Dzisiaj jest: Poniedziałek, 20.05.2019 Imieniny: Bernarda i Bazylego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5844

Orzechy pekan - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


18.11.2016
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Orzechy pekan - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Orzechy pekan wyglądają trochę jak popularne u nas orzechy włoskie, a co więcej, mają zbliżony smak (z charakterystycznym masłowatym posmakiem). Pekany można spotkać też pod innymi nazwami, min. jako orzesznik jadalny. Jest wszystkie orzechy są kaloryczne, ale nie są to „puste” kalorie - pekany są bardzo bogate w wartości odżywcze, a zawarte w nich wartości prozdrowotne są nie do przecenienia.

   Orzesznik jadalny to drzewo liściaste o przeciętnej wysokości 20-40 m. Podobnie jak inne gatunki orzechów, drzewo owocuje co dwa lata. Naturalnie występuje w Ameryce Północnej, do Europy pekany trafiły dzięki morskim wyprawom Hiszpanów w XVI wieku, którzy to w następnych latach stopniowo przenosili ten gatunek do południowej Europy, a następnie Afryki i Azji. Poznajmy ich właściwości odżywcze i lecznicze, zastosowanie w kuchni i kilka ciekawostek.





Orzechy pekan - właściwości odżywcze i lecznicze

   Pekany, tak jak wszystkie orzechy, są dosyć kaloryczne - w 100 gramach znajdziemy około 691 kalorii (kcal) - z tego względu nie zaleca się jedzenia ich paczkami, ale garść dziennie jest jak najbardziej dozwolona. Warto sięgać po pekany, ponieważ zawierają sporo witamin i minerałów. Jakich?

   Pekany są dobrym źródłem witamin z grupy B (B9 -> kwasu foliowego, B1, B2, B3 -> PP, B5, B6). Niedobór kwasu foliowego (witaminy B9) wiąże się z zaburzeniami trawienia, stanami zapalnymi i zahamowaniem rozwoju komórek organizmu, ponadto niedobór bądź też problemy z przyswajalnością (metylacją) kwasu foliowego wpływają na podwyższenie poziomu homocysteiny, co wpływa na znaczne zwiększenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Zbyt mała ilość kwasu foliowego dostarczanego w trakcie ciąży zwiększa szansę na to, że płód będzie miał wady - dotyczy to wad sercowo-naczyniowych, moczowych i rozszczepienia podniebienia. Witamina B5, czyli mieszanina kwasu pantotenowego, panteiny (pochodnej kwasu pantotenowego), pantenolu i koenzymu A  jest niezbędna jest do prawidłowego metabolizmu białek, węglowodanów i tłuszczów oraz do syntezy niektórych hormonów, przyspiesza również gojenie się ran, warunkuje prawidłowy przebieg procesu uwalniania energii, zapobiega przemęczeniu i usprawnia układ sercowo-naczyniowy, nerwowy i pokarmowy, bierze udział w wytwarzaniu tłuszczów, cholesterolu i hormonów, uczestniczy w regeneracji tkanek, poprawia pigmentację i stan włosów. Witamina B6 (grupa 6 związków chemicznych, pochodnych pirydyny: pirydoksyny, pirydoksalu i pirydoksaminy oraz ich 5'-fosforanów) bierze udział w przemianie aminokwasów, ułatwia ich rozkład, przemianę tłuszczów i węglowodanów, umożliwia magazynowanie energii, uczestniczy w tworzeniu enzymów, hormonów, hemoglobiny, uczestniczy w powstawaniu prostaglandyn, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni, pracę serca, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa odporność organizmu, łagodzi też objawy napięcia przedmiesiączkowego. Orzechy pekan to prawdziwa kopalnia witaminy B1 - 100 gramów tych orzechów zapewnia zapotrzebowanie na tiaminę (witaminę B1) w około 60%! Witamina B1 pełni w organizmie trzy zasadnicze funkcje: uczestniczy w procesach energetycznych, w reakcjach prowadzących do syntezy nukleotydów oraz w procesach neurofizjologicznych. Tiamina jest niezbędna do prawidłowych przemian metabolicznych zachodzących w organizmie. Jest wykorzystywana w komórkach wielu tkanek - serca, wątroby, mięśni szkieletowych. Odgrywa istotną rolę w układzie nerwowym, ponieważ bierze udział w syntezie neurotransmiterów warunkujących prawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych. Ponadto uczestniczy w produkcji energii w mitochondriach, odnowie białek, przez co wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Pekany są także dobrym źródłem witamin E i choliny. Pierwsza witamina ma działanie antyoksydacyjne i chroni organizm przed działaniem szkodliwych substancji (wolnych rodników); ma też istotny wpływ na płodność.

   Orzechy pekan zawierają też sporo cennych minerałów. Są bardzo dobrym źródłem magnezu, (który reguluje napięcie mięśni i poprawia pamięć oraz koncentrację), potasu (dotlenia mózg, bierze udział w spalaniu węglowodanów) i cynku (jest antyoksydantem, działa odtruwająco w przypadku zanieczyszczenia organizmu metalami ciężkimi).

   Co ciekawe, już 100 gramów orzechów pekan w całości wypełnia dzienne zapotrzebowanie (i to znacznie powyżej) na miedź i mangan. Miedź działa przeciwbakteryjnie i chroni przed szkodliwymi czynnikami, a także jest drugim obok żelaza pierwiastkiem, który bierze udział w transporcie tlenu do komórek. Mangan ma wpływ na płodność i sprawność seksualną, wykazuje także działanie antyoksydacyjne. Ponadto zawierają dużo fosforu, żelaza, potasu, wapnia i selenu.

   Orzechy pekan wyróżniają się także dużą zawartością antyoksydantów - między innymi kwasu elagowego i innych polifenoli, największą spośród uprawianych przedstawicieli z rodziny orzechowatych. Oczywiście pekany zawierają dużo błonnika pokarmowego.

   Patrząc na nie całościowo to: wpływają ochronnie na serce i układ krążenia, wzmacniając i usprawniając jego pracę, poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci i wpływają na polepszenie wzroku, poprawiają odporność oraz dzięki dużej zawartości antyoksydantów przeciwdziałają chorobom nowotworowym.



Kalorie i wartości odżywcze - orzechy pekan


Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 691 kcal / 2889 kJ
Białko 9,17 g
Tłuszcz ogółem 71,97 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 6,180 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 40,801 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 21,614 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,986 g
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:3 0,986 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:5 0 g
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:6 0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 20,620 g
Węglowodany 13,86 g
Błonnik pokarmowy 9,6 g
Witamina A 56 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 1,4 mg
Witamina K1 3,5 µg
Witamina C 1,1 mg
Witamina B1 0,66 mg
Witamina B2 0,13 mg
Witamina B3 (PP) 1,167 mg
Witamina B5 (kwas pantotenowy)
0,863 mg
Witamina B6
0,21 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)
22 µg
Witamina B12
0 µg
Wapń 70 mg
Żelazo 2,53 mg
Magnez 121 mg
Fosfor 277 mg
Potas 410 mg
Sód 0 mg
Cynk 4,53 mg
Miedź 1,2 mg
Mangan 4,5 mg
Selen 3,8 µg
Fluor 10 µg
Cholesterol 0 mg
Fitosterole 102 mg



Zastosowanie w kuchni orzechów pekan

   Charakterystyczny posmak pekanów sprawia, że stanowią one świetne uzupełnienie wypieków. Pekany wykorzystuje się między innymi do słynnego ciasta pekanowego, ale dobrze sprawdzą się też w innych wypiekach, na przykład w chlebkach bananowych, keksach, czy też ciasteczkach z cynamonem i miodem. Co ciekawe, w Nowym Orleanie, słynącym z robienia pralinek, często przygotowuje się te małe, okrągłe słodkości właśnie z dodatkiem kruszonych pekanów. Można spożywać je w postaci surowej, suszonej, solonej lub kandyzowanej.

   Tak jak w przypadku innych orzechów należy przy ich zakupie zwrócić szczególną uwagę na to, czy nie mają one widocznych oznak pleśni oraz gnicia.



Ciekawostki o orzechach pekan

→ Pekany można uprawiać w Polsce, ale wyłącznie taką odmianę, która jest w stanie wytrzymać minusowe temperatury (może być to „Devore” czy „Gibson”). Odmiana, z której słynie m.in. Teksas i Georgia jest ciepłolubna i nie przyjęłaby się w Polsce
→ Oprócz nazwy orzech pekan i orzesznik jadalny, używane są nazwy przeorzech, hikora, orzech hikorowy
→ Aż połowę produkcji pekanów w Stanach Zjednoczonych znajdziemy w Georgii, poza Stanami Zjednoczonymi obecnie w masowej uprawie możemy je spotkać w Argentynie, Australii, Brazylii, Chinach, Izraelu, Meksyku, Peru i Afryce Południowej
→ Pojedynczy pekan osiąga długość 2-6 cm i szerokość 1,5-3 cm
→ Warto moczyć pekany w wodzie przynajmniej kilka godzin przed spożyciem, dzięki temu oczyścimy je i do naszego organizmu dotrze więcej zawartych w nich witamin i minerałów
→ Orzechy pekan jak wszystkie inne orzechy są alergenem pokarmowym
→ Orzechy pekan niegdyś były istotnym dodatkiem w kuchni Indian Algonkinów. To właśnie oni nadali pekanom nazwę, która w dosłownym tłumaczeniu oznacza „orzechy, które trudno rozgnieść dłonią”
→ Orzech pekan w języku angielskim to Pecan nut lub Pecan, w języku francuskim to Noix de pécan lub Pacane, w języku niemieckim - Pekannuss, w języku hiszpańskim - Nuez de pecán




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 9


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Co jeść, by pozbyć się objawów Hashimoto Co jeść, by pozbyć się objawów Hashimoto

Izabella Wentz

Wydawnictwo: Otwarte


Przepisy i plany żywieniowe, które pozwolą ci odzyskać kontrolę nad zdrowiem tarczycy. Autoimmunologiczna choroba tarczycy może być efektem infekcji, niedoboru składników odżywczych i jedze

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE