Dzisiaj jest: Czwartek, 17.10.2019 Imieniny: Wiktora i Małgorzaty



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Ćwiczenia i trening na czczo - czy warto?


24.12.2014
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Ćwiczenia i trening na czczo - czy warto?


   Wszyscy wiedzą, iż nieodłącznym elementem zrzucania zbędnych kilogramów jest, obok odpowiedniej diety, aktywność fizyczna. Ćwiczenia i trening na czczo wielu zdają się być dobrym sposobem na przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej, jednakże, czy naprawdę warto podejmować tak wielki wysiłek i wylewać z siebie siódme poty, gdy w żołądku nieznośnie burczy?

   Osoby podejmujące próby ćwiczenia na czczo myślą, iż dzięki temu, że przed treningiem nie dostarczą organizmowi żadnych kalorii, będą spalać tłuszcz, by pozyskać potrzebną do wykonywania wszystkich ćwiczeń energię. Teoretycznie, koncepcja ta zdaje się mieć sens. Niemniej jednak, ludzkie ciało nie działa zgodnie z zasadami matematyki, a spalanych kalorii na kalkulatorze obliczyć się nie da. Krótko mówiąc, naszych naturalnych, biologicznych mechanizmów nie oszukamy.



   Jeśli zastanawiamy się, czy nie zacząć przeprowadzać treningów z samego rana, jeszcze przed śniadaniem, natychmiast porzućmy ten pomysł - przysporzy on nam więcej szkód niż pożytku.



Czym jest ATP?

   Energia, której organizm potrzebuje do przeprowadzania wszystkich niezbędnych procesów biochemicznych, to tzw. ATP (adenozynotrifosforan). To również właśnie dzięki ATP możemy zdobyć się na wzmożoną (czy nawet jakąkolwiek) aktywność fizyczną - pozwala on bowiem mięśniom kurczyć się.

   Zasoby ATP znajdują się właśnie w mięśniach. Niestety w mgnieniu oka się wyczerpują, gdy zaczynamy ćwiczyć. Tak więc, organizm musi go ponownie syntetyzować.  Wykorzystuje do tego fosfokreatynę. Tak pozyskane ATP kończy się jednak po około 5-10 sekundach. Wtedy właśnie jego źródłem stają się węglowodany, białka i tłuszcze. To, który z owych składników odżywczych zostanie wykorzystany, zależy od rodzaju podejmowanego przez nas wysiłku i czasu jego trwania. Spalane są najpierw węglowodany. Oczywiście, jeśli organizm ma do nich dostęp...



Dlaczego trening na czczo nie jest tak dobrym pomysłem, jak mogłoby się to wydawać?

   Choć zwolennicy ćwiczeń wykonywanych bez uprzedniego zjedzenia posiłku twierdzą, iż w ten sposób szybciej spala się tkanka tłuszczowa, podejmowanie wzmożonej aktywności fizycznej z samego rana, gdy jesteśmy na czczo, czy choćby nawet po długiej przerwie po ostatnim posiłku, mija się z celem. Co więcej, jest niebezpieczne.

   Jest tak dlatego, iż przez pierwsze 15-20 minut treningu organizm syntetyzuje ATP pochodzące z węglowodanów. Po całej nocy, gdy nie dostarczamy organizmowi żadnych kalorii, ilość węglowodanów, z których możemy czerpać energię, jest znacznie ograniczona. Tak więc, prawdopodobne jest, że jeśli niczego nie zjemy, nie wystarczy nam sił, by wykonać wszystkie zaplanowane przez nas ćwiczenia.

   Jeśli jednak się do nich, dzięki ogromnej sile woli, zmobilizujemy, zanim zaczniemy spalać tłuszcz, organizm najpierw pozyska energię z białek. Jako że niczego nie zjedliśmy, nie dostarczyliśmy ich z pożywienia, a więc ich źródłem będą nasze własne tkanki, a dokładniej - mięśnie. Nie ma więc mowy o ich budowaniu. To jednak nie największy problem - podczas tego typu procesu organizm wchodzi w stan ketozy, która m.in. bardzo obciąża nerki.



Posiłek przed treningiem

   Wiemy już, czemu zjedzenie posiłku przed treningiem jest tak istotne. Oczywiście ważne jest również to, co zjemy. Słodki batonik czy bułka z oczyszczonej mąki może i dostarcza nam energii, ale jedynie na chwilę. Powodują one bowiem szybki skok cukru we krwi, co przekłada się na wzmożoną prace trzustki, która produkuje duże ilości insuliny. Poziom cukru znów spada, a my tracimy siły i... znów jesteśmy głodni.

   Idealną przekąską przedtreningową będą np. banan czy mała porcja owsianki. Pamiętajmy, by posiłek (nie jest to śniadanie) nie był zbyt obfity, gdyż wystarczy, jeśli dostarczymy organizmowi kalorii do działania na szybkich obrotach przez owe 20-25 minut, by tkanka tłuszczowa mogła być spalana. Jeśli zjemy ich więcej, nasz wysiłek przełoży się na mniejsze rezultaty, gdyż kalorie z nich pochodzące mogą zająć miejsce tłuszczu, który w pocie czoła spalamy. Rozsądna porcja zdrowych węglowodanów pozwoli naszym mięśniom na osiągnięcie, podczas treningu, prawdziwego maksimum ich wytrzymałości i efektywności.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE