Dzisiaj jest: Czwartek, 17.10.2019 Imieniny: Wiktora i Małgorzaty



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Forum dyskusyjne

Forum - Różne informacje o odżywianiu, newsy, ciekawostki


«   | 1 | 2 |  

powrót

Wegetarianizm

spacefly




Dołączyła: 24.01.2010
Posty: 112

Co sądzicie o wegetarianizmie? Czy jest bardzo zdrową dietą?

Bondini




Skąd: Sopot
Dołączył: 28.03.2009
Posty: 46

A jaka dokładnie odmiana wegetarianizmu ? :roll:

- Laktoowowegetarianizm (owolaktarianizm) – najbardziej rozpowszechniona odmiana wegetarianizmu. Polega na rezygnacji z potraw mięsnych. Do jadłospisu dopuszczone są natomiast produkty pochodzenia zwierzęcego: nabiał, jajka, miód.

- Laktowegetarianizm – popularna odmiana wegetarianizmu, polegająca na wyłączeniu z jadłospisu jajek. Laktowegetarianie dopuszczają jednak spożywanie mleka i jego przetworów.

- Owowegetarianizm – dieta, która z produktów zwierzęcych dopuszcza jedynie spożywanie jajek.

- Weganizm – polega na rezygnacji ze spożywania wszelkich pokarmów wytwarzanych przez zwierzęta. Poza mięsem nie spożywa się też mleka, serów, jaj. Niektórzy weganie uważają miód za produkt pochodzenia zwierzęcego i w związku z tym go nie jedzą, jednak jest to sprawa indywidualnych przekonań. Według części definicji weganizm jest proekologicznym stylem życia niewykorzystującym produktów, w powstaniu których brały udział zwierzęta, takich jak skórzane ubrania, futra czy testowane na zwierzętach kosmetyki, zaś sama dieta odrzucająca pokarm zwierzęcego pochodzenia nazywana jest wówczas ścisłym wegetarianizmem.

- Witarianizm – dieta polegająca na spożywaniu wyłącznie świeżych warzyw i owoców. Odrzuca jakiekolwiek potrawy gotowane. Witarianie rezygnują również z wszelkich napojów typu kawa, herbata.

- Frutarianizm (lub fruktarianizm, fruitarianizm, fruktorianizm) – najbardziej zaostrzona forma wegetarianizmu. Oprócz mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, fruktarianie nie jedzą żadnych owoców i warzyw, których zerwanie uśmierciłoby roślinę (np. sałaty). Ich pokarmem są owoce, które same spadną z drzewa.

spacefly




Dołączyła: 24.01.2010
Posty: 112

Chciałbym poznać wasze oceny wszystkich odmian wegetarianizmu.

Kruszynka




Skąd: Zamość
Dołączyła: 22.01.2010
Posty: 55

Przepisy: 21


Nie jestem specem, ale z moich wyczytanych informacji i wniosków tak bym stawiała:

- Laktoowowegetarianizm (owolaktarianizm) :up: :up: :up:

- Laktowegetarianizm :up:

- Owowegetarianizm :up: :up:

- Weganizm :down:

- Witarianizm :up: :down:

- Frutarianizm :down: :down:

Uważam, że Laktoowowegetarianizm jest najlepszy ze względu na to, że jest to dieta zbilansowana, dostarczająca pełnowartościowe białko, pełny zestaw witamin i minerałów i jest w odpowiednim stosunku produktów zasadotwórczych do kwasotwórczych.
The Truth Is Out There

Bondini




Skąd: Sopot
Dołączył: 28.03.2009
Posty: 46

Powody przejścia na wegetarianizm są bardzo różne. Czasem mają one podłoże czysto ekonomiczne; produkty roślinne są przecież tańsze od zwierzęcych. Czasem jest to panująca moda, szczególnie wśród młodzieży. Najczęstszą jednak przyczyną unikania spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego (głównie mięsa, drobiu i ryb) jest przekonanie, że dieta bazująca na produktach roślinnych jest zdrowsza. Inni z kolei kierują się względami etycznymi; nie chcą, by dla zaspokojenia ich upodobań kulinarnych były zabijane zwierzęta. Należy też wspomnieć, że wegetarianie zazwyczaj nie palą papierosów, nie piją alkoholu (lub w minimalnych ilościach), ograniczają spożycie kawy i herbaty.

Od lat wegetarianizm jest przedmiotem zainteresowań naukowców, szczególnie pod kątem jego wpływu na zdrowie i długowieczność ludzi. Badania wykazały, że u wegetarian, w porównaniu do osób odżywiających się tradycyjnie, rzadziej występują takie choroby, jak: nadwaga lub otyłość, rak płuc, choroba wieńcowa, cukrzyca typu II, kamica pęcherzyka żółciowego, choroba niedokrwienna serca i zaparcia.

Zaletą diet wegetariańskich jest to, że skłania do spożywania dużej ilości warzyw, owoców, produktów zbożowych i tłuszczów roślinnych, co wiąże się z dostarczaniem organizmowi dużej ilości witaminy C, witaminy E (które są silnymi przeciwutleniaczami i zapobiegają tworzeniu się komórek nowotworowych), nienasyconych kwasów tłuszczowych, niektórych witamin z grupy B oraz błonnika, który z kolei obniża ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego. Ponadto, produkty wegetariańskie cechuje mała zawartość soli kuchennej (co przeciwdziała nadciśnieniu), nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu (co pomaga ustrzec się przed miażdżycą) oraz niektórych kancerogenów, jak nitrozoamin.

U osób na diecie wegetariańskiej z reguły zapotrzebowanie na energię jest pokryte, problemy w tym zakresie mogą mieć jednak mężczyźni. ¬ródłem energii u wegetarian są przede wszystkim produkty zbożowe, produkty mleczne oraz owoce i przetwory owocowe. Spożycie białka jest wystarczające zwykle tylko w przypadku laktoowowegetarian i laktowegetarian. W pozostałych dietach jarskich występuje jedynie białko roślinne, które posiada mniejszą wartość biologiczną aniżeli białko zwierzęce. Niemniej jednak nawet w takiej sytuacji możliwe jest pokrycie zapotrzebowania na wszystkie aminokwasy egzogenne, należy tylko dobrać do jadłospisu odpowiednie produkty roślinne. Na przykład odpowiednią ilość lizyny gwarantuje dołączenie do jadłospisu dużo fasoli, kukurydzy oraz soi.

Zawartość węglowodanów w diecie jarskiej jest również wystarczająca i stanowią je w dużym stopniu węglowodany złożone, tzn. bogate w błonnik. Należy jednak zaznaczyć, że zarówno niedobór, jak i nadmiar błonnika może być niekorzystny.

Analizując dietę wegetariańską pod względem ilości i jakości zawartej w niej tłuszczów, jest ona korzystniejsza dla organizmu ludzkiego. Ilość nasyconych kwasów tłuszczowych (SFA) i cholesterolu jest znacznie mniejsza, natomiast wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA) znacznie większa.

Osoby pozostające na diecie wegetariańskiej, które włączają do jadłospisu mleko i produkty mleczne, nie są zagrożone niedoborem wapnia. Należy jednak zwrócić uwagę na ilość tego pierwiastka spożywanego przez młodzież, gdyż niedostateczne jego spożycie może w okresie rozwoju organizmu spowodować poważne problemy.

Najpoważniejszym i najczęstszym problemem wegetarian jest niedobór żelaza i cynku. Żelazo zawarte w produktach roślinnych to żelazo niehemowe, którego biodostępność jest kilkakrotnie niższa niż żelaza hemowego zawartego w produktach zwierzęcych. Ponadto w produktach roślinnych znajdują się substancje antyodżywcze, które hamują przyswajanie składników mineralnych, takich jak: kwas fitynowy, kwas szczawiowy, tanina i błonnik. Substancje te wiążą jony metali w przewodzie pokarmowym tworząc niewchłanialne kompleksy. Stężenie hemoglobiny u wegetarian jest zazwyczaj prawidłowe, ale stężenie ferrytyny w moczu jest znacznie obniżone, co świadczy o małych zapasach żelaza w organizmie i jest bardzo niebezpieczne dla kobiet w ciąży, bowiem wzrasta wówczas ryzyko poronienia. Ponadto u niemowląt, których matki są wegetariankami, obserwuje się małe urodzeniowe zapasy żelaza, co przy dłuższym karmieniu piersią zwiększa ryzyko rozwoju niedokrwistości u tych dzieci. Dlatego w przypadku wegetarian dbanie o to, by spożywać duże ilości witaminy C, która ułatwia przyswajanie żelaza, bądź nawet stosować suplementację tej witaminy, jest tak niezmiernie ważna.

W dietach jarskich obserwuje się brak lub znikome ilości witaminy D, toteż należy zwrócić uwagę na spożywanie produktów, w których zawartość tej witaminy jest możliwie największa, np. produkty wzbogacane w witaminę D3. Bardzo istotnym problemem u wegetarian jest niedobór witaminy B12, gdyż występuje ona w dużych ilościach w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego ograniczanie się tylko do produktów roślinnych może przynieść poważne zaburzenia neurologiczne o skutkach nieodwracalnych.

Podsumowując, korzyści i negatywne strony wegetarianizmu przekładają się na obfitość bądź niedostatek poszczególnych składników pokarmowych.

Powody, dla których wegetarianizm dobrze służy zdrowiu:
wysoka zawartość witamin rozpuszczalnych w wodzie, w tym głównie witaminy C,
wysoka zawartość węglowodanów złożonych, w tym głównie skrobi i błonnika,
względnie niska kaloryczność produktów,
niska zawartość tłuszczów ogółem, nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu,
wysoka zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT),
działanie alkalizujące produktów roślinnych,
niska zawartość chlorku sodu (NaCl).

Argumenty przeciw wegetarianizmowi to:
niska zawartość aminokwasów egzogennych w diecie,
niedobory żelaza i jodu,
niedobory wapnia w okresie wzrostu i rozwoju,
brak witaminy B12,
niska zawartość lub brak witaminy D,
duża ilość substancji antyodżywczych, takich jak: szczawiany, fityniany, taniny, goitrogeny.

Uważa się, że wegetarianizm może prowadzić do niedokrwistości, krzywicy, osteoporozy i osteomalacji oraz sprzyjać powstawaniu woli tarczycowych, ze względu na niedobory jodu u wegetarian.

Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty diety wegetariańskiej należy stwierdzić, że może ona korzystnie wpływać na zdrowie, ale tylko i wyłącznie przy właściwym doborze produktów, które pokrywałyby zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Panuje poparty badaniami klinicznymi i obserwacjami pogląd, że dieta wegetariańska niewskazana jest w przypadku dzieci, młodzieży, kobiet w ciąży, matek karmiących, ludzi starszych i osób ciężko pracujących fizycznie.

znalezione na forum kafeteria.pl

spacefly




Dołączyła: 24.01.2010
Posty: 112

Bondini napisał/a:

Najpoważniejszym i najczęstszym problemem wegetarian jest niedobór żelaza i cynku. Żelazo zawarte w produktach roślinnych to żelazo niehemowe, którego biodostępność jest kilkakrotnie niższa niż żelaza hemowego zawartego w produktach zwierzęcych.

Nie prawda, bo z witaminy C robi się żelazo hemowe, a to z mięsa jest słabo przyswajalne. Kenijczycy i Etiopczycy prawie w ogole nie jedzą mięsa, a mają super hemoglobinę.

zimna Zośka




Skąd: Kraków
Dołączyła: 22.08.2009
Posty: 46

Przepisy: 13


konrado5 napisał/a:

Nie prawda, bo z witaminy C robi się żelazo hemowe, a to z mięsa jest słabo przyswajalne. Kenijczycy i Etiopczycy prawie w ogole nie jedzą mięsa, a mają super hemoglobinę.


Gdzieś ty wyczytał takie "rewelacje". Jakby taka reakcja zachodziła tworzenia się żelaza z witaminy C to wystarczyłoby tylko pić sok z cytryny. Witamina C jest tylko czynnikiem podwyższającym wchłanianie żelaza i to niehemowego. Następna "rewelacja" to słaba przyswajalność żelaza hemowego, czyli z mięsa.
Można pomóc - 1% podatku - Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą"

spacefly




Dołączyła: 24.01.2010
Posty: 112

zimna Zośka napisał/a:

cytat:

Nie prawda, bo z witaminy C robi się żelazo hemowe, a to z mięsa jest słabo przyswajalne. Kenijczycy i Etiopczycy prawie w ogole nie jedzą mięsa, a mają super hemoglobinę.

Gdzieś ty wyczytał takie "rewelacje".

Pewien wegetarianin mi tak mówił. Chyba będę musiał poszukać jakiś badań, aby dowiedzieć się czy mówi prawdę. A jak wytłumaczysz fakt, że Kenijczycy i Etiopczycy nie jedzą mięsa prawie w ogóle, a mają super hemoglobinę?

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 395

Przepisy: 30

Pomogła: 21


Więcej informacji o żelazie hemowym i żelazie niehemowym

alpha




Dołączyła: 19.01.2010
Posty: 107

Z mięsa żelazo jest przyswajalne lepiej (nawet dziś na biochemii o tym mówiliśmy), ponieważ w organizmie zwierzęcym ulega przemianom, które poprawiają jego przyswajalność (żelazo hemowe, barwniki mioglobina, hemoglobina). Rośliny zawierają niehemowe żelazo. Witamina C tylko poprawia jego wchłanianie. Nie robi się z niej żadne żelazo hemowe, po prostu w środowisku kwaśnym żelazo lepiej się przyswaja.
U Kenijczyków i Etiopczyków być może spożywane są inne źródła żelaza. Nawet jeśli spożywane jest żelazo trudniej przyswajalne, lecz w większych ilościach, to da się przeżyć. A tak w ogóle to skąd informacja o jakże cudownych wynikach dla krwi Kenijczyków czy Etiopczyków?

a propos wegetarianizmu - najnowsza nowinka z onetu:
http://wiadomosci.onet.pl/2131111,16,dieta_wegetarianska_szkodliwa_dla_planety,item.html
sama nie wiem oc o tym sądzić, ale jest w tym pewna racja.

«   | 1 | 2 |