Dzisiaj jest: Piątek, 21.09.2018 Imieniny: Hipolita i Mateusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5811

Jeżyny - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


23.07.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Jeżyny - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Lato to czas, gdy na straganach i w sklepach pojawiają się jeżyny. Warto skorzystać z ich dobrodziejstwa i włączyć je do swojej diety. Jeżyny nie są aż tak popularne w naszej diecie jak inne letnie owoce jagodowe (truskawki, maliny, borówki, jagody), a szkoda - posiadają one wiele cennych właściwości i wartości odżywczych. Sprawdźmy jakie witaminy, minerały oraz inne związki biologiczne czynne znajdziemy w jeżynach.





Jeżyny - właściwości odżywcze i lecznicze

   Jeżyny są bardzo dobrym źródłem m.in. witaminy C. Dzięki temu dobrze wpływają nie tylko na układ odpornościowy, ale też na nasz wygląd. Witamina C jest niezbędna do prawidłowej syntezy kolagenu. Spożywając jeżyny dbasz więc o odpowiednie napięcie swojej skóry. Dodatkowo jeżyny są również dobrym źródłem innych witamin wpływających na skórę, włosy i paznokcie, a mowa tu oczywiście o witaminach A (w formie prowitaminy) oraz E. Ponadto dzięki witaminie A jeżyny pozytywnie wpływają na nasz wzrok, a dzięki witaminie E - na płodność. Jeżyny zawierają też sporo witaminy K1, z tego względu powinny z nich często korzystać osoby, które mają problem z krzepliwością krwi. Jeżyny zawierają też witaminy z grupy B, zwłaszcza B5 (kwas pantotenowy), B3 (PP, niacynę), a także witaminę B9 (kwas foliowy) - dzięki temu są też dobre dla kobiet w ciąży, tym bardziej, że witamina ta występuje w naturalnej formie jako foliany.

   W jeżynach można znaleźć również sporo minerałów, w tym m.in. duże dawki manganu, miedzi i cynku. To sprawia, że jedząc jeżyny wzmacniamy kości, układ nerwowy i poprawiamy libido. Mangan obecny w dużych ilościach w jeżynach, jest niezbędny dla funkcjonowania mózgu. Dodatkowo u kobiet jeżyny mogą też pozytywnie wpływać na obniżenie napięcia przedmiesiączkowego (dzięki dużej obecności manganu i obecności wapnia). Owoce te zawierają też nieco potasu, który dba o pracę serca.

   Jeżyny są niskokaloryczne - w 100 gramach tych owoców znajdziemy zaledwie 43 kalorie (kcal). Mają też niski indeks glikemiczny - 25, co sprawia, że są idealne zarówno dla osób, które muszą się odchudzać, jak i dla tych z insulinoopornością i cukrzycą.

   Jeżyny są bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego, przeciętnie 100 g surowych jeżyn dostarcza ok. 20% dziennego zapotrzebowania. Błonnik w jeżynach to zarówno błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny. W jeżynach znajdziemy też znane ze zdrowotnych właściwości fitozwiązki: polifenole, flawonoidy, antocyjany, kwas salicylowy, kwas elagowy. Ze względu na wymienione fitozwiązki oraz witaminy C i E jeżyny posiadają dużą aktywność antyoksydacyjną, walczą więc z dużą mocą z wolnymi rodnikami, a przez to pośrednio zapobiegają rozwojowi różnych chorób, np. nowotworom.

   Warto wiedzieć, że właściwości zdrowotne wykazują również liście jeżyn. Medycyna ludowa często wykorzystywała je do łagodzenia biegunek i zbijania gorączki. Napary z liści działają ściągająco, dezynfekująco, moczopędnie oraz przeciwbiegunkowo.



Kalorie i wartości odżywcze - jeżyny


Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 43 kcal / 180 kJ
Białko 1,39 g
Tłuszcz ogółem 0,49 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,014 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,047 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,280 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,094 g
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:3 0,094 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:5 0 g
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:6 0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,186 g
Węglowodany 9,61 g
Błonnik pokarmowy 5,3 g
Witamina A 214 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 1,17 mg
Witamina K1 19,8 µg
Witamina C 21 mg
Witamina B1 0,020 mg
Witamina B2 0,026 mg
Witamina B3 (PP) 0,646 mg
Witamina B5 (kwas pantotenowy)
0,276 mg
Witamina B6
0,030 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)
25 µg
Witamina B12
0 µg
Wapń 29 mg
Żelazo 0,62 mg
Magnez 20 mg
Fosfor 22 mg
Potas 162 mg
Sód 1 mg
Cynk 0,53 mg
Miedź 0,165 mg
Mangan 0,646 mg
Selen 0,4 µg
Fluor ~
Cholesterol 0 mg
Fitosterole ~



Jeżyny - zastosowanie w kuchni

   Ze względu na lekko kwaskowy smak, jeżyny warto przerabiać na konfitury - będą świetnie komponować się z bardziej słodkimi ciastami. W sezonie warto wykonać na przykład tartę z jeżynami lub sernik, poza tym można zamrozić owoce i korzystać z ich dobrodziejstw przez cały rok. Niektórzy wykonują też sok z jeżyn; odpowiednio spasteryzowany bez problemu będzie nadawał się do spożycia również zimą. Warto wówczas dodawać go do herbaty lub przyjmować łyżeczkami w okresie zwiększonej zachorowalności na przeziębienia i grypę.

   Wiele osób lubi jeść też jeżyny ze śmietaną i cukrem; w wersji bardziej dietetycznej możesz podawać je z jogurtem i np. ksylitolem. Jeżyny świetnie sprawdzą się również pod kruszonką - słodka kruszonka będzie doskonale komponować się z lekko kwaskowym smakiem owoców. Doskonale tez pasują jako dodatek babeczek i muffinów. W wersji dla dorosłych warto też wykonać nalewkę z jeżyn, która dobrze oddziałuje na układ krążenia, a dodatkowo zawiera sporo przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników.



Ciekawostki o jeżynach

→ Jeżyny znane są także jako ożyna lub ostrężyna ale też jako dziady, nadaną im przez zbieraczy, którzy musieli się sporo natrudzić by dostać się do kolczastych krzaków i nazbierać jeżyn. Ich dłonie były tak pokaleczone przez kolce roślin, że od tamtej pory zyskały one nazwę dziadów - czyli czepiających się dłoni kolców, które ochraniają owoce przed zbieraczami
→ Grecy mawiali, że sok z jeżyn to tak naprawdę krew tytanów - wiążę się to z mitem o Zeusie i Tytanach. Owoce te doceniano już w starożytności m.in. ze względu na ich korzystne działanie przy różnych chorobach skórnych. Stosowano je też przy oczyszczaniu krwi, a samych liści starożytni Grecy używali w ramach higieny zębów i dziąseł
→ Kupując jeżyny musimy zwrócić uwagę na ich kolor, powinny być one ciemnopurpurowe, lub czarne, należy unikać niedojrzałych ciemnoczerwonych. Pamiętajmy też, że psują się dość szybko, dlatego najlepiej zjadać je od razu. Jeśli chcemy je przechowywać to w suchym i chłodnym miejscu nie dłużej niż 2 dni
→ Jeżyna należy do rodzaju roślin z rodziny różowatych, do której należą róże, owoce jagodowe ale też np. grusza, jabłoń, śliwa, czy brzoskwinia
→ Jeżyna zakwita na wiosnę, w sierpniu na krzewach pojawiają się słodkie, czarne, lekko oszronione owoce. Owoce są kuliste lub lekko podłużne, w smaku słodko-kwaśne i mocno aromatyczne
→ Jeżyna po angielsku to Blackberry, po francusku - Mûre, po niemiecku - Brombeere, po hiszpańsku - Mora




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 3


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Kiszonki i fermentacje Kiszonki i fermentacje

Aleksander Baron

Wydawnictwo: Pascal


Autor „Kiszonek i fermentacji” powraca z rozszerzonym wydaniem swojej bestsellerowej książki. Jeszcze więcej przepisów. Jeszcze więcej inspiracji. Jeszcze więcej zabawy. Mistrz kuchni zaska

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE