Dzisiaj jest: Środa, 24.07.2019 Imieniny: Kingi i Krystyny



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5846

Kasza owsiana - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


21.03.2019
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Kasza owsiana - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Kasza owsiana produkowana jest z ziaren owsa. Wyróżnić można kaszę owsianą z pełnych ziaren - pęczak owsiany oraz kaszę owsianą rozdrobnioną (łamaną), która powstaje z ziaren przedzielonych na kilka drobnych części. Kasza owsiana jest mniej znana niż często wybierane rodzaje kasz - kasza jęczmienna, jaglana, gryczana, czy kuskus, jednak ze względu na swoje właściwości zdrowotne i wartości odżywcze zaczyna cieszyć się coraz większą popularnością na polskim rynku.

   Owies spożywany jest w Polsce przede wszystkim w postaci płatków owsianych. Jednak alternatywą dla nich jest mniej przetworzona kasza owsiana posiadająca ciekawy lekko orzechowy smak, a przez to może stanowić doskonały dodatek do dań na słodko (np. śniadań, deserów) oraz dań na słono (np. dań z mięsa i ryb, sałatek, zup czy kaszotto). Jakie są więc właściwości zdrowotne kaszy owsianej i dlaczego powinna być częstym składnikiem naszej diety?





Kasza owsiana - właściwości odżywcze i lecznicze

   Sto gramów suchego produktu kaszy owsianej to wartość energetyczna 389 kalorii (kcal), ta sama ilość zawiera około 17 gramów białka, około 7 gramów tłuszczu i około 67 gramów węglowodanów. Jest zatem źródłem białka (niepełnowartościowego), węglowodanów złożonych, które pozwalają utrzymać dłużej uczucie sytości niż węglowodany proste, a także błonnika pokarmowego. Ziarna owsa bogate są w witaminy z grupy B (B1, B2, B5, B6 i B9) oraz składniki mineralne: żelazo (niehemowe), magnez, wapń, miedź, cynk, potas, mangan i fosfor.

   Dzięki zawartości witamin i składników mineralnych kasza owsiana ma pozytywny wpływ na organizm człowieka. Zawarte w kaszy owsianej beta-glukany (około 4%) zmniejszają wchłanianie cholesterolu, co przyczynia się do obniżenia jego poziomu całkowitego we krwi, regulują też pracę jelit i przeciwdziałają zaparciom. Dzięki właściwościom żelującym beta-glukany działają ochronnie na śluzówkę żołądka i jelit. Kasza owsiana powinna być spożywana przez osoby z chorobą wrzodową, uchyłkami jelit bądź z żylakami odbytu. Najwyższa wśród wszystkich rodzajów kasz zawartość związków antyoksydacyjnych zapobiega powstawaniu wolnych rodników, dzięki czemu chroni przed powstawaniem procesów nowotworowych. Wysoka zawartość błonnika pokarmowego (10,6 g / 100 g) pomaga w pracy układu pokarmowego regulując działanie jelit, zapobiegając zaparciom, usuwając nadmiar kwasów żółciowych i cholesterolu oraz zapobiegając nowotworom dolnego odcinka układu pokarmowego. Chroni również przed cukrzycą przez obniżanie i stabilizowanie poziomu glukozy we krwi. Sto gramów kaszy owsianej pokrywa niemal 70% dziennego zapotrzebowania na witaminę B1 (tiaminę). Tiamina odpowiedzialna jest za prawidłowe działanie układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Kasza owsiana to również źródło witaminy B5, która odpowiada za prawidłowy przebieg reakcji fizjologicznych związanych z metabolizmem białek, węglowodanów i tłuszczów. Oprócz wysokiej zawartości witamin kasza owsiana jest również bogata w makro- i mikroelementy. Jest źródłem magnezu, fosforu, miedzi oraz żelaza, cynku i manganu. Magnez zapobiega depresji oraz odpowiada min. za prawidłowy przebieg procesów, które warunkują odpowiednie dostarczenie energii do mięśni. Fosfor jest pierwiastkiem biorącym udział w prawidłowej mineralizacji kośćca oraz zębów. Żelazo stanowi składnik hemoglobiny, mioglobiny i enzymów niezbędnych to transportu tlenu.   Miedź jest składnikiem wielu enzymów oraz uczestniczy w tworzeniu wiązań w cząsteczkach kolagenu i elastyny.

   Kasza owsiana jest też źródłem awenantramidów, czyli pochodnych kwasów cynamonowych, które mają właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne i przeciwhistaminowe. Awenantramidy mogą też obniżać ciśnienie tętnicze krwi poprzez produkcję tlenku azotu, który rozszerza naczynia krwionośne i poprawia krążenie.



Kalorie i wartości odżywcze - kasza owsiana sucha


Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 389 kcal / 1628 kJ
Białko 16,89 g
Tłuszcz ogółem 6,90 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 1,217 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 2,178 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,535 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,111 g
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:3 0,111 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:5 0 g
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:6 0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 2,424 g
Węglowodany 66,27 g
Błonnik pokarmowy 10,6 g
Witamina A 0 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 0,53 mg
Witamina K1 ~
Witamina C 0 mg
Witamina B1 0,763 mg
Witamina B2 0,139 mg
Witamina B3 (PP) 0,961 mg
Witamina B5 (kwas pantotenowy)
1,349 mg
Witamina B6
0,119 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)
56 µg
Witamina B12
0 µg
Wapń 54 mg
Żelazo 4,72 mg
Magnez 177 mg
Fosfor 523 mg
Potas 429 mg
Sód 2 mg
Cynk 3,97 mg
Miedź 0,626 mg
Mangan 4,916 mg
Selen ~
Fluor ~
Cholesterol 0 mg
Fitosterole ~
Woda 8,22 g



Zastosowanie w kuchni kaszy owsianej

   Kasza owsiana może być spożywana na słodko z mlekiem, owocami, bakaliami i orzechami jako owsianka lub w postaci deserów. Będzie ona więc doskonałą formą wartościowego i odżywczego śniadania. Sprawdzi się również jako dodatek do zapiekanek, kotletów i pulpetów oraz będzie stanowić idealny składnik farszów do naleśników, krokietów, gołąbków czy pierogów. Jako dodatek do sałatek świetnie sprawdzi się w towarzystwie świeżych warzyw, soczewicy, wędzonego łososia, czy grillowanego kurczaka. Z kaszy owsianej można również przygotować mąkę owsianą, która będzie stanowić składnik mąk do wypieków lub zagęszczania zup i sosów.



Ciekawostki o kaszy owsianej

→ Zawartość beta-glukanów w kaszy owsianej jest najwyższa pośród wszystkich kasz
→ Kasza owsiana produkowana jest specjalną technologią obróbki niskotemperaturowej
→ Owies nie zawiera glutenu, dlatego też kasza owsiana może być spożywana przez osoby chorujące na celiakię lub nietolerancję glutenu i osoby będące na diecie bezglutenowej




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 3

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE