnym razem ćwiczyć mniej intensywnie.

• przygotowujemy wodę do picia w trakcie ćwiczeń. Po ćwiczeniach możemy się zważyć i jeśli stwierdzimy, że w trakcie gimnastyki straciłyśmy np. 0,5 kg, to powinnyśmy w to miejsce wypić ok. 0,5 l płynu.

• przygotowujemy wygodny strój: pamiętamy o dobrym biustonoszu, żeby nie nadwyrężać rosnących i obrzmiałych piersi; jeśli gimnastykujemy się, to dobrze robić to w skarpetkach antypoślizgowych (nie wszystkie panie tolerują buty sportowe w czasie ciąży).

• panie w dobrej kondycji, intensywnie trenujące przed ciążą, mogą śmiało ćwiczyć ok. godziny, innym radzimy wydłużać ćwiczenia stopniowo zaczynając od ok. 15-20 minut.

• jeśli czujemy dyskomfort, nie kontynuujemy danej aktywności fizycznej, ewentualnie modyfikujemy ćwiczenie.




   Będąc przyszła mamą, nie przestajemy być przecież kobietami. Chcemy być i czuć się piękne. Ruch przynosi korzyści nie tylko naszemu dobremu samopoczuciu - dodaje także urody ! Organizm jest lepiej dotleniony, skóra promienna, a i nasze samopoczucie wzrasta, co także ma wpływ na wygląd. Nie bójmy się też ćwiczeń związanych ruszaniem biodrami i miednicą. Stonowany taniec w domu przy łagodnej muzyce w ramionach partnera, z pewnością korzystnie wpłynie zarówno na przyszłą mamę, tatę jak i dziecko.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.50 Ocen: 2

SONDA


Jakim zimnym napojem najlepiej gasisz pragnienie w czasie letnich upałów?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Morwa biała - herbatka ziołowa Morwa biała - herbatka ziołowa

Producent: Herbapol


Liść morwy białej wpływa na utrzymanie prawidłowej gospodarki węglowodanowej organizmu. Poprzez spowolnienie działania enzymów biorących udział w trawieniu węglowodanów przyczynia się do utrzymania prawidło

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Leczenie odżywianiem. Refluks Leczenie odżywianiem. Refluks

Kimberly A. Tessmer

Wydawnictwo: Illuminatio


Choroba refluksowa przełyku jest jedną z najczęściej występujących chorób przewodu pokarmowego. Każdego dnia około 10% populacji krajów rozwiniętych doświadcza objawów refluksu, który powo

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE