Dzisiaj jest: Środa, 16.10.2019 Imieniny: Gawła i Ambrożego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Ruch to zdrowie (i młodość). Jak aktywność fizyczna wpływa na wiek biologiczny?


07.09.2016
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Ruch to zdrowie (i młodość). Jak aktywność fizyczna wpływa na wiek biologiczny?


   Wiek biologiczny może być taki sam, jak wiek metrykalny. Jeżeli wiek metrykalny jest niższy od biologicznego warto zastanowić się nad wprowadzeniem zmian w stylu życia.

   Wiemy już jak obniżyć wiek biologiczny - zdrowym odżywianiem i aktywnością fizyczną. Do czynników najbardziej podwyższających wiek biologiczny należą otyłość, nadciśnienie tętnicze i problemy z kręgosłupem. Można ich uniknąć poprzez regularne wykonywanie aktywności fizycznej.





Ruch opóźnia starzenie się organizmu

   Pierwsze biologiczne objawy wynikające z fizjologicznego starzenia się organizmu występują już w okresie 20-25 lat. Rozpoczyna się wtedy proces rozpadu i regeneracji. Komórki wątroby regenerują się (odnawiają) po około 5 miesiącach, kubków smakowych po około 10 dniach, kości po 10 latach, a jelit po ok. 2-3 dni. Oba procesy zachodzą równocześnie, ale z biegiem lat procesy rozpadu zaczynają przeważać nad odnową organizmu.

   Poprzez uprawianie sportu można wpłynąć na opóźnienie pojawienia się wspomnianej wyżej tendencji. Mikrouszkodzenia mięśni, które powstają podczas wykonywania aktywności fizycznej powodują powstawanie białek, które kontrolują stan zapalny, a ponadto regulują procesy rozpadu i odnowy. Po zakończeniu wykonywania aktywności fizycznej poziom kortyzolu we krwi ulega obniżeniu. Zwiększa się natomiast poziom endorfin.



Zachowaj jasność umysłu i zdrowe serce

   Regularna aktywność fizyczna powoduje, że płuca przyjmują więcej powietrza, niż w stanie niskiej aktywności. Wtedy do komórek organizmu dociera więcej tlenu. Mózg także jest lepiej dotleniony, więc aktywność fizyczna jest dobrym sposobem na poprawę kreatywnego myślenia. Wynika to z wzrostu poziomu hormonu kreatywności - ACTH (kortykotropina).

   Ponadto, regularne wykonywanie ćwiczeń poprawia pojemność serca. Osoby, które ćwiczą systematycznie, a wcześniej prowadziły siedzący tryb życia, mogą zaobserwować obniżenie pulsu spoczynkowego i obniżenie ciśnienia krwi.



Czym grozi siedzący tryb życia?

   Prowadzenie siedzącego trybu życia może doprowadzić do rozwoju nadciśnienia tętniczego, chorób serca i układu krążenia, otyłości, a nawet chorób nowotworowych (zwłaszcza raka jelita grubego). Ponadto, osoby prowadzące siedzący tryb życia są bardziej narażone na udar mózgu i osteoporozę, a także na depresję.

   Aktywność fizyczna jest niezwykle istotna u osób dorosłych i seniorów. Tymczasem tylko ok. 20% osób powyżej 50. roku życia - według danych szacunkowych zebranych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) - utrzymuje poziom aktywności ruchowej niezbędny do zachowania zdrowia.

   Seniorzy powinni poświęcić część wolnego czasu na aktywność fizyczną, aby poprawić stan zdrowia, a także jakość starości. Poza tym, uprawianie sportu ułatwia utrzymanie społecznych relacji.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 3

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE