Dzisiaj jest: Środa, 21.02.2018 Imieniny: Eleonory i Feliksa



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5790

Jarmuż - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


15.05.2014
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Jarmuż - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Nazwa tego warzywa może i brzmi nietypowo, wręcz dziwacznie czy egzotycznie, ale nic bardziej mylnego. Jarmuż to warzywo, które może i nie jest aktualnie najbardziej popularne, ale kiedyś było zupełnie inaczej. I w tym przypadku, inaczej znaczy też lepiej, gdyż okazuje się, ze jarmuż jest niezwykle zdrowy...

   Jarmuż to jedna z najstarszych odmian kapusty: jako roślina nie tylko jadalna, ale również ozdobna, uprawiany był już w starożytności. Oficjalne źródła podają, iż warzywo pochodzi z rejonów Morza Śródziemnego, jednak przypuszcza się, że pochodzi z obszarów Azji i zostało sprowadzone do Europy przez Celtów. W średniowieczu warzywo było cenionym i znanym w całej Europie. W Polsce uprawiany jest od XV wieku. Co ciekawe, nie występuje w środowisku naturalnym (jako dziko rosnące warzywo), tylko w uprawie.



   Częścią jadalną jarmużu są duże proste lub kędzierzawe (częściej spotykane) liście, które niestety są najczęściej używane do dekoracji potraw zamiast do konsumpcji. Dostępne są różne odmiany kolorystyczne rośliny. Barwa liści może być niebiesko-zielona, w różnych odcieniach koloru zielonego lub fioletowo-zielona czy fioletowo-brązowa. Różny wygląd i kolor przekłada się na różny smak jarmużu - niektóre odmiany są słodsze czy po prostu delikatniejsze, a inne bardziej gorzkawe... W Polsce zbiór liści jarmużu zaczyna się późną jesienią i trwa całą zimę, jest coraz częściej warzywo dostępne jest przez cały rok. Co ciekawe warzywo jest dość odporne na przymrozki i podobnie jak brukselka potrzebuje kilkustopniowego mrozu dla polepszenia walorów smakowych (powstają cukry nadając roślinie słodszy smak).



Wartości odżywcze i właściwości zdrowotne i lecznicze

   Jarmuż jest warzywem nie tylko smacznym, ale również niezwykle odżywczym i zdrowym. Ceniony jest ze względu na:

→ zawartość witamin i prowitamin:
witaminy K (zawiera mega dawkę tej witaminy! - witamina ma pozytywny wpływ na naczynia krwionośne, krzepliwość krwi etc.),
witaminy C (wzmacnia układ odpornościowy),
witaminy E (poprawia więc wygląd włosów, skóry i paznokci),
kwasu foliowego (zapobiega niektórym wadom wrodzonym układu nerwowego, nowotworom i chorobom serca),
luteiny i zeaksantyny (pozytywnie działa na wzrok, zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej),
beta-karotenu - prowitaminy A (poprawia wzrok oraz stan skóry - neutralizuje wolne rodniki i chroni skórę przed działaniem promieni słonecznych),

→ zawartość składników mineralnych:
wapnia (dzięki czemu jarmuż wzmacnia kości, zapobiega utracie masy kostnej),
żelaza (które to zapobiega niedokrwistości, odpowiada za tworzenie hemoglobiny i enzymów transportu tlenu w organizmie, wzrost komórek, zapewnia prawidłową czynność wątroby),
magnezu (koi nerwy, wzmacnia serce i mięśnie),
potasu (reguluje gospodarką wodną organizmu, kontroluję pracę serca i mięśni),
miedzi i manganu,

→ zawartość przeciwutleniaczy (właściwości antyoksydacyjne ma chlorofil, którego jarmuż zawiera bardzo dużo)
→ stymuluje produkcję czerwonych krwinek, zapobiega chorobom serca, uszczelnia naczynia krwionośne, chroni przed miażdżycą, ma właściwości przeciwzakrzepowe i przeciwzapalne
→ pomaga walczyć z zapaleniem stawów, astmą i chorobami autoimmunologicznymi
właściwości przeciwnowotworowe (zawiera podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustowate związek zwany sulforafanem). Związek ten chroni komórki przed nowotworami, głównie płuc, jelita grubego, piersi i jajników. Sulforafan niszczy również bakterie odpowiedzialne za choroby wrzodowe żołądka (Helicobacter pylori).
→ podkręca w wątrobie wydzielanie enzymów, odpowiedzialnych za usuwanie szkodliwych substancji, powodujących również choroby nowotworowe (dzięki zawartości błonnika i siarki).

   Jak widać, wprowadzenie do diety jarmużu może uchronić nas przed koniecznością suplementacji wynikającej z niedoborów wyżej wymienionych składników w codziennych posiłkach. Nie mówiąc już o wywoływanych przez owe niedobory chorobach...



Kalorie i wartości odżywcze jarmużu

Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 49 kcal / 205 kJ
Białko 4,28 g
Tłuszcz ogółem 0,93 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,091 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,052 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,338 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,180 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,158 g
Węglowodany 8,75 g
Błonnik pokarmowy 2,4 g
Witamina A 9990 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 1,48 mg
Witamina K 704,8 µg
Witamina C 120 mg
Witamina B1 0,110 mg
Witamina B2 0,130 mg
Witamina B3 (PP) 1,000 mg
Witamina B6 0,271 mg
Kwas foliowy 31 µg
Witamina B12 0 µg
Kwas pantotenowy 0,091 mg
Wapń 150 mg
Żelazo 1,47 mg
Magnez 47 mg
Fosfor 92 mg
Potas 491 mg
Sód 38 mg
Cynk 0,56 mg
Miedź 1,50 mg
Mangan 0,66 mg
Selen 0,9 µg
Fluor ~
Cholesterol 0 mg
Fitosterole ~



Jarmuż w kuchni

   Wiemy już, że jarmuż jest warzywem o właściwościach prozdrowotnych. Jednak jak się go jada? Co można z niego zrobić? Jak wprowadzić jarmuż do codziennej diety?

   Jarmuż jest popularny w kuchniach: holenderskiej, portugalskiej, brazylijskiejpołudniowoafrykańskiej. Japończycy popijają natomiast sok z jarmużu. Warzywo to ma wyrazisty smak, często z lekką goryczą, niektórym przypomina w smaku szpinak.

Oto kilka propozycji przygotowywania i podawania jarmużu:

- chipsy z jarmużu (pokrojone liście, skropione oliwą i przyprawione, wstawione na kilka minut do piekarnika LUB surowy, pokrojony w cienkie paski jarmuż skropiony na kwadrans przed podaniem sosem winegret)
- gulasz z jarmużu z warzywami oraz soją/soczewicą/cieciorką z orientalnymi przyprawami
- sałatka z jarmużem (najlepiej wykorzystać do tego jego liście)
- jarmuż duszony ze szpinakiem (przyprawy i dodatki takie same jak gdybyśmy przygotowywali sam szpinak)
- ugotowany jarmuż z dodatkiem mleczka kokosowego i ostrych, rozgrzewających przypraw (wspaniale smakuje z dodatkiem orzechów czy dzikiego ryżu)
- duszony jarmuż z suszonymi pomidorami i kaparami
- pesto z jarmużu
- odżywczy koktajl z jarmużu (dodajemy do niego ulubione warzywa czy owoce, z których zwykle przygotowuje się koktajle czy smoothie)

   Jak widać, jarmuż nadaje się zarówno na przekąskę, jak i dodatek do dania czy nawet jego główny bohater. W książkach i w internecie możemy znaleźć mnóstwo ciekawych przepisów kulinarnych z jarmużem. Można wykorzystywać go do przygotowywania potraw kuchni orientalnej, ale równie dobrze sprawdza się w daniach śródziemnomorskich. Jarmuż jest warzywem naprawdę uniwersalnym!



Na co zwrócić uwagę przy zakupie

   Kupując świeże warzywo należy zwrócić uwagę na jego świeżość, wybierając tylko zdrowe, jędrne, twarde, nie więdnące liście bez żółto brązowego nalotu. Przejrzały jarmuż można rozpoznać po drewniejących łodyżkach i grubych żyłkach w liściach - to znak, że warzywo będzie prawdopodobnie twarde i gorzkawe.

   Warzywo nie nadaje się do długotrwałego przechowywania. Można go przechowywać w lodówce, niemyte i szczelnie zapakowane maksymalnie przez 5 dni. Przed obróbką kulinarną jarmuż należy namoczyć w zimnej wodzie, a następnie starannie opłukać, aby pozbyć się piasku. Zaleca się również odciąć zniszczone liście zewnętrzne i twarde łodygi.



Podsumowanie

   Jarmuż jest warzywem o bardzo pozytywnym wpływie na nasze zdrowie, którego kulinarne zastosowania w kuchni są tak różnorodne, że aż nieograniczone... Jarmuż, odpowiednio spreparowany i podany, z pewnością zasmakuje każdemu!




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 8


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olej lniany Olej lniany

Iwan Nieumywakin

Wydawnictwo: Hartigrama


Książka poczytnego rosyjskiego autora o niedocenianych prozdrowotnych właściwościach oleju lnianego. Zawiera historię uprawy lnu i wykorzystywania jego włókna i nasion, przykłady zastosowań

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE