Dzisiaj jest: Poniedziałek, 17.06.2019 Imieniny: Laury i Adolfa



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5845

Forum dyskusyjne

Forum - Cholesterol


«   | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |  

powrót

Olej lniany a cholesterol

KatrinWawa




Dołączyła: 14.02.2011
Posty: 2

Wpływ oleju lnianego oraz spożywanie fast foodów na funkcjonowanie naszego organizmu.

Czy wiesz, że najzdrowsze tłuszcze spożywane przez człowieka to
oleje roślinne?

Wytłoczony olej z nasion roślin oleistych, zawiera w sobie, od kilku do kilkunastu, różnego rodzaju kwasów tłuszczowych.
We współczesnym pożywieniu zdecydowaną przewagę mają tłuszcze zawarte w margarynie, fast foodach i potrawach smażonych w głębokim tłuszczu, czyli kwasy tłuszczowe Omega 6.

Kwasy tłuszczowe zawarte w olejach jadalnych, uwzględniając ich chemiczną postać, dzielą się na:

● kwasy tłuszczowe nasycone,
● kwasy tłuszczowe jednonienasycone,
● kwasy tłuszczowe wielonienasycone.
Kwasy nasycone i jednonienasycone organizm ludzki może wytworzyć samodzielnie.
Natomiast kwasy wielonienasycone, niezbędne i konieczne, dla zdrowego funkcjonowania naszego organizmu, muszą być dostarczone wraz z pożywieniem. Dzieje się tak dlatego bo nasz organizm nie potrafi ich samodzielnie wytworzyć.

W grupie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych dominujące znaczenie posiadają kwasy Omega 6 i Omega 3.

Kwasy Omega 6 zawarte w fast foodach zostały także zaliczone do grupy NNKT, (czyli tych, których organizm ludzki nie potrafi samodzielnie wytworzyć).
Badania naukowe wykazały jednak, że nadmiar tego tłuszczu w naszym pożywieniu, powoduje zachwianie koniecznej równowagi w organizmie. I tym samym, wywołuje określone problemy zdrowotne.
Udowodniono, ze problem nie tkwi w tym, że spożywamy kwasy tłuszczowe Omega 6, tylko w tym, że spożywamy ich niewspółmiernie za dużo, niż wynika to z potrzeb naszego organizmu.

Dla zagwarantowania właściwej fizjologii konieczne jest zachowanie odpowiedniej proporcji spożycia kwasów Omega 6 i Omega 3.
Według najnowszych badań ten stosunek powinien mieścić się w granicach:
2 : 1 do 4 : 1 ( Omega 6 : Omega 3 ).
W publikowanych w ostatnim okresie opracowaniach, za tak zwaną złotą proporcję, uważa się, stosunek 4 : 1.
Taka proporcja ma gwarantować prawidłowe przyswajanie przez organizm kwasów Omega 3.
Spożywanie kwasów Omega 6 i Omega 3 w niewłaściwej proporcji, skutkuje obniżeniem w organizmie poziomu kwasu omega 3. Bowiem nadmiar spożywanych kwasów Omega 6 w stosunku do Omega 3, hamuje właściwe zagospodarowanie przez organizm dostarczonego z pożywieniem kwasu tłuszczowego Omega 3.

Współczesna dieta charakteryzuje się tym, że te proporcje w diametralny sposób zostały przekroczone. Występująca w spożyciu zdecydowana przewaga kwasów tłuszczowych Omega 6, jest przyczyną nadwagi, nadciśnienia, ogólnego osłabienia odporność organizmu, może prowadzić do nowotworów – jednym zdaniem – stanowi zagrożenie dla zdrowia człowieka.

Olej lniany, pod warunkiem, że zawiera dużą ilość kwasu tłuszczowego Omega 3, stanowi zdecydowaną przeciwwagę dla wysokiego spożycia kwasu Omega 6.

Niezbędny Nienasycony Kwas Tłuszczowy – Omega 3
Najnowsze badania naukowe potwierdzają, że:
Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe z rodziny Omega 3, posiadają wręcz fundamentalny wpływ na zdrowotną kondycję ludzkiego organizmu.
Zdrowie dzieci i młodzieży
Dostarczenie odpowiedniej ilości kwasu tłuszczowego, Omega 3, wspomaga:
● prawidłowy rozwój neuronów,
● leczenie nadpobudliwości dziecięcej,
● budowę równowagi hormonalnej.
Układ sercowo naczyniowy
Dostarczenie odpowiedniej ilości kwasu tłuszczowego, Omega 3, wpływa na:
● obniżenie poziomu ,,złego” cholesterolu,
● wzrost poziomu tak zwanego ,,dobrego” cholesterolu,
● zmniejszenie prawdopodobieństwa drugiego zawału,
● zmniejszenie ryzyka nagłego zgonu w wyniku zatrzymania krążenia,
● rozszerzenie naczyń wieńcowych oraz zwiększenie siły skurczu mięśnia sercowego,
● zmniejszenie ryzyka takich chorób jak: miażdżyca, zawał serca, udar mózgu.
Układ trawienny
Dostarczenie odpowiedniej ilości kwasu tłuszczowego, Omega 3:
● wspomaga procesy trawienne i aktywizuje przemianę materii,
● regeneruje i osłania błonę śluzową układu pokarmowego.
Nadwaga i otyłość
Dostarczenie odpowiedniej ilości kwasu tłuszczowego, Omega 3:
● przywraca równowagę hormonalną i przywraca zakłócone proporcje innych kwasów tłuszczowych w organizmie,
● wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej,
● wpływa korzystnie na odtłuszczanie wątroby.
Ciąża
Dostarczenie odpowiedniej ilości kwasu tłuszczowego, Omega 3, wpływa na:
● proces utrzymywania ciąży,
● zmniejszenie depresji poporodowej.
Należy w tym przypadku dodać, że kobiece mleko posiada wysoką zawartość kwasów tłuszczowych EPA i DHA, które stanowią budulec do prawidłowego rozwoju mózgu i całego układu nerwowego rozwijającego się niemowlęcia. Kwasy tłuszczowe, EPA i DHA, organizm ludzki może jedynie wytworzyć z kwasu tłuszczowego Omega 3.
Można wnosić, że zwiększone zapotrzebowanie płodu i nowo narodzonego dziecka, na wymienione kwasy, powoduje drastyczny ich spadek w organizmie matki – stąd depresja poporodowa.
Mleko krowie nie zawiera ani EPA ani DHA!
Układ nerwowy
Olej lniany, zawierający wielonienasycone kwasy tłuszczowe, Omega 3, stosuje się przy takich dolegliwościach jak:
● drętwienie i mrowienie kończyn,
● postępujące schorzenia mózgu i układu nerwowego – choroba Alzhaimera,
● stany depresyjne.

W artykule przedstawiłam hasłowo dobroczynne właściwości kwasu Omega 3, zawartego w oleju lnianym, jednak nie oznacza to, że olej lniany jest lekarstwem na wszystko. Należy go używać jako niezbędnego dodatku do prawidłowego leczenia i profilaktycznie stosować w codziennych posiłkach, będąc świadomym, że spożywamy produkt zwierający niezbędne składniki do zdrowego funkcjonowania naszego organizmu.

Arletaaa




Dołączyła: 26.10.2011
Posty: 1

Słyszałam o "dobroczynnym" (i osobiście wypróbowuje) oleju lnianym. Zawarte w nim NNKT, zwłaszcza omega3 powodują powstanie, uwaga, prostaglandyny, która m.in. reguluje pracę systemu immunologicznego,obniża poziom cholesterolu, co z kolei zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy czy zawału serca. Olej lniany jest dobrze tolerowany i nie wywołuje skutków ubocznych. Taką ciekawostką, którą wyczytałam jest fakt iż olej ten zawiera dwa razy więcej kwasów Omega3 niż olej z wątroby rekina -) . Myślę, że każdy powinien zastanowić się nad włączeniem tego oleju do diety nie tylko ze względu na zmniejszenie poziomu choresterolu, ale też ze względu na ogólną poprawę funkcjonowania naszego organizmu, poprawę wyglądu włosów, paznokci, cery....
Pozdrawiam.

politia




Dołączyła: 19.12.2011
Posty: 120

KatrinWawa napisał/a:

Według najnowszych badań ten stosunek powinien mieścić się w granicach:
2 : 1 do 4 : 1 ( Omega 6 : Omega 3 ).


Zwykły, codziennie stosowany olej rzepakowy ma stosunek 2:1 więc pod tym względem wypada znacznie lepiej niż olej lniany, który jak znalazłam informację ma ten stosunek 0,31:1 !

juras




Skąd: Wałcz
Dołączył: 17.11.2009
Posty: 19

Przepisy: 7


politia napisał/a:

Zwykły, codziennie stosowany olej rzepakowy ma stosunek 2:1 więc pod tym względem wypada znacznie lepiej niż olej lniany, który jak znalazłam informację ma ten stosunek 0,31:1 !


Skąd zaczepnełeś te informacje ?

W tym wypadku proporcja nie jest taka ważna jak ich ilość kwasów, które w olejach rafinowanych są niewielkie. Porównaj za to oleje tłoczone na zimno i ich proporcje omega 3 i 6 - www.odzywianie.info.pl/Porownanie-skladow-oleje-roslinne-i-tluszcze-zwierzece.html

Nie ma lepszego oleju niż lniany, który oprócz widocznej rewelacyjnej proporcji omega 3 do 6 ma inne super składniki jak naturalna witamina E i lignany. Nie mniej jednak olej rzepakowy tłoczony na zimno przypada w rankingu miejsce drugie.

politia




Dołączyła: 19.12.2011
Posty: 120

Informację znalazłam tutaj: pokochajolejrzepakowy.pl/gdzie-szukac-kwasow-omega-3-i-omega-6-czyli-optymalny-sklad-oleju-rzepakowego/ ale też słyszałam o tym już gdzieś wcześniej.

Co do oleju lnianego faktycznie ma dużo kwasów omega 3 i omega 6, ale ma też więcej kwasów nasyconych niż olej rzepakowy, które są przyczyną chorób serca.
Żeby nie było - nie twierdzę, że olej lniany jest zły! Oleje roślinne są z gruntu dobre )

Bondini




Skąd: Sopot
Dołączył: 28.03.2009
Posty: 46

politia napisał/a:
Co do oleju lnianego faktycznie ma dużo kwasów omega 3 i omega 6, ale ma też więcej kwasów nasyconych niż olej rzepakowy, które są przyczyną chorób serca.


Nie można patrzeć na produkt z punktu widzenia jednego parametru, trzeba patrzeć na całość, a ta całość czyni właśnie taki nieprzetworzony olej lniany wręcz cudowny. Może Cię zdziwię, ale nie do końca można obwiniać tłuszcze nasycone za choroby serca (patrz dieta Kwaśniewskiego, gdzie jedzą w większości tłuszcze nasycone). Popatrz również na Eskimosów, którzy spożywają bardzo dużo tłuszczów nasyconych i wielonienasyconych, w formie mało przetworzonej. Wydaje się więc, że chodzi w tym wszystkim o coś innego.

politia napisał/a:
Informację znalazłam tutaj: pokochajolejrzepak...ju-rzepakowego/


Zobacz, kto jest autorem tych informacji. "Organizatorem kampanii jest Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju". Nie napiszą przecież, że olej lniany lniany jest njlepszy, a rzepakowy na drugim miejscu, to ich interes, żeby tak przygotować informacje, żeby rzepak był najlepszy i najcudowniejszy.

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 394

Przepisy: 28

Pomogła: 21


politia napisał/a:

Oleje roślinne są z gruntu dobre


Dobre są tylko wtedy jak tłoczymy je na zimno, spożywamy w możliwie jak najszybszym czasie i nie podgrzewamy termicznie.

Od rafinowanych zdecydowanie bardziej polecam smalec, masło i słoninę - one są naturalne.

ultrafiolka




Dołączyła: 28.02.2012
Posty: 2

gdzie można kupić olej lniany? zy to musi być jakiś eko sklep?

politia




Dołączyła: 19.12.2011
Posty: 120

NutriAdvicerka napisał/a:

cytat:

Oleje roślinne są z gruntu dobre


Dobre są tylko wtedy jak tłoczymy je na zimno, spożywamy w możliwie jak najszybszym czasie i nie podgrzewamy termicznie.

Od rafinowanych zdecydowanie bardziej polecam smalec, masło i słoninę - one są naturalne.

To nie jest prawda - w olejach rafinowanych usuwane są szkodliwe substancje środowiskowe, ale różnice w "tych dobrych" składnikach są niewielkie. Rzeczywiście, w rafinowanym jest ich mniej, ale nie na tyle, żeby mówić, że są bezwartościowe!
I nie zgodzę się, że lepszy jest smalec, masło czy słonina - to tłuszcze zwierzęce i wbrew temu co pisze Bondini - badania wykazały, że jednak są one przyczyną miażdżycy i chorób serca.

Bondini




Skąd: Sopot
Dołączył: 28.03.2009
Posty: 46

politia napisał/a:

To nie jest prawda - w olejach rafinowanych usuwane są szkodliwe substancje środowiskowe, ale różnice w "tych dobrych" składnikach są niewielkie. Rzeczywiście, w rafinowanym jest ich mniej, ale nie na tyle, żeby mówić, że są bezwartościowe!


Chyba za bardzo wiesz jak wytwarza się oleje rafinowane i co w procesie rafinacji do nich się dodaje i co w nich pozostaje. W żadnym wypadku nie można ich porównać do zimnotłoczonych ! Zachęcam do zapoznania się z materiałami:

www.uwm.edu.pl/kpichsr/ftp/TPR.pdf
www.foodancer.com/?p=586

politia napisał/a:

I nie zgodzę się, że lepszy jest smalec, masło czy słonina - to tłuszcze zwierzęce i wbrew temu co pisze Bondini - badania wykazały, że jednak są one przyczyną miażdżycy i chorób serca.


Jeśli łączy się je z węglowodanami to na pewno. Ja napisałem

cytat:

Może Cię zdziwię, ale nie do końca można obwiniać tłuszcze nasycone za choroby serca (patrz dieta Kwaśniewskiego, gdzie jedzą w większości tłuszcze nasycone). Popatrz również na Eskimosów, którzy spożywają bardzo dużo tłuszczów nasyconych i wielonienasyconych, w formie mało przetworzonej. Wydaje się więc, że chodzi w tym wszystkim o coś innego.

Więc jak wynika z mojego postu nie chodzi mi o odżywianie typowego Kowalskiego. Jak wyjaśnisz mi natomiast fenomen eskimoski i ludzi będących na ortodoksyjnej diecie Kwaśniewskiego ?

«   | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |