Dzisiaj jest: Piątek, 23.08.2019 Imieniny: Filipa i Apolinarego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5847

Forum dyskusyjne

Forum - Składniki żywności


«   | 1 | 2 | 3 |  

powrót

węglowodany-wróg czy przyjaciel?

x3vanilia




Dołączyła: 05.05.2009
Posty: 1

wiele idzie przeczytać na temat węglowodanów ale co jest prawdą ?
czy wkońcu je jeść czy unikać... przeciez teoretycznie nie można bez nich żyć ale czy przy diecie, mającej na celu zrzucenie zbędnych kilogramów nalezy ich unikać? jak myślicie?

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 394

Przepisy: 30

Pomogła: 21


Przy diecie odchudzającej warunkiem podstawowym jest unikanie węglowodanów prostych o dużym indeksie i ładunku glikemicznym czyli glukozy, sacharozy (pospolity biały cukier), maltozy (w piwie). Jeśli chodzi o węglowodany złożone (np. skrobia) to nie są one aż tak straszne, ponieważ są rozkładane powoli bez znacznych wychyleń krzywej glikemicznej. ¬ródłem weglowodanów złożonych są np. surowe warzywa. Ale uwaga ! Pod wpływem długiej obróbki termicznej (gotowanie) węglowodany złożone zamieniają się w te prostsze. Jeśli produkt zawiera dużo węglowodanów prostych to już na wstępnym odcinku przewodu pokarmowego w jamie ustnej np. zwykły chleb, "nasączony" śliną z zawartą w niej enzymem amylazą, "przytrzymany" przez chwilę w jamie ustnej robi się słodki. Owoce zawierają dużo fruktozy, który ma niski indeks i ładunek glikemiczny, jednak przy odchudzaniu zalecałabym lekką wstrzemięźliwość od słodkich owoców. Węglowodany (zwłaszcza proste) nie tylko powodują zwiększanie masy, ale przy pożywieniu mieszanym (białka, węglodany, tłuszcze) ich nadmiar jest zamieniany na cholesterol.
Podsumuwując duża ilość skutecznych diet odchudzających i prozdrowotnych zaleca ograniczenie węglowodanów zwłaszcza prostych lub też niełączenia ich w jednym posiłku z innymi składnikami żywności.

Jellybelly




Dołączyła: 07.05.2009
Posty: 37

Ale przeciez mozg zywi sie tylko i wylacznie glukoza? To weglowodan. Mysle, ze nie powinno sie ich unikac tak do konca. Warzyw przeciez niczym nie da sie zastapic. Chyba najwazniejsze jest, nie laczyc ich z przesadna iloscia tluszczu. ;-)

NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 394

Przepisy: 30

Pomogła: 21


W wyniku przemian biochemicznych w organizmie (cykl Krebbsa) każdy cukier czy prosty czy też złożony może skończyć swoją drogę jako glukoza, organizm zawsze sobie z tym poradzi, więc nie potrzeba nam cukrów prostych.

alpha




Dołączyła: 19.01.2010
Posty: 107

I nie tylko cukry mogą kończyć jako glukoza. W procesie glukoneogenezy glukoza może być syntetyzowana również z innych składników odżywczych, np aminokwasów z białek czy też tłuszczów.

Kruszynka




Skąd: Zamość
Dołączyła: 22.01.2010
Posty: 55

Przepisy: 21


Hania napisał/a:

I nie tylko cukry mogą kończyć jako glukoza. W procesie glukoneogenezy glukoza może być syntetyzowana również z innych składników odżywczych, np aminokwasów z białek czy też tłuszczów.


Wniosek w takim razie jest jeden. Węglowodany nie są nam w ogóle potrzebne, bo i tak organizm sobie przekonwertuje inne związki na glukozę.
The Truth Is Out There

alpha




Dołączyła: 19.01.2010
Posty: 107

Wszystko jest nam potrzebne, no chyba że chcemy niepotrzebnie męczyć organizm. To, że może sobie zsyntetyzować glukozę z tłuszczu nie oznacza, iż węglowodany nie są potrzebne. Tylko spożywając węglowodany możemy spożyć również dawkę zdrowego błonnika, ponadto są doskonałym źródłem energii - a przecież nie chodzi tu o to by zabierać organizmowi energię bo ktoś powiedział że węglowodany są niezdrowe albo z powodu chęci schudnięcia. Schudnąć da się również na zbilansowanej diecie. Poza tym białka i tłuszcze które mogą być zmienione w glukozę, są też potrzebne do innych procesów - na przykład budowanie mięśni przez białka czy też ochrona naszych narządów wewnętrznych i termoregulacja poprzez odkładanie tkanki tłuszczowej. Więc nie warto na przykład pozbywać się mięśni by tylko zaopatrzyć organizm w glukozę. :)
Mowa była o tym, że w diecie należy unikać cukrów prostych - padło pytanie dlaczego, przecież mózg zasila glukoza - odpowiedź moja iż glukozę można zsyntetyzować z innych związków, lecz w diecie owej unikając cukrów prostych wskazane jest spożycie węglowodanów złożonych, z których mózg i tak otrzyma glukozę, zaś mój komentarz był po prostu ciekawostką, nie wskazaniem do eliminacji jakiejkolwiek grupy składników odżywczych.
Jestem całkowicie za równowagą w odżywianiu (i nie tylko), najważniejsza jest ta harmonia. W jakiejkolwiek diecie (ewentualnie poza stanami chorobowymi) nie powinno się eliminować żadnej grupy składników odżywczych ponieważ na stan homeostazy - czyli równowagi - w naszym organizmie ma wpływ równowaga w naszym życiu - jemy za dużo lub za mało czegoś, równowaga jest zaburzona, za mało lub za dużo się ruszamy - również. Więc nie należy rezygnować ani z węglowodanów, ani z białek, ani z tłuszczy.

TylkoZdrowie




Dołączyła: 05.07.2010
Posty: 36

Wg mnie najlepiej jest spożywać cukier w naturalnej postaci jako fruktozę. Czyli prościej mówiąc jeść wiecej owoców.
www.TylkoZdrowie.com - kosmetyki,suplementy.

ekofan




Skąd: Kraków
Dołączył: 05.11.2009
Posty: 28

TylkoZdrowie napisał/a:

Wg mnie najlepiej jest spożywać cukier w naturalnej postaci jako fruktozę. Czyli prościej mówiąc jeść wiecej owoców.


Nie do końca to prawda. Poczytaj sobie [URL=http://www.forum.odzywianie.info.pl/viewtopic.php?t=267#714]temat o fruktozie[/URL]

TylkoZdrowie




Dołączyła: 05.07.2010
Posty: 36

No ale dalej nic z tego nie wynika,a mi chodziło o to że cukier w naturalnej postaci jest lepiej przyjmowany oraz rozprowadzany w naszym organizmie niż inne węglowodany.
www.TylkoZdrowie.com - kosmetyki,suplementy.

«   | 1 | 2 | 3 |