Dzisiaj jest: Piątek, 20.10.2017 Imieniny: Ireny i Kleopatry



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5780

Kalafior - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


28.11.2013
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Kalafior - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Kalafior należy do rodziny kapustowatych, jego łacińska nazwa to Brassica cretica (kapusta kreteńska). Pochodzi z Cypru, dlatego nazywano go kiedyś kapustą cypryjską. Co ciekawe przypuszcza się, że kalafior jest zmutowaną odmianą kapusty głowiastej lub brokułu. Uprawiany był już w czasach starożytnych. Znany był w starożytnym Rzymie i Grecji, skąd rozprzestrzenił się na inne kraje europejskie. Do Polski warzywo to trafiło dzięki królowej Bonie na przełomie XVI i XVII wieku.

   Kalafior to jednoroczna roślina. Jadalny jest mięsisty kwiatostan, nazywany różą, osiągający około 25 cm średnicy i wagę nawet 2 kg. Świeży kalafior charakteryzuje się jasną barwą, pozbawiony jest przebarwień i plam. Liście takiego kalafiora, powinny być zielone, sprężyste i również bez przebarwień. Nieświeże mają lekko żółtawy kolor, luźną różę. Wielkość kalafiora nie zawsze świadczy o jego jakości. Świeżego kalafiora należy przechowywać w warunkach chłodniczych w lodówce, po wcześniejszym usunięciu liści. Zamrożony kalafior (najlepiej rozdrobniony na mniejsze różyczki) można przechowywać do kilku miesięcy.





Właściwości odżywcze i lecznicze

   Kalafior zaliczany jest do cenniejszych warzyw z uwagi na swój skład chemiczny, a także wartości smakowe i odżywcze. Warzywo to zawiera w dużych ilościach składniki mineralne: potas, magnez, mangan oraz witaminy: B1, B2, B5, B6, B9 (kwas foliowy), C i K1. Warzywo to jest również źródłem błonnika pokarmowego i roślinnych konkurentów cholesteroli - fitosteroli. Warto też podkreślić, że kalafior nie wywołuje alergii, zatem jeść go mogą także osoby wrażliwe. Co więcej, powoduje uczucie sytości, jest niskokaloryczny, dlatego polecany jest osobom dbającym o swoją sylwetkę.

   Podobnie jak inne kapustne, kalafior zaliczany jest do głównych źródeł substancji pochodzenia roślinnego o działaniu przeciwnowotworowym, a to dzięki zawartości związków fitochemicznych izotiocyjanianów (w tym sulforafan) i indoli, które cechują się dużą aktywnością antynowotworową. Związki te uwalniają enzymy wewnątrzkomórkowe izolujące i unieszkodliwiające kancerogeny, czyli substancje rakotwórcze, a także przyśpieszają proces pozbywania się toksyn z organizmu, poprzez poprawienie zdolności wątroby do neutralizacji substancji potencjalnie toksycznych. Doniesienia naukowe potwierdzają, że systematyczne spożywanie kalafiora jest pomocne w zapobieganiu takich nowotworów jak: prostaty, płuc, piersi i jajników. Należy pamiętać o kilku zasadach, których zachowywanie pozwoli wzmocnić działanie przeciwnowotworowe tego warzywa. Przede wszystkim nie powinno być poddane obróbce termicznej, która obniża zawartość związków fitochemicznych, ponadto jest dobrze rozdrobnione na małe kawałki i jest odpowiednio żute w jamie ustnej. Kalafior dzięki swoim składnikom chroni nas również przed reumatyzmem, jest pomocny w schorzeniach nerek i pęcherza moczowego, nadciśnieniu i w zaparciach, zapobiega procesom starzenia się skóry i organizmu.



W kuchni

   Jest idealnym dodatkiem do dań mięsnych oraz zup jarzynowych. Nadaje się również do przyrządzania zapiekanek i sałatek (zarówno na surowo jak i ugotowany, rozdrobniony na małe różyczki). Gotowany kalafior możemy polać sosem i podawać jako osobne danie lub też można go serwować z bułką tartą zrumienioną na masełku. Możemy podawać go z sosami: czosnkowym, musztardowym, winegret, beszamelowym. Kalafior możemy zapiekać z serem, smażyć w cieście naleśnikowym, zapiekać z makaronem lub ryżem, dusić w białym winie i podawać do różnego rodzaju dipów. Aby w trakcie gotowania kalafior nam nie zmienił zabarwienia na żółty należy wodę, w której będziemy gotować kalafior posolić i dodać do niej kilka kropel soku z cytryny. Kalafiora nie należy rozgotować, średniej wielkości kalafior gotuje się ok. 15 minut, wrzucając go na osolony wrzątek, bez przykrycia, aby ulotnił się nieprzyjemny wydalający podczas gotowania zapach siarki. Kalafior jak większość warzyw kapustnych należy do warzyw gazotwórczych, więc aby złagodzić wzdęcia można podawać go z ziołami tj: kminek, imbir, koper i majeranek.



Odmiany kalafiora

   W sklepach, marketach i na straganach możemy spotkać wiele odmian kalafiora o białej barwie. W uprawie i sprzedaży dostępne są także kalafiory o innej barwie niż popularny biały. Spotkać możesz kalafiory fioletowe. Róże w tym ubarwieniu mają bardzo intensywny, fioletowy kolor, dzięki czemu nadają bardzo oryginalnego wyglądu każdej przyrządzonej z nich potrawie. W smaku są trochę bardziej pikantne, niż ich biała kuzynka. Inną odmianą kolorystyczną są kalafiory o barwie zielonej. Róże tej odmiany mają intensywny, zielony kolor, nawet po ugotowaniu. W smaku są delikatne, trochę przypominające brokuł, trochę kalafior. Spotkać możemy również kalafior o barwie żółtej lub pomarańczowej. Również pod względem kształtu róży, obok standardowych kulistych na rynku dostępne są kalafiory zbudowane z małych stożkowatych różyczek, nazywane Romanesco.



Kalorie i wartości odżywcze kalafiora

Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 25 kcal / 105 kJ
Białko 1,92 g
Tłuszcz ogółem 0,28 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,130 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,034 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,031 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,015 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,016 g
Węglowodany 4,97 g
Błonnik pokarmowy 2 g
Witamina A 0 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 0,08 mg
Witamina K1 15,5 µg
Witamina C 48,2 mg
Witamina B1 0,050 mg
Witamina B2 0,060 mg
Witamina B3 (PP) 0,507 mg
Witamina B6 0,184 mg
Witamina B9 (kwas foliowy) 57 µg
Witamina B12 0 µg
Kwas pantotenowy 0,667 mg
Wapń 22 mg
Żelazo 0,42 mg
Magnez 15 mg
Fosfor 44 mg
Potas 299 mg
Sód 30 mg
Cynk 0,27 mg
Miedź 0,04 mg
Mangan 0,16 mg
Selen 0,6 µg
Fluor 1 µg
Cholesterol 0 mg
Fitosterole 18 mg




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.89 Ocen: 9


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Morwa biała - herbatka ziołowa Morwa biała - herbatka ziołowa

Producent: Herbapol


Liść morwy białej wpływa na utrzymanie prawidłowej gospodarki węglowodanowej organizmu. Poprzez spowolnienie działania enzymów biorących udział w trawieniu węglowodanów przyczynia się do utrzymania prawidło

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Leczenie odżywianiem. Refluks Leczenie odżywianiem. Refluks

Kimberly A. Tessmer

Wydawnictwo: Illuminatio


Choroba refluksowa przełyku jest jedną z najczęściej występujących chorób przewodu pokarmowego. Każdego dnia około 10% populacji krajów rozwiniętych doświadcza objawów refluksu, który powo

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE