Dzisiaj jest: Wtorek, 15.10.2019 Imieniny: Teresy i Jadwigi



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Bób - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


06.08.2014
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Bób - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Bób jest rośliną jednoroczną, uprawianą w wielu krajach na całym świecie (w Chinach już od 5 tysięcy lat!). Wyglądem przypomina rośliny strączkowe jak soja, fasola czy ciecierzyca - jego ziarna są jednak stosunkowo większe i charakteryzuje je zielony, charakterystyczny kolor. W Europie Środkowej bób był jednym z podstawowych pokarmów aż do XVII wieku.

   Bób jest jednym z tych warzyw, których latem na naszych stołach nie powinno zabraknąć. Świeży dostępny jest jedynie przez krótki czasu i choć o każdej porze roku w sklepowych zamrażarkach znaleźć możemy bób mrożony, to nie zastąpi on aromatycznych i świeżutkich ziaren przyniesionych prosto z pobliskiego ryneczku... Tym bardziej warto dorzucić do toreb z zakupami woreczek z bobem i rozkoszować się jego smakiem oraz, co najważniejsze, cieszyć się z jego prozdrowotnych właściwości.

   Różnorodność kulinarnych zastosowań bobu może przyprawić o zawrót głowy - ogranicza nas jedynie nasza własna wyobraźnia czy kuchenna kreatywność...





Bób w kuchni

   Bób, o czym często zapominamy, może być jedzony nie tylko po ugotowaniu, ale również na surowo. Nadają się do tego jednak tylko jego młodziutkie ziarna (wciąż mają miękką skórkę). Inne trzeba jednak poddać obróbce termicznej.

   Podstawa to wybór dobrego bobu - świeży ma zielony kolor, przyjemny zapach, a na jego gładkiej skórce nie ma żadnych plam. Gotować bób można zarówno na parze, jak i, tradycyjnie, w osolonej wodzie lub, co ciekawe, dodatkowo osłodzonej (płaską łyżką cukru). Młody bób gotujemy około 15 minut, a ten starszy - nawet pół godziny. Ilość wody potrzebna do gotowania się jednak nie zmienia - zawsze wykorzystujemy dwukrotną objętość ziaren. Zalanie bobu gorącą wodą, odstawienie go na godzinę i ugotowanie w nowej wodzie to sposób na uniknięcie wzdęć po jego zjedzeniu.

   Bób można jadać bezpośrednio po ugotowaniu, podawać go z różnymi dodatkami, jak np. tarta bułka, dorzucać do sałatek, zup, gulaszy itd. Bób rewelacyjnie komponuje się ze słonym boczkiem, w warzywnych ragout czy w postaci puree z pieczonymi ziemniakami i świeżymi ziołami. Można dodawać go także do zup jarzynowych, serwować na grzankach czy jako gorący dodatek do dań z ryb. Wegetarianie i weganie powinni jadać go ze względu na wysoką zawartość białka - może on częściowo zastąpić to pochodzenia zwierzęcego. Ponieważ struktura bobu przypomina ziemniaczaną skrobię, można przygotowywać z niego puree lub zwykle ugniatane z ziemniaków kluski.



Bób - właściwości odżywcze i zdrowotne

   Bób jest bogatym źródłem błonnika, przez co reguluje pracę jelit, zapewnia na długo uczucie sytości, wspomaga odchudzanie, zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory dolnych odcinków układu pokarmowego, ogranicza przyswajanie tłuszczu z pożywienia (a więc i pomaga zmniejszyć poziom złego cholesterolu we krwi) oraz spowalnia trawienie i wchłanianie cukrów.

   Ponadto, w bobie znajdziemy witaminy z grupy B (B9 -> kwas foliowy, B1, B2, PP), beta karoten, C oraz składniki mineralne: potas, żelazo, magnez, fosfor, cynk, miedź i mangan.

   Dzięki zawartości witamin z grupy B, bób wspomaga pracę układu nerwowego. Znajdujący się w nim potas reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu i pomaga obniżyć ciśnienie krwi, a żelazo - wyleczyć anemię. Bób działanie antydepresyjne i redukuje objawy stresu (dzięki zawartości magnezu), poprawia stan skóry (dzięki zawartości cynku) oraz reguluje procesy metaboliczne zachodzące w komórkach (dzięki zawartości fosforu). Tym samym bób ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu.

   Ponieważ bób dostarcza kwasu foliowego, jako element diety polecany jest kobietom w ciąży - kwas foliowy zapobiega bowiem wadom rozwojowym płodu (wyjątek stanowią kobiety cierpiące na cukrzycę ciążową - gotowany bób ma wysoki indeks glikemiczny).



Kalorie i wartości odżywcze - bób surowy


Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 72 kcal / 301 kJ
Białko 5,60 g
Tłuszcz ogółem 0,60 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,138 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,017 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,310 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 ~
Kwasy tłuszczowe omega-6 ~
Węglowodany 11,70 g
Błonnik pokarmowy 4,2 g
Witamina A 350 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E ~
Witamina K1 ~
Witamina C 33 mg
Witamina B1 0,170 mg
Witamina B2 0,110 mg
Witamina B3 (PP) 1,500 mg
Witamina B6 0,038 mg
Witamina B9 (kwas foliowy) 96 µg
Witamina B12 0 µg
Witamina B5 (kwas pantotenowy) 0,086 mg
Wapń 22 mg
Żelazo 1,90 mg
Magnez 38 mg
Fosfor 95 mg
Potas 250 mg
Sód 50 mg
Cynk 0,58 mg
Miedź 0,07 mg
Mangan 0,32 mg
Selen 1,2 µg
Fluor ~
Cholesterol 0 mg
Fitosterole ~



Przeciwwskazania w spożywaniu bobu

   Bobu nie powinny jadać, jak zostało już wspomniane, kobiety, które spodziewają się dziecka i cierpią na cukrzycę ciążową. Tym samym również cukrzycy w ogóle powinni jadać go z umiarem (warto gotować bób al dente, gdyż zmniejsza to jego indeks glikemiczny).

   Również chorzy na dnę moczanową powinni unikać bobu, gdyż zawiera on stosunkowo dużo substancji, które mogą nasilać objawy choroby, tj. przyczyniać się do powstawania kamieni szczawianowych.

   Osoby o skłonnościach do wzdęć, cierpiące na częste bóle brzucha i różnego rodzaju kłopoty trawienne również powinny znacznie ograniczyć bób w swojej diecie, a gdy już zdecydują się na posiłek, który go zawiera, odpowiednio go ugotować.

   Przeciwwskazaniem do jedzenia bobu nie jest natomiast przebywanie na diecie odchudzającej - bób, choć ma wysoki indeks glikemiczny, jest również bogatym źródłem białka i błonnika, więc powoduje uczucie sytości i zapobiega podjadaniu między posiłkami. W połączeniu z innymi warzywami stanowić może pełnowartościowy i sycący posiłek.



Ciekawostki o bobie

→ Kapłani w starożytnym Egipcie nie jadali bobu, gdyż uznawany był za „pokarm umarłych”
→ Bobu nie jadali również pitagorejczycy, ze względu na to, że ich słynny filozof - Pitagoras uważał, że bób jest łącznikiem między ziemią, a piekłem. Z tego powodu domagał się całkowitego zakazu jadania tej rośliny
→ Wyizolowana z bobu lewodopa (aminokwas) wykorzystywana jest do produkcji leków na chorobę Parkinsona
→ Odmiana bobu, tzw. bobik, uprawiana jest na paszę
→ Nazwa systematyczna bobu to Vicia faba L.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 16

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE