Dzisiaj jest: Niedziela, 22.07.2018 Imieniny: Magdaleny i Bolesława



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5804

Sok, nektar, napój - czym się różnią ?


29.12.2008
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Sok, nektar, napój - czym się różnią ?


   Najwartościowszy sok to ten świeży, wyciśnięty z dojrzałych owoców lub warzyw w domu. Zawiera wszystkie najcenniejsze składniki. Niestety, nawet przechowywany w lodówce już po kilku godzinach traci część witamin, może też ulec zepsuciu. Dobrze jest więc przyrządzać go i od razu wypijać. Nie każdy ma jednak odpowiedni sprzęt do pozyskiwania soków, czy czas, by samemu przygotowywać wyciskane soki. Pozostaje więc sięgnąć na półkę sklepową, gdzie można znaleźć mnóstwo prawie że identycznych produktów, różniącymi się jednak właściwościami, składem i ceną.

   Soki, napoje, nektary - do wszystkiego można czegoś dolać, dosypać i przeciętny konsument nawet nie zorientuje się, że np. zamiast soku dostał napój. Etykieta nie jest w tym przypadku wiarygodna. Różnica między trzema wymienionymi wyżej produktami jest jednak znacząca, chociaż mają podobne opakowania i nazwy. Dlatego trudno je od siebie odróżnić. Duży napis "100% pomarańczy", "świeże pomarańcze", czy tym podobne chwyty marketingowe sugerują, że produkt jest najlepszej jakości, a często okazuje się, że to tylko słodzony i bezwartościowy napój. Czym się więc różnią zgodnie z definicją w odpowiednich aktach prawnych sok, nektar i napój ?





Sok

   Zgodnie z prawem unijnym sokiem można nazwać napój, który jest zdolny do fermentacji, ale niesfermentowany, wyprodukowany ze zdrowych, dojrzałych, świeżych lub schłodzonych owoców (warzyw), mający kolor, smak i zapach charakterystyczne dla owoców (warzyw), z których został zrobiony. Znaczy to po prostu, że sok ze sklepu powinien wyglądać, smakować i pachnieć tak jak świeży wyciśnięty w domu. Soków robionych bezpośrednio ze świeżych owoców (np. soki jednodniowe) jest na rynku niewiele. Większość to soki odtwarzane, czyli produkowane z owocowego koncentratu. Często budzą one twoją nieufność. Obawiasz się, że to "sama chemia". Specjaliści przekonują jednak, że niesłusznie. Bowiem sok odtworzony odpowiada właściwościom przynajmniej średniej jakości soku świeżego. Pod warunkiem że wyprodukowano go zgodnie z przepisami. Dobry sok musi zawierać 85-100%. owoców. Soki owocowe (z wyjątkiem soku z gruszek i winogron) mogą mieć w składzie także niewielkie ilości cukru (albo innych, ściśle określonych naturalnych substancji słodzących, np. syrop glukozowy-fruktozowy), które łagodzą ich kwaśny smak. Jeśli dodatek cukru nie przekracza 15 g/l, producent nie jest zobowiązany zadeklarować tego na opakowaniu. Ale gdy jego zawartość jest większa niż 15 g/l, to na opakowaniu należy podać informację, że sok jest słodzony ("z dodatkiem cukru"), przy czym cukru nie może być więcej niż 150 g/l. Dozwolone jest również dodawanie kwasu cytrynowego – do 3 g/l. Obowiązuje jednak żelazna zasada: do soku nie wolno jednocześnie dodać cukru oraz substancji zakwaszających. Soki warzywne mogą być doprawiane cukrem lub miodem i/lub solą, ziołami oraz kwasem cytrynowym. Wszystkie soki wolno wzbogacać witaminami (np. C, E, beta-karotenem) i minerałami (np. wapń, potas, magnez). Natomiast zabronione jest dodawanie sztucznych aromatów, barwników, a także konserwantów.



Nektar


   To rozcieńczony wodą sok (świeży i zagęszczony), przecier albo mieszanina tych produktów. Minimalna zawartość soku w nektarze jest ściśle określona i wynosi:

- 50% dla jabłek, gruszek, pomarańczy, brzoskwiń oraz ananasów,
- 40% dla jeżyn, malin, truskawek, czereśni, moreli,
- 35% dla wiśni,
- 30% dla śliwek, agrestu oraz żurawin,
- nie mniej niż 25%. dla czarnej, białej i czerwonej po rzeczki, cytryny, bananów, granatów, guawy, mango, papai.

   Do nektaru można dodać więcej cukru niż do soku, ale jego ilość nie może przekroczyć 200 g/l słodzonego nektaru. W odróżnieniu od soku nektar może zawierać jednocześnie substancje słodzące (w tym miód) i zakwaszające. W przypadku nektarów owocowych "bez dodatku cukru" i "o zmniejszonej wartości energetycznej" zamiast cukru (lub częściowo) dodaje się słodziki. Nektary nie powinny zawierać sztucznych barwników, aromatów ani konserwantów.



Napój

   Do czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej były zaliczone do tej samej grupy produktów co soki i nektary, tzn. do napojów, które zawierają sok z owoców. Teraz zajmują miejsce wśród tzw. bezalkoholowych napojów produkowanych na bazie soków. Nie obowiązują tutaj żadne limity, które określałyby ilość owoców. Przyjmuje się jedynie, że w napojach owocowych jest mniej soku niż w nektarach. W efekcie w większości z nich można znaleźć nie więcej niż 3-5% soku albo nie ma go wcale. Chociaż są i takie, które zawierają 20% soku – producent zwykle zaznacza to na etykiecie. Do napojów owocowych zalicza się także produkty, które mimo dużej zawartości soku (powyżej normy wymaganej dla nektaru) zawierają dodatki dozwolone w przypadku napojów, a zabronione przy produkcji soków oraz nektarów: aromaty, barwniki naturalne i sztuczne, konserwanty, sztuczne substancje słodzące.



   Warto być świadomym tych różnic i wybierać zdrowsze i bogatsze w składniki odżywcze soki i nektary. Patrząc na właściwości odżywcze soków, a zwłaszcza tych przygotowywanych w domu to posiadają one szereg korzystnych właściwości: gaszą pragnienie, odkwaszają organizm, są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika. Zawierają antyoksydanty, które chronią nas przed wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi za starzenie się organizmu, miażdżycę i choroby nowotworowe. Wartość odżywcza soku zależy od jego rodzaju. Najlepsze pod tym względem są soki mętne typu przecierowego lub z cząstkami owoców. Klarowne tracą część witamin, minerałów, a także większość błonnika. Więcej składników odżywczych znajdziemy w sokach niż nektarach. Soki warzywne przewyższają owocowe ilością żelaza, magnezu, wapnia, błonnika i beta-karotenu. Szczególnie dużo beta-karotenu znajduje się w soku z marchwi, sok pomidorowy jest skarbnicą potasu, podobnie jak sok z buraków ćwikłowych, który dostarcza dużo kwasu foliowego i błonnika. Sok z czarnych porzeczek i owoców cytrusowych jest cennym źródłem witaminy C, w pomarańczowym, grejpfrutowym, ananasowym znajduje się też dużo kwasu foliowego. Istotną sprawa jest również w przypadku użycia przez producenta większej ilości owoców czy też warzyw na opakowaniu trzeba wymienić wszystkie w malejącej kolejności, np. sok z jabłka, brzoskwini, banana. Jeżeli składników jest więcej niż trzy, listę można zastąpić słowem "wieloowocowy" czy w przypadku warzyw "wielowarzywny". W pobliżu nazwy producent powinien podać czytelną informację, czy sok (nektar) został wyprodukowany z koncentratu, czy ze świeżych owoców. Jeśli nektar zrobiono z jednego lub więcej soków zagęszczonych, musi to być również zaznaczone. W pobliżu nazwy należy też podać minimalną zawartość owoców oraz informację, że produkt został dosłodzony. Na etykiecie musi być data przydatności do spożycia, warunki przechowywania, wartość odżywcza, nazwa producenta. Im więcej będzie danych, tym większa pewność, że kupujemy dobry produkt. W sklepach można kupić nektary i napoje light. Powinny mieć co najmniej 30% kilokalorii mniej niż ich normalne odpowiedniki. Do ich słodzenia użyto różnego rodzaju słodzików, których smak nie wszystkim jednak odpowiada (np. E950 acesulfam K, E951 aspartam, E952 kwas cyklaminowy, E954 sacharyna). W wersji light nie powinny występować soki, ponieważ zgodnie z przepisami do soków nie wolno dodawać żadnych słodzików.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.20 Ocen: 5


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Bio żurawina Bio żurawina

Producent: Bakalland


Bio żurawina firmy Bakalland to pierwsze na rynku, całe owoce żurawiny całkowicie pozbawione dodatku cukru - zawierają tylko naturalnie występujące cukry. Aby nadać kwaśnym owocom żurawiny delikatnej nuty s

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dieta raw food Dieta raw food

Karolina i Maciej Szaciłło

Wydawnictwo: Zwierciadło


Oczyść swój organizm „na surowo” i dostarcz mu bomby witaminowej! Moda na raw food opanowała cały świat. Dotarła również do Polski. Nic dziwnego - każdy, kto zastosował „surową” dietę, pocz

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE