Dzisiaj jest: Wtorek, 15.10.2019 Imieniny: Teresy i Jadwigi



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Pomysły kulinarne na awokado


29.12.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Pomysły kulinarne na awokado


   Awokado mimo wytrawnego smaku należy do grupy owoców. Charakteryzuje się ono właściwościami odżywczymi. Jedną z jego głównych zalet jest wysoka zawartość kwasu oleinowego oraz potasu. Awokado wywodzi się z Ameryki Południowej i w przeciwieństwie do innych owoców zawiera śladowe ilości cukrów prostych.

   Dzięki zawartości kwasu oleinowego awokado pomaga obniżyć poziom cholesterolu LDL. Potas zawarty w owocu pomaga regulować ciśnienie krwi. Awokado zawiera również karotenoidy - beta karoten, likopen, luteinę, zeaksantynę i witaminy C, K1, E oraz witaminy z grupy B (zwłaszcza B9, B5 i B6). Owoc jest cennym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-9, których zawartość wynosi przeciętnie 10%. W awokado znajdziemy też dość dużą ilość fitosteroli.





Dlaczego warto jeść awokado?

   Awokado zawiera więcej potasu niż banany, dużo przeciwutleniaczy - witaminy A, C i E - działających antynowotworowo oraz witaminę B9 zapobiegającą wadom rozwojowym płodu. Awokado jako źródło luteiny i zeaksantyny pomaga dbać o wzrok. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe pomagają zapobiec insulinooporności przyczyniającej się do rozwoju cukrzycy typu II. W 100 g awokado znajduje się przeciętnie 160 kcal (kalorii), 2 g białka, 14,66 g tłuszczu, 8,53 g węglowodanów oraz 6,7 g błonnika. Przeciętny owoc waży ok. 150-250 g.



Jak jeść awokado?

   Awokado może być dodatkiem do sałatki (pokrojone w kostkę) lub kanapki (pokrojone w plastry). Miękkim miąższem z awokado można smarować pieczywo używając go jako masła. Najbardziej znanym przysmakiem z tego owocu jest najprawdopodobniej guacamole. Warto łączyć awokado z pomidorem, papryką i innymi warzywami bogatymi w karoteny - poprawia ono wchłanianie karotenoidów i ich przekształcanie w formę witaminy A.

   Podczas zakupów warto wybrać tylko te awokado, które są lekko miękkie w dotyku (ale ani zbyt miękkie, ani zbyt twarde). Wtedy kupujący ma pewność, że owoc jest dojrzały i gotowy do spożycia. Odmiana awokado Hass zmienia kolor skórki na ciemniejszy, co także może być cenną wskazówką podczas zakupów. Dojrzałe owoce wymagają przechowywania w lodówce, a niedojrzałe można przechowywać w temperaturze pokojowej, żeby mogły dojrzeć.

   Obieranie awokado jest stosunkowo proste - przekrój owoc wzdłuż na dwie połowy. Żeby usunąć pestkę wbij w nią nóż, obróć i wyjmij. Do usunięcia miąższu użyj łyżeczki. Pestka awokado także jest jadalna, ale wymaga przetworzenia - po kilku dniach suszenia włóż pestkę do foliowej torebki i rozbij tłuczkiem do mięsa. Tak przygotowaną pestkę zmiel w blenderze na drobny proszek. Możesz dodać go do jogurtu, albo koktajlu.



Awokado zapiekane z jajem

   Każdy, kto lubi awokado, po prostu powinien spróbować jajka zapiekanego w połówce awokado posypanego przyprawami - solą i pieprzem. Przepis może być modyfikowany poprzez dodanie innych składników - pieczonego boczku, sera żółtego, mozzarelli, fety i rukoli, pomidorów świeżych lub suszonych - według własnego upodobania. Do przygotowania dwóch porcji potrzebujesz:

- 1 dojrzałego owocu awokado
- 2 jaja
- odrobinę świeżego szczypiorku
- sól i pieprz

   Przekrój awokado wzdłuż na pół, wyjmij pestki, a miejsce po pestce delikatnie poszerz wydrążając miąższ łyżeczką, tak aby jajo się zmieściło. Ułóż awokado skórką do dołu w żaroodpornym naczyniu, a następnie wbija po jednym jajku do zagłębień po pestkach. Posyp je przyprawami, a następnie wstaw naczynie do naczynia żaroodpornego. Czas pieczenia wynosi 15-20 minut. Upieczone awokado podawaj na ciepło, udekorowane szczypiorkiem.



Sałatka z awokado

   Drugim prostym przepisem na danie z awokado jest poniższa sałatka. Do jej przygotowania potrzebujesz rukolę (1 szklanka), 1 awokado, pomidorki koktajlowe (1/2 szklanki), 2 łyżki orzeszków pinii. Pokrój awokado w kostkę, a pomidorki koktajlowe przekrój na pół. Do sałatki można dodać sos na bazie oliwy (3 łyżki), musztarda (1/3 łyżki) i sok z cytryny (1/2 łyżki). Dodaj pieprz i sól.



Guacamole

   Klasycznym przysmakiem z awokado jest guacamole, które przyrządza się z owocu, soku z limonki i przypraw. Do najczęściej dodawanych przypraw należą czosnek, kmin rzymski i świeża kolendra. Do przygotowania pasty z awokado potrzebne są duże awokado sok z połowy limonki i garść świeżej kolendry. Dla poprawy smaku dodaj pieprz i sól. Możesz dodać także 1 łyżkę oliwy. Możesz dodać guacamole do wielu potraw, zwłaszcza meksykańskich, np. do tacos, burrito, może też być spożywane jako przystawka z chipsami z tortilli.



Lody z awokado

   Możesz zrobić swoje własne lody z awokado - wystarczy para dojrzałych owoców awokado, mleko kokosowe, liście mięty, syrop klonowy, sok z cytryny i banan. Pokrój miąższ awokado na mniejsze fragmenty, skrop je sokiem z połówki cytryny i dodaj liście mięty. Zmiksuj awokado z mlekiem kokosowym, syropem klonowym i bananami. Następnie wstaw lody do zamrażarki na 4 godziny. Deser posyp migdałami lub pistacjami.

   Żeby przygotować 6 porcji lodów o smaku awokado potrzebujesz 30 ml mleka (trzymanego w lodówce przez noc) dwóch awokado, banana, 3 łyżki syropu klonowego, 2 łyżki soku z cytryny i 4 listki mięty. Zanim zmiksujesz składniki, włóż misę do zamrażarki na 30 minut.



Koktajl z awokado i kiwi

   Zarówno awokado, jak i kiwi należą do tzw. superfoods. Możesz połączyć je w jednym smoothie. Do przygotowania jednej porcji potrzebujesz jednego dojrzałego owocu awokado i 1,5 owocu kiwi. Zmiksuj owoce z dodatkiem soku z połowy limonki i łyżeczką miodu. Otrzymasz pyszny smoothie na dobry początek dnia, zawierający dużą dawkę witaminy C i witaminy E oraz porcję błonnika.



Tortilla z awokado i świeżymi warzywami

   Zamiast klasycznych jajek po benedyktyńsku spróbuj czegoś nowego - kanapki z awokado i chrupkich warzyw zawiniętych w pszenną lub kukurydzianą tortillę. Do przygotowania jednej porcji potrzebujesz połówki awokado, pół czerwonej papryki, jednego pomidora malinowego i garść rukoli. Pokrój paprykę w słupki, pomidora obierz ze skórki i podziel na ćwiartki. Posmaruj tortillę serem feta, ułóż na nim rukolę, następnie pomidora, awokado i paprykę. Na koniec zawiń całość i pyszne śniadanie gotowe.



Caprese z awokado

   Na śniadanie lub na kolację możesz zjeść caprese z dodatkiem awokado. Do przygotowania tego posiłku potrzebujesz jednej porcji mozzarelli, kilku listków bazylii, pomidorków koktajlowych oraz pokojonego w plasterki awokado. Ułóż je między pomidorami a mozzarellą.



Lekki lunch z arbuza i awokado

   Awokado dobrze łączy się z arbuzem. Pokrój owoce w kostkę, dodaj trochę pokruszonej fety i miętę. Taka sałatka - choć nietypowa - jest witaminową bombą - zawiera dużo witaminy A, i C oraz aminokwas cytrulinę.



Sałatka z jaj i awokado

   Awokado i jajko tworzą zgraną parę. Można przygotować z nich także sałatkę. Ugotuj jaja na twardo, natomiast awokado pokrój w kostkę. Na koniec dodaj łyżkę jogurtu greckiego, sól, pieprz i całość wymieszaj. Wystarczą 2 jaja i 1 dojrzałe awokado, aby przygotować porcję zdrowego posiłku o niskiej zawartości węglowodanów.



Sałatka z kurczakiem i dipem z awokado

   Tę sałatkę możesz zjeść solo, albo z bagietką, albo zawinąć w tortillę. Zmiksuj miąższ z awokado z dodatkiem musztardy, aby powstał dip. Następnie pokrój ugotowaną pierś z kurczaka na drobniejsze paski, dodaj pokrojonego w kostkę pomidora, szklankę rukoli, pokrojoną w paski paprykę. Na koniec wymieszaj dip z pozostałymi składnikami i gotowe.



Awokado i tuńczyk

   Kolejnym smacznym połączeniem jest zestawienie awokado z tuńczykiem. Dodaj sól, pieprz i ulubione zioła. Pokrój miąższ awokado na drobną kostkę, a następnie wymieszaj je z tuńczykiem oraz przyprawami.



Kanapka z truskawek, awokado i sera koziego

   Powyższa kombinacja może wydawać się bardzo odważna, ale te trzy składniki, zamknięte w dwóch kromkach razowego chleba mogą podbić twoje podniebienie. Truskawki są bogate w błonnik i witaminę C. Kilka łyżeczek koziego sera to dobry sposób na nadanie kanapce „serowego” smaku bez drastycznego zwiększenia jej kaloryczności. Jeśli nie przepadasz za kozim serem, zastąp go wiejskim twarożkiem lub serkiem śmietankowym.



Sałatka z awokado, mango i kurczaka

   Wymieszaj tropikalny smak z tradycyjnym kurczakiem, aby otrzymać pyszny i nieszablonowy smak. Możesz dodać do mango, awokado i piersi z kurczaka kilka łyżek greckiego jogurtu. Pół szklanki mango pokrojonego w kostkę doda trochę słodyczy i nieco odmiennego smaku. Bazą sałatki jest dojrzały owoc awokado i ugotowana lub grillowana pierś z kurczaka. Jeżeli nie przepadasz za łączeniem słodkich smaków z wytrawnymi, możesz zastąpić mango ulubionym warzywem.



Zupa z awokado

   Zupa z awokado jest dobrym pomysłem na lunch w upalne dni. Świeży groszek, awokado, ogórek i kilka listków mięty nadają jej zieloną, apetyczną barwę i pyszny, orzeźwiający smak. Możesz dodać dodatkowo pastę tahini (1-2 łyżeczki) i sok z cytryny do smaku. Zupa z awokado jest koktajlem zmiksowanym ze świeżego groszku (1 szklanka), awokado (1 owoc) i obranego, pokrojonego w kostkę ogórka. Najlepiej smakuje lekko schłodzona. Podaj ją z chipsami z tortilli (nachos) lub z bagietką.



Pesto z awokado

   Z awokado można przyrządzić bardziej dietetyczne pesto. Proponujemy połączenie soku z cytryny, przeciśniętego przez praskę ząbka czosnku, 2 łyżek oliwy z oliwek oraz parmezanu (według uznania) i bazylii. Pesto z awokado jest z pewnością mniej kaloryczne, ale też zdrowsze. Połącz je np. z makaronem typu penne lub tagliatelle.



Enchilada z awokado i kurczaka

   Enchilada jest kolejną potrawą, którą można przygotować z dodatkiem awokado. Zblenduj dojrzałe awokado (miąższ), aby powstał gładki sos. Polej nim enchiladę wypełnioną grillowanym kurczakiem, serem i papryczkami jalapeno, papryką i cebulami. Standardowo enchiladę polewa się sosem pomidorowym. Sos z awokado wprowadza nieco nowego smaku.



Łosoś z awokado i limonką

   Łosoś należy do najchętniej wybieranych gatunków ryb pojawiających się na polskim stole. Wędzony łosoś połączony z awokado (zawinięty w rollsy), a następnie skropiony sokiem z limonki, podbije twoje podniebienie. Oprósz rollsy pieprzem - sól nie będzie potrzebna. Możesz także zmiksować papryczkę chili z czerwoną papryką i awokado, aby przygotować pikantny dip do rollsów.



Hamburger z awokado i kurczakiem

   Wołowy kotlet możesz zastąpić grillowanym kurczakiem i plastrami awokado. Dzięki temu zjesz zdrowszy posiłek - zawierający więcej zdrowych tłuszczów, a jednocześnie bogaty w białko. Skrop awokado sokiem z limonki dla poprawy smaku. Możesz dodać także czosnek i paprykę. Awokado pasuje do kanapek różnego rodzaju - wykorzystaj go, jeżeli chcesz wprowadzić nowe smaki oraz zastąpić mniej zdrowe produkty odżywczym awokado.



Czekoladowy koktajl z awokado

   Awokado dobrze łączy się z bananowym smakiem oraz z czekoladą. Mleczny koktajl z tych składników to patent na zdrowy deser. Możesz dodać do niego łyżeczkę masła migdałowego oraz nasion chia. Do przygotowania koktajlu wykorzystaj mleko krowie (1 szklankę), albo napój roślinny (np. mleko migdałowe, sojowe, owsiane). Wykorzystaj pół dojrzałego awokado, banana i kilka kostek gorzkiej czekolado rozpuszczonej w kąpieli wodnej. Mleczny koktajl nie zawiera dużo kalorii, ale jest bogatym źródłem zdrowych tłuszczów i witamin oraz białka.



   Jak widać pomysłów na dania z awokado jest mnóstwo - na śniadanie, obiad, kolację, podwieczorek i deser. Są to dania związane nie tylko z kuchnią meksykańską, z której awokado się wywodzi, ale również z kuchnią japońską (rollsy z awokado i łososia) oraz amerykańską (burgery z awokado). Jeżeli lubisz awokado, ograniczają cię właściwie tylko twoja wyobraźnia oraz preferencje smakowe. Warto wprowadzić awokado do diety, ponieważ pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu LDL w organizmie. To jednak nie jedyna z zalet tego owocu. Awokado ma charakterystyczny smak oraz stanowi źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak witamina A, E i K1. Nie warto obawiać się kaloryczności awokado. Wystarczy zjeść jeden owoc dziennie, żeby poprawić profil lipidowy. Awokado może zastąpić także stałe tłuszcze w potrawach niewymagających smażenia, np. masło na kanapce. Ze względu na walory smakowe, awokado wzbogaca też jadłospis oraz pomaga uniknąć monotonności w codziennej diecie.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE