Dzisiaj jest: Środa, 18.09.2019 Imieniny: Ireny i Józefa



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Forum dyskusyjne

Forum - Różne informacje o odżywianiu, newsy, ciekawostki



powrót

Orzech włoski vs laskowy

masseur




Dołączył: 28.02.2018
Posty: 31

Cześć. Mam pytanie odnośnie orzechów włoskich i laskowych. Mianowicie które z nich są zdrowsze? Praktycznie wszędzie można przeczytać, że orzechy włoskie są bardzo zdrowe, bo zawierają kwasy omega-3. Zerknąłem głębiej w specyfikację tego orzecha i okazuje się, że faktycznie zawiera omega-3 (9,2g w 100g), ale zawiera też więcej omega-6 niż orzechy laskowe (38,2g w porównaniu do 20,5g w laskowych). I chociaż bilans omega-6 do omega-3 ostatecznie i tak jest lepszy w orzechu włoskim, to jednak okazuje się, że omega-3 w nim zawarte to ALA, a nie występujące chociażby w rybach i cenniejsze EPA/DHA. Co prawda nasze ciała mogą konwertować część ALA w EPA/DHA, ale podobno konwersja ta jest mało efektywna i tylko kilka procent ALA podlega tej przemianie. Poza tym orzechy laskowe mają ponad 5 razy więcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych od włoskich, dużo więcej witaminy E i potasu i trochę więcej błonnika, wapnia, żelaza i magnezu. Mniej mają za to cynku i fosforu, ale niewiele. 

Który z nich jest więc wg. was zdrowszy i czy w ogóle warto jeść orzechy?


NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 394

Przepisy: 30

Pomogła: 21



Z punktu widzenia zawartości omega-3, a zwłaszcza proporcji pomiędzy omega-3 a omega-6 lepsze są orzechy włoskie, jednak z punktu widzenia pozostałych wartości odżywczych lepiej prezentują się orzechy laskowe. Tu masz porównanie wartości odżywczych orzechów.  W jednych i drugich orzechach jest ALA, których faktycznie konwersja zwłaszcza u mężczyzn nawet przy dobrym odżywianiu jest słaba.

Ja bym powiedziała, że orzechy są zdrowe (nie tylko włoskie i laskowe, tutaj nie wskazuję zwycięzcy) i powinno się je spożywać, bo mają ogrom wartości odżywczych. Trzeba pamiętać, że orzechy są kwasotwórcze, więc trzeba w codziennej diecie spożywać warzywa i owoce, które są zasadotwórcze. Do pełnego szczęścia potrzebne są tłuste ryby morskie (też są kwasotwórcze), które dostarczają odpowiednio dużo omega-3 w formie EPA i DHA.