Dzisiaj jest: Czwartek, 22.02.2018 Imieniny: Marty i Małgorzaty



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5791

Ruch lekiem na choroby cywilizacyjne


28.09.2016
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Ruch lekiem na choroby cywilizacyjne


   Choroby cywilizacyjne są to jednostki chorobowe występujące globalnie i powszechnie. Ich cechą charakterystyczną jest rosnąca zachorowalność powiązana z rozwojem cywilizacyjnym.

   Choroby cywilizacyjne bardzo często określa się także chorobami dwudziestego pierwszego wieku. Ruch może być skutecznym lekiem, który zapobiegnie, albo co najmniej opóźni ich rozwój. Wśród chorób cywilizacyjnych wymienia się między innymi choroby sercowo-naczyniowe, choroby układu oddechowego, cukrzyca, otyłość, choroby nowotworowe, alergie, osteoporoza i schorzenia przewodu trawiennego.





Czynniki wpływające na rozwój chorób

   Choroby cywilizacyjne powodują obniżenie jakości życia i skrócenie jego długości. Mechanizm ich rozwoju jest związany z warunkami życia w wysoko rozwiniętych krajach. Styl życia wymuszany przez nie jest niezdrowy - chęć zwiększenia zarobków i rozwoju kariery powoduje, że zdrowie jest spychane na dalszy plan. Koszty takiej decyzji są ogromne. Styl życia prowadzony przez większość osób zamieszkujących kraje rozwijające się i wysoko rozwinięte charakteryzuje się niskim zainteresowaniem aktywnością fizyczną, nieprawidłowym odżywianiem się oraz paleniem tytoniu.

   Wzrost napięcia i sytuacji stresowych nie jest jedynym czynnikiem zwiększającym ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, choć wpływają one na zwiększone zainteresowanie używkami, głównie paleniem tytoniu, nadużywaniem alkoholu i kofeiny. Źródeł problemu należy szukać także w otoczeniu - mowa o skażeniu środowiska, postępującym uprzemysłowieniu i urbanizacji. Niebezpieczne dla zdrowia są też długotrwałe narażenie na hałas i promieniowanie jonizujące.



Zaczyna się od nadwagi

   Nadwaga jest sygnałem, że organizm otrzymuje zbyt dużo pustych kalorii i należy zmienić dietę. Brak zmian w stylu życia prowadzi do otyłości. Na jej podłożu rozwija się wiele groźnych chorób, w tym nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba wieńcowa, żylaki kończyn dolnych i cukrzyca typu 2.

   Już w okresie nadwagi podwyższa się ciśnienie tętnicze, a komórki organizmu stają się bardziej oporne na insulinę. Otyłości towarzyszą dodatkowo zaburzenia lipidowe oraz uszkodzenia śródbłonka naczyń krwionośnych.



Nie jesteśmy bezsilni

   Czynniki wpływające na rozwój chorób cywilizacyjnych można podzielić ze względu na ich znaczenie dla zdrowia. W 16% choroby te są uwarunkowane genetycznie. Wpływ czynników środowiskowych jest szacowany na 22%. Oznacza to, że decydujące znaczenie ma styl życia. Jeżeli zdrowo się odżywiasz i dbasz o regularną aktywność fizyczną, ograniczasz negatywny wpływ na zdrowie wywoływany przez środowisko. Zmniejszasz też ryzyko zachorowania wynikające z uwarunkowań genetycznych.

   Warto podjąć walkę z niezdrowymi nawykami żywieniowymi, nałogami i lenistwem. Siedzenie na kanapie przed telewizorem nie jest aktywnością fizyczną. Zacznij się ruszać, a od razu poczujesz się lepiej. Wystarczy spacer, żeby usunąć stres i napięcie nerwowe - głównych sprawców chorób cywilizacyjnych, w tym zwłaszcza autoimmunologicznych. Jeżeli masz tendencję do zajadania stresu zwiększenie aktywności fizycznej powinno znacznie ułatwić Ci o odchudzanie i zmianę diety na zdrowszą.



Ruch zmniejszy ryzyko chorób cywilizacyjnych

   Profilaktycznie zaleca się wykonywać ćwiczenia trzy razy w tygodniu po co najmniej 30 minut bez przerwy i z tętnem co najmniej 130. Poleca się rodzaje aktywności określane jako aerobowe, na przykład pływanie, trucht, rower lub szybki marsz. Bardzo ważne jest także umiejętne rozładowanie stresu, w czym aktywność fizyczna również powinna pomóc. Terapia oparta na zwiększeniu ruchu nie niesie za sobą dużych kosztów, a nawet jeżeli wiąże się z pewnymi wydatkami, to i tak są one mniejsze niż koszty leczenia chorób cywilizacyjnych.



Ruch a choroby układu krążenia

   Aktywność fizyczna obniża poziom cholesterolu LDL we krwi przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu cholesterolu HDL. W ten sposób ruch przeciwdziała tworzeniu się blaszki miażdżycowej. Miażdżyca jest przyczyną wielu chorób serca i układu krążenia. Powoduje zwężenie światła tętnic i sprzyja zatorom. Regularna aktywność fizyczna po upływie kilku tygodni obniża ciśnienie skurczowe i rozkurczowe zapobiegając długotrwałemu nadciśnieniu tętniczemu.

   Ruch jest bardzo ważny także w profilaktyce niewydolności krążenia i choroby niedokrwiennej serca. Regularna aktywność fizyczna powoduje zwiększenie ilości krwi, która jest tłoczona przez serce do naczyń krwionośnych. Objętość wyrzucanej krwi jest większa, ale akcja serca zwalnia. Dzięki temu pracuje on bardziej efektywnie. Poza tym, choroba niedokrwienna serca rozwija się na podłożu miażdżycy. Zahamowanie procesu tworzenia się blaszki miażdżycowej jest zatem bardzo istotne.

   W profilaktyce chorób układu krążenia sprawdzają się zwłaszcza ćwiczenia aerobowe. Są to rodzaje aktywności, które korzystnie wpływają na pracę serca. Wykonuje się je stale przez co najmniej 30 minut i przy umiarkowanym tętnie. Nie oznacza to, że ćwiczenia siłowe nie są korzystne dla zdrowia. Prawidłowo wykonywane ćwiczenia na siłowni pomagają zbudować masę mięśniową i wzmocnić mięśnie utrzymujące i stabilizujące szkielet. Przeciwdziałają one wadom postawy, o których mowa niżej. Poza tym, budowanie masy mięśniowej jest skutecznym sposobem na zachowanie smukłej sylwetki - tkanka mięśniowa zużywa najwięcej kalorii. Od jej stanu zależy w dużej mierze atrakcyjny wygląd ciała.



Aktywność fizyczna w przypadku otyłości

   Aktywność fizyczna w połączeniu z dietą jest podstawą efektywnego i bezpiecznego powrotu do prawidłowej wagi. Regularna i umiarkowana aktywność fizyczna, która nie obciąża stawów i tak już przeciążonych przez nadmiar kilogramów, pomaga zwiększyć podstawową przemianę materii. Powstający w ten sposób ujemny bilans energetyczny pozwala na obniżenie masy ciała.

   Warto rozpocząć prowadzenie zdrowego stylu życia od marszu, nordic walking, albo wolnego spaceru. W miarę poprawy kondycji fizycznej warto zainteresować się innymi, bardziej wymagającymi rodzajami aktywności, takimi jak aerobik, taniec, pływanie czy też jazda na rowerze lub jazda na rolkach. Osoby, które wcześniej nie biegały, a chcą zacząć, powinny skonsultować się z lekarzem, aby uniknąć uszkodzenia stawów kolanowych i skokowych. Bieganie pomaga schudnąć, ale w przypadku nawet niewielkiej nadwagi może bardzo obciążyć wymienione stawy.



Relaksuj się i trzymaj formę!

   Aktywność fizyczna usuwa napięcie nerwowe i stres - na ich podłożu mogą rozwinąć się nerwice, stany lękowe, depresja i inne choroby psychiczne. Ruch pomaga się zrelaksować i odstresować poprzez zwiększenie produkcji endorfin w organizmie oraz rozładowanie negatywnych emocji. Aktywność fizyczna zwiększa aktywność także w innych sferach życia - przeciwdziała apatii i izolowaniu się od otoczenia dodając energii i chęci do działania. Ruch pomaga zachować smukłą sylwetkę i uniknąć wad postawy. Odpowiednio dobrane ćwiczenia wzmacniają mięśnie kręgosłupa pełniąc funkcję stabilizującą względem postawy ciała. Polecane rodzaje aktywności w tym przypadku to:

- ćwiczenia izometryczne
- joga
- pilates
- stretching

   Są to rodzaje aktywności fizycznej, których celem nie jest utrata tkanki tłuszczowej, ani budowanie masy mięśniowej, ale zlikwidowanie napięcia nerwowego i wprowadzenie w dobry nastrój. Wzmacniają one mięśnie i rozciągają je, ale przyrost masy mięśniowej nie następuje w takim stopniu, jak w przypadku ćwiczeń siłowych.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olej lniany Olej lniany

Iwan Nieumywakin

Wydawnictwo: Hartigrama


Książka poczytnego rosyjskiego autora o niedocenianych prozdrowotnych właściwościach oleju lnianego. Zawiera historię uprawy lnu i wykorzystywania jego włókna i nasion, przykłady zastosowań

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE