Dzisiaj jest: Niedziela, 27.05.2018 Imieniny: Jana i Juliusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5798

Cukier kokosowy - zastosowanie i wartości odżywcze. Czy jest zdrowy?


27.08.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Cukier kokosowy - zastosowanie i wartości odżywcze. Czy jest zdrowy?


   Cukier kokosowy należy do produktów alternatywnych względem białego i brązowego cukru. Staje się on bardzo popularny zwłaszcza wśród osób dbających o zdrowie i szczupłą sylwetkę, ze względu na to, że ma niższy indeks glikemiczny. Czy jest produktem zdrowym?

   Produkcja cukru kokosowego wygląda zupełnie inaczej, niż produkcja mleczka kokosowego, czy wiórek. Wyjątkowy cukier jest pozyskiwany z soku z kwiatostanów palmy kokosowej. Wyrastają one bezpośrednio z orzecha kokosowego. Łodygi kwiatostanu są nacinane, w celu wyciśnięcia białego, słodkiego soku, który spływa do bambusowego naczynia zaczepionego obok kolby kwiatostanu. Nie jest to krótka, jednorazowa czynność, ale raczej proces, który trwa nawet do 60 dni. Co ciekawe, z jednego drzewa kokosowego można uzyskać nawet do 280 litrów soku rocznie. Jego skład chemiczny to w 80% woda, 15% węglowodany i 4% składniki mineralne. Kiedy odpowiednia ilość soku zostanie zebrana, wtedy przelewa się ją do kadzi i tam odparowuje do uzyskania jasnobrązowego syropu o gęstej konsystencji. Zanim syrop zastygnie, może być uformowany w bloczki, albo poddany dalszej obróbce termicznej, w celu uzyskania sypkiej konsystencji.





Cukier kokosowy - w kryształkach i kostkach

   Na sklepowych półkach jest dostępny cukier kokosowy w kostkach oraz jako sypki produkt. Tylko niektórzy producenci oferują cukier kokosowy w płynie. Pod względem smaku i wyglądu kokosowy cukier bardzo przypomina cukier trzcinowy. Po dodaniu do kawy lub deseru nadaje im lekki kokosowo-karmelowy smak.



Gula java czy cukier palmowy?

   Cukier kokosowy bywa określany także jako gula java. Zamienną nazwą dla tego produktu jest również cukier palmowy. Nie jest to korzystne dla konsumentów. Źródłem cukru palmowego może być także palma daktylowa, Sago i Palmyra. Inny jest też sposób pozyskiwania cukru palmowego. Producenci na europejskim rynku posługują się raczej nazwą „cukru kokosowego”, żeby nie narazić się na zarzut wprowadzania konsumenta w błąd.

   Cukier kokosowy jest produkowany przede wszystkim na wyspach południowo-wschodniej części Azji, czyli głównie w Indonezji i na Filipinach. Nie należy on do tanich produktów. Za jeden kilogram cukru kokosowego niekiedy trzeba zapłacić nawet 100 zł. Nieco niższe ceny są oferowane przez internetowych sprzedawców - zaczynają się od 30 zł/kg.



Cukier kokosowy - skład i kaloryczność

   Cukier kokosowy zawiera około 70-79% sacharozy oraz około 3-9% glukozy i około 3-9 % fruktozy. Skład poszczególnych produktów może się różnić. Wśród czynników, które mają istotny wpływ na skład cukru kokosowego, można wymienić między innymi odmianę i wiek drzewa, z jakiego pozyskuje się sok. W 100 g cukru kokosowego znajdziemy około 381 kalorii (kcal) - jedna łyżeczka to ok. 16 kcal, procentowo:

•    98,4 g węglowodanów
•    0,4 g tłuszczu
•    1,1 g białka

   Kaloryczność cukru kokosowego jest zatem bardzo zbliżona do zawartości kalorii w białym cukrze rafinowanym (ok. 387 kcal/100 g). Niemniej Instytut Badawczy Żywności i Żywienia Republiki Filipin zbadał cukier kokosowy pod kątem indeksu glikemicznego ustalając, że IG wynosi zaledwie 35. Według danych z Uniwersytetu w Sydney IG kokosowego cukru wynosi zaś 54. Biały cukier rafinowany charakteryzuje się natomiast indeksem glikemicznym równym 70. Dla porównania, indeks glikemiczny innych substancji słodzących prezentuje się następująco:

•    syrop z agawy - 42
•    miód - 55
•    cukier trzcinowy - 68
•    cukier biały rafinowany - 70

   Niższy indeks glikemiczny cukru kokosowego wynika prawdopodobnie z obecności polisacharydu - inuliny, która spowalnia wchłanianie cukrów w przewodzie pokarmowym, inulina ma także właściwości prebiotyczne.

   Amerykańskie Stowarzyszenie Diabetologiczne nie wypowiedziało się pochlebnie o cukrze kokosowym przestrzegając konsumentów przed nadmiarem jego spożywania. Ze względu na niższy indeks glikemiczny może być spożywany przez diabetyków, ale każdy konsument powinien spożywać cukier okazjonalnie - także cukier kokosowy. Prawdą jest jednak, że cukier kokosowy zawiera naturalne enzymy, które zmniejszają wchłanianie cukru do krwi zapobiegając tym samym nagłemu skokowi glukozy w organizmie. Ma to duże znaczenie szczególnie dla osób narażonych na insulinooporność oraz chorujących na cukrzycę typu 1 lub 2.



Mit cukru kokosowego

   Początkowo świat obiegła informacja, że cukier kokosowy zawiera dużo witamin i minerałów. Tymczasem, w opinii dietetyków i naukowców, zawartość tych składników jest stosunkowo niewielka. Cukier z palmy kokosowej zawiera śladowe ilości cynku, żelaza, potasu i wapnia, a także niewielkie ilości niektórych witamin (np. C, B1, B2, B3, B6). W porównaniu z innymi rodzajami cukru i słodzikami rzeczywiście zawiera więcej minerałów i witamin. Niemniej błędne jest stwierdzenie, że w nie obfituje. Dietetycy radzą, aby nie traktować cukru kokosowego jako źródła witamin i minerałów.

   Czy podsumowując aspekt zdrowotny - czy cukier kokosowy jest zdrowy? Niestety zawierając tak wielką ilość węglowodanów prostych nie może zaliczać się do zdrowych produktów. Owszem cukier kokosowy jest zdrowszym zamiennikiem cukru, choćby ze względu na to, że nie jest produktem rafinowanym, ale nie należy go jednak nadużywać i traktować jako źródła ważnych dla zdrowia substancji.



Zastosowanie kokosowego cukru w kuchni

   Cukier kokosowy charakteryzuje się kokosowym i karmelowym posmakiem. Sprawdzi się on m.in. jako dodatek do kawy i deserów. Można dodawać go zarówno do schłodzonych, jak i ciepłych potraw. Jego zastosowanie obejmuje m.in.:

•    ciasta i ciastka
•    kawy i inne napoje
•    koktajle i drinki
•    słodkie sosy
•    desery

   Możesz zastąpić nim cukier biały lub trzcinowy w stosunku 1:1 - poziom słodkości jest taki sam. Cukier kokosowy sprawdza się także jako dodatek do pikantnych i słodko-kwaśnych dań kuchni azjatyckiej.



Koktajl - niby słodycz, ale nadal fit

   Do przyrządzenia kakaowo-kokosowego koktajlu potrzebujesz takich składników, jak:

•    1 banan
•    200 ml mleka kokosowego (z kartonu)
•    3 kostki gorzkiej czekolady
•    2 łyżeczki cukru kokosowego

   Rozpuść gorzką czekoladę w odrobinie wrzątku, a następnie dodaj do mleka kokosowego. Wrzuć banana pokrojonego w plastry i dodaj 2 łyżeczki cukru kokosowego. Zmiksuj całość na gładką masę - otrzymasz jedną porcję koktajlu idealnego na śniadanie. To zdrowsza alternatywa dla pieczywa z kremem czekoladowym i granoli z syropem glukozowo-fruktozowym.



Kokosowe ciastka - tylko się nie przejedz

   Cukier kokosowy sprawdzi się jako dodatek do wypieków. Ten przepis jest tego najlepszym przykładem. Uważaj na te ciastka - trudno się powstrzymać przed zjedzeniem więcej niż 2-3 sztuk, a niestety są bogate w kalorie. Do ich przygotowania potrzebujesz takich składników, jak:

•    200 g mąki pszennej tortowej
•    100 g masła
•    50 g cukru kokosowego
•    50 g cukru pudru
•    1 jajko
•    1 miseczka wiórek kokosowych

   Kiedy wszystkie składniki będą miały temperaturę pokojową, możesz przystąpić do działania. Przełóż masło do miski i zmiksuj z cukrem kokosowym i cukrem pudrem na puszystą masę. Następnie dodaj jajo. Kiedy otrzymasz masę o jednolitej konsystencji odstaw mikser na bok i dodaj do niej mąkę. Wymieszaj ją łyżką, a kiedy masa zgęstnieje wyrób ciasto ręcznie. Formuj z ciastek kulki o wielkości orzecha włoskiego i obtaczaj w wiórkach kokosowych, a następnie kładź lekko spłaszczając na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Powinno wyjść około 15 sztuk. Piecz w temperaturze 200 stopni przez 15 minut.



Kokosowy ryż - pożywny i sycący

   Jeżeli masz ciężki dzień i chcesz po prostu szybko przyrządzić coś słodkiego, a zarazem sycącego, kokosowy ryż będzie w sam raz. Do przygotowania czterech porcji tego przysmaku potrzebujesz takich składników, jak:

•    1 puszka mleczka kokosowego (ok. 400 ml)
•    1 łyżeczka cukru kokosowego
•    1,5 szklanki jaśminowego ryżu
•    1 szklanka wody
•    1 szczypta soli
•    2 banany
•    1/2 szklanki orzechów włoskich

   Wlej mleko kokosowe i wodę do rondla, a następnie dodaj szczyptę soli i łyżeczkę cukru kokosowego. Kiedy cukier się rozpuści dodaj ryż. Doprowadź całość do wrzenia na średnim ogniu, przykryj rondel i zmniejsz temperaturę. Następnie gotuj go na wolnym ogniu przez około 20 minut, aż będzie miękki. Zmiksuj banany na gładką masę. Gotowy ryż przełóż do salaterek. Polej musem bananowym i posyp orzechami włoskimi.



Jak mus to mus (bananowo-kokosowy)

   Do przygotowania lekkiego deseru potrzebujesz następujących składników:

•    2 banany
•    100 ml mleczka kokosowego
•    2 łyżeczki cukru kokosowego
•    2 łyżeczki wiórek kokosowych

   Zamiast mleczka kokosowego możesz użyć jogurtu naturalnego. Zmiksuj owoce z mleczkiem na gładką masę. Dodaj cukier i wymieszaj z musem, aż się rozpuści. Wierzch deseru posyp obficie wiórkami kokosowymi. Ten mus ratuje dietę, kiedy nadchodzi ochota na słodkie praliny z wiórkami kokosowymi, albo inne tego typu rarytasy zawierające potężną dawkę rafinowanego cukru.



Kokosowa granola - zamiast płatków śniadaniowych

   Nie kupuj gotowych płatków śniadaniowych. Przygotuj samodzielnie pyszną granolę. Kokosowa granola bez syropu glukozowo-fruktuzowego i cukru rafinowanego doskonale smakuje nie tylko z mlekiem kokosowym, ale również z innym roślinnym napojem oraz mlekiem krowim. Możesz dodać ją również do lekkiego jogurtu naturalnego. Do przyrządzenia kokosowej granoli potrzebujesz następujących składników:

•    3 łyżki oleju kokosowego
•    1 łyżka cukru kokosowego
•    2 łyżki miodu
•    2 szklanki płatków owsianych
•    1 szklanka migdałów
•    1 szklanka wiórek kokosowych

   Podgrzej olej kokosowy z miodem i cukrem kokosowym w rondelku. Kiedy miód się rozpuści dodaj masę do suchych składników wymieszanych już wcześniej w misce. Dokładnie wymieszaj całą masę przełóż na prostokątną blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Warstwa granoli powinna być wyrównana, żeby cała masa jednolicie się upiekła. Piecz w temperaturze 160 stopni przez 40 minut. Co 10 minut ostrożnie przemieszaj granolę, żeby nabrała odpowiedniej konsystencji.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.50 Ocen: 2


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Bio żurawina Bio żurawina

Producent: Bakalland


Bio żurawina firmy Bakalland to pierwsze na rynku, całe owoce żurawiny całkowicie pozbawione dodatku cukru - zawierają tylko naturalnie występujące cukry. Aby nadać kwaśnym owocom żurawiny delikatnej nuty s

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dieta raw food Dieta raw food

Karolina i Maciej Szaciłło

Wydawnictwo: Zwierciadło


Oczyść swój organizm „na surowo” i dostarcz mu bomby witaminowej! Moda na raw food opanowała cały świat. Dotarła również do Polski. Nic dziwnego - każdy, kto zastosował „surową” dietę, pocz

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE