Dzisiaj jest: Środa, 15.08.2018 Imieniny: Marii i Napoleona



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5808

10 najlepszych sposobów na zaparcia


16.10.2016
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


10 najlepszych sposobów na zaparcia


   Zaparcia są uciążliwym problemem, który dotyczy głównie kobiet. Niektórzy pacjenci stosują środki przeczyszczające, inni wybierają zdrowsze sposoby.

   Podstawowym sposobem leczenia zaparć powinny być zmiana diety oraz zwiększenie aktywności fizycznej. Zbyt częste stosowanie środków przeczyszczających przyczynia się do tzw. rozleniwienia jelit, czyli zaburzeń perystaltyki, które wtórnie mogą powodować ponowne pojawienie się zaparć. Wspomniana dolegliwość występuje wtedy, gdy pacjent wypróżnia się rzadziej niż trzy razy w tygodniu. Zaparciom mogą towarzyszyć bóle brzucha i wzdęcia. Omawiany problem nie zawsze jest następstwem błędów dietetycznych. Czasami u jego podłoża leży choroba. Zaparcia będące objawem schorzeń układu pokarmowego wymagają leczenia pod okiem specjalisty. Zmiana nawyków żywieniowych na niewiele się zda. Najczęstszą przyczyną zaparć pozostaje nieprawidłowe odżywianie. Zamiast sięgać po kolejną dawkę środków przeczyszczających wypróbuj najlepsze sposoby na zaparcia przedstawione poniżej.





1. Siemię lniane

   Siemię lniane jest produktem ogólnodostępnym, zaliczanym do grona tzw. superfoods. Ze względu na wysoką zawartość błonnika rozpuszczalnego w wodzie i nierozpuszczalnego włókna pokarmowego uchodzi ono za zdrowy sposób na zaparcia. Oprócz błonnika ziarenka lnu zawierają także kwasy omega-3, witaminy i minerały, lignany oraz białko. Warto spożywać je w postaci świeżo zmielonej - np. jako dodatek do koktajlu. Ziarenka spożywane w całości (np. dodane do jogurtu) także poprawią perystaltykę jelit, ale organizm nie wykorzysta w pełni ich wartości odżywczych.

   Na zaparcia pomoże spożywanie początkowo 1 łyżeczki siemienia lnianego dziennie. Stopniowo zwiększaj porcję do około 2 łyżek stołowych. Możesz dodawać ziarenka lnu do zup, sałatek, muesli, jogurtu i koktajlu. Dodatkową zaletą spożywania siemienia lnianego jest ochronne działanie  na jelita i żołądek. Zalecanym sposobem na zaparcia jest też spożywanie naparu z ziarenek lnu codziennie - rano i wieczorem. Regularne spożywanie zdrowej mikstury poprawi regularność wypróżnień.



2. Suszone śliwki

  Suszone śliwki nie wyglądają zbyt apetycznie - są ciemnofioletowe i pomarszczone, ale zachowują słodki aromat. W procesie suszenia owoce zyskują szereg właściwości zdrowotnych. Usprawniają one funkcjonowanie układu pokarmowego oraz pomagają obniżyć poziom cholesterolu. W suszonych śliwkach oprócz polifenoli (przeciwutleniaczy) znajduje się błonnik. Włókno pokarmowe dostarczane w postaci suszonych śliwek wspomaga usuwanie żółci z organizmu, co umożliwia zmniejszenie poziomu cholesterolu, a jednocześnie działa przeczyszczająco.

   Przeczyszczające właściwości suszonych śliwek wynikają także z dużej zawartości sorbitolu, który znajduje się w skórce. Należy on do nieprzyswajalnych alkoholi cukrowych. Sorbitol stwarza optymalne warunki do rozwoju bakterii jelitowych. Umożliwiają one prawidłowe funkcjonowanie flory bakteryjnej. Zachodzące dzięki ich obecności procesy fermentacji zapobiegają zaleganiu stolca. Drugą ważną właściwością sorbitolu jest nawilżanie jelit poprzez wiązanie wody. W efekcie stolec jest zmiękczony i nie zalega w jelitach.

   Zalecana dzienna porcja suszonych śliwek wynosi ok. 5-6 sztuk dziennie. Możesz spożywać je na drugie śniadanie, albo na podwieczorek. Suszone śliwki sprawdzają się także jako dodatek do różnych dań, jogurtu naturalnego i owsianki.



3. Nasiona babki płesznik

   Babka płesznik jest rośliną o właściwościach podobnych do siemienia lnianego. Podobnie jak ziarenka lnu, zioło pomaga uregulować pracę jelit. Dodatkowo, babka płesznik łagodzi objawy hemoroidów, utrzymuje poziom cukru w ryzach i łagodzi objawy niektórych chorób skóry (m.in. trądziku różowatego, łuszczycy).

   Roślina o leczniczych właściwościach bywa określana także jako babka śródziemnomorska, pchle nasienie, pchlica i płesznic. Nasiona babki płesznik ułatwiają wypróżnianie. Drobne ziarenka pod wpływem wody tworzą płyn o żelowej konsystencji. Ułatwia on przemieszczanie się mas kałowych zalegających w jelitach.

   Stosując nasiona babki płesznik należy pamiętać o zwiększeniu spożycia wody. Ziarenka zwiększą lepkość jelitowej treści normalizując okres przejścia mas kałowych przez jelita i zwiększając częstość wypróżniania się. Babka płesznik poprawia stan mikroflory jelitowej.

   Przeciwwskazaniem do stosowania nasion babki płesznik jest występowanie niedrożności jelit i stanów skurczowych. Babka płesznik nie powinna być stosowana razem z lekami. Zachowaj odstęp co najmniej jednej godziny. Nie spożywaj nasion tej rośliny w zbyt dużych ilościach, ponieważ może to doprowadzić do wzdęć i uczucia pełności.



4. Rodzynki

   Rodzynki są częstym dodatkiem do wypieków. Mogą być także dodatkiem do muesli. Suszone winogrona należą do najzdrowszych przekąsek. W rodzynkach znajduje się wiele wartościowych składników, m.in. minerały i witaminy. Rodzynki zawierają też resweratrol, który należy do grona przeciwutleniaczy. Rodzynki zawierają także bor wspomagający pracę mózgu i poprawiający koncentrację.

   Spożywane suszonych winogron poleca się osobom cierpiącym na nadciśnienie. Rodzynki są bogatym źródłem potasu, który wspólnie z sodem odpowiada za utrzymanie prawidłowego bilansu wody, odpowiedniego ciśnienia krwi i jest niezbędny do dobrego funkcjonowania kości i stawów.

   Suszone rodzynki pomagają także w przypadku zaparć, ponieważ zawierają sporo błonnika. Zalecana dzienna porcja rodzynek jest równa jednej garści owoców. W sklepach są dostępne różne rodzaje rodzynek - duże, jasnożółte rodzynki sułtańskie, damascenki i sułtanki perskie oraz ciemnobrązowe i niewielkie koryntki.



5. Daktyle

   Daktyle są owocami daktylowca, który prawdopodobnie był uprawiany przez ludzkość już w czasach prehistorycznych. Największą produkcją daktyli mogą poszczycić się państwa południowo - zachodniej Azji, południowe stany USA oraz kraje północnej Afryki. Suszone i świeże daktyle zawierają dużo błonnika, witaminy i minerały, a także przeciwutleniacze oraz salicylany. Błonnik zawarty w daktylach pomaga pozbyć się uciążliwych zaparć.

   Zaliczyliśmy daktyle do najzdrowszych sposobów na zaparcia, ponieważ zawierają one aż dziewięć witamin (witaminę C, B1, B2, PP, kwas foliowy, B6, a także niewielkie ilości witamin A, E i K1) oraz siedem minerałów zaliczanych do grona makroelementów (wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk i sód). Poza tym, regularne spożywanie daktyli poprawia profil lipidowy zmniejszając ryzyko rozwoju miażdżycy, zakrzepów i nadciśnienia. Daktylom przypisuje się także właściwości przeciwzapalne, których źródłem są salicylany wchodzące w skład daktyli.

   Daktyle jako sposób na zaparcia sprawdzają się w takich postaciach, jak przekąska lub kompot. Błonnik wchodzący w skład zdrowych owoców przyspiesza perystaltykę jelit. Poleca się szczególnie suszone owoce, które zawierają około 8 g błonnika w 100 g produktu.



6. Suszone figi

   Figi są owocami o bogatych wartościach odżywczych. Najwięcej błonnika, witamin i minerałów znajdziesz w suszonych owocach, które pozbawione znacznej ilości wody stają się bardziej treściwą skarbnicą odżywczych związków. Suszone figi nie tylko pomagają zwiększyć częstość wypróżniania, ale dodatkowo mają korzystny wpływ na: układ pokarmowy, układ nerwowy, układ hormonalny i układ sercowo - naczyniowy. Najwięcej błonnika zawierają nasionka figi działające przeczyszczająco. Zalecana dzienna porcja suszonych owoców wynosi ok. 3-4 sztuki. Suszone figi zawierają aż 10 g błonnika w 100 g produktu, więc skutecznie wspomagają perystaltykę jelit. Jako ważny składnik diety bogatoresztkowej chronią one przed nowotworem jelita grubego.

   Suszone figi są znane także jako bogate źródło potasu obniżającego ciśnienie, m.in. poprzez przyspieszenie wydalania nadmiaru sodu z organizmu. Ważnym argumentem przemawiającym za włączeniem ich do diety jest też wysoka zawartość magnezu (ok. 68 mg/100 g produktu).



7. Kefir

   Kefir jest napojem o kremowej i gęstej konsystencji, nieco gęstszej niż maślanka. Charakteryzuje się delikatnym, drożdżowym zapachem. Im bardziej dojrzały kefir, tym bardziej ostry zapach. Napój ma kwaskowy smak i jest lekko zgazowany - dwutlenek węgla powstaje w procesie fermentacji.

   Kefir sprawdza się jako baza koktajlu oraz jako dodatek do płatków śniadaniowych. Regularne spożywanie kefiru przyspiesza perystaltykę jelit wspomagając tym samym oczyszczanie organizmu  toksyn. W kefirze znajdują się przyjazne bakterie mlekowe, dlatego też spożywanie kefiru poprawia stan mikroflory jelitowej, co ma istotne znaczenie nie tylko w redukcji zaparć, ale także w uniknięciu wzdęć.



8. Maślanka

   Maślanka jest produktem zawierającym szereg witamin i minerałów ważnych dla zachowania zdrowia. W skład maślanki wchodzą bakterie kwasu mlekowego wspomagające układ odpornościowy organizmu. Regularne spożywanie maślanki przyspiesza perystaltykę jelit oraz redukuje wzdęcia. Wpływ maślanki na motorykę jelit jest bardzo podobny do wpływu kefiru.

   Maślanka zawiera dużą dawkę witaminy B12, która ma istotny wpływ na funkcjonowanie układu krwiotwórczego i nerwowego. W skład omawianego produktu wchodzą także duże ilości potasu i ryboflawiny.

   Maślanka należy do naturalnych probiotyków, podobnie jak kefir. Alkalizuje ona organizm oraz pomaga uniknąć niestrawności. Maślanka zawiera niewiele tłuszczu. Może być też spożywana przez osoby cierpiące na nietolerancję laktozy.



9. Olej lniany

   Olej lniany podobnie jak inne produkty pochodne siemienia lnianego, jest często polecany jako środek przeciw zaparciom. Olej lniany poprawia ogólna kondycję organizmu chroniąc go przed miażdżycą i hipercholesterolemią. Zaleca się spożywanie oleju lnianego tłoczonego na zimno. Produkt jest zdrowym dodatkiem do sałatek.

   Olej lniany chroni jelita oraz nadaje stolcowi prawidłową konsystencję. Produkt zawiera cenne kwasy omega-3 pozostające w zdrowej proporcji do kwasów omega-6. Oba zawarte w oleju lnianym kwasy tłuszczowe należą do grona niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Olej lniany reguluje także proces trawienia, ponieważ działa rozkurczowo i żółciopędnie.



10. Napar z liści senesu

   Senes ostrolistny jest tropikalnym krzewem, który może osiągnąć nawet do 1 metra wysokości. Senes ostrolistny posiada podłużne, pierzastozłożone liście o szarozielonym kolorze i ostro zakończone. Roślina występuje naturalnie w krajach środkowej Azji, w Afryce oraz w Indiach i Pakistanie. Jako surowiec zielarski służą strąki i liście. W skład zioła wchodzą takie substancje lecznicze, jak: glikozydy, śluzy, flawonoidy i żywice. Do przygotowania naparu można wykorzystać nie tylko liście, ale także strączki senesu ostrolistnego. Otrzymany napar posiada właściwości przeczyszczające, więc znajduje zastosowanie w leczeniu zaparć.

   Senes pobudza motorykę jelita grubego przyspieszając tym samym przemieszczanie się treści pokarmowej. Wyciąg z senesu wchodzi w skład preparatów przeciw zaparciom oraz leków żółciopędnych.

   Senes posiada niestety dość długą listę nakazów w stosowaniu i przeciwwskazań - powinno się stosować doraźnie w zaparciach, jednak nie dłużej niż przez okres 7-10 dni. Przy dłuższym stosowaniu jelita rozleniwiają się, czyli na swój sposób przestają reagować na preparaty senesu. Nie należy używać senesu przy stanach zapalnych jelita grubego, niewydolności nerek i krążenia, w czasie ciąży i karmienia, w okresie miesiączkowania. Nie można go stosować przy stanach zapalnych kłębków nerwowych, krwawieniu jelitowym i żylakach odbytu. Przy zaparciach przewlekłych senes powinno się przyjmować razem z preparatami przeciwskurczowymi.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 5


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Kiszonki i fermentacje Kiszonki i fermentacje

Aleksander Baron

Wydawnictwo: Pascal


Autor „Kiszonek i fermentacji” powraca z rozszerzonym wydaniem swojej bestsellerowej książki. Jeszcze więcej przepisów. Jeszcze więcej inspiracji. Jeszcze więcej zabawy. Mistrz kuchni zaska

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE