Dzisiaj jest: Niedziela, 17.11.2019 Imieniny: Grzegorza i Salomei



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Forum dyskusyjne

Forum - Różne informacje o odżywianiu, newsy, ciekawostki



powrót

Cappucino

spacefly




Dołączyła: 24.01.2010
Posty: 112

Czy picie kawy cappucino (z Biedronki) raz dziennie ma jakiś duży wpływ
na organizm? Jakie to są szkody?

Składniki: cukier, syrop glukozowy, częściowo utwardzony tłuszcz
roślinny, ekstrakt kawy zbożowej (ekstrakt prażonego jęczmienia i żyta),
rozpuszczalny ekstrakt kawy (8,3%), serwatka w proszku, mleko odtłuszczone w proszku,
kakao o obniżonej zawartości tłuszczu (1,1%), skrobia ziemniaczana, zagęstnik:
E466, aromat, białka mleka. Produkt może zawierać śladowe ilości soi.

Jak często można to pić, aby szkody były trudne do uchwycenia? Raz w
tygodniu czy może raz dziennie?

alpha




Dołączyła: 19.01.2010
Posty: 107

"Jak często można to pić, aby szkody były trudne do uchwycenia? Raz w
tygodniu czy może raz dziennie?" - możesz nawet 3 razy dziennie, a zmiany przez dłuższy czas mogą być trudne do uchwycenia. Nie ma zasady. To nei jest tak, że od częstego picia nagle zaczniesz odczuwać dolegliwości. Stanie się to dopiero po pewnym czasie, tym krótszym, im większa jest częstotliwość spożywania niezdrowego produktu.
Generalnie owe Cappucino (bez różnicy czy z biedronki czy nie) jest produktem wysokoprzetworzonym - czyli musiało przejść długi i zaawansowany proces by mogło być takie, jakie jest. Zacznijmy od tego, iż składniki na opakowaniach podawane są zgodnie z ich ilością. To znaczy, że jeśli cukier jest na pierwszym miejscu, to jest go najwięcej, zaś jeśli białka mleka są ostatnie, to jest ich najmniej. Ciekawym więc jest zawartość cukru większa od zawartości innych składników. Prawdziwe capuccino powinno opierać się na kawie i ewentualnie mleku w proszku, śmietance czy czegoś co by je imitowało. Dosłodzić możemy sobie sami. Jeśli więc cukier góruje na pierwszym miejscu - to znaczy że jest go wiele i - co najgorsze - wcale nie musi być bardzo wyczuwalny.
Po drugie - częściowo utwardzony tłuszcz roślinny. Utwardzonych tłuszczów roślinnych stosuje się do produkcji margaryn (a wiadomo jakie opinie o nich krążą). Nie wiadomo zatem, ile niezdrowych tłuszczów typu trans powstających w procesie utwardzania zawarte jest w tłuszczu w capuccino. A więc to niezdrowa rzecz nr 2. Poza tym serwatka w proszku sama w sobie zawiera tłuszcz, więc w owym capuccino mamy tłuszcz x 2.
Magiczne E466, czyli karboksylmetyloceluloza. "Funkcje i cechy charakterystyczne:
Wiele różnych zastosowań, głównie jako środek zagęszczający, ale także jako wypełniacz, błonnik pokarmowy, środek przeciwzbrylający i emulgator. Podobna do celulozy, ale bardzo dobrze rozpuszczalna w wodzie. Efekty uboczne:
Karboksylmetyloceluloza jest związkiem rozpuszczalnym i może ulegać fermentacji w jelicie grubym. Wysokie stężenia mogą spowodować problemy jelitowe, takie jak np. wzdęcia, zaparcia czy biegunkę. Nieznacznie obniża poziom cholesterolu we krwi.". Tak więc E466 nie takie straszne, ale myślę że dla wzdęć, zaparć i biegunek nie warto pić jej zbyt często. :)
Szkoda, że nei podałeś wartości odżywczych, interesowałoby mnie to bardzo i mogłabym uzupełnić swoją odpowiedź o ich interpretację.
Szkody w organizmie wywołane przez nadmiar mogą być różne i w różnym stopniu - w zależności od organizmu. Na jednego podziałą tak, a na drugiego inaczej. Nie ma zasady. Z wszystkim jednak istnieje zasada - co za dużo, to niezdrowo. Nawet jak będziesz jadł za dużo otrębów to wywoła to szkody w twoim organizmie. Biorąc pod uwagę, że Cappucino te jest produktem, jak już wcześniej wspomniałam, wysokoprzetworzonym - warto by było ograniczyć jego picie do minimum. W zdrowej, zbilansowanej diecie nie jest też mile widziana kofeina która tu znajduje się w ekstrakcie kawy. Nawet jeśli będziesz pił je codziennie, być może że neiprędko zobaczysz jakiekolwiek skutki, lecz być może że zaobserwujesz je na przykład po 3-4 miesiącach. A może na starość będziesz miał problemy z układem trawiennym przez nieodpowiednią dietę i wówczas sobie przypomnisz miedzy innymi capuccino. Rzeczy, które mają związek z chemią najlepiej jeść jak najmniej. Ilość spożywania zależy tylko od Ciebie. Nie chodzi o picie do granicy, która nie odda skutków, takie rzeczy można pić na przykład dla smaku czy dla delikatnego pobudzenia. Jeśli chcesz pić codziennie - nie rób tego przez dłuższy okres czasu. Najlepiej samemu zrobić capuccino, gdyż wówczas wiesz, co dodajesz do napoju i jest on bardziej naturalny niż w przypadku sztucznych produktó z supermarketów.
Pozdrawiam.

spacefly




Dołączyła: 24.01.2010
Posty: 112

1 porcja (15g) dostarcza 62 kcal (3% dziennego spożycia) i 1.5 g tłuszczu (2% dziennego spożycia). Jakie wnioski z tego moglibyście wyciągnąć? Co do cukru to ja nie spożywam zbyt często słodyczy, nie słodzę napojów (nie słodzę herbaty, kakao, kawy zbożowej Inka), czasami zjem sobie jakieś ciasto drożdżowe, czasami 2 kostki gorzkiej czekolady.

alpha




Dołączyła: 19.01.2010
Posty: 107

No cóż, niewiele danych, 413kcal na 100g to nie tak mało. % dziennego spożycia się nie sugeruj, bo 45 kilogramowa kobieta która ma siedzącą pracę cały dzień będzie miała kompletnie inne zapotrzebowanie niż umięśniony, wysoki mężczyzna, który na przykład pracuje na budowie. No i wciąż utrzymuję to, co pisałam powyżej. :)

spacefly




Dołączyła: 24.01.2010
Posty: 112

Akurat kaloriami się nie przejmuję, bo podobno jestem i tak za chudy jak na swój wzrost i wiek (pomimo tego, że jadłem dużo słodyczy, kiełbas, frytek).

spacefly




Dołączyła: 24.01.2010
Posty: 112

Jak dużo kofeiny zawiera takie cappucino? Czy zawiera jej więcej niż herbata zielona? Nurtuje mnie to, bo co prawda jest tam kawa, ale tylko 8.3%. Zaznaczam, że wsypuję 7 łyżeczek tego proszku cappucino i zalewam wodą.

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 397

Przepisy: 30

Pomogła: 21


konrado5 napisał/a:

Jak dużo kofeiny zawiera takie cappucino? Czy zawiera jej więcej niż herbata zielona?


Ciężkie pytanie.

Filiżanka cappuccino - 60-65 mg
Filiżanka zielonej herbaty - 30 mg

Jest to oczywiście względne i zależy od wielu czynników np. ilości dodanych łyżek, temperatury wody, czasu parzenia, rozdrobnienia,