Dzisiaj jest: Niedziela, 19.08.2018 Imieniny: Bolsława i Juliana



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5808

Czy lody mogą być zdrowe? Jakie najlepiej wybierać?


18.06.2016
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Czy lody mogą być zdrowe? Jakie najlepiej wybierać?


   Lody to deser, po który szczególnie chętnie sięgamy latem. Jest słodki, zimny i orzeźwiający, sprawdzi się idealnie jako podwieczorek w trakcie upalnego dnia. Za lodami przepadają wszyscy, zarówno najmłodsi, jak i nieco starsi. Czy lody mogą być zdrowe? Jakie najlepiej wybierać, by nie tylko schłodzić się, ale też dostarczyć organizmowi czegoś lepszego od nadmiaru cukru?





Deser deserowi nierówny

   Dietetycy czasem polecają lody jako alternatywę dla słodkich ciast czy batoników. Ile kalorii ma gałka lodów? Średnia porcja loda śmietankowego to jakieś 130 kalorii, podczas gdy popularny baton z nadzieniem mlecznym ma już ponad 200 kalorii, a ciasto orzechowe około 400. Nie oznacza to jednak, że wszystkie lody są niskokaloryczne. Przeciętny lód z czekoladą ważący 80 g to już ponad 200 kalorii, a najbardziej kaloryczne liczą sobie nawet po 300-400 kalorii na 100 gramów. Jakie lody mają najmniej kalorii? Sorbety, ponieważ przeciętna gałka to od 50 do 60 jednostek energii. Oczywiście pod warunkiem, że mamy do czynienia z prawdziwym sorbetem, który nie zawiera w składzie cukrów (z wyjątkiem tych naturalnych, które pochodzą ze zmiksowanych owoców).



Kupne grzeszki

   Zaglądanie do supermarketu z myślą o uzupełnieniu zapasów często kończy się kupnem dodatkowych produktów, których nie mieliśmy na liście. W sezonie letnim lody szczególnie często trafiają do koszyków. Warto jednak raz na jakiś czas przystanąć i przyjrzeć się dobrze składom deserów, szczególnie, jeśli będziemy się nimi raczyć nie tylko my, ale również i dzieci. Dobre lody powinny zawierać w sobie jedynie mleko, cukier, śmietanę i jajka. Trudno jednak o takie lody w sklepowych zamrażalnikach. W takiej sytuacji warto skupić się na tym, w jakiej kolejności produkty pojawiają się w składzie. Odpuśćmy sobie lody, które na pierwszym miejscu mają wymieniony cukier. Najlepiej, gdyby skład zaczynał się od śmietanki, a cukier pojawiał się na którymś z kolejnych miejsc. Lepiej nie kupować lodów, które oprócz cukru, w składzie zawierają jeszcze dodatkowo syrop glukozowo-fruktozowy, samą glukozę, fruktozę lub cukier inwertowany. Cukier łatwo jest ukryć pod różnymi tego typu nazwami, na które przeciętny konsument nie zwróci uwagi, dlatego warto dokładnie czytać składy dla uniknięcia nieporozumienia.



Ukryta chemia

   Unikaj lodów, które mają w składzie takie produkty jak:

- karagen - wielocukier wykorzystywany do poprawiania smaku produktów odtłuszczonych (dlatego występuje w lodach, do których dodaje się np. odtłuszczone mleko); karagen może prowadzić do owrzodzenia i przyczyniać się do powstawania nowotworów, a na dodatek do jego produkcji wykorzystuje się szkodliwe środki do ochrony roślin, czyli m.in. pestycydy

- olej palmowy - to tłuszcz, który nie tylko szkodzi środowisku, ale również i człowiekowi - przyczynia się do podnoszenia poziomu złego cholesterolu, niszczy serce i tętnice, a dodatkowo jego regularne spożywanie może doprowadzić do zawału serca

- piperonal - środek stosowany m.in. w przemyśle kosmetycznym do produkcji perfum i w gastronomii do tworzenia likierów; piperonal nadaje lodom waniliowy aromat i smak, jednakże warto wiedzieć, że jest to składnik preparatu stosowanego na… wszy

- octan benzylu - pochodny kwasu masłowego i kwasu octowego, pachnie jak jaśmin i truskawka, więc dodaje się go do lodów truskawkowych; należy wspomnieć o tym, że wspomniane powyżej estry uznaje się za rakotwórcze

-  aldehyd C-18 - nadaje lodom smak czekoladowy, przede wszystkim jednak jest składnikiem detergentów, m.in. płynów do mycia naczyń

- mączka chleba świętojańskiego (E410) - substancja zagęszczająca, może działać przeczyszczająco

- guma guar (E412) - powoduje reakcje alergiczne, również wzdęcia i biegunki



Lody a dieta

   Czy można jeść lody na diecie? Pamiętajmy o zachowaniu umiaru przy jedzeniu słodyczy, niezależnie od tego, czy się odchudzamy, czy nie. Słodkości pełne chemii w żaden sposób nie wpływają pozytywnie na organizm. Jeśli jednak uda nam się znaleźć dobre lody, bez zbędnych dodatków i konserwantów, możemy zjeść je w ramach deseru nawet na diecie. Nie ma sensu męczyć się z katorżniczym sposobem żywienia, jeśli możemy raz czy dwa razy w tygodniu zjeść gałkę ulubionych lodów, a potem wybrać się na rower i połączyć w ten sposób przyjemne z pożytecznym. Wybierajmy jednak jak najprostsze składem lody (im bardziej jaskrawe i kolorowe, tym większa szansa na to, że mają w sobie dużo chemii). Jeśli nie chcemy spożywać śmietany i cukru, zdecydujmy się na sorbet, warto jednak wcześniej spytać o skład lub samemu przeczytać skład na etykiecie, bo często do sorbetów dodaje się dużo cukru i… białka jaj! Dobrze wykonany sorbet może być świetnym zamiennikiem tradycyjnych lodów w upalny dzień.



Moda na lody tradycyjne

   W większych miastach pojawiają się nowe kawiarnie z lodami przygotowywanymi na miejscu, gdzie do wyboru mamy tylko kilka smaków, ale za to i gwarancję, że tworzy się je codziennie, a więc są świeże i bez konserwantów. Warto wybierać lokalne lodziarnie z małym wyborem, ponieważ te duże i znane często korzystają z masy z odtłuszczonego mleka, którą potem wystarczy wymieszać z wodą i powstają „lody kręcone”, pełne chemii.



Jak zrobić domowe lody?

   Dobrym pomysłem jest też przygotowanie własnych lodów w domu. Mamy wtedy gwarancję smaku i wiemy, z czego powstały. W niektórych sklepach można dostać gotowe foremki do zrobienia lodów, nada się jednak również plastikowe pudełko. Możemy schować do niego zmiksowane na sorbet owoce. Do robienia lodów świetnie sprawdzą się banany, ponieważ nadają aksamitny, kremowy smak. Zmiksuj mrożonego banana z ulubionymi owocami (maliny, truskawki, borówki) i zamroź na kilka godzin. Dla uzyskania lepszej konsystencji można również dodać mleczko kokosowe.

   Do przygotowania tradycyjnych smaków nie potrzeba żadnych wzmacniaczy, olejków zapachowych czy barwników. Dla uzyskania intensywnie zielonego koloru wystarczy dodać odrobinę spiruliny, czekoladowy kolor osiągniemy dzięki kakao (choć oczywiście rozpuszczona wcześniej czekolada również się nada), a pyszne lody waniliowe stworzymy dzięki dodaniu do masy ziarenek wyłuskanych z laski wanilii, ostatecznie można wykorzystać również cukier z prawdziwą wanilią.



   Lody mogą być zdrowe, pod warunkiem, że podejmiemy się ich produkcji w domu. Na pewno lepszą alternatywą dla słodkich gałek pełnych cukru będzie stworzenie lodów na bazie mleczka kokosowego (fani słodko-słonych smaków powinni wypróbować połączenia miodu i masła orzechowego), jeśli jednak nie mamy czasu na domowe kucharzenie, nic się nie stanie, jeśli od czasu do czasu wybierzemy się na gotowe lody. Wybierajmy wtedy jednak sprawdzone lodziarnie, w których skład deserów nie przypomina tablicy Mendelejewa.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.33 Ocen: 3

SONDA


Jaki jest Twój ulubiony smak lodów?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Kiszonki i fermentacje Kiszonki i fermentacje

Aleksander Baron

Wydawnictwo: Pascal


Autor „Kiszonek i fermentacji” powraca z rozszerzonym wydaniem swojej bestsellerowej książki. Jeszcze więcej przepisów. Jeszcze więcej inspiracji. Jeszcze więcej zabawy. Mistrz kuchni zaska

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE