Dzisiaj jest: Czwartek, 18.07.2019 Imieniny: Kamila i Szymona



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5846

Forum dyskusyjne

Forum - Składniki żywności


  | 1 | 2 | 3 | 4 |  

powrót

Który tłuszcz najzdrowszy do smażenia?

masseur




Dołączył: 28.02.2018
Posty: 30




NutriAdvicerka napisał/a:
Oczywiście jeśli dasz masło będzie to zdrowsze rozwiązanie, pamiętaj jednak, że masło ma punkt dymienia ok. 150 stopni.

Będę piekł w temperaturze 170-180 stopni, więc punkt dymienia masła przekroczę. Czy mimo to lepiej zastosować je zamiast margaryny? Chodzi mi o to, czy różnica będzie znacząca, bo jeśli różnica będzie minimalna, to wolę użyć margarynę ze względu na trochę lepszy smak, ale jeśli różnica jest znacząca, to mogę użyć masła. Jaki w ogóle margaryna ma punkt dymienia?

 


NutriAdvicerka napisał/a:
Tak. Będzie on na pewno dużo lepszy niż rzepakowy i lepszy niż oliwa jeśli jest to długie smażenie.
Gdzieś czytałem, że różnica między nierafinowanym olejem kokosowym a rafinowanym jest dużo mniejsza (jeśli chodzi o jakość) niż między nierafinowanym a rafinowanym olejem rzepakowym, czy oliwą i choć nierafinowany olej kokosowy jest zdrowszy od rafinowanego, to rafinowany wciąż jest zdrowym tłuszczem i warto na nim smażyć. Jak to ktoś określił "olejowi kokosowemu mało co jest w stanie zaszkodzić" - tak odnośnie jego rafinacji. Zgadzasz się z tym?

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 394

Przepisy: 29

Pomogła: 21





masseur napisał/a:
Będę piekł w temperaturze 170-180 stopni, więc punkt dymienia masła przekroczę. Czy mimo to lepiej zastosować je zamiast margaryny? Chodzi mi o to, czy różnica będzie znacząca, bo jeśli różnica będzie minimalna, to wolę użyć margarynę ze względu na trochę lepszy smak, ale jeśli różnica jest znacząca, to mogę użyć masła. Jaki w ogóle margaryna ma punkt dymienia?

Jeśli użyjesz masła klarowanego to nie przekroczysz punktu dymienia. Margaryny ze względu, że nie ma określonego składu (w przeciwieństwie np. do masła) i może ona się składać z różnych składników  nie ma określonego punktu dymienia, jednak podejrzewam, że w margarynach piekarniczych będzie on dość duży, jednak tak jak pisałam jest to produkt sztuczny, wysokoprzetworzony i niezdrowy.

 


masseur napisał/a:
Gdzieś czytałem, że różnica między nierafinowanym olejem kokosowym a rafinowanym jest dużo mniejsza (jeśli chodzi o jakość) niż między nierafinowanym a rafinowanym olejem rzepakowym

Też taką mam wiedzę.

 


masseur napisał/a:
rafinowany wciąż jest zdrowym tłuszczem i warto na nim smażyć. Jak to ktoś określił "olejowi kokosowemu mało co jest w stanie zaszkodzić" - tak odnośnie jego rafinacji. Zgadzasz się z tym?
Czy zdrowym w pełnym tego słowa znaczeniu nie, jednak wśród wszystkich tłuszczów uważam, że różnica jest najmniejsza. Rafinacja to proces gdzie zawsze mamy do czynienia z metodami fizycznymi i/lub chemicznymi więc pierwotna struktura i właściwości są zniszczone.

masseur




Dołączył: 28.02.2018
Posty: 30


To jeszcze was popytam. :D

Chciałbym zrobić kilka słoików buraczków tartych w zalewie octowej. Zastanawiam się tylko, czy zamiast zwykłego octu spirytusowego mogę zastosować ocet jabłkowy. Ktoś próbował albo ma jakieś przypuszczenia jak to może smakować? Wiem, że na pewno będzie zdrowszy, ale chodzi mi o smak.

Tak w ogóle to jak długo może leżeć napoczęty już ocet jabłkowy? Mówimy tutaj o takim "bio" z naturalnej fermentacji.


Bodykox




Dołączył: 01.04.2015
Posty: 447

Pomógł: 2



Na fb ostatnio widziałem ciekawe porównanie oleju kokosowego rafinowanego i nierafinowanego. Rafinowany miał bodajże temperaturę dymienia 206 stopni, a nierafinowany +- 186.
hardcorowo

eater
moderator



Dołączył: 27.12.2010
Posty: 27

Przepisy: 2

Pomógł: 1





Bodykox napisał/a:
Na fb ostatnio widziałem ciekawe porównanie oleju kokosowego rafinowanego i nierafinowanego. Rafinowany miał bodajże temperaturę dymienia 206 stopni, a nierafinowany +- 186.
To pokrywa się z tym co podaje english wikipedia rafinowany 204 stopni, nierafinowany 177 stopni.

Bodykox




Dołączył: 01.04.2015
Posty: 447

Pomógł: 2



Generalnie przekazem wpisu było ukazanie, że dla przeciętnej osoby nie ma większego znaczenia, który rodzaj oleju będziemy stosować. Wiadomo że zawsze lepiej jest stawiać na jak najzdrowsze rozwiązania, ale jeśli ktoś nie może sobie na nie pozwolić ze względów finansowych to inne opcje też nie są takie złe ;)
hardcorowo

fitmama




Skąd: Koszalin
Dołączyła: 18.02.2018
Posty: 23

Najlepiej jest smażyć na oleju kokosowym lub na oleju rzepakowym. Ja używam cześciej tego drugiego, ponieważ zapach smażonego oleju kokosowego przyprawia mnie o mdłości. Na oliwie z oliwek nie powinno się smażyć z tego co słyszałam, ponieważ bardzo szybko się utlenia i robi się toksyczna. 
Brydzia :)

eater
moderator



Dołączył: 27.12.2010
Posty: 27

Przepisy: 2

Pomógł: 1





fitmama napisał/a:
lub na oleju rzepakowym
Życzę zdrowia wszystkim smażącym na czymś takim.

adzik




Dołączyła: 17.05.2018
Posty: 7


a ja zauwazyłam ostatnio, że na kokosowym szybciej mi się rzeczy przypalają, czyli, że kokosowy się szybciej nagrzewa, niż ten typowy olej rzepakowy? 

Bodykox




Dołączył: 01.04.2015
Posty: 447

Pomógł: 2



Odkąd smażę na kokosowym jeszcze nie miałem sytuacji, żeby mi się przykładowo kurczak przypalił, może zmniejsz ogień po prostu? :D
hardcorowo

  | 1 | 2 | 3 | 4 |