Dzisiaj jest: Niedziela, 20.08.2017 Imieniny: Bernarda i Sobiesława



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5775


Kalkulator zapotrzebowania na aminokwasy egzogenne


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


   Kalkulator zapotrzebowania na aminokwasy egzogenne pozwala określić ilość aminokwasów egzogennych, które organizm potrzebuje przyswoić z pokarmem w ciągu doby z uwzględnieniem płci, wieku, stanu fizjologicznego i aktualnej masy ciała. Przez aminokwasy egzogenne rozumiemy takie aminokwasy, które nie podlegają syntezie bezpośrednio w organizmie człowieka (w przeciwieństwie do aminokwasów endogennych), dlatego należy dostarczyć je wraz z pokarmem białkowych pochodzącym z zewnątrz.

   Aminokwasy są pochodnymi różnych kwasów tłuszczowych. Zawierają one co najmniej dwie grupy funkcyjne: karboksylową i aminową. Aminokwasy są podstawowymi elementami wchodzącymi w skład białek, a także enzymów i hormonów peptydowych. Białka są podstawową strukturą we wszystkich żywych komórkach. Istnieje dwadzieścia podstawowych aminokwasów, z których niezbędnych jest dziewięć:


- Tryptofan
- Treonina
- Izoelucyna
- Leucyna
- Lizyna
- Metionina łącznie z Cysteiną (aminokwasy siarkowe)
- Fenyloalanina łącznie z Tyrozyną (aminokwasy aromatyczne)
- Walina
- Histydyna (niezbędna dla dzieci i u osób zwiększających białkową masę ciała)

   Białko zawierające aminokwasy egzogenne w proporcjach niezbędnych dla organizmu ludzkiego, nazywamy białkiem pełnowartościowym. Brak choćby jednego aminokwasu egzogennego klasyfikuje białko jako niepełnowartościowe. Białko jaja uważane jest za wzór, jeśli chodzi o źródło białka pełnowartościowego oraz udział i proporcje aminokwasów egzogennych. Pełnowartościowe są białka zwierzęce - mięso, drób, mleko, ryby, jajka, twaróg, jogurty, ser. Białkami niepełnowartościowymi są z kolei białka pochodzenia roślinnego. Zawierają one małą ilość aminokwasów egzogennych. Jednak połączenie kilku produktów roślinnych w jednym posiłku, np. roślin strączkowych z płatkami zbożowymi, może stworzyć na zasadzie komplementacji dobre źródło pełnowartościowego białka, np. niedobór metioniny w roślinach strączkowych może być uzupełniony metioniną zawartą w ziarnach zbóż, a brak lizyny w zbożu - lizyną pochodzącą z roślin strączkowych.

Zaznacz jednostki:
Zaznacz swoją płeć:
Zaznacz swój przedział wiekowy:
Podaj swój wiek w latach / miesiącach: miesiąc(e)
Podaj swoją wagę: kg
Niezbędny aminokwas Jednostka Zalecane dzienne zapotrzebowanie
Tryptofan gramy
Treonina gramy
Izoleucyna gramy
Leucyna gramy
Lizyna gramy
Metionina + Cysteina gramy
Fenyloalanina + Tyrozyna gramy
Walina gramy
Histydyna gramy

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.89 Ocen: 9

SONDA


Jakim zimnym napojem najlepiej gasisz pragnienie w czasie letnich upałów?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Morwa biała - herbatka ziołowa Morwa biała - herbatka ziołowa

Producent: Herbapol


Liść morwy białej wpływa na utrzymanie prawidłowej gospodarki węglowodanowej organizmu. Poprzez spowolnienie działania enzymów biorących udział w trawieniu węglowodanów przyczynia się do utrzymania prawidło

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Leczenie odżywianiem. Refluks Leczenie odżywianiem. Refluks

Kimberly A. Tessmer

Wydawnictwo: Illuminatio


Choroba refluksowa przełyku jest jedną z najczęściej występujących chorób przewodu pokarmowego. Każdego dnia około 10% populacji krajów rozwiniętych doświadcza objawów refluksu, który powo

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE