Dzisiaj jest: Środa, 15.08.2018 Imieniny: Marii i Napoleona



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5808

W zdrowym ciele zdrowy duch - jak poprawić kondycję fizyczną?


05.06.2015
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


W zdrowym ciele zdrowy duch - jak poprawić kondycję fizyczną?


   O tym, że w zdrowym ciele zdrowy duch wiedzieli już starożytni Grecy. Minęło ponad 2000 lat, a przysłowie nie straciło na aktualności. Wyraża ono jedną z ważnych cech ludzkiego organizmu.

   Organizm człowieka został przystosowany do aktywnego stylu życia. Choć zapewne niektórym trudno w to uwierzyć, ruch jest jedną z biologicznych potrzeb ludzkiego ciała. Niezaspokojenie jej prowadzi do negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Wspomniane w tytule przysłowie w czasach starożytnych uchodziło wręcz za normę i postulat. Obecnie jego znaczenie jest nieco inne, ale nie można kategorycznie stwierdzić, że odchodzi on w zapomnienie, tym bardziej, że w ostatnich czasach wzrasta zainteresowanie aktywnym stylem życia. Greckie hasło mogłoby stać się panaceum na choroby cywilizacyjne, z którymi zmaga się współczesne społeczeństwo. Zdrowie fizyczne i duchowe są ze sobą powiązane, a ruch jest bardzo potrzebny do ich zachowania.





Ruch jest życiem, czy życie jest ruchem ?

   Wszelka aktywność fizyczna wspiera nie tylko rozwój fizyczny i motoryczny. Ruch stymuluje również rozwój psychiczny i funkcjonalny. Aktywność fizyczna pozwala na stałe doskonalenie się. Aktywny styl życia jest coraz częściej wskazywany jako model życia pomagający człowiekowi stawiać czoło wyzwaniom i umiejętnie radzić sobie ze stresem. Aktywność fizyczna wynika przede wszystkim z potrzeb człowieka i jego motywacji do osiągania określonych celów. Posiada ona walory zdrowotne, antystresowe i profilaktyczne. W mediach podkreśla się, że warto od najmłodszych lat kształtować ruchowe umiejętności i nawyki oraz dbać o higienę ciała między innymi poprzez ruch. Człowiek pracuje i żyje coraz dłużej, dlatego tak ważne jest dbanie o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną.



Regularne ćwiczenia kardio

   Ważną częścią aktywności fizycznej są ćwiczenia kardio, które stopniowo wywierają coraz bardziej korzystny wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie oraz zapewniają podniesienie poziomu energii i wzmocnienie układu odpornościowego. Ćwiczenia kardio powinny być wykonywane minimum 3 razy w ciągu tygodnia co najmniej 30 minut w przypadku metody ciągłej lub kilka sesji treningowych (np. 4 razy po 10 minut). Tyle w zupełności wystarczy, żeby poprawić kondycję fizyczną, zachować zdrowie i kontrolować masę ciała. Ćwiczenia powinny charakteryzować się umiarkowaną intensywnością, której miernikiem jest tętno. Tętno umiarkowane, czyli to, na którym odbywa się trening kardio, powinno stanowić około 60-70% tętna maksymalnego, tętno dość duże powinno stanowić około 70-80%. Tętno maksymalne oblicza się według wzoru:

Tętno maksymalne = 220 – wiek



Wzmocnienie i rozwój mięśni

   Trening siłowy jest bardzo polecany, ponieważ wzmacnia mięśnie, kości i więzadła, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu ruchowego. Regularne wykonywanie treningu siłowego poprawia postawę oraz wspiera budowanie masy mięśniowej. Co więcej, siłowe ćwiczenia znacznie poprawiają metabolizm, co jest istotne zwłaszcza dla osób zmagających się z nadwagą i otyłością. Warto zacząć wykonywanie treningu siłowego od ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha i tułów. Mięśnie powinny być nie tylko wzmacniane i rozwijane, ale także rozciągane. Z wiekiem mięśnie skracają się, co może przyczynić się do występowania dolegliwości bólowych. Wykonywanie ćwiczeń z zakresu pilatesu, stretchingu lub jogi pomaga temu zapobiec, a jednocześnie odwdzięcza się smukłością sylwetki.



Ruch to przyjemność !

   Dążąc do poprawy kondycji fizycznej warto wybierać tylko takie rodzaje aktywności, które sprawiają przyjemność. Nie warto zmuszać się do biegania, kiedy lubimy spacery. Gry zespołowe nie są dla indywidualistów, a ćwiczenia siłowe z dużym obciążeniem zapewne nie spodobają się wiotkim osobom. Warto rozpocząć trenowanie w domu i dobrze zaplanować aktywność fizyczną, aby nie odbiło się to negatywnie na wypełnianiu codziennych obowiązków. Odpowiedni strój i obuwie są ważne, ponieważ wpływają na komfort i bezpieczeństwo podczas aktywności fizycznej. Dobrze dobrane buty sportowe są szczególnie ważne, ponieważ eliminują ryzyko wystąpienia kontuzji.

   Podczas aktywności fizycznej organizm traci wodę, a wraz z nią mineraływitaminy. Dlatego osoby, które uprawiają sport często powinny zwiększyć ilość spożywanej wody oraz nieprzetworzonych owoców i warzyw. Aktywność fizyczna jest ukierunkowana na określony cel. Warto precyzyjnie go określić, pamiętając jednocześnie o tym, że powinien być on osiągalny w stosunkowo krótkim czasie (np. 3-4 tygodnie). Warto ćwiczyć z przyjaciółmi i rodziną aktywnie spędzając z nimi czas i czerpiąc z tego wymierne korzyści dla zdrowia.



Problem słabej kondycji

   Słaba kondycja fizyczna objawia się obniżoną wydolnością fizyczną, szybkim męczeniem się, nadmierną potliwością i zadyszką. Można ją wzmocnić poprzez zastosowanie odpowiednich i regularnych treningów, ale niekoniecznie długotrwałych. Na początku warto wybrać aktywność fizyczną dostosowaną do indywidualnych możliwości. W przeciwnym razie może pojawić się zniechęcenie. Trening daje stopniowe efekty, więc na zwiększenie sprawności trzeba będzie poczekać. Niemniej już po pierwszym treningu powinny pojawić się pozytywne skutki dla zdrowia, w postaci lepszego samopoczucia.

   Z biologicznej perspektywy kondycja fizyczna oznacza zdolność do pochłaniania tlenu przez organizm oraz ściśle wiąże się z pułapem tlenowym. Wydolność tlenowa jest oceniana poprzez pomiar maksymalnej wartości poboru tlenu. Z biegiem lat zdolność do pochłaniania tlenu ulega zmniejszeniu. Procesy starzenia się organizmu są nieodłącznie związane z obniżeniem sprawności układu sercowo-naczyniowego i oddechowego. Zmniejszenie pojemności życiowej płuc i usztywnienie klatki piersiowej powodują obniżenie zdolności do pracy fizycznej. Wspomniane procesy są uwarunkowane trzema czynnikami, a mianowicie wydolnością fizyczną osiągniętą do 25 roku życia, aktywnością fizyczną w dojrzałym wieku oraz występowaniem zmian organicznych i czynnościowych w przebiegu różnych chorób. Można więc zaobserwować, że utrzymując aktywność fizyczną na umiarkowanym poziomie w dzieciństwie, okresie dojrzewania i dorosłości można zapewnić sobie dobrą kondycję fizyczną na długie lata. Trzeci czynnik jest związany z przebytymi chorobami. Ruch ma natomiast działanie profilaktyczne i prozdrowotne, zarówno w sferze zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Można zatem uznać aktywność fizyczną za swoiste panaceum przeciw przedwczesnemu starzeniu się organizmu.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Kiszonki i fermentacje Kiszonki i fermentacje

Aleksander Baron

Wydawnictwo: Pascal


Autor „Kiszonek i fermentacji” powraca z rozszerzonym wydaniem swojej bestsellerowej książki. Jeszcze więcej przepisów. Jeszcze więcej inspiracji. Jeszcze więcej zabawy. Mistrz kuchni zaska

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE