Dzisiaj jest: Wtorek, 16.10.2018 Imieniny: Gawła i Ambrożego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5817

Squash - odbijaj piłkę, chudnij i trzymaj formę


17.10.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Squash - odbijaj piłkę, chudnij i trzymaj formę


   Squash jest sportem pokrewnym względem tenisa. Wynaleziono go 300 lat temu, a kiedy w świat poszła informacja o tym, że w ciągu zaledwie jednej godziny uprawiania tego sportu można spalić nawet do 1000 kalorii (kcal), znacznie wzrosło zainteresowanie tą formą aktywności fizycznej.

   Pierwotnie w squasha grano przede wszystkim w Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, sport ten narodził się w więzieniach, gdzie skazani osadzeni w izolowanych celach nie mieli z kim grać. Zaczęli więc odbijać piłkę od ściany. Następnie, squash stał się sportem uprawianym przez uczniów elitarnych szkół. Obecnie sport ten uprawiany jest w ponad 150 krajach. Trzeba przyznać, że historia tego rodzaju aktywności jest równie interesująca, jak jej zasady.





Jak squash trafił do Polski?

   Z Wielkiej Brytanii squash rozprzestrzenił się na inne kraje anglojęzyczne - Kanadę i USA. Zaczęli grać w niego również żołnierze brytyjskiej armii - w ten sposób trafił on do angielskich protektoratów i kolonii. W Polsce squash pojawił się wraz z wiatrem zmian nadciągających z zachodu. Przyczyniła się do tego także amerykanizacja kultury.



Poznaj zasady gry

   Zasady gry w squasha są stosunkowo proste. Dwóch zawodników z rakietami odbija na korcie piłeczkę od ściany. Wymiary kortu wynoszą: długość: 9,75 m i szerokość: 6,4 m. Rakieta do squasha różni się od tej używanej do tenisa - jest mniejsza i lżejsza. O ciężkiej rakiecie mówimy, gdy waży powyżej 140 g. Jest ona także mniejsza od tej używanej w tenisie. Główka rakiety, a więc część, którą będzie odbijana piłka także nie jest duża. Nad przestrzeganiem wszystkich zasad tej gry czuwa World Squash Federation - organizacja, która je ustanowiła. Punkty zdobywa tylko ten, kto serwuje. Jeżeli serwujący wygra wymianę piłki otrzymuje punkt, a jeśli przegra to drugi zawodnik staje się serwującym.

   Przed rozpoczęciem meczu zawodnicy mają 5 minut na rozgrzewkę na korcie. Po 2,5 minuty sędzia ogłasza, że została tylko połowa czasu do końca rozgrzewki i zawodnicy muszą zamienić się stronami. Zawodnika, który zaserwuje po raz pierwszy, losuje się przez pokręcenie rakiety na podłożu kortu.

   Serwujący serwuje piłkę naprzemiennie z lewej i z prawej strony, dopóki nie przegra wymiany po serwisie. Zawodnik, który wygra bieżącego seta serwuje jako pierwszy w następnym secie.

   Profesjonalne mecze toczą się maksymalnie do 5 setów (do trzech wygranych setów). Według obowiązujących zasad gra w każdym secie toczy się do 11 punktów. Punkty zdobywa się w każdej wymianie. Przy stanie 10:10 aby wygrać set, jeden z zawodników musi zdobyć dwupunktową przewagę (np. 13:11). Wcześniejszy, brytyjski system punktowania zakładał, że punkty są zdobywane tylko przez serwującego. Gdy odbierający wygrywał wymianę, zdobywał jedynie prawo do serwisu. Gra w tym systemie toczyła się aż do zdobycia przez jednego z zawodników 9 punktów.



Odbijanie piłki

   W czasie serwisu serwujący musi wyrzucić piłkę w górę lub puścić w dół zanim ją uderzy. Jeżeli nie spróbuje jej uderzyć serwis może być ponowiony. W momencie uderzenia piłki serwujący musi się znajdować przynajmniej częścią stopy w serwisowym kwadracie. Pozostała część stopy może wystawać za linię kwadratu, albo znajdować się nad nią. Stopa nie może mieć kontaktu z linią kwadratu. Piłkę zagraną przez przeciwnika można odegrać dopiero gdy odbije się ona od ściany frontowej kortu. Odegrana piłka będzie prawidłowa, kiedy najpóźniej przed drugim odbiciem od podłogi kortu zostanie prawidłowo uderzona w ścianę frontową powyżej dolnej linii ("TIN") i poniżej górnej linii autowej nie uderzając wcześniej w podłogę. Piłka może przy tym odbić się od ścian bocznych i tylnej w dowolnej konfiguracji przed, lub po odbiciu od podłogi kortu, zanim trafi w ścianę frontową. Po wykonaniu prawidłowego serwisu rozpoczyna się naprzemienna wymiana uderzeń obu zawodników do póki jeden z nich nie wykona nieprawidłowego uderzenia. Każda wymiana składa się z serwisu i szeregu prawidłowych uderzeń po nim następujących. Zawodnik wygrywa wymianę, jeśli jego przeciwnikowi nie uda się wykonać prawidłowo serwisu lub uderzenia, albo gdy piłka trafi w przeciwnika zanim zawodnik zdąży ją uderzyć. Jeżeli zawodnik uważa, że podczas gry nastąpiło przeszkadzanie przez przeciwnika zawsze można zgłosić tzw. "LET"'a. Robi się to poprzez podniesienie ręki i słowa "LET please". Zazwyczaj jeżeli przeciwnik przeszkadza w dojściu do piłki gra się LET`a (czyli powtarza akcję). Również gdy zagrywający piłkę może zrobić krzywdę przeciwnikowi można zgłosić LET`a i wstrzymać uderzenie. Jeżeli przeciwnik przeszkadza w bezpośrednim uderzeniu piłki ma miejsce tzw. "STROKE". Stroke polega na automatycznym przyznaniu punktu.



Squash wspiera odchudzanie

   Squash jest doskonałym sportem dla osób, które ćwiczą głównie po to, aby schudnąć. Według aktualnych informacji w ciągu jednej godziny ćwiczeń można spalić nawet 1000 kcal. W squashu ciągle uderza się piłkę, zatrzymuje ciało i ponownie wykonuje się taki sam ruch - do przodu, w bok, albo do tyłu. Po każdym secie jest tylko 1,5 minuty przerwy. Squash jest zatem rodzajem treningu interwałowego. Jednocześnie squash ma pewne cechy treningu aerobowego, co obrazują korzyści płynące z jego uprawiania.



Korzyści dla zdrowia z uprawiania squasha

   Uprawiając squash można przede wszystkim schudnąć i zmniejszyć poziom tkanki tłuszczowej. Regularne ćwiczenia skutecznie poprawiają kondycję fizyczną. Długoterminowe skutki uprawiania squasha obejmują poprawę funkcjonowania układu krążenia i układu oddechowego. Trening prowadzi do obniżenia ciśnienia tętniczego i poziomu złego cholesterolu oraz zwiększenia wydolności oddechowej. Poza tym, squash znacznie poprawia ogólną sprawność, zwiększa siłę mięśni i ich wytrzymałość, a do tego rozwija mięśnie nóg, pleców i ramion.

   Już po kilku treningach można zaobserwować pozytywne skutki uprawiania squasha - poprawę zwinności, szybkości ruchu i reakcji oraz koordynacji ruchowej, a także zwiększenie poziomu energii i zmniejszenie poziomu stresu. Po treningu znacznie wzrasta poziom endorfin w organizmie, co objawia się poprawą samopoczucia.



Pomysł na aktywną jesień

   Jeżeli szukasz pomysłu na aktywną jesień proponujemy wypróbować tę formę aktywności fizycznej. Poprawisz kondycję, sylwetkę i samopoczucie w krótkim czasie, a jesienne, długie wieczory będą mniej przygnębiające. Ćwiczenia są uprawiane na korcie, w zamkniętym pomieszczeniu, więc pogoda nie zepsuje zabawy.




Zobacz więcej na temat:

squashaktywność fizycznaodchudzanie


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1

SONDA


Jaki tłuszcz używasz do smażenia?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dobry tłuszcz Dobry tłuszcz

Joseph Mercola

Wydawnictwo: Vivante


W swojej rewolucyjnej książce dr Joseph Mercola przedstawia skuteczną terapię opartą na diecie, która poprawia sprawność mózgu, podnosi odporność, zwiększa poziom energii, a nawet leczy rak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE