Dzisiaj jest: Wtorek, 22.10.2019 Imieniny: Filipa i Kordulii



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Pomysły kulinarne na orientalne dania jednogarnkowe


28.01.2019
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Pomysły kulinarne na orientalne dania jednogarnkowe


   W kuchni orientalnej nie brakuje pomysłów na jednogarnkowe dania, które są do tego bardzo zdrowe. Ich podstawą mogą być m.in. ryby, owoce morza i warzywa. Do dań jednogarnkowych są dodawane aromatyczne przyprawy, które poprawiają smak i zapach potrawy, a do tego jeszcze pobudzają trawienie, m.in. kardamon, imbir i curry oraz chili i wasabi.

   Prawdopodobnie główną cechą charakterystyczną kuchni azjatyckiej jest jej różnorodność, czego dowodzą przedstawione niżej dania. Podstawą potraw są owoce morza, makaron ryżowy, a także pikantne potrawy mięsne (zwłaszcza wołowina). Kuchnia azjatycka jest połączeniem co najmniej czterech dominujących regionalnych kuchni - kuchni japońskiej, kuchni chińskiej, kuchni koreańskiejkuchni wietnamskiej (oczywiście każda nich ma wiele odmian). Poniższe dania jednogarnkowe wywodzą się właśnie z tych kuchni.





Spaghetti w wersji orientalnej

   Do przygotowania spaghetti w wersji orientalnej potrzebujesz pół opakowania makaronu spaghetti (może być makaron z brązowego ryżu), 1 szklankę sosu orzechowego, 3 zielone cebulki (drobno pokrojone), 1-2 grillowane lub ugotowane piersi z kurczaka (pokrojone w drobne paski), pół szklanki posiekanych orzechów ziemnych.

   Do dużego garnka wlej 4 szklanki wody, włóż makaron i sos orzechowy. Kiedy woda zacznie się gotować zmniejsz ogień i mieszaj całość co jakiś czas. Kiedy makaron będzie al dente, a sos zgęstnieje, dodaj zieloną cebulkę, pokrojonego kurczaka i posiekane orzeszki ziemne. Wymieszaj wszystkie składniki i gotowe. Całkowity czas przygotowania dania wynosi około 20 minut.



Danie orientalne z owocami morza

   Do przyrządzenia tego dania potrzebujesz 2 łyżki oliwy z oliwek, 6 małych parówek wieprzowych, 2 małe pory (tylko białe i jasnozielone części, pokrojone), 1 mały fenkuł (posiekany), 2 ząbki czosnku (posiekane), liść laurowy, szczypta szafranu (opcjonalnie), 1 puszka pokrojonych pomidorów, 1/3 szklanki białego wina, 2 butelki soku z małży, 450 g małż (oczyszczonych, przygotowanych do spożycia), 200 g obranych krewetek średniej wielkości, 200 g fileta z okonia, 2 łyżki świeżej, posiekanej natki pietruszki, czarny pieprz (ziarnisty), sól.

   Rozgrzej oliwę w dużym garnku. Dodaj parówki, pory i fenkuł. Podczas smażenia mieszaj składniki co jakiś czas, przez ok. 4-6 minuty, aż zmiękną. Dodaj czosnek, liść laurowy i szafran. Po 30 sekundach mieszania dodaj wino i gotuj jeszcze przez 1-2 minuty, aby powstał syrop. Zwiększ temperaturę, dodaj pomidory i gotuj, mieszając co jakiś czas, aż masa zgęstnieje (ok. 9-10 minut). Dodaj sok z małży i 3 szklanki wody, a następnie całość zagotuj.

   Zredukuj temperaturę do średniego ognia, dodaj małże i gotuj przez 3 minuty. Dodaj krewetki i rybę. Po około 3-4 minutach pozostałe owoce morza - małże. Krewetki i ryba powinny być już ugotowane i gotowe do spożycia. Na koniec dodaj posiekaną pietruszkę, sól i pieprz.



Curry z mlekiem kokosowym

   Do przygotowania curry z mlekiem kokosowym potrzebujesz 2 łyżeczki garam masala, 1 łyżeczkę kminu rzymskiego (kuminu), 1 łyżeczkę imbiru, 4 zielone strąki kardamonu, 1 łyżka masła, 1 mała pokrojona cebula, 4 duże ząbki czosnku (rozgniecione), 1 łyżka pokrojonego imbiru, puszka pokrojonych pomidorów, 2 puszki odsączonej ciecierzycy, puszka mleka kokosowego (wstrząśnij dobrze przed otwarciem), 5 szklanek szpinaku baby, mała główka kalafiora, sól, 3 łyżki soku z cytryny, ugotowany ryż (biały, brązowy) lub quinoa (komosa ryżowa) do podania.

   Pokrój główkę kalafiora na mniejsze różyczki. W małej misce wymieszaj garam masala, kmin i okrągły imbir. Użyj dużego noża, żeby pokruszyć strąki kardamonu - dodaj je również do miski. Rozgrzej masło, dodaj cebulkę i smaż przez ok. 10 minut. Cebula powinna być zbrązowiona, ale nie spalona. Dodaj czosnek i imbir oraz gotuj przez 2 minuty. Dodaj przyprawy do cebuli i wymieszaj, następnie dodaj pomidory i ciecierzycę. Po 2 minutach zdejmij patelnię z ognia i dodaj dobrze wymieszane mleko kokosowe. Następnie ponownie wstaw patelnię na ogień i całość zagotuj.

   Zmniejsz ogień, dodaj pokrojonego kalafiora i duś całość przez około 30 minut. Na koniec dodaj szpinak baby. Po wymieszaniu całości dodaj jeszcze sok z cytryny i sól. Curry podaj z ugotowanym ryżem lub quinoą.



Danie z kurczaka i ryżu

   Do przygotowania tego orientalnego dania jednogarnkowego potrzebujesz 4 filety z piersi kurczaka pokrojone w paski, 2 łyżki masła, 1 szklanka białego ryżu, 1 zgnieciony ząbek czosnku, 2 ¼ szklanki bulionu drobiowego, 1/3 szklanki kolendry (posiekanej), sok z 3 limonek, ½ łyżeczki soli oraz ¼ łyżeczki czarnego pieprzu.

   Do przygotowania sosu potrzebujesz 1 awokado, sok z jednej limonki, ¼ szklanki mleka, garść posiekanej kolendry, 1/3 łyżeczki sproszkowanego czosnku oraz ¼ łyżeczki soli.

   Rozgrzej masło w dużym rondlu Następnie dodaj kurczaka i smaż przez 1-2 minuty. Przełóż kurczaka na talerz. Dodaj ryż i czosnek do rondla. Smaż składniki przez 1-2 minuty na średnim ogniu, aby uwolnić aromat czosnku. Dodaj bulion, sok z limonki i kolendrę. Przełóż kurczaka do rondla. Zredukuj ogień do minimum, przykryj pokrywką i duś przez 25 minut, żeby płyn został zaabsorbowany przez ryż.

   W międzyczasie przygotuj sos. Wszystkie składniki sosu przełóż do pojemnika i zmiksuj blenderem, aby powstał gładki sos. Przełóż danie na talerz, polej sosem i udekoruj świeżą kolendrą.



Szpinak w roli głównej

   Do przygotowania jednogarnkowego dania ze szpinaku potrzebujesz takich składników, jak 3 łyżki rozgrzanego oleju kokosowego, 1 łyżeczka kminu rzymskiego, 1 łyżeczka gorczycy, 1 posiekana cebula, 2 papryczki jalapenos pokrojone, pozbawione pestek, obrany i starty imbir (kawałek o wielkości 5 cm), 1 łyżeczka kurkumy, 3 ząbki czosnku (starte), ½ łyżeczka kolendry, ¼ łyżeczki pieprzu kajeńskiego, 1 łyżeczka soli, 1 puszka pokrojonych pomidorów (odsączonych), 1 szklanka suchych ziaren żółtego grochu (namoczonego w wodzie przez noc), 3 i ½ szklanki wody, 280 g szpinaku (posiekanego), brązowy ryż basmati i świeża kolendra do podania.

   Rozgrzej olej w dużym rondlu, dodaj kmin i gorczycę i smaż przez 10 sekund. Dodaj pokrojoną cebulę, jalapeno, imbir i czosnek wymieszany z przyprawami. Następnie dodaj pomidory i kontynuuj smażenie do czasu, aż masa zacznie bulgotać (ok. 10 minut).

   Kolejny krok to dodanie wymoczonych ziaren żółtego grochu i 3 i ½ szklanki wody. Doprowadź do zagotowania, a następnie zmniejsz ogień i gotuj przez około 30 minut. Dodaj więcej gorącej wody jeżeli jest taka potrzeba. Dodaj szpinak i gotuj jeszcze przez 5 minut. Podawaj na ciepło z ryżem basmati i udekoruj talerz kolendrą.



Wietnamskie danie orientalne

   Do przygotowania wietnamskiego dania orientalnego potrzebujesz 900 g golonki wołowej pokrojonej w kostkę, 2 łyżki mąki, 1 łyżeczka przyprawy do dań chińskich, 1 łyżeczka ziaren pieprzu, 2 łodygi trawy cytrynowej drobno posiekanej, 3 duże ząbki czosnku posiekane i 2 łyżki sosu sojowego, 1 łyżka cukru palmowego lub brązowego.

   Ponadto, do przygotowania wietnamskiego dania orientalnego potrzebujesz 4 cebule (szalotki bananowe) obrane i drobno posiekane, 2 zielone chili drobno pokrojone, 4 duże pomidory pokrojone, 2 łyżki pasty pomidorowej, 4 marchewki obrane i pokrojone, 1 kawałek kory cynamonu, 2 gwiazdki anyżu, 2 i ½ szklanki pokrojonej wołowiny, 450 g dyni piżmowej (obranej o pokrojonej w kostkę), 2 łyżki oleju kokosowego oraz liście bazylii do dekoracji.

   Wymieszaj wołowinę z mąką, przyprawami, papryką, trawą cytrynową, czosnkiem, sosem sojowym i cukrem w dużej misce. Pozostaw na godzinę, aby mięso się zamarynowało. Rozgrzej piekarnik do 160 stopni Celsjusza i przygotuj wszystkie warzywa.

   Rozgrzej olej w rondlu, a następnie podsmaż wołowinę. Kiedy mięso nieco się zarumieni, dodaj szalotki i paprykę chili. Po paru minutach smażenia dodaj pomidory, pastę z pomidorów, marchewki, korę cynamonu, anyż i pozostaw na małym ogniu przez chwilę. Przełóż rondel do piekarnika, a następnie piecz przez godzinę. Pod upływie godziny pieczenia dodaj dynię, zachowując ostrożność, aby uniknąć oparzenia. Następnie wstaw naczynie do piekarnika na kolejną godzinę. Przed podaniem udekoruj danie listkami bazylii.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE