Dzisiaj jest: Czwartek, 19.07.2018 Imieniny: Wincentego i Wodzisława



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5804

Jesienne sporty na świeżym powietrzu - postaw się sezonowej chandrze!


12.10.2016
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Jesienne sporty na świeżym powietrzu - postaw się sezonowej chandrze!


   Nie pozwól, aby w tym roku sezonowa depresja nad Tobą zapanowała - spaceruj, pływaj na basenie, ćwicz na siłowni, jeździj rowerem, jednym słowem: ruszaj się, a zachowasz dobre samopoczucie.

   Wbrew pozorom jesień jest dobrym czasem na sport. Temperatura otoczenia nie jest obecnie ani za niska, ani za wysoka. Wystarczy odpowiedni, ciepły strój. Rezygnowanie z wychodzenia na świeże powietrze w okresie jesiennym jest dużym błędem. Warto wtedy dużo spacerować oraz korzystać jak najwięcej z nie - deszczowej aury.





Dlaczego chandra jest „jesienna”?

   W okresie jesiennym częściej cierpimy na złe samopoczucie. Przyczyną jest coraz mniej słońca, skrócenie dni, wszechobecny i niezależny od pory roku stres, a także występowanie różnic ciśnienia. Wymienione czynniki sprzyjają występowaniu stanów depresyjnych w okresie jesienno-zimowym - zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Depresja jest chorobą psychiczną, a jej głównym objawem jest utrzymywanie się przygnębienia i braku energii przez okres dłuższy niż 3 miesiące. Stanów depresyjnych występujących w okresie jesiennym nie należy lekceważyć.

   Jesienna chandra rozwijająca się pod wpływem niedoboru światła słonecznego (brak witaminy D lub jej nikłe ilości) w okresie jesieni i zimy. Jej głównymi, najczęściej występującymi objawami są:

- zaburzenia koncentracji
- obniżone poczucie własnej wartości
- zmiany apetytu
- uczucie niepokoju i lęku
- osłabiony popęd seksualny
- apatia (uczucie obojętności)
- senność



Ruch sposobem na jesienną chandrę

   Ćwiczenie przez 30 minut trzy razy w tygodniu jest już obecnie dość archaiczną zasadą. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spędzanie każdego dnia na świeżym powietrzu i ruch co najmniej 60 minut! Tętno podczas aktywności fizycznej powinno wynosić 220 pomniejszone o wiek. W czasie wysiłku organizm produkuje dużo ciepła, więc trzeba odpowiednio dobrać ubranie, żeby nie doszło do przegrzania. Zarówno przegrzany, jak i wyziębiony organizm jest podatny na infekcje.

   Aktywność fizyczną należy uprawiać dopiero po upływie ok. 1-1,5 godziny od posiłku. Dobrze mieć przy sobie niewielką butelkę wody. Nie ćwiczyliście od kilku miesięcy, od kilku lat? Żaden problem. Warto zacząć ćwiczenia od niewielkich dawek ruchu trwającego około 15-30 minut.



Wystarczy spacer!

   Spacery jesienią to bezpieczna i mało męcząca forma aktywności fizycznej. Spacerowanie w formie maszerowania pomaga dotlenić organizm i nie powoduje przesadnego obciążenia mięśni i stawów. Ponadto, należy on do sprawdzonych sposobów na lepsze samopoczucie.

   Jeżeli wolisz coś bardziej intensywnego, ale nie masz ochoty na bieganie spróbuj nordic walking. Trening tego typu gwarantuje zachowanie dobrej kondycji fizycznej. Kolejną formą aktywności jest jogging - podobnie jak spacer i nordic walking pomaga uniknąć stresu i dotlenić organizm.

   Kiedy za oknem pojawiają się jesienne krajobrazy nie warto jeszcze chować roweru do piwnicy lub garażu. Rower może nadal być alternatywą dla samochodu i komunikacji miejskiej - przynajmniej w czasie słonecznych dni.

   Alternatywą dla spaceru może być gimnastyka na świeżym powietrzu. Warto wykorzystać ogólnorozwojowe ćwiczenia fizyczne, albo jogę lub tai-chi.



Jesienne sporty ekstremalne

   W okresie jesiennym warto poświęcić czas na ćwiczenie bulderingu lub bardziej wymagającej wspinaczki skałkowej. Buldering różni się od klasycznej wspinaczki mniejszą wysokością ścianki. Skoki spadochronowe są polecane dla bardziej odważnych i wytrzymałych psychicznie, a także dla osób z większym budżetem. Koszty minikursów spadochronowych wynoszą od 700 zł. Odważnym poleca się także loty na paralotniach - podziwianie jesiennych krajobrazów z lotu ptaka jest niesamowitym przeżyciem.



Ruch na świeżym powietrzu ma swoje plusy

   Wykonywanie ćwiczeń fizycznych na świeżym powietrzu przynosi wiele korzyści. Można wśród nich wymienić m.in.:

- przyspieszenie tempa metabolizmu
- poprawę ukrwienia skóry
- poprawę wytrzymałości i odporności organizmu
- intensywną wentylację płuc
- poprawę apetytu
- pozytywny wpływ na mechanizmy termoregulacyjne



   Każda forma aktywności fizycznej jest dobra, jeżeli wpływa korzystnie na stan zdrowia. Osoby, które mają problemy z kręgosłupem, cierpią na chorobę wieńcową, albo choroby stawów, powinny jednak skonsultować się z lekarzem. Wybierajmy przede wszystkim takie formy aktywności fizycznej, które sprawiają przyjemność.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Bio żurawina Bio żurawina

Producent: Bakalland


Bio żurawina firmy Bakalland to pierwsze na rynku, całe owoce żurawiny całkowicie pozbawione dodatku cukru - zawierają tylko naturalnie występujące cukry. Aby nadać kwaśnym owocom żurawiny delikatnej nuty s

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dieta raw food Dieta raw food

Karolina i Maciej Szaciłło

Wydawnictwo: Zwierciadło


Oczyść swój organizm „na surowo” i dostarcz mu bomby witaminowej! Moda na raw food opanowała cały świat. Dotarła również do Polski. Nic dziwnego - każdy, kto zastosował „surową” dietę, pocz

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE