Dzisiaj jest: Poniedziałek, 23.09.2019 Imieniny: Tekli i Bogusława



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Owocowe sałatki - słodka alternatywa dla tuczących deserów


03.06.2015
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Owocowe sałatki - słodka alternatywa dla tuczących deserów


   Owocowe sałatki są przede wszystkim alternatywą dla tuczących deserów, które niezbyt dobrze wpływają na smukłą sylwetkę i na samopoczucie. Sałatki przygotowane z owoców mogą pełnić także inną rolę.

   Minerały i witaminy, których niedobór może bardzo doskwierać są lepiej przyswajalne, jeżeli zostaną dostarczone pod postacią pożywienia. Owoce są bogatym źródłem przede wszystkim witamin, ale również dobrym źródłem minerałów. Warto to wykorzystać, ponieważ w żadnej porze roku nie są one tak smaczne i tak niedrogie jak późną wiosną i latem. Odpowiednie połączenie smaków, prostota i umiar to podstawa. Sałatki owocowe są niskokaloryczne, ale dostarczają dużej ilości składników witaminowych i minerałów - są zatem zdrowymi słodyczami.





Dlaczego warto?

   Słodkie desery nie zawsze tuczą. Jedząc deser do 300 kcal dziennie i przestrzegając rygorystycznie limitu kalorii (np. 1800 kcal) można utrzymać prawidłową wagę ciała. Niemniej słodycze mogą powodować obniżenie apetytu i niechęć do jedzenia, zwłaszcza u dzieci. Jednocześnie większość słodyczy nie dostarcza ważnych minerałów i witamin. W rezultacie długotrwałe stosowanie tego typu diety może doprowadzić do niedoborów, np. do anemii z niedoboru żelaza, niedoboru magnezu, zajadów z niedoboru witaminy B2 i tak dalej. Dlatego też warto prewencyjnie zamienić deser na zdrowszą sałatkę. Gdy jest już za późno na profilaktykę, należy zacząć leczenie niedoboru od wprowadzenia zmian w jadłospisie, aby rozwiązać problem u źródła. Poniżej zostało przedstawionych 7 propozycji, na każdy dzień tygodnia. Sałatka może zastąpić lekkie śniadanie, drugie śniadanie, albo deser. Na obiad i kolację lepiej zjeść posiłek bogatszy w białko. Sałatki są głównie źródłem węglowodanów prostych i złożonych, choć te z dodatkiem orzechów i nasion dostarczają także zdrowych tłuszczów i białka.



„Żelazna” sałatka owocowa

   Niedobór żelaza jest problemem wielu osób, przy czym z reguły cierpią na niego kobiety i osoby rzadko jedzące mięsne produkty. Dzienne zapotrzebowanie na żelazo wynosi od 8 mg do 18 mg dziennie w zależności od wieku i płci. Owoce nie są głównym źródłem żelaza i to na dodatek zawierają żelazo niehemowe, które jest mniej przyswajalne. Niemniej to nie powód, aby rezygnować ze spożywania owoców i przerzucić się wyłącznie na potrawy mięsne. Z truskawek, brzoskwini, suszonych owoców moreli oraz jagód goji można przygotować sałatkę, która pokryje przynajmniej częściowo dzienne zapotrzebowanie na żelazo. Wspomniane owoce są jednocześnie źródłem witaminy C, która poprawia przyswajalność żelaza. Niemniej można dodatkowo skropić sałatkę sokiem z cytryny, albo spożyć ją popijając sokiem pomarańczowym.

Do przygotowania sałatki będą potrzebne następujące składniki:

•    2 łyżki suszonych jagód goji
•    5 suszonych moreli
•    1 szklanka truskawek
•    1 brzoskwinia

   Należy umyć truskawki i brzoskwinię usuwając szypułki i pestkę, a następnie pokroić owoce w kostkę. Kolejnym krokiem jest dodanie suszonych jagód goji i moreli. Te ostatnie również należy pokroić w kostkę.



Sałatka z migdałami - źródło magnezu

   Magnez jest pierwiastkiem, który bierze udział w wielu procesach biochemicznych zachodzących w organizmie. Ma on duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania wielu narządów. Jego poziom wpływa także na samopoczucie. Niedobór magnezu można pokryć pijąc kakao i jedząc czekoladę, ale wspomniane rarytasy choć bogate w pierwiastek nie mają korzystnego wpływu na sylwetkę, jeśli są spożywane w nadmiarze. Stąd też warto zredukować ich porcje zastępując je poniższą sałatką, która oprócz magnezu dostarcza także inne minerały oraz witaminy.

Do przygotowania sałatki potrzebne będą takie składniki, jak:

•    2 łyżki łuskanych migdałów
•    1 banan
•    1 kiwi
•    1/2 szklanki czereśni

   Należy umyć owoce, a następnie pozbyć się skórki z banana i kiwi oraz pestek z czereśni. Owoce powinno się pokroić w kostkę. Migdały można przekroić na połówki. Alternatywą dla całych migdałów są migdałowe płatki, ale im mniej przetworzone produkty tym lepiej.



Sałatka antynowotworowa - pełna antyoksydantów

   Antyoksydanty zwane też przeciwutleniaczami są naturalnymi substancjami, które skutecznie chronią przed rozwojem chorób nowotworowych. Ich działanie polega przede wszystkim na redukowaniu działania wolnych rodników, które przyczyniają się do procesów starzenia i procesów nowotworowych. Antyoksydanty są podstawą diety antynowotworowej. Do ich grona należą nie tylko witaminy A, C i E, ale również flawonoidy i karotenoidy. Ich najlepszym źródłem są owoce o bardzo intensywnej barwie. Zawartość antyoksydantów w pokarmie jest określana za pomocą specyficznego miernika zwanego indeksem ORAC. Do przygotowania sałatki będą potrzebne owoce i dodatki bogate w antyoksydanty, a mianowicie:

•    szczypta cynamonu
•    1/2 szklanki jagód
•    1/2 szklanki truskawek
•    2 łyżki suszonej żurawiny
•    1 jabłko

   Wystarczy umyć owoce i usunąć pestki z jabłka, a następnie pokroić je w kostkę. Truskawki można przekroić na pół. Następnie należy dodać jagody i żurawinę oraz szczyptę cynamonu.



Egzotyczna sałatka - w trosce o sylwetkę


   Egzotyczne owoce, do których należą mango, kiwi i ananas nie każdemu przypadną do gustu. Nie ulega jednak wątpliwościom, że są one bogatym źródłem witamin i minerałów, a dzięki wysokiej zawartości błonnika są często promowane jako owoce wspomagające dietę. Przygotowana z nich sałatka z pewnością lepiej wpłynie na dietę i samopoczucie niż tuczący deser.

Do przygotowania sałatki egzotycznej potrzebne będą następujące składniki:

•    5 sztuk daktyli
•    2 suszone figi
•    1/4 mango
•    1 kiwi
•    1 banan

   Należy pokroić wszystkie składniki i wymieszać. Można podać sałatkę z jogurtem naturalnym. Można też zmiksować składniki na sorbet lub orzeźwiający koktajl. Efekt dla zdrowia i sylwetki będzie taki sam.



Owocowo - orzechowa sałatka z cynkiem


   Głównym źródłem cynku są owoce morza, pełnoziarniste produkty, a także produkty mięsne. Niemniej nie każdy za nimi przepada. Poniższy deser nie należy do mało kalorycznych, ale z pewnością nie można odmówić mu wysokiej wartości odżywczej. Nie są to puste kalorie, lecz długa lista minerałów i witamin z cynkiem na czele oraz kwasów omega. Przedstawiona niżej sałatka jest szczególnie polecana wegetarianom, którzy powinni zwracać szczególną uwagę na włączaniu do menu produktów zbożowych, warzyw strączkowych i orzechów, które są bardzo wartościowym źródłem cynku.

   Do przygotowania owocowo - orzechowej sałatki będą potrzebne takie składniki, jak:

•    1 banan
•    1 łyżka orzechów laskowych
•    1 łyżka migdałów
•    1 łyżka orzechów włoskich
•    1/2 szklanki malin



Owocowa sałatka z potasem

   Potas jest elektrolitem, który po rozpuszczeniu się w wodzie przenosi ładunki elektryczne. Potas pełni w organizmie szereg funkcji. Wspomaga on dostarczanie komórkom substancji odżywczych oraz usuwanie ubocznych produktów materii z organizmu. Potas uczestniczy także w spalaniu węglowodanów i białek. Pobudza on również wydzielanie insuliny. Warto zatem zadbać o dostarczanie go w odpowiednich ilościach każdego dnia.

   Do przygotowania owocowej sałatki z potasem będą potrzebne następujące składniki:

•    1 banan
•    2 suszone morele
•    2 suszone figi
•    1 łyżka rodzynek
•    1 kiwi

   Należy obrać kiwi ze skórki i usunąć skórkę z banana, a następnie pokroić owoce w kostkę.



Sałatka z witaminami z grupy B

   Witaminy z grupy B występują głównie w mięsie i produktach zbożowych, niemniej znajdziemy je także w owocach. Słodka sałatka przygotowana na podstawie poniższego przepisu zapobiegnie ewentualnym niedoborom witamin  z grupy B. Niedobór witaminy z grupy B ma negatywny wpływ na wygląd zewnętrzny, a także na samopoczucie i funkcjonowanie organizmu. Może on przyczynić się do chorób neurologicznych i krwi, między innymi do niedokrwistości.

   Do przygotowania sałatki potrzebne będą następujące składniki:

•    1 łyżka nasion dyni (witamina B1)
•    jogurt naturalny (witamina B2)
•    1 łyżka rodzynek (witamina B5)
•    1 brzoskwinia (witamina B7)
•    1 banan (witamina B7)




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 5


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE