Dzisiaj jest: Niedziela, 15.12.2019 Imieniny: Celiny i Waleriana



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5850

Forum dyskusyjne

Forum - Składniki żywności



powrót

Dieta a wzrok

aforndah




Dołączył: 18.03.2018
Posty: 18

Bardzo dużo czasu spędzam przed komputerem. Chciałbym zadbać o swój wzrok, żebym nie musiał za kilka lat nosić okularów. Jak niemal w każdym aspekcie zdrowia, dieta jest tu istotna. Chciałbym się poradzić na co zwracać uwagę, czego dużo jeść, w jakie suplementy się zaopatrzyć, na co zwracać uwagę przy wyborze supli. Czytałem, że powinno się spożywać dużo luteiny i marchewki, w której jest dużo witaminy A. Pytanie czy witamina A nie jest pochodną luteiny (albo odwrotnie) i czy spożywając jedno nie trzeba już spożywać drugiego, czy warto przyswajac to i to? Proszę o wszelkie rady związane z dietą, suplementami a w miarę możliwości o jakieś inne porady, które pomogą mi zabezpieczyć wzrok. 

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 402

Przepisy: 31

Pomogła: 22



Witamina A to grupa organicznych związków chemicznych zaliczanych do retinoidów, z których najważniejszy jest retinol - jest to właściwa forma witaminy A o aktywności 100% tej witaminy. Tak jak napisałam witamina A to grupa związków o różnej aktywności. Retinoidy występują w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, natomiast w produktach pochodzenia roślinnego witamina A występuje wyłącznie w formie prowitamin. Prowitamina to związek chemiczny, który w wyniku reakcji chemicznych (np. enzymatycznych lub fotochemicznych) w organizmie ulega przekształceniu w witaminę. Prowitaminy witaminy A w produktach roślinnych niosą nazwę karotenoidów. Aktualnie znanych jest ok 800 karotenoidów, związki te mają różną aktywność, największą aktywność posiada beta-karoten, który posiada aktywność właściwej witaminy A (tzw. ekwiwalent retinolu) 1/6 tego, jakie posiada retinol. Pozostałe karotenoidy mają mniejszą aktywność. 1 ekwiwalent retinolu = 1 µg retinolu, 6 µg beta karotenu. Do karotenoidów oprócz alfa, beta, gamma i delta karotenu zaliczamy też min. likopen, luteinę, astaksantynę, zeaksantynę, kryptoksantynę.

Warto spożywać zarówno produkty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego jako źródła witaminy i prowitaminy A, jako dobre źródła zwierzęce wymienia się wątrobę i wszystkie podroby, tłuste ryby, tłusty nabiał, żółtka jaj, masło, jako źródła roślinne wymienia się warzywa i owoce zielonolistne i pomarańczowe np. jarmuż, szpinak, marchew, dynia, bataty, mniszek lekarski, morele, kantalupa, czerwona papryka, papaja, mango, brokuły, pomidory, także chlorellę. Trzeba pamiętać, aby wydobyć właściwe wchłonięcie i konwersję produkty roślinne należy spożywać z towarzystwie wartościowego tłuszczu. Jako obfite źródło luteiny wymienia się nasturcję, nagietek lekarski, jarmuż, liście rzepy, szpinak, burak liściowy (boćwina), ser cheddar, rukiew wodna, sałata rzymska, cukinia, brukselka, orzechy pistacjowe, brokuły, marchew, kukurydza.

Jeśli chodzi o suplementy to wybierałabym kompleks karotenoidów (z luteiną, likopenem, zeaksantyną, astaksantyną) w towarzystwie tłuszczu.

Pracując przed komputerem należy robić sobie pół minutowe przerwy co 20 minut. Oprócz witaminy A z luteiną ważne są też kwasy omega-3, B kompleks i inne witaminy antyoksydacyjne - C i E.

aforndah




Dołączył: 18.03.2018
Posty: 18

Dziękuję za rzetelną odpowiedź.

A czy mogłabyś doradzić mi jakiś konkretny suplement ze składnikami, które wymieniłaś? Może być w wiadomości prywatnej. )

Najlepiej w formie stałej (np. kapsułki).


NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 402

Przepisy: 31

Pomogła: 22



Linki wysłałam Ci na prv