Dzisiaj jest: Niedziela, 17.12.2017 Imieniny: Olimpii i Łazarza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5785

Owoce morza - krótki kurs ich przyrządzania i spożywania


15.11.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Owoce morza - krótki kurs ich przyrządzania i spożywania


   Owoce morza należą do rarytasów, po które sięgamy coraz częściej. Frutti di mare są bogate w pełnowartościowe białko, kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy z grupy B (przede wszystkim w witaminę B12), składniki mineralne - cynk, jod, selen, żelazo, fosfor, miedź i magnez. Owoce morza stanowią jeden z najpopularniejszych dodatków wykorzystywanych do przygotowania potraw przez mieszkańców krajów śródziemnomorskich. Szczególnym uznaniem cieszą się w kuchni włoskiej, francuskiej i hiszpańskiej.

   Przed wprowadzeniem ich do codziennej diety czasem powstrzymują konsumentów uprzedzenia i brak wiedzy na temat rozpoznawania czy wybrany produkt jest świeży, przyrządzania owoców morza i ich spożywania, a także dość trudna dostępność świeżych owoców morza (choć z tym jest coraz lepiej) i wysokie ceny "morskich rarytasów". Zebraliśmy podstawowe informacje w tym zakresie na temat najbardziej popularnych frutti di mare.





Walorów im nie brakuje

   Z owoców morza przygotowuje się wykwintne potrawy. Ich walory smakowe są prawdopodobnie równie duże, co walory zdrowotne. W owocach morza znajdziemy między innymi cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak kwas eikozapentaenowy (EPA) oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA). Spełniają bardzo ważną rolę w prawidłowej budowie i przepuszczalności błon komórkowych i struktur tkanki nerwowej, w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego, ponieważ obniżają stężenie trójglicerydów w surowicy krwi oraz regulują poziom frakcji cholesterolu, mają działanie przeciwzapalne. Poza tym, odgrywają one duże znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych, zabezpieczają nas przed anemią i niepłodnością. Owoce morza zawierają dużo pełnowartościowego białka, witamin, minerałów i mało kalorii. To główne powody, dla których warto je spożywać. Na co musimy uważać? Na pewno na potencjalną obecność metali ciężkich i właściwości alergenne - alergenami pokarmowymi owoców morza są białka układu mięśniowego, ponadto w produktach takich jak krewetki, alergeny mogą występować także w skorupie.



Kalmary

   Kalmary są bogate w takie składniki mineralne jak jod, selen, fosfor, cynk, miedź, fluor, witaminy z grupy B (głównie B2, B12 i PP) i witaminę E. Jadalne części tych owoców morza to mięso z korpusu i dziesięciu odnóży. Można je zjeść dopiero po usunięciu zewnętrznej błony i wnętrzności. Kalmary są dostępne w świeżej postaci oraz w przetworzonej formie - jako pierścienie kalmarów, albo całe kalmary marynowane w puszkach. Świeże kalmary rozpoznasz po jędrności i sprężystości ich mięsa i zapachu morza. Kalmary przygotowuje się najczęściej w formie smażonej na głębokim tłuszczu. Rarytasem są też kalmary duszone i grillowane. Można na ich bazie przyrządzić sałatkę lub zupę.



Homary

   Warto jeść homara ze względu na zawartość witamin z grupy B (B12, PP, B6). Zawiera on również selen, żelazo, fosfor, cynk, magnez i miedź. Świeże homary wybrać nietrudno - zaleca się kupować je żywe. Im bardziej ruchliwy i żwawy, tym lepiej. Sposób przyrządzenia świeżego homara, wygląda tak jak sposób przyrządzenia raka - trzeba go zahibernować. Jeżeli kupujesz zamrożonego homara ze sklepu, musisz go najpierw rozmrozić. Skorupiaka wkłada się do wrzącej wody szczypcami do dołu.

   Spożywanie homara zgodnie z zasadami savoir vivre polega na użyciu trzech sztućców - nożyc, widelca i specjalnych szczypców. Najpierw trzeba pokroić homara wzdłuż dzieląc go na dwie połowy. Za pomocą widelca odrywa się i wyciąga mięs z odwłoka. Szczypce homara w restauracji mogą zostać rozgniecione przez kucharza - wtedy wystarczy tylko wydobyć ich zawartość z miejsc pęknięcia. Żeby homar był zdatny do spożycia, trzeba usunąć pazurki, a później po kawałku (także szczypcami) rozłupać szczypce skorupiaka. Odnóża skorupiaka łamie się w stawach, a następnie wyjmuje się z nich mięso widelcem. Użycie zbyt dużej siły może powodować, że cenne mięso zostanie rozgniecione. Jeżeli nie mamy specjalistycznych przyrządów do zjedzenia homara, można go zjeść palcami.



Małże

   Słynne małże (mule), a także gatunek małży - przegrzebki (małże Świętego Jakuba) zawierają mikroelementy, w tym kobalt, cynk, jod, miedź i mangan. Są one także bogatym źródłem witamin z grupy B (B12, B1, B2, B9, PP) witaminy A, C i E. Świeże małże możesz rozpoznać po tym, że ich muszla jest szczelnie zamknięta. Sposób przyrządzania małż wygląda tak samo, jak w przypadku ostryg. Świeżo kupione małże trzeba odpowiednio oczyścić usuwając z nich wszelkie zanieczyszczenia, w tym choćby glony. Należy myć je pod bieżącą i letnią wodą, używając szorstkiej strony myjki. Ze skorupek trzeba zeskrobać narośla, a następnie opłukać je ponownie pod bieżącą wodą.

   Sposoby przyrządzania małż to między innymi grillowanie, pieczenie i duszenie. Najbardziej popularnym sposobem ich przygotowywania jest duszenie. Małże są gotowe, gdy w czasie obróbki cieplnej ich muszle zaczną się otwierać. Zbyt długie duszenie powoduje, że małże nabierają gumowej konsystencji i tracą swój smak. Małże zjada się za pomocą szczypców do przytrzymania skorupki oraz widelca, za pomocą którego wyjmuje się mięso.



Kraby

   Krab dostarcza organizmowi przede wszystkim dużą porcję pełnowartościowego białka, witamin z grupy B (B12, PP, B6, B9) i witaminy E, składników mineralnych - fosforu, cynku, miedzi, selenu. Świeże kraby to takie, które są jeszcze żywe - podobne kryterium stosuje się w przypadku homara i raka. Można je oczywiście kupić w wersji paluszków mrożonych, ale efekt na talerzu nie będzie taki sam. Sposób przygotowania kraba jest niezwykle prosty. Wystarczy włożyć kraba do zamrażalnika na 30 minut. Następnie gotuje się go w osolonym wrzątku przez około 5-15 minut.

   Sposób jedzenia kraba jest trochę czasochłonny. Kraba podziel na dwie połowy, a następnie oderwij kleszcze używając szczypiec do skorupiaków. Mięso ze szczypiec wyjmuje się widelcem. Nogi oddziela się od tułowia i miażdży się skorupę używając szczypiec. Tułów trzeba przekroić ostrym nożem, a następnie wyjąć z nich mięso.



Raki

   Choć są to słodkowodne skorupiaki warto o nich wspomnieć. Zjadając raka dostarczasz sobie dużą dawkę pełnowartościowego białka, witamin z grupy B (B12, B5, PP.), witaminy E, choliny, minerałów - fosforu, manganu, selenu, miedzi  Świeże raki, które są najbardziej wartościowe, to te jeszcze żywe, bardzo ruchliwe, podobnie jak homary. Sposób przygotowania raka jest podobny do przyrządzania kraba. Najpierw trzeba go włożyć do zamrażalnika na 30 minut, czyli przeprowadzić ich hibernację. Tak przygotowane raki wrzuca się do dużego garnka z wrzącą woda. Piski i trzaski pojawiające się w ciągu 20 minut gotowania to oznaka pękania skorup. Ugotowane raki są czerwone - wyjmij je z wody, kiedy osiągną taką barwę po podanym wyżej czasie gotowania. Najpierw od głowy trzeba oderwać odwłok, a następnie usunąć z niego pancerz. Następnie odrywa się nóżki. Mięso jest wtedy gotowe do spożycia. Szczypce trzeba rozłupać tępą stron noża, albo specjalnym przyrządem kuchennym - szczypcami. Po rozłupaniu ich możesz zjeść ich zawartość.



Krewetki

   Popularne krewetki są wartościowym źródłem wielu minerałów - fosforu, sodu, potasu, cynku i miedzi, witamin - z grupy B (B12, PP, B6), witaminy A i E. Świeże krewetki powinny mieć jasnoszarą barwę. Mrożone krewetki mają różowo - pomarańczowy odcień tylko dlatego, że przed zamrożeniem są lekko obgotowywane. Sposób przyrządzania krewetek to najczęściej smażenie na oleju roślinnym. Inną metodą jest gotowanie. W sieci nie brakuje przepisów na rozmaite dania przyrządzane na bazie tych owoców morza. Mrożone krewetki są już oczyszczone - ze świeżych po umyciu należy usunąć ciemną nitkę wydłubując ją końcówką noża. Niejadalne części można usunąć dopiero na talerzu - mowa o głowie i wąsikach oraz końcówce ogona. Krewetki podsmaża i gotuje się oraz grilluje bardzo krótko - zbyt długa obróbka termiczna spowoduje, że krewetka będzie gumowata i twarda oraz straci swój smak. Należy zdjąć je z ognia w momencie, gdy nabiorą różowej barwy.



Ostrygi

   Ostrygi to bardzo cenne źródło cynku - z tego względu są uznawane za kulinarne afrodyzjaki. Zawierają one także inne minerały, m.in. selen, miedź, mangan, fosfor. Dostarczają także witamin - A, C, E i witamin z grupy B (B12, B2, B5, PP). Świeże ostrygi rozpoznasz po tym, że są one szczelnie zamknięte. Sposób przyrządzania ostryg polega na dokładnym ich umyciu i osuszeniu. Ostrygi trzeba ułożyć wypukłą częścią do dołu, a następnie otworzyć je nożem z krótkim, twardym ostrzem - tylko ostrożnie, żeby nie wylać wody ze środka. Ostrygę odcina się z obu stron muszli. Czas pieczenia ostryg wynosi 5 minut w 180 stopniach Celsjusza. Przed wstawieniem do piekarnika można nałożyć na nie odrobinę masła i ziół.



Ośmiornice

   W mięsie ośmiornicy znajduje się ogromna dawka witaminy B12, witaminy A, E i C oraz innych witamin z grupy B (PP, B6, B5), a także minerałów - selenu, miedzi, żelaza, fosforu i cynku. Świeża ośmiornica, podobnie jak kalmar, ma błyszczące oczy, nie pachnie nieprzyjemnie, ale raczej ma morski zapach, a do tego, posiada ona sprężyste, jędrne mięso. Do wyboru masz także mrożoną ośmiornicę - w całości lub w kawałkach. Sposób przyrządzania świeżej ośmiornicy jest nieco pracochłonny. Kucharze radzą zamrozić ośmiornicę, żeby mięso było bardziej delikatne. Mrożone ośmiornice są już oczyszczone. Świeżą ośmiornicę trzeba natomiast samodzielnie pozbawić woreczka z atramentem oraz wnętrzności. Dziób znajdujący się między ramionami, oczy oraz znajdującą się za nimi chrząstkę, trzeba usunąć zawsze. Ośmiornicę trzeba dokładnie umyć - w przyssawkach mogą znaleźć się niebezpieczne zanieczyszczenia. W czasie gotowania ośmiornica zmniejszy się o około połowę. Obróbka termiczna nie może być zbyt długa, żeby mięso nie stało się twarde i gumowate. Drugą opcją jest długotrwałe gotowanie, duszenie pieczenie do miękkości. Kieruj się wskazówkami autora przepisu, z którego korzystasz.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olejki aromatyczne w domowej apteczce Olejki aromatyczne w domowej apteczce

Susanna Farber, Axel Meyer

Wydawnictwo: Purana


Naturalne, czyste zapachy dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Olejki eteryczne wyrażają ducha rośliny w postaci jej charakterystycznego zapachu. Mogą nas orzeźwiać, jak cytrusy, upajać, jak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE