Dzisiaj jest: Piątek, 18.08.2017 Imieniny: Heleny i Bronisławy



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5775

Orzechy pistacjowe - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


15.07.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Orzechy pistacjowe - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Pistacje to orzechy o charakterystycznym smaku, który może urozmaicić wiele dań. W Polsce jednak często kojarzą się one tylko ze słoną przekąską podawaną do napojów alkoholowych. Warto odczarować te orzechy, ponieważ można je wykorzystać na znacznie szerszą skalę. Orzeszki pistacjowe są nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe, posiadają całkiem spore wartości odżywcze. To prawdziwa bomba witaminowa, dobrze jest więc sięgać po nie jak najczęściej.





Orzechy pistacjowe - właściwości odżywcze i lecznicze

   Pistacje są dobrym źródłem witamin z grupy B, m.in. witamin B2, B3 i B5. Spożywając je wspierasz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz dobrą przemianę materii. Jeśli masz wrażenie, że twój metabolizm jest spowolniony, postaraj się włączyć orzechy pistacjowe do diety - duża zawartość witamin z grupy B może wesprzeć pracę organizmu. Pistacje zawierają też sporo witaminy B9, co sprawia, że są idealną przekąską dla kobiet planujących dziecko i tych ciężarnych. Witamina B9 (kwas foliowy) jest niezbędny dla zrównoważonego rozwoju płodu. W orzechach pistacjowych znajdziesz też bardzo dużo witamin B1 i B6, chroniących przed depresją i wahaniami nastroju. Pistacje zawierają też sporo innych witamin, w tym m.in. witaminy A, E i K1. Spożywając je, dbasz o zdrowie włosów, skóry i paznokci; dodatkowo dzięki witaminie A wzmacniasz narząd wzroku i chronisz oczy przed nadmiernym zmęczeniem. Pistacje to jedyne orzechy, które zawierają tak dużą ilość luteiny oraz zeaksantyny, które znakomicie wpływają na wzrok. Z kolei dzięki witaminie K1 zawartej w orzechach twoja krew będzie miała dobrą krzepliwość.

   Pistacje to nie tylko witaminy, ale też sporo minerałów. Można w nich znaleźć m.in. magnez, fosfor i żelazo. To sprawia, że spożycie orzechów polepsza pamięć i koncentrację, ale dodatkowo chroni też układ immunologiczny przed atakami bakterii i wirusów. W pistacjach znajdziesz też dużo cynku i potasu. To dobra informacja dla osób, które lubią być aktywne - potas działa jak naturalny elektrolit. Jeśli spędzasz dużo czasu na powietrzu i jesteś w ruchu, tracisz więcej elektrolitów - miej pod ręką orzechy, by uzupełniać poziom potasu na bieżąco. Dzięki zawartości cynku zadbasz o zdrowie włosów, skóry i paznokci. Pistację są prawdziwą kopalnią miedzi. Spożycie 100 gramów orzechu wypełnia dzienne zapotrzebowanie na miedź w ponad 140%! To cenna informacja dla osób z niedokrwistością; miedź bierze udział przy produkcji krwinek czerwonych, jeśli więc masz anemię, postaraj się wprowadzić pistacje do codziennej diety. Dzięki temu zapobiegniesz utracie tego cennego pierwiastka. W orzechach pistacjowych nie brak też manganu. Z tego względu powinni spożywać je ci, którzy starają się o potomstwo (mangan wpływa na płodność), ale też osoby starsze - mangan chroni przed osteoporozą. Dodatkowo działa też antyoksydacyjnie, a więc spożycie pistacji może chronić ciało przed działaniem wolnych rodników i wydzielaniem stresu oksydacyjnego.

   Orzechy pistacjowe są też bogate w błonnik, a to z kolei dobra informacja dla kobiet z zaburzeniami hormonalnymi i insulinoopornością. Błonnik sprzyja stopniowemu uwalnianiu cukru, a dodatkowo wspiera też oczyszczanie jelit. Warto dodawać pistacje do posiłków ubogich w błonnik, dzięki temu utrzymasz jego zapas w organizmie. Orzechy pistacjowe cieszą się dużą popularnością wśród wegetarian jako dobre źródło białka (nie jest to jednak białko pełnowartościowe) i żelaza (niehemowe). Dzienne spożycie około 70 gram pistacji pomaga obniżyć poziom cukru we krwi, poprawić pracę naczyń krwionośnych oraz pomóc w kontroli nad odpowiednią masą ciała. Pistacje obniżają również poziom złego cholesterolu LDL oraz stężenie trójglicerydów.



Kalorie i wartości odżywcze - orzechy pistacjowe


Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 562 kcal / 2352 kJ
Białko 20,27 g
Tłuszcz ogółem 45,39 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 5,556 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 23,820 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 13,744 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,250 g
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:3 0,250 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:5 0 g
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:6 0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 13,200 g
Węglowodany 27,51 g
Błonnik pokarmowy 10,3 g
Witamina A 415 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 2,3 mg
Witamina K1 70 µg
Witamina C 5,6 mg
Witamina B1 0,87 mg
Witamina B2 0,16 mg
Witamina B3 (PP) 1,30 mg
Witamina B5 0,52 mg
Witamina B6
1,70 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)
51 µg
Witamina B12
0 µg
Wapń 105 mg
Żelazo 3,92 mg
Magnez 121 mg
Fosfor 490 mg
Potas 1025 mg
Sód 1 mg
Cynk 2,2 mg
Miedź 1,3 mg
Mangan 1,2 mg
Selen 7 µg
Fluor 3,4 µg
Cholesterol 0 mg
Fitosterole 214 mg



Zastosowanie w kuchni orzechów pistacjowych

   Pistacje posiadają charakterystyczny słodko-słony smak, dlatego też szczególnie dobrze sprawdzą się w formie masła lub pasty - wystarczy zmiksować je na gładki krem, a następnie dodawać do kanapek czy owsianek. Taki krem pistacjowy wspaniale sprawdzi się też w sernikach; nada im nie tylko efektowny kolor ale też głęboki, orzechowy smak. Podprażone pistacje są idealne do sałatek czy lodów, a drobno pokrojone mogą stanowić smaczną posypkę do trufli.



Ciekawostki o orzechach pistacjowych

→ Pistacje należą do najmniej kalorycznych orzechów - w 100 gramach zawierają 562 kalorii (kcal)
→ Pistacje znane są co najmniej od kilku tysiącleci - ich zalety wychwalano już w Biblii!
→ Co ciekawe pistacje ze spokrewnione z orzechami nerkowca, mango i sumakiem
→ Pistacje znane są na całym świecie pod różnymi nazwami - znane są jako „zielone migdały”, czy też „zielone orzechy” oraz „orzechy szczęścia”
→ Największymi producentami pistacji są Iran, Stany Zjednoczone, Turcja, Chiny, Syria i Grecja
→ Pod względem botanicznym są to pestkowce - właściwą, jadalną ich częścią jest pestka, którą otacza zdrewniała i bardzo twarda łupina. U całkowicie dojrzałych orzeszków pistacjowych łupina ta jest pęknięta i rozwarta tak, że widoczna jest pestka, u niecałkowicie dojrzałych jest pełna
→ Drzewa pistacjowe wydają owoce średnio co 24 miesiące
→ Orzechy pistacjowe jak wszystkie orzechy są alergenami
→ Pistacja w języku angielskim to Pistachio, w języku francuskim - Pistache, w języku niemieckim - Pistazie, w języku hiszpańskim - Pistacho




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Morwa biała - herbatka ziołowa Morwa biała - herbatka ziołowa

Producent: Herbapol


Liść morwy białej wpływa na utrzymanie prawidłowej gospodarki węglowodanowej organizmu. Poprzez spowolnienie działania enzymów biorących udział w trawieniu węglowodanów przyczynia się do utrzymania prawidło

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Leczenie odżywianiem. Refluks Leczenie odżywianiem. Refluks

Kimberly A. Tessmer

Wydawnictwo: Illuminatio


Choroba refluksowa przełyku jest jedną z najczęściej występujących chorób przewodu pokarmowego. Każdego dnia około 10% populacji krajów rozwiniętych doświadcza objawów refluksu, który powo

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE