Dzisiaj jest: Poniedziałek, 23.10.2017 Imieniny: Teodora i Seweryna



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5780

Sokowirówka - sposób na zdrowe soki


26.07.2013
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Sokowirówka - sposób na zdrowe soki


   Pewnie większość z nas dobrze zna poniższy scenariusz. Dzwoni budzik, na dworze jeszcze szaro, w pół śnie idziemy do kuchni i nastawiamy wodę na kawę lub włączamy ekspres. Poranna kawa, przeważnie na czczo, to codzienny rytuał większości z nas. Mocna, szybka "mała czarna" zamiast pierwszego śniadania to zastrzyk energii dla naszego organizmu. Zaczynamy szybki dzień, po brzegi wypełniony ważnymi sprawami, w biegu jedząc, w biegu pijąc kolejne kawy. Przecież szybkie życie zobowiązuje. Jednak po pewnym czasie takiego trybu życia zauważamy u siebie niepokojącą bladość skóry, sińce pod oczami i ten wieczny brak energii ...

   Ale nie musi tak być. Wyobraźcie sobie, że w spokoju zaczynacie dzień od orzeźwiającego, pysznego, świeżo wyciskanego soku owocowego lub warzywnego.





   Po kilkunastu dniach porannego picia soków wasza cera nabiera blasku, spojrzenie mocy, a wasze ciała mają więcej energii. Jesteście po prostu zdrowsi. Krajowe i międzynarodowe organizacje od wielu lat prowadzą ożywione kampanie mające na celu zachęcanie do zjadania w różnych formach większej ilości warzyw i owoców. Dietetycy zalecają spożywanie minimum pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. W praktyce niestety niewielu z nas poważnie stosuje te zalecenia. Ludzki organizm do prawidłowej pracy potrzebuje codziennych, różnorodnych składników odżywczych. W przeciwnym wypadku narażamy się na choroby i gorsze samopoczucie. Dobre zdrowie to podstawa, aby mieć energię i chęć do życia. W dzisiejszych czasach dzięki nowoczesnym, wydajnym sokowirówkom i wyciskarkom codzienne picie soków jest bajecznie proste. Wystarczy tylko wrzucić owoce często tylko umyte i nieobrane do urządzenia, by w kilka sekund cieszyć się smakiem zdrowego koktajlu czy świeżego soku. Zdrowotne zalety koktajli z surowych owoców i warzyw wciąż są jednak niedoceniane. Wymigujemy się brakiem czasu, niechęcią do wcześniejszego wstawania czy po prostu deklarujemy ogromne przywiązanie do niemal rytualnej kawy z papierosem, nie wiedząc ile tak naprawdę tracimy. A przecież przygotowanie dobrej kawy bywa często bardziej pracochłonne od wyciśnięcia szklanki soku. Wystarczy tylko podczas przygotowywania energetycznych soków trzymać się kilku zasad i będziemy mieć pewność, że to co pijemy jest zdrowe i dobre dla naszego organizmu. Po pierwsze - owoce i warzywa przeznaczone na soki powinny być wolne od pestycydów. Często mamy coraz większy dostęp do ekologicznych lub sprawdzonych upraw, więc dobór produktów nie powinien być problemem. Po drugie - wyciskane soki z owoców są dosyć kaloryczne i stężone, warto więc rozcieńczać je wodą. Ta zasada niekoniecznie dotyczy soków warzywnych – wyjątkiem jest sok z marchwi. Po trzecie - nie przesadzajmy z ilością. Jeśli do tej pory zjadaliśmy mało owoców i warzyw, to jeśli nagle zaczniemy pić duże ilości soków, może mieć to negatywny wpływ na nasze trawienie, ze względu na zawarty w nich błonnik. Najlepiej więc byłoby zaczynać dzień od pysznej porcji zdrowego soku, co zapewni nam zdrowy start w nowy dzień, a resztę wymaganych porcji witamin zajadać w formie sałatek, świeżych owoców czy warzyw gotowanych na parze.



   Wielu czytających pomyśleć może, iż ten sam efekt uzyskać można pijąc 100% soki handlowe. Po co wiec "męczyć się" z wyciskaniem skoro sklepowe półki, aż uginają się od kolorowych soków i napojów w kartonach. Otóż popularne soki owocowe i warzywne dostępne w sklepach zostały poddane procesowi pasteryzacji. Wysoka temperatura, w jakiej przebiega ten proces niszczy wiele pożądanych przez nas składników odżywczych i witamin. Do tego wiele spośród soków jest sztucznie dosładzana lub produkowana z zagęszczonych koncentratów i tak naprawdę nie ma nic wspólnego ze świeżym owocem. Najzdrowsze ze wszystkich soków są tzw. soki jednodniowe, gdyż wszystkie zdrowe składniki są zachowywane w nich przez 4 (w przypadku soku owocowego) lub 10 godzin (w przypadku soku warzywnego). Jeśli już je kupimy, okazuje się jednak, że za niedużą buteleczkę zapłacimy równowartość litra soku wyprodukowanego samodzielnie w domu. Dodatkowo wybór soków jednodniowych jest często bardzo ograniczony, a kompozycję smaków soków wyciskanych w domowych warunkach ogranicza tylko nasza wyobraźnia.



   Poranne picie soków może być również doskonałą alternatywą dla osób nielubiących śniadań. Wystarczy tylko do aromatycznego napoju dodać np. płatki owsiane, zarodki pszenne, kawałki świeżych warzyw lub owoców, byśmy w kilka chwil mieli pyszny energetyczny koktajl, który szybko nas obudzi i da nam niezbędną energię potrzebną na trudy dnia codziennego.



   Niezależnie więc jak dużo wiemy o dobroczynnym wpływie picia soków na organizm, nie przekonamy się o tym jeśli nie spróbujemy. Własne doświadczenie jest najlepszym doradcą i żadne zalecenia nie są autorytetem w porównaniu do własnych przeżyć i odczuć. Zacznijmy więc wyciskać soki, a w krótkim czasie sami przekonamy się o ich korzystnym wpływie na nasze życie.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 2

SONDA


Jakie są Twoje ulubione grzyby?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Morwa biała - herbatka ziołowa Morwa biała - herbatka ziołowa

Producent: Herbapol


Liść morwy białej wpływa na utrzymanie prawidłowej gospodarki węglowodanowej organizmu. Poprzez spowolnienie działania enzymów biorących udział w trawieniu węglowodanów przyczynia się do utrzymania prawidło

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Leczenie odżywianiem. Refluks Leczenie odżywianiem. Refluks

Kimberly A. Tessmer

Wydawnictwo: Illuminatio


Choroba refluksowa przełyku jest jedną z najczęściej występujących chorób przewodu pokarmowego. Każdego dnia około 10% populacji krajów rozwiniętych doświadcza objawów refluksu, który powo

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE