Dzisiaj jest: Wtorek, 16.10.2018 Imieniny: Gawła i Ambrożego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5817

Mięso dodaje siły - prawda czy mit?


01.08.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Mięso dodaje siły - prawda czy mit?


   Zimna woda zdrowia doda, a mięso doda siły - jako dzieci zapewne często to słyszeliśmy. Czy jednak na pewno mięso dodaje siły? A jeśli tak, to czy to jedyny produkt, który zapewnia wysoką wytrzymałość i budowanie mięśni? Postanowiliśmy to sprawdzić!

   Według (niemal) powszechnej opinii, trzeba jeść mięso, żeby mieć siłę. Dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Siła rozumiana jako energia potrzebna do wykonywania pracy mięśni pochodzi jednak także z węglowodanów. Białka, których w mięsie nie brakuje, pełnią funkcję budulcową i uczestniczy w procesach zachodzących w organizmie. Są one niezbędne do regeneracji mięśni, a także do ich budowania, ale nie dostarczają one bezpośrednio energii organizmowi.





Siła mięśniowa - co ją determinuje?

   Siła mięśniowa jest zdolnością układu ruchu, którą determinują takie czynniki, jak predyspozycje genetyczne, trening fizyczny oraz dieta. Prawidłowo dopasowany jadłospis dostarcza organizmowi odpowiednią ilość składników pokarmowych i wspiera proces regeneracji mięśni po treningu. Samo białko jednak nie wystarczy. Istotny wpływ na siłę mięśniową mają również witaminy i niektóre minerały oraz inne substancje wpływające zwłaszcza na układ hormonalny i nerwowy oraz poprawiające przyswajalność składników. Nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, że dieta wpływa na poprawę siły mięśniowej - zarówno doraźnie, jak i długoterminowo.



Mięso daje siłę - jako źródło białka

   Skojarzenie mięsa z produktem zapewniającym siłę jest związane głównie z tym, że jest ono źródłem pełnowartościowego białka. W okresie budowania masy spożycie białka powinno wynosić w granicach około 1,8-2,5 g na 1 kg masy ciała. Około 20-25% dziennego spożycia kalorii powinno pochodzić z protein i to właśnie najlepiej z pełnowartościowych, czyli zawierających wszystkie aminokwasy. Białko roślinne jako niepełnowartościowe wcale nie jest kojarzone z siłą, mimo że dostarcza ono również żelazo i witaminy z grupy B.



Nie tylko mięso jest ważne

   Dużym błędem jest pozostawanie w przekonaniu, że najistotniejszym składnikiem posiłku jest mięso. Bardzo ważne jest także, aby posiłek zawierał węglowodany oraz co ciekawe nasycone kwasy tłuszczowe. Zaobserwowano, że obniżenie spożycia tłuszczu może spowodować obniżenie produkcji testosteronu. Tego typu zmiany hormonalne są natomiast przeszkodą w rozwoju siły. Podobne rezultaty zaobserwowano w przypadku obniżenia spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych.



Mięso jako remedium na spadek siły

   Nie tylko osoby trenujące dążą do poprawy siły mięśniowej. O utrzymanie jej na optymalnym poziomie dbają również seniorzy, które chcą uniknąć sarkopenii - spadku masy mięśniowej pod wpływem procesu starzenia się. Proces ten u osób prowadzących siedzący tryb życia może rozpocząć się nawet po 40. roku życia. Naukowcy prowadzący badania nad opracowaniem kuracji przeciwdziałających sarkopenii są zdania, że dotychczas nie znaleziono lepszej metody niż ćwiczenia i zdrowa dieta. W jadłospisie powinny znaleźć się duże ilości protein, przy czym ich źródła powinny być jednocześnie ubogie w tłuszcz. Zalecana dawka białka wynosi 0,8 g na 1 kg masy ciała. Według niektórych badaczy zalecana dawka białka wynosi 1-1,5 g na 1 kg masy ciała.



   Rola mięsa w budowaniu siły mięśniowej jest związana z tym, że uchodzi ono za najlepsze źródło białka. Proteiny zawarte w mięsie są dobrze przyswajalne, a do tego pełnowartościowe. Co więcej, łączą się one z żelazem i witaminami z grupy B. Pełnowartościowe białko znajduje się jednak nie tylko w mięsie. Poza tym, nie tylko pełnowartościowe proteiny są potrzebne do poprawy siły mięśniowej. Wobec tego pogląd o tym, że tylko mięso jest źródłem siły jest błędny, a do tego zbyt uogólniony.




Zobacz więcej na temat:

mięsosiłabiałko pełnowartościowe


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dobry tłuszcz Dobry tłuszcz

Joseph Mercola

Wydawnictwo: Vivante


W swojej rewolucyjnej książce dr Joseph Mercola przedstawia skuteczną terapię opartą na diecie, która poprawia sprawność mózgu, podnosi odporność, zwiększa poziom energii, a nawet leczy rak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE