Dzisiaj jest: Środa, 20.11.2019 Imieniny: Feliksa i Anatola



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5850

Forum dyskusyjne

Forum - Cholesterol


«   | 1 | 2 | 3 | 4 |  

powrót

Cholesterol - fakty i mity

Snoop




Dołączył: 10.08.2009
Posty: 9

Kiedy mowa o skutkach złego odżywiania, zawsze pojawia się główny winowajca – cholesterol. Wokół tej substancji rozpętała się prawdziwa burza, podsycana przez przemysł farmaceutyczny, zainteresowany sprzedażą drogich, zwykle obarczonych silnymi działaniami ubocznymi leków. A cholesterol nie jest podstępnym zabójcą, jak często się o nim mówi, lecz przede wszystkim ważną substancją niezbędną do życia, jest składnikiem większości komórek i tkanek, zwłaszcza układu nerwowego i mózgu, wątroby, krwi i organów płciowych. Bierze udział w produkcji hormonów płciowych i hormonów stresu. Bez cholesterolu nie ma witaminy D, żółci ani trawienia tłuszczów. Staje się groźny dopiero wtedy, kiedy jest niewłaściwy stosunek „złego” do „dobrego” cholesterolu i odkłada się on w sercu i naczyniach krwionośnych. A odłoży się wtedy, gdy dojdzie do uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych. Za główną przyczynę uszkodzenia naczyń krwionośnych uważa się nadmiar wolnych rodników, a nadmiar wolnych rodników spowodowany jest złą dietą i brakiem antyoksydantów.

Celine




Skąd: Elbląg
Dołączyła: 01.04.2009
Posty: 90

Przepisy: 26


Faktycznie jak się człowiek zastanowi z tym cholesterolem to coś tu nie gra. Jeśli faktycznie cholesterol byłby tak zły to "obklejałby" nie tylko w okolicach naczyń wieńcowych, ale praktycznie powinien to robić w całym organizmie.

alpha




Dołączyła: 19.01.2010
Posty: 107

Zaznaczmy, ze dobry cholesterol wspomaga usuwanie złego, odłożonego w naczyniach krwionośnych i przyczyniającego się do miażdżycy.

rosa




Skąd: Kraków
Dołączyła: 13.01.2010
Posty: 10

W czym zawarte są antyoksydanty?

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 401

Przepisy: 31

Pomogła: 22


Do antyoksydantów zaliczmy witaminę A, E i C, karotenoidy (na przykład beta-karoten, zeaksantyna, likopen), bioflawonoidy, niektóre składniki mineralne, na przykład cynk i selen, a także związki, takie jak koenzym Q, związki fenolowe.

Antyoksydanty możemy znaleźć w: olejach roślinnych (tłoczonych na zimno), pełnoziarnistych produktach zbozowych, owocach, warzywach, ziołach, przyprawach, herbacie zielonej oraz innych produktach pochodzenia roślinnego. Oleje tłoczone na zimno szczególnie bogate są w tokoferole, tokotrienole, fosfolipidy, w owocach i warzywach witaminę C, flawonoidy, karotenoidy, w przyprawach i ziołach – bogactwo związków fenolowych.

pomarjancza




Dołączyła: 27.02.2012
Posty: 2

można je jeść bez obaw o cholesterol czy jednak lepiej uważać? czytałam gdzieś, że to nieprawda, że podnoszą cholesterol... ale już sama nie wiem.:/

Febria




Dołączyła: 07.02.2012
Posty: 18

A jak powinna wyglądac dieta dla osoby, ktora ma za wysoki cholesterol (a ma zaledwie dwadzieścia kilka lat)?

politia




Dołączyła: 19.12.2011
Posty: 120

pomarjancza napisał/a:

można je jeść bez obaw o cholesterol czy jednak lepiej uważać? czytałam gdzieś, że to nieprawda, że podnoszą cholesterol... ale już sama nie wiem.:/

pytasz o tłuszcze roślinne? według najnowszych badań olej rzepakowy pomaga obniżyć poziom cholesterolu, ale wiadomo - z niczym, nawet tym co dobre, nie należy przesadzać :)

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 401

Przepisy: 31

Pomogła: 22


pomarjancza napisał/a:

można je jeść bez obaw o cholesterol czy jednak lepiej uważać? czytałam gdzieś, że to nieprawda, że podnoszą cholesterol... ale już sama nie wiem.


Moim zdaniem jeśli nie łączy się ich z węglowodanami (chleb, majonez) to nie podnoszą. Najlepiej jak się zrobi eksperyment - zrobić wyniki frakcji cholesterolowych i trójglicerydów przed eksperymentem i miesiąc po eksperymencie. Na śniadanie jeść jajecznicę z 2-3 jajek smażonych na maśle klarowanym lub smalcu ! ewentualnie z dodatkiem (do wyboru lub łacznie) cebuli, pieczarek, boczku, natką pietruszki, pomidorami. Oczywiście unikać węglowodanów i słodkich napoji w trakcie takiego śniadania. Każdy organizm jest inny więc pewności nie ma jak zareaguje Twój organizm.

Febria napisał/a:

A jak powinna wyglądac dieta dla osoby, ktora ma za wysoki cholesterol (a ma zaledwie dwadzieścia kilka lat)?


Unikanie węglowodanów (słodycze, słodkie napoje, tzw. soki, chleb i produkty oparte na mące to też węglowodany), mieszania tłuszczy nasyconych z węglowodanami, dużo nieprzetworzonych warzyw (surówki), dużo omega 3 (ryby morskie, owoce morza, olej lniany tłoczony na zimno - nie wolno na nim smażyć i podgrzewać go)

politia napisał/a:

pytasz o tłuszcze roślinne? według najnowszych badań olej rzepakowy pomaga obniżyć poziom cholesterolu, ale wiadomo - z niczym, nawet tym co dobre, nie należy przesadzać


Politia - jasno i klarownie. Z produktów naturalnych najbardziej pomocne w obniżaniu złego cholesterolu i trójglicerydów są kwasy omega 3. Jaka jest zawartość omega 3 w zimnotłoczonym oleju rzepakowym ? - ok. 12%, jaka jest zawartość w zimnotłoczonym wysokolinolenowym oleju lnianym ? - ok. 52%, ponadto co ważne różnią się proporcjami omega 3 do omega 6 co również jest istotne. Więc jak ciągle piszesz, że olej rzepakowy jest the best to wprowadzasz ludzi w błąd. Jest dobry, jest na pozycji nr 2, ale pozycja nr 1 należy bezwględnie do oleju lnianego wysolinolenowego.

politia




Dołączyła: 19.12.2011
Posty: 120

NutriAdvicerka napisał/a:


cytat:

pytasz o tłuszcze roślinne? według najnowszych badań olej rzepakowy pomaga obniżyć poziom cholesterolu, ale wiadomo - z niczym, nawet tym co dobre, nie należy przesadzać


Politia - jasno i klarownie. Z produktów naturalnych najbardziej pomocne w obniżaniu złego cholesterolu i trójglicerydów są kwasy omega 3. Jaka jest zawartość omega 3 w zimnotłoczonym oleju rzepakowym ? - ok. 12%, jaka jest zawartość w zimnotłoczonym wysokolinolenowym oleju lnianym ? - ok. 52%, ponadto co ważne różnią się proporcjami omega 3 do omega 6 co również jest istotne. Więc jak ciągle piszesz, że olej rzepakowy jest the best to wprowadzasz ludzi w błąd. Jest dobry, jest na pozycji nr 2, ale pozycja nr 1 należy bezwględnie do oleju lnianego wysolinolenowego.


Skoro już ten temat poruszyłaś - najkorzystniejszy stosunek tych dwóch kwasów to 1:2 przy czym to właśnie olej rzepakowy ma najbardziej zbliżony skład do tych proporcji i stąd też ostatnimi czasy uznawany jest za najlepszy pod względem składu.

«   | 1 | 2 | 3 | 4 |