Dzisiaj jest: Sobota, 24.02.2018 Imieniny: Macieja i Bogusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5791

Odżywianie wpływa na zdrowie oczu


16.07.2016
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Odżywianie wpływa na zdrowie oczu


   Profilaktyka chorób narządu wzroku ma ograniczony zakres. Niektórym chorobom nie można zapobiec ze względu na to, że rozwijają się w następstwie czynników niezależnych od woli człowieka. Niemniej stosując odpowiednią dietę można ograniczyć rozwój najbardziej powszechnych schorzeń wzroku związanych ze starzeniem się organizmu. Nawiasem mówiąc dieta bogata w antyoksydanty pomaga zapobiegać chorobom oczu i zachować dobry wzrok na dłużej. Niektóre przeciwutleniacze i inne związki roślinne mają bardziej korzystny wpływ na oczy niż inne składniki pożywienia, o czym mowa niżej.





Kilka słów o luteinie

   Luteina jest ważnym przeciwutleniaczem, który wchodzi w skład liści i owoców jagód. Pełni ona istotna rolę w ochronie oczu przed niekorzystnym wpływem promieni słonecznych. Organizm człowieka nie potrafi produkować luteiny, więc konieczne jest jej dostarczanie w postaci pożywienia bądź suplementu. Luteina jest gromadzona przede wszystkim w plamce żółtej, która znajduje się w centralnej części siatkówki. Omawiana substancja ma bardzo silne działanie antyoksydacyjne. Skutecznie chroni ona naczynia włosowate siatkówki, a także fotoreceptory plamki żółtej. Dostarczając organizmowi optymalne dawki luteiny można zmniejszyć ryzyko zachorowania na zaćmę nawet o 30%.



Witaminy i minerały od A do E

   Chcąc chronić oczy przed niekorzystnymi zmianami powodowanymi przez promienie przeciwsłoneczne można wykorzystać takie produkty, które są bogate w antyoksydanty. Szczególnie polecane są jagody i borówki, a także zielone warzywa. Wybieraj także produkty bogate w witaminy A, C i E oraz karotenoidy. Artykuły spożywcze o korzystnym wpływie na zdrowie oczu to również produkty bogate w cynk.

   Witaminy A, C i E są silnymi przeciwutleniaczami, które neutralizują wolne rodniki powodujące m.in. pogorszenie się wzroku wraz z wiekiem. Poza tym, niedobór witaminy A prowadzi do rozwoju kurzej ślepoty. Obniżenie ostrości widzenia po zmroku to jeden z pierwszych objawów tej choroby. Zmiany degeneracyjne zachodzące w czasie długotrwałej awitaminozy witaminy A są niestety nieodwracalne. Wśród karotenoidów oprócz prekursora witaminy A (beta karotenu) znajduje się zeaksantyna. Działa wspomagająco względem luteiny i również jest gromadzona w centralnej części siatkówki. Głównym zadaniem zeaksantyny jest ochrona oczu przed niekorzystnym działaniem fal światła niebieskiego. Cynk jest gromadzony głównie w siatkówce oka. Należy on do minerałów, które zapobiegają postępującemu pogorszeniu się wzroku wraz z wiekiem, znacznie spowalniając ten proces (podobnie jak wyżej opisane związki). Poza tym, w trosce o zdrowie oczu warto przeciwdziałać jego niedoborowi, który może doprowadzić do krótkowzroczności. Cynk uczestniczy w produkcji rodopsyny. Ta substancja umożliwia odróżniania odcieni szarości i widzenie po zmierzchu. Ponadto, cynk wzmaga działanie enzymów niszczących wolne rodniki oraz ułatwia dostęp do zapasów witaminy A znajdujących się w wątrobie.

   Witamina C wspiera działanie witaminy A. Co więcej, kwas askorbinowy jest niezbędny do produkcji kolagenu zapewniającego naczyniom krwionośnym oka odpowiednią trwałość. Niedobór witaminy C w codziennej diecie może sprzyjać wylewom i krwotokom podspojówkowym, które powodują uszkodzenie wzroku. Witamina E również jest niezbędna dla oczu. Zwiększa ona wchłanianie beta karotenu, a ponadto chroni wielonienasycone kwasy tłuszczowe przed utlenianiem sprzyjając zachowaniu szczelności błon komórkowych.

   Beta karoten będący prekursorem witaminy A oraz inne karotenoidy znajdziesz w marchwi, warzywach o ciemnozielonych liściach, w morelach i pomidorach. Bogatym źródłem witaminy C są natka pietruszki, aronia, papryka, truskawki, czarne porzeczki, a także kiwi i cytrusy. Witaminę E znajdziesz w olejach roślinnych tłoczonych na zimno, orzechach, sezamie, pestkach słonecznika i dyni.



Nie tylko cynk!

   Cynk jest jednym z głównych minerałów niezbędnych dla prawidłowego widzenia. Niemniej nie jest to jedyny pierwiastek, którego oczy bardzo potrzebują. Równie istotne dla zachowania dobrego wzroku są selen, miedź i mangan. Selen ma silne właściwości antyoksydacyjne. Z kolei miedź pomaga utrzymać wiązania kolagenowe zapewniając tym samym odpowiednią wytrzymałość naczyniom krwionośnym oka.

   Bogatym źródłem cynku są ryby i owoce morza, pełnoziarniste pieczywo i jaja. Miedź znajduje się głównie w orzechach, awokado i owocach morza. Mangan jest natomiast obecny w ciemnym pieczywie, czarnych jagodach, nasionach roślin strączkowych i orzechach. Selen, którego potrzebujemy najmniej, znajdziemy w kiełkach pszenicy, owocach morza, morskich rybach oraz w orzechach. Za najbogatsze źródło selenu uchodzą orzechy brazylijskie.



Antocyjany i ich działanie

   Antocyjany są związkami roślinnymi znajdującymi się w takich owocach, jak borówki, aronia, czarne jagody, truskawki i wiśnie. Bogatym źródłem antocyjanów są tez owoce czarnego bzu. Antocyjany są barwnikami nadającymi owocom fioletowy, niebieski lub czerwony odcień. Największą dawkę tych związków dostarczają borówki amerykańskie.

   Działanie antocyjanów polega na zwalczaniu wolnych rodników, uszczelnianiu naczyń krwionośnych oka oraz obniżeniu krzepliwości krwi. W efekcie gałka oczna zostaje lepiej ukrwiona i ma zapewnione właściwe odżywienie. Borówka wykazuje działanie przeciwzapalne i bakteriostatyczne. Bardzo podobne właściwości wykazują kwasy omega-3, więc je również warto włączyć do diety. Nie będzie to trudne  ryby bogate w minerały ważne dla zdrowia oczu oraz orzechy i owoce morza są cennym źródłem tych kwasów tłuszczowych.



Polifenole, sód i woda

   O dobroczynnym wpływie zielonej herbaty na organizm mówiono wiele. Jedną z korzyści płynących ze spożywania tego trunku jest ochrona wzroku przed działaniem wolnych rodników. W przypadku zielonej herbaty przeciwutleniające właściwości posiadają nie witaminy (A, C, E), ani antocyjany, lecz polifenole.

   Jeżeli chcesz zadbać o zdrowie oczu pamiętaj o tym, aby ograniczyć spożycie soli. Podwyższone spożycie soli, a tym samym i sodu prowadzi do nadciśnienia tętniczego. Utrzymujące się wysokie ciśnienie krwi prowadzi natomiast do uszkodzenia naczyń krwionośnych obecnych w oku i prowadzi do ślepoty.

   Ważnym elementem diety dla zdrowia oczu jest prawidłowe nawadnianie. Dlatego też nie spożywaj zielonej herbaty w nadmiernych ilościach. Zmniejsz również spożycie innych napojów, np. gazowanych, kolorowych napojów i kawy. Zastąp je wodą, a po kilku dniach poczujesz się lepiej - twoje oczy również odczują pozytywny efekt. Jeżeli dbasz o prawidłowe nawodnienie organizmu możesz zapobiec podrażnieniom oczu.



Dieta jako sposób poprawy wzroku

   Kiedy jest już źle - odczuwasz podrażnienie oczu, łzawienie i suchość oka - również możesz wspomagać się dietą, ale pamiętaj, że nawet najlepiej ułożony jadłospis i doskonale działający suplement z luteiną nie zastąpi konsultacji z okulistą. Dieta pomoże szczególnie w sytuacji, gdy pogorszenie się zdrowia oczu jest następstwem niedoboru minerałów i witamin odpowiadających za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku. Pogorszone widzenie może wynikać także z niehigienicznego, niezdrowego trybu życia - przesiadywanie przed telewizorem i komputerem, odwodnienie organizmu, a także dieta uboga w antyoksydanty, bogata w sód i konserwanty sprzyjają dolegliwościom ze strony narządu wzroku.



   O prawidłową dietę powinny dbać osoby, które są szczególnie narażone na pogorszenie wzroku, w tym osoby pracujące przy komputerze, a także przebywające długie godziny w klimatyzowanych pomieszczeniach. Zapewniając odpowiednie odżywienie i ukrwienie oczom dbasz o komfort życia w przyszłości. Krople i żele do oczu nie zastąpią niedostatku witamin i minerałów, których oczy potrzebują do sprawnego funkcjonowania. Mogą one jedynie zapewnić dodatkową ochronę przed niekorzystnymi, zewnętrznymi czynnikami wpływającymi na zdrowie narządu wzroku.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 3


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olej lniany Olej lniany

Iwan Nieumywakin

Wydawnictwo: Hartigrama


Książka poczytnego rosyjskiego autora o niedocenianych prozdrowotnych właściwościach oleju lnianego. Zawiera historię uprawy lnu i wykorzystywania jego włókna i nasion, przykłady zastosowań

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE