Dzisiaj jest: Niedziela, 02.08.2015 Imieniny: Gustawa i Alfonsa



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 4754

Śliwki i suszone śliwki - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


21.09.2011
Rozmiar tekstu: AAA
PDF Drukuj


Śliwki i suszone śliwki - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Uprawa śliwek sięga odległych starożytnych czasów. Uważa się, że obecna śliwka europejska to połączenie tarniny (Prunus spinosa) i śliwy wiśniowej (Prunus cerasifera) - są to dziko rosnące odmiany na terenach Kaukazu i Morza Kaspijskiego, dlatego też przyjmuje się, że to właśnie tam powstała dzisiejsza śliwka. Śliwy do uprawy zostały wprowadzone przez Syryjczyków i Persów, a w Europie przez Greków i Rzymian. Uprawa śliwki szybko rozprzestrzeniła się na cały kontynent. Na wschodnim wybrzeżu Ameryki Północnej śliwki pojawiły się wraz z angielskimi kolonistami, a na zachodnim z hiszpańskimi misjonarzami. Stany Zjednoczone nadal pozostają największym producentem śliwek, również suszonych owoców śliwki.





   Medycyna ludowa stosowała śliwki jako środek odwadniający w żywieniu związanym z gośćcem, chorobami nerek, reumatyzmem, a także przy przeczyszczaniu - o tym szczególnie powinny pamiętać osoby lubiące się zajadać śliwkami w dużych ilościach. Zapobiegają zaparciom, a tym samym zmniejszają zagrożenie chorobą nowotworową jelita grubego. Nie wskazane jest spożywanie śliwek przez cukrzyków oraz osób z nadwagą. Śliwki chronią przed wolnymi rodnikami, zapobiegają rozwojowi nowotworów, a nawet poprawiają humor. Warto jeść śliwki świeże, suszone oraz w postaci przetworów takich jak marmolady, powidła i kompoty. Tradycyjnym wigilijnym kompotem z suszonych śliwek delektujemy się podczas Wigilii. Swoje zastosowanie znalazły również w wyrobie alkoholi, różnego rodzaju nalewek i śliwowicy. Śliwki nie są polecane osobom mającym problemy z trzustką i wątrobą, ponieważ nie są dobrze tolerowane przez te narządy.



Najbardziej popularne odmiany śliwek

Węgierka - podłużna, o granatowej skórce i żółtozielonym miąższu. Miąższ owocu jest zwięzły, chrząstkowy, dobrze odchodzący od pestki. Węgierka dojrzewa wczesną jesienią. Dojrzałe owoce tej śliwki są bardzo słodkie i smakują wyśmienicie na surowo. Nadaje się na powidła, do ciast, knedli, dań mięsnych, na śliwowicę oraz doskonale nadają się na suszenie

Renkloda - posiada żółtą, zieloną lub czerwoną skórkę i odpowiadający im kolorem miąższ. Renkloda dojrzewa w sierpniu. Owoce są kuliste, lekko spłaszczone u nasady długiej szypułki. Renkloda jest słodka, ale czasami bywa też lekko kwaskowata. Ze względu na zwarty miąższ, usunięcie pestek bywa kłopotliwe. Nadaje się na kompoty.

Mirabelka - mała, ciemnozłota, śliwka o słodkim smaku i aromatycznym zapachu. Ma kulisty kształt. Z mirabelek znakomite są konfitury, dżemy i kompoty oraz nalewki. Podczas długiego smażenia zachowuje kolor, aromat i dużą część składników odżywczych.

Stanley - posiada duże, jajowate owoce, ciemnogranatową skórkę z intensywnym fioletowym nalotem. Miąższ ma kolor zielonkawożółty. Śliwka ta dojrzewa we wrześniu. Nadaje się zarówno do bezpośredniego spożycia, jak i na kompoty czy dżemy.

Opal - posiada owoc o ciemnoczerwonym lub fioletowym zabarwieniu z bardzo słodkim miąższem. Śliwki te dojrzewają pod koniec lipca. Miąższ łatwo oddziela się od pestki.

Królowa Wiktoria - posiada owoc o jasnym zabarwieniu, z odcieniami żółci oraz pomarańczy, pokryta jest czerwonym rumieńcem i niebiesko różowym nalotem, ma jasnożółty miąższ, jest soczysta i dość miękka. Na śliwkach znajdują się liczne cętki z czerwoną obwódką. Owoce dojrzewają w połowie września. Śliwki są duże, owalne i nieregularne. Miąższ łatwo odchodzi od pestki. Odmiana wyróżnia się słodkawym smakiem. Śliwki nadają się do bezpośredniego jedzenia, a także do przetwórstwa, szczególnie na kompoty.


   Pod względem odżywczym śliwki posiadają witaminę A, C, K i witaminę E, zawierają również potas, magnez, miedź i mangan. Mają też trochę witamin z grupy B, dlatego wpływają kojąco na nerwy i poprawiają samopoczucie. Surowe śliwki posiadają w zależności od odmiany 40-100 kcal w 100 g.



Kalorie i wartości odżywcze - śliwki węgierki

Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 46 kcal / 193 kJ
Białko 0,70 g
Tłuszcz ogółem 0,28 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,017 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,134 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,044 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,044 g
Węglowodany 11,42 g
Błonnik pokarmowy 1,4 g
Witamina A 345 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 0,26 mg
Witamina K 6,4 µg
Witamina C 9,5 mg
Witamina B1 0,028 mg
Witamina B2 0,026 mg
Witamina B3 (PP) 0,417 mg
Witamina B6 0,029 mg
Kwas foliowy 5 µg
Witamina B12 0 µg
Kwas pantotenowy 0,135 mg
Wapń 6 mg
Żelazo 0,17 mg
Magnez 7 mg
Fosfor 16 mg
Potas 157 mg
Sód 0 mg
Cynk 0,10 mg
Miedź 0,06 mg
Mangan 0,05 mg
Selen 0 µg
Fluor 2 µg
Cholesterol 0 mg
Fitosterole 7 mg



Suszone śliwki

   Śliwki uprawiane z przeznaczeniem do suszenia to Węgierki. Najsmaczniejsze owoce pochodzą z Kalifornii, jako że klimat tego obszaru sprzyja właściwemu dojrzewaniu owoców i osiąganiu wysokich walorów smakowych. Suszone śliwki są bogatym źródłem błonnika pokarmowego i tych samych witamin i minerałów jak surowe śliwki, ponadto w wyniku odparowania dużej ilości wody są dość dobrym źródłem wapnia, żelaza i cynku. Jednym z najważniejszych składników suszonych śliwek oprócz minerałów, witamin i błonnika są antyoksydanty. Stwierdzono, że jednoczesne występowanie tych związków aktywuje procesy fizjologiczne odpowiedzialne za właściwą kondycję zdrowotną organizmu. W efekcie suszone śliwki mają korzystny wpływ na regulację metabolizmu glukozy, zapobiegają chorobie wieńcowej i nowotworom oraz obniżają poziom złego cholesterolu. Suszonym śliwkom przypisuje się zdolność hamowania osteoporozy w okresie menopauzy, dzięki połączeniu związków pobudzających przyswajanie składników mineralnych. Kobietom w wieku przed menopauzalnym zaleca się spożywanie około 90 g suszonych śliwek dziennie, bowiem pobudzają one metabolizm estrogenów oraz podnoszą poziom dobrego cholesterolu we krwi, co chroni przed zawałem, którego ryzyko drastycznie wzrasta w okresie menopauzy. Dzięki zawartości sorbitolu suszone śliwki doskonale utrzymują wilgoć, dzięki czemu są nieocenionym składnikiem ciast, mięs oraz sałatek, nadając im pożądaną wilgotność i przedłużając trwałość wypieków. Niekorzystną rzeczą którą znajdziemy w suszonych śliwkach jest sorbinian potasu, który producenci dodają jako środek konserwujący, który zapobiega rozwojowi pleśni i działa bakteriobójczo.



Kalorie i wartości odżywcze - suszone śliwki

Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 240 kcal / 1005 kJ
Białko 2,18 g
Tłuszcz ogółem 0,38 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,088 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,053 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,062 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,017 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,045 g
Węglowodany 63,88 g
Błonnik pokarmowy 7,1 g
Witamina A 781 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 0,43 mg
Witamina K 59,5 µg
Witamina C 0,6 mg
Witamina B1 0,051 mg
Witamina B2 0,186 mg
Witamina B3 (PP) 0,422 mg
Witamina B6 0,205 mg
Kwas foliowy 4 µg
Witamina B12 0 µg
Kwas pantotenowy 0,422 mg
Wapń 43 mg
Żelazo 0,93 mg
Magnez 41 mg
Fosfor 69 mg
Potas 732 mg
Sód 2 mg
Cynk 0,44 mg
Miedź 0,28 mg
Mangan 0,30 mg
Selen 0,3 µg
Fluor 4 µg
Cholesterol 0 mg
Fitosterole ~




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2

Sonda


Odchudzając się ...


Archiwum sond »

Nowości produktowe

Kasza orkiszowa  Kasza orkiszowa

Producent: Halina



Pomimo, że lekka dieta ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie, to warto czasem sięgnąć po specjał, który jest zarazem naturalny oraz wyjątkowo pożywny. Doceniane od pokoleń nasiona pszenicy orkiszowej stanowią

WIĘCEJ



Nowości produktowe

Nowości wydawnicze

Żywność funkcjonalna  Żywność funkcjonalna

Jenny Bor, Thorsten Weiss

Wydawnictwo: Vital


Jesteśmy społeczeństwem, w którym coraz częściej diagnozuje się przypadki cukrzycy, nadciśnienia, udarów mózgu, chorób neurodegeneracyjnych czy osteoporozy. Są one skutkiem nieprawidłowej d

WIĘCEJ



Nowości wydawnicze