Dzisiaj jest: Sobota, 21.07.2018 Imieniny: Daniela i Andrzeja



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5804

Jarmuż i inne zapomniane warzywa - jak je przyrządzać?


02.08.2015
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Jarmuż i inne zapomniane warzywa - jak je przyrządzać?


   Warzywa nie należą do najbardziej lubianych rodzajów pożywienia. Tymczasem warzywne produkty zawierają wiele witamin i minerałów. Paradoksalnie, najbardziej cenne warzywa zawierające szereg aktywnych związków, minerałów i witamin ale niestety coraz rzadziej pojawiają się w jadłospisie przeciętnego Polaka.





Brukselka

   Brukselka jest najzdrowszą odmianą kapusty zawierającą wiele witaminy A i C oraz inne przeciwutleniacze wspomagające organizm w walce z procesami starzenia się organizmu. Warzywo sprzyja zachowaniu smukłej sylwetki oraz wzmacnia odporność. Brukselka charakteryzuje się specyficznym smakiem i zapachem. Nieprzyjemny zapach można zredukować umieszczając w garnku z gotująca się brukselką kawałek wysuszonej skórki chleba. Przygotowanie brukselki jest bardzo proste. Przygotowanie posiłku należy rozpocząć od odkrojenia końcowego fragmentu głąba, nakrojeniu końca na krzyż oraz obrania zewnętrznych listków. Dzięki temu czas gotowania będzie krótszy. Warto namoczyć brukselkę w zimnej wodzie, aby była bardziej jędrna. Można wrzucić brukselkę do wrzącego bulionu, mleka z wodą (2:1), albo wrzątku z odrobiną soli i cukru. Czas gotowania wynosi 5 minut. Brukselka może być także gotowana na parze. Czas przygotowania jest wówczas dwukrotnie dłuższy. Ugotowaną brukselkę można podawać z masłem i bułką tartą, masłem ziołowym, albo mięsem. Można też dodać ją do sałatki.



Jarmuż

   Pomarszczona odmiana kapusty była spożywana już przez starożytnych. Na polskich stołach można zobaczyć ją niekiedy w roli dekoracji. Tymczasem warto docenić prozdrowotne właściwości jarmużu. Warzywo zapobiega chorobom nowotworowym i schorzeniom układu sercowo - naczyniowego. Długie, pomarszczone liście jarmużu zawierają dużo białka, błonnik oraz witamin C i K1. Warzywo zawiera również karotenoidy, do których należą beta karoten, zeaksantyna i luteina. Przeciwutleniacze hamują działanie wolnych rodników zapobiegając rozwojowi chorób nowotworowych oraz przedwczesnemu starzeniu się organizmu. Specyficzne zabarwienie liści jarmużu wynika z wysokiej zawartości chlorofilu. Zielony barwnik również posiada silne przeciwutleniające działanie. Wspomaga on także proces oczyszczania organizmu z toksyn. Jarmuż może być przyrządzany podobnie jak szpinak. Poleca się blanszowanie i podsmażenie. Warzywo wzbogaca smak dań przygotowanych na bazie kaszy, ryżu lub makaronu. Jarmuż może być też dodawany do sałatek. Warto wypróbować przepis na colcannon. Irlandzki przysmak jest przygotowywany z ziemniaków i dodatku pokrojonego jarmużu. Warzywo może być też jedzone na surowo w roli przekąski. Jarmuż jest szczególnie polecany osobom zmagającym się z wrzodami żołądka. Warzywo zawiera sulforafan niszczący bakterie Helicobacter pylori.



Kalarepa

   Kalarepa jest specyficzną odmianą krzyżową kapusty, kalafiora, brokułu i brukselki. Młode kalarepki są bardzo chrupiące, a smakiem przypominają kapustę i surowe brokuły. Wyróżnia się odmianę o zielonych i fioletowych łodyżkach. Kalarepka zawiera dużo witamin i minerałów oraz błonnik pokarmowy. Warzywo zawiera jedynie 27 kcal w 100 gramach, czyli tyle, co kilka chipsów, albo jedna kostka czekolady. Kalarepa jest cennym źródłem witaminy C oraz aktywnych biologicznie związków zwanych izotiocyjanianami. Mowa o wspomnianym już wyżej sulforafanie. Kalarepa zawiera również witaminy z grupy B, miedź, wapń, magnez, potas i niehemowe żelazo. Warzywo może być podawane w surowej postaci jako przekąska bądź dodatek do sałatki lub surówki. Kalarepa może być też podawana w gotowanej postaci. Bardzo ważne jest prawidłowe oczyszczenie kalarepy.



Karczochy

   Karczochy wyróżniają się pod względem dekoracyjnego wyglądu. Warzywo przypomina kształtem kwiat róży. Niskokaloryczne warzywo ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu trawiennego, wynikający z wysokiej zawartości błonnika. Karczochy sprzyjają utrzymaniu stabilnego poziomu cukru we krwi. Warzywo zawiera cztery substancje wpływające pozytywnie na proces odchudzania. Cynaryna usprawnia procesy trawienne oraz kontroluje poziom hormonów odpowiedzialnych za regulowanie poziomu cukru we krwi. Co więcej, cynaryna przyspiesza spalanie tłuszczów w organizmie. Inulina jest substancją wiążącą wodę i pęczniejącą pod jej wpływem w żołądku. Zapewnia ona uczucie sytości na dłużej oraz łagodzi niepohamowany apetyt. Co więcej, jest ona pożywką dla jelitowych bakterii, a zatem pełni rolę prebiotyku. Inne substancje to kwas chlorogenowy zmniejszający absorpcję węglowodanów oraz niacyna (witamina PP) uczestnicząca w procesie przemian tłuszczów i węglowodanów.

   Przed ugotowaniem i podaniem należy oczyścić karczochy. Oczyszczenie polega na odcięciu łodyżki i zewnętrznych, twardych liści. Co więcej trzeba przyciąć zdrewniałe końcówki bocznych liści. Następnie trzeba odciąć czubek kwiatostanu na wysokości 1/3 karczocha. Później wystarczy tylko przekroić karczocha na pół i wyciąć wewnętrzną część warzywa. Trzeba zachować ostrożność, aby nie usunąć jednocześnie „serca” warzywa. Oczyszczone warzywo należy włożyć do zimnej wody z dodatkiem soku cytrynowego. Taka kąpiel zapobiegnie ściemnieniu listków. Kolejnym krokiem jest zanurzenie karczochów w wodzie. Na jednego karczocha powinien przypadać o najmniej 1 litr wody. Czas gotowania wynosi około 35-40 minut. Warzywo dobrze smakuje z dodatkiem soli i soku z cytryny.



Pasternak

   Pasternak jest bardzo podobny do pietruszki oraz charakteryzuje się moczopędnymi właściwościami. Poleca się go głównie osobom cierpiącym na problemy z pęcherzem. Warto dodawać go do surówek, zup i zapiekanek. Pasternak pomaga utrzymać zdrowie układu moczowego. Korzeń zawiera witaminę C, białko, pektyny i skrobię. Warzywo jest również bogatym źródłem innych witamin i minerałów (np. magnezu, wapnia, żelaza, witaminy A, witaminy PP, witaminę E). 100 g pasternaku zawiera 75 kcal. Warzywo jest bogatym źródłem kwasu foliowego, dlatego powinno znaleźć się w jadłospisie kobiet planujących ciążę i oczekujących matek.

   Pasternak może być dodawany w surowej postaci do surówek oraz w gotowanej postaci do zup. Warzywo może być też wykorzystane do przygotowania puree, gulaszu, potrawek oraz przystawki. Inne sposoby przygotowania kuzyna pietruszki to gotowanie na parze i smażenie. Przyrządzone w ten sposób warzywo może być podane z dodatkiem masła, parmezanu i gałki muszkatołowej.



Patison

   Patison jest warzywem spokrewnionym z dynią zawierającym bardzo mało kalorii, ale dużo witaminy C. Można przyrządzać je w taki sam sposób jak dynię. Patisony charakteryzują się zabawnymi kształtami i często są wykorzystywane w roli dekoracji. Warzywo jest często określane mianem talerzowatej dyni oraz pochodzi z Ameryki Południowej. Miąższ zawiera szereg witamin (m.in. witaminę C, B1 i B2), karoten, a także wapń, fosfor i magnez oraz żelazo. Młode patisony można podawać w roli surowej przekąski, albo dodatku do sałatek. Patisony mogą być również zapiekane z farszem mięsnym, grzybowym lub warzywnym. Patison sprawdza się także zamiast ziemniaków, np. w roli puree lub frytek.



Rzepa

   Rzepa jest warzywem zawierającym mało kalorii - 28 kcal, ale za to wiele żelaza, potasu oraz witamin z grupy B. Młoda rzepka jest smaczna w surowej postaci. Dojrzałe rzepy najlepiej podawać w postaci ugotowanej lub przyrządzić z niej zapiekankę. Warzywo jest cennym źródłem witaminy C, PP oraz beta-karotenu. Rzepa zawiera również witaminy z grupy B. Warzywo wspomaga leczenie zakażeń układu moczowego, ponieważ jest znane z właściwości bakteriobójczych i moczopędnych. Regularne spożywanie rzepy wzmacnia organizm.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.67 Ocen: 3


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Bio żurawina Bio żurawina

Producent: Bakalland


Bio żurawina firmy Bakalland to pierwsze na rynku, całe owoce żurawiny całkowicie pozbawione dodatku cukru - zawierają tylko naturalnie występujące cukry. Aby nadać kwaśnym owocom żurawiny delikatnej nuty s

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dieta raw food Dieta raw food

Karolina i Maciej Szaciłło

Wydawnictwo: Zwierciadło


Oczyść swój organizm „na surowo” i dostarcz mu bomby witaminowej! Moda na raw food opanowała cały świat. Dotarła również do Polski. Nic dziwnego - każdy, kto zastosował „surową” dietę, pocz

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE