Dzisiaj jest: Środa, 29.01.2020 Imieniny: Zdzisława i Franciszka



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5850

Fit w podróży - proste triki, które pozwolą zachować zdrowy styl życia w czasie podróży


17.12.2019
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Fit w podróży - proste triki, które pozwolą zachować zdrowy styl życia w czasie podróży


   Znacznie łatwiej trzymać się zdrowych nawyków żywieniowych, jeżeli prowadzi się regularny tryb życia, jada posiłki samodzielnie przygotowywane w domu i w ustalonych porach. Osoby żyjące "na walizkach" mają przeważnie trudności z zachowaniem regularnych pór spożywania posiłków i wyborem zdrowych produktów.

   Niemniej wprowadzając nieco zmodyfikowane nawyki żywieniowe dostosowane do specyfiki trybu życia w podróży, można zapobiec nadwadze i zachować zdrową dietę. Wiele osób porzuca swoje plany treningowe i dietetyczne podczas wakacji lub podróży o charakterze służbowym. Podpowiadamy jak uniknąć takich sytuacji - aby efekty dotychczasowej pracy i wyrzeczeń nie poszły na marne.





Jedz posiłek przed wyjściem z domu

   Przed podróżą warto zjeść pożywny posiłek, aby po kilkugodzinnej podróży nie rzucić się na dania typu fast food i nie podjadać zbytnio w czasie jazdy. Podobną zasadę warto zastosować podczas pobytu w hotelu, przed wyjściem na wycieczkę objazdową lub zwiedzanie miasta.



Posiłki w podróży

   Jeżeli podróż będzie trwała dłużej niż 4 godziny, zapakuj do bagażu podręcznego zdrowe przekąski. Może to być kanapka z pełnoziarnistego pieczywa, z pieczonym lub wędzonym mięsem i warzywami. Inna opcja to porcja orzechów lub świeżych owoców. Wybierając świeże owoce i warzywa warto zwrócić uwagę na to, czy zdołają przetrwać warunki podróży. Plastry pomidora, podobnie jak truskawki, mogą nie zdać egzaminu. Sprawdzą się pomidorki koktajlowe, banan, jabłko, a także winogrona i owoce cytrusowe.



Przyrządzanie posiłków w podróży

   Robienie kanapki w pędzącym pociągu to niezbyt dobry pomysł, podobnie jak przygotowywanie owsianki w samolocie. Niemniej jeżeli zatrzymujesz się w apartamencie z aneksem kuchennym, warto zabrać ze sobą sztućce i przydatne akcesoria (np. shaker), aby samodzielnie przygotować prosty, zdrowy posiłek i uniknąć jadania na mieście. To nie tylko zdrowsze, ale i ekonomiczne rozwiązanie. Przed wyborem pokoju hotelowego upewnij się czy w standardzie jest oferowana lodówka - dzięki temu przechowasz nabiał i inne produkty wymagające chłodnej temperatury.



Poznaj lokalne produkty

   Podczas podróży nie ma sensu radykalnie trzymać się swojej diety i liczyć kalorie na każdym kroku. Warto stosując dotychczasową dietę, wkomponować w jadłospis zdrowe, lokalne produkty, w tym świeże owoce i warzywa, nabiał i tym podobne. Podróże wiążą się z poznawaniem nowych kultur, a częścią każdej kultury jest kuchnia. Nie warto sobie tego odmawiać, ale jednocześnie trzeba pamiętać o zrównoważonym bilansie energetycznym.



Zrób research bazy gastronomicznej

   Jeżeli zatrzymujesz się na dłużej w jednym mieście, sprawdź jakie są najbliższe lokalne restauracje i wybierz takie miejsca, w których zjesz zdrowy i smaczny posiłek. Unikaj spożywania dań typu fast food. Nie musisz obchodzić food trucków szerokim łukiem - niektóre tego typu punkty gastronomiczne serwują klientom zdrowe posiłki na bazie świeżych produktów. Omijaj produkty smażone na głębokim tłuszczu, sosów o niewiadomym składzie, a także mięsnych i rybnych dań w panierce.



Planuj i trzymaj się harmonogramu

   Całkowita spontaniczność na wakacjach i w czasie podróży służbowej kończy się spożywaniem przypadkowych posiłków, zwykle bogatych w puste kalorie. Dlatego warto zaplanować poszczególne posiłki i miejsca, w których będą spożywane.



Wypróbuj metodę Intermittent Fasting

   Intermittent Fasting polega na tym, że spożywa się tylko produkty w tak zwanym oknie żywieniowym, które trwa przez osiem godzin w stałych porach. W czasie wakacji nie wstajemy o 7.00, więc można ustawić sobie okno żywieniowe np. od 11.00 do 19.00. Oznacza to, że przed 11.00 i po 19.00 należy powstrzymać się od wszelkich posiłków. Metoda IF zakłada następujące po sobie cykle postu i karmienia, co przyspiesza metabolizm powoduje wzrost spalania tkanki tłuszczowej i węglowodanów podczas codziennych aktywności.

   Niewątpliwą zaletą metody IF jest to, że pozwala ona być bardziej swobodnym w wyborze jedzenia. Nie zakłada ona wykluczenia jakichkolwiek produktów. Poza tym IF przyspiesza tempo metabolizmu, więc ryzyko przybrania na wadze będzie niższe, o ile porcje jedzenia zostaną podzielone na 3 posiłki, które nie spowodują przejedzenia. Umiar to podstawa - kto chce zmagać się z niestrawnością, mdłościami i zgagą podczas zasłużonego wypoczynku.



Trening w czasie podróży

   Jeżeli nie możesz pójść na siłownię, bo jesteś na wsi, gdzie nie ma takich miejsc, albo spotkania służbowe przedłużają się i nie masz energii do ćwiczeń, wykorzystaj dostępne treningi, które nie wymagają używania sprzętu do ćwiczeń.

   W przypadku, gdy podróżujesz cały dzień i nie masz możliwości pójścia na siłownię, szukaj sposobności do aktywności fizycznej. Wybierz spacer zamiast taksówki lub komunikacji miejskiej, korzystaj ze schodów, zamiast windy itp.



Magiczna zasada 30/60

   Jim Stoppani - trener osobisty poświęcił swój doktorat zagadnieniom związanym z niekorzystnymi skutkami siedzącego trybu życia. Stoppani uważa, że na każde 30 minut siedzenia powinno przypadać 60 sekund aktywności. W jego ocenie po 30 minutach siedzenia geny metaboliczne odpowiadające za regulowanie tkanki tłuszczowej, poziomu energii i ogólnego zdrowia są dezaktywowane. Wystarczy minuta aktywności fizycznej, aby ponownie je aktywować. Jim Stoppani zaleca, aby wykorzystać tę metodę także podczas podróży.



   Wprowadzenie powyższych zasad podczas podróży, jako lekko zmodyfikowanych podstawowych zasad zdrowego trybu życia, pozwoli trzymać się diety nawet w czasie lotu do z Londynu do Nowego Jorku i podróży pociągiem przez Rosję. Te uniwersalne zasady pomogą zachować równowagę i dobre samopoczucie w czasie wakacji i podróży służbowych.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Tłuszcz leczy, cukier zabija Tłuszcz leczy, cukier zabija

Bruce Fife

Wydawnictwo: Vital


Zastąpienie tłuszczu w diecie rafinowanymi węglowodanami w ciągu ostatnich 40 lat doprowadziło do dramatycznego pogorszenia zdrowia całego społeczeństwa. Najpopularniejszy autor propagujący

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE