Dzisiaj jest: Poniedziałek, 20.08.2018 Imieniny: Bernarda i Sobiesława



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5808

10 pomysłów na bezcukrowe podwieczorki


08.04.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


10 pomysłów na bezcukrowe podwieczorki


   Nikt już nie ma wątpliwości co do tego, że cukier szkodzi. Nie zmienia to jednak faktu, że czasem lubimy zjeść coś słodkiego do kawy lub przygotować smaczny deser dla rodziny czy przyjaciół. W takiej sytuacji warto mieć pod ręką kilka przepisów na bezcukrowe podwieczorki. „Bez cukru” nie musi oznaczać „niesmaczne”. Sprawdź, jak z prostych produktów wyczarować pyszne i słodkie posiłki.





1. Chlebek bananowy

   Ciasto bananowe będzie słodkie nawet bez dodatku cukru, pod warunkiem, że wykorzystamy do niego naprawdę dojrzałe banany. Jeśli obawiasz się, że same owoce nie zapewnią wystarczająco słodkiego smaku, możesz dodać nieco miodu. Jest on z całą pewnością zdrowszy od oczyszczonego cukru i nie podnosi tak szybko glukozy we krwi. Podstawowy przepis na ciasto bananowe jest bardzo prosty; wystarczy w misce wymieszać 1,5 szklanki mąki pszennej (sprawdzi się też np. orkiszowa czy żytnia, choć wówczas chlebek będzie znacznie cięższy), 3-4 bardzo dojrzałe banany rozgniecione widelcem, 1 jajko, łyżeczkę proszku do pieczenia, 1/3 szklanki oleju lub ewentualnie ok. 70 gramów masła. Podstawowy przepis można dowolnie modyfikować, dodając np. suszone owoce, orzechy czy gorzką czekoladę. Całość należy piec 40 minut w 180 stopniach.



2. Czekoladowy budyń z awokado

   Zrobienie budyniu to idealny sposób na przemycenie awokado. Nie wszystkie dzieci lubią ten specyficzny, tłusty owoc, ale jego spożywanie ma bardzo pozytywny wpływ na nasze ciało. Awokado jest prawdziwą bombą witaminową; zawiera witaminy A,C, E, K1, witaminy z grupy B, a także miedź, potas, fosfor, magnez. W dobrze przyrządzonym „budyniu” nawet nie wyczujesz awokado. Dzięki jego kremowej konsystencji przygotowanie czekoladowego musu jest banalnie proste. Do jego zrobienia będziesz potrzebować miękkiego awokado, dojrzałego banana, 2-3 łyżek kakao i 2-3 łyżek syropu klonowego lub miodu. Jeśli budyń będzie dla ciebie zbyt gęsty, możesz go nieco rozcieńczyć mlekiem (krowim lub roślinnym).



3. Kulki mocy

   Słynne już w Internecie „kulki mocy” to nic innego jak rodzaj zdrowych pralinek przygotowywanych bez cukru i szkodliwych dodatków (np. w postaci utwardzonych tłuszczów). Tak naprawdę kulki mocy można zrobić ze wszystkiego. Dowolna modyfikacja jest tu nawet wskazana - możesz przygotować je z tego, co znajdziesz w kuchni. Podstawą kulek powinny być jakieś płatki, np. owsiane, czy też żytnie, ponieważ będą one stanowić główną część masy. Następnie należy do niej dodać składnik, który sklei całość - może to być na przykład banan czy masło orzechowe. Aby kulki były słodkie, wystarczy dodać do nich daktyle (wcześniej należy je namoczyć we wrzątku, a następnie zmiksować). Ponadto w kulkach świetnie sprawdzą się również orzechy (te także warto namoczyć i zmiksować, by pralinki były miękkie), suszona żurawina czy rodzynki, wanilia czy przyprawy. Gotowe kulki można obtoczyć w kakao lub w karobie, by wyglądały bardziej estetycznie.



4. Czekoladowe ciasto z kaszy gryczanej

   Ciasto z kaszy dla niektórych nie brzmi zbyt zachęcająco, ale jest naprawdę smaczne i warto dać mu szansę. Aby przygotować takie ciasto, wystarczy ugotować 200 g kaszy gryczanej, dodać do niej tabliczkę gorzkiej czekolady, pół dużego jogurtu naturalnego, 2 duże jajka lub 3 małe, 2-3 łyżki miodu lub syropu klonowego, jedną łyżkę kakao lub karobu i ewentualnie trochę przyprawy do piernika. Na koniec wystarczy dorzucić płaską łyżeczkę proszku do pieczenia, całość wymieszać i piec 30-35 minut w 180 stopniach.



5. Ciastka owsiane

   Zdrowe ciastka owsiane są raczej miękkie niż chrupiące, ale dzięki temu sprawdzą się też w menu najmłodszych. Trudno znaleźć kogoś, kto nie lubiłby zjeść kilku ciastek do kawy. Dzięki temu, że ciasteczka są bez cukru, można jeść je bez wyrzutów sumienia. Do zrobienia takich ciastek potrzebujesz płatków owsianych (górskich, nie błyskawicznych), jajek lub bananów, oleju kokosowego, miodu, cynamonu, rodzynek lub suszonej żurawiny lub kawałków gorzkiej czekolady. Proporcje można modyfikować tak, by uzyskać pożądaną ilość ciasteczek. Ciastka należy piec około 25 minut w 160 stopniach.



6. Ciasto fasolowe

   To kolejny sposób na przemycenie odrobiny warzyw w diecie dzieci. Fasola nie jest wyczuwalna w cieście, pod warunkiem, że dokładnie ją odsączymy, przepłuczemy i zmiksujemy. Później już wystarczy tylko wymieszać masę z jednym dojrzałym bananem, jajkiem, 2 łyżkami oleju kokosowego, 2 łyżkami kakao i 2-3 łyżkami miodu lub syropu klonowego. Masę pieczemy 40 minut w 180 stopniach. Ciasto można udekorować polewą z gorzkiej czekolady lub przełożyć twarogiem, by uzyskać „mleczną kanapkę”.



7. Orkiszowa szarlotka bez cukru

   Szarlotkę lubią niemalże wszyscy. Dostęp do jabłek mamy w zasadzie przez cały rok, więc przygotowanie jabłecznika nie będzie stanowić żadnego problemu. Aby przygotować zdrową szarlotkę użyj raczej własnego musu jabłkowego - te sklepowe są dodatkowo dosładzane cukrem. Do masy użyj 2 szklanek mąki orkiszowej, dodaj 2 jajka, 3 łyżki miodu/ syropu klonowego i pół szklanki oleju kokosowego. Dla uzyskania słodkiego smaku najlepiej jest też dodać daktyle, choć wcześniej trzeba je namoczyć i zmiksować. Ciasto dzielimy na 2 części - większą wykładamy spód i boki, następnie wkładamy do środka masę jabłkową i na wierzch ścieramy pozostałe ciasto. Tak przygotowaną masę wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni i pieczemy przez około 40 minut.



8. Trójwarstwowy mus owocowy

   Kolorowe pucharki z pewnością przyciągną uwagę najmłodszych. Do przygotowania musu warto wykorzystać kilka owoców. Na spód pucharka można wylać mus truskawkowy, na niego wyłożyć warstwę jogurtu i wierzch zalać zmiksowanymi jagodami. Całość można posypać wiórkami z gorzkiej czekolady. Musy można przygotowywać z dowolnych owoców - do gęstej podstawy sprawdzą się banany i mango, do uzyskania lżejszych, kolorowych warstw owoce leśne, kiwi, truskawki.



9. Domowe żelki owocowe

   Wszyscy uwielbiają żelki, ale niestety te dostępne w sklepach trudno nazwać pożywną przekąską. W garści kupnych żelków znajdziemy ok. 40 gramów węglowodanów, z czego większość stanowi cukier i substancje słodzące! Na szczęście żelki można również przygotować bez problemu w warunkach domowych. Wystarczy mieć ok. 150 ml soku dowolnego soku owocowego. Malinowy, winogronowy, jabłkowy… warto sięgać po różne soki, bo dzięki temu żelki będą różnokolorowe. Można też wykorzystać soki domowe. Sok należy wlać do garnuszka, podgrzać i dodać do niego łyżeczkę agaru-agaru. Następnie sok należy przelać do foremek, odstawić do wystudzenia i włożyć do lodówki, by stężały.



10. Dwukolorowy sorbet

   Ostatnia propozycja to świetna alternatywa dla mlecznych lodów. Latem, gdy dzieci będą domagać się zimnych słodkości, zaproponuj im sorbet na patyku. Kup plastikowe pojemniczki, zmiksuj arbuza i wlej go tak, by zajął mniej więcej ¾ wysokości pojemniczków. Pozostałe miejsce uzupełnij zmiksowanym kiwi. Dzięki temu sorbet będzie mieć piękne, soczyste kolory, a dzięki arbuzowi będzie słodki i orzeźwiający jednocześnie.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Kiszonki i fermentacje Kiszonki i fermentacje

Aleksander Baron

Wydawnictwo: Pascal


Autor „Kiszonek i fermentacji” powraca z rozszerzonym wydaniem swojej bestsellerowej książki. Jeszcze więcej przepisów. Jeszcze więcej inspiracji. Jeszcze więcej zabawy. Mistrz kuchni zaska

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE