Dzisiaj jest: Piątek, 03.04.2020 Imieniny: Ryszarda i Pankracego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5851

Pasternak - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


28.10.2019
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Pasternak - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Pasternak zwyczajny (Pastinica sativa) to białe, korzeniowe warzywo należące do rodziny selerowatych (podobnie jak popularna marchew i pietruszka). Nic więc dziwnego, że korzeń pasternaku tak często mylony jest z bardzo podobnym korzeniem pietruszki. Z tego też powodu pasternak kiedyś sprzedawany był przez handlarzy jako składnik tradycyjnej włoszczyzny. Jest jednak o wiele większy od swojej kuzynki pietruszki, a w smaku słodszy i łagodniejszy.

   Historia tego zapomnianego warzywa sięga starożytnego Rzymu i Grecji, gdzie wykorzystywano jego kulinarne i zdrowotne właściwości. Ludy słowiańskie jadały go zamiast kasz czy grochu, a król Polski Władysław Jagiełło sprowadził z Litwy na Wawel jedną z jego odmian, by móc cieszyć się jego smakiem zasiadając na tronie Polski. Jednak królowa Bona, sprowadzając do Polski ziemniaka sprawiła, że zdetronizował on pasternaka. Choć przez ostatnie dziesięciolecia zapomnieliśmy o tym wszechstronnym warzywie, to w ostatnich latach z powrotem zyskuje on na popularności. Jakie więc są jego wartości odżywcze i właściwości zdrowotne?





Pasternak - właściwości odżywcze i lecznicze

   Pasternak zwyczajny jest warzywem łatwostrawnym i średniokalorycznym. W 100 gramach produktu ma 75 kalorii (kcal).

   Jest zasobny w węglowodany (ok. 18%). W 100 gramach pasternaku znajduje się 4,9 gramów błonnika pokarmowego. Pomaga on zachować prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego, wspomaga trawienie, zmniejsza czas pasażu jelitowego, obniża stężenie cholesterolu całkowitego i glukozy we krwi.

   Pasternak jest źródłem potasu (375 mg / 100 g). Potas odpowiada za regulowanie gospodarki wodnej organizmu, wpływa na równowagę kwasowo-zasadową oraz odpowiada za prawidłową czynność mięśni i nerwów. Korzystnie działa na układ krążenia, zmniejszając ryzyko wystąpienia min. nadciśnienia tętniczego.

   Na szczególną uwagę zasługuje obecność kwasu foliowego (witaminy B9) w korzeniu pasternaku. W 100 gramach zawiera 67 µg kwasu foliowego, który jest kluczowym składnikiem w diecie kobiet planujących ciążę oraz kobiet w ciąży. Odpowiada on za prawidłowe kształtowanie układu nerwowego u płodu, zapobiega przedwczesnym poronieniom oraz powstawaniu wrodzonych wad cewy nerwowej. Kwas foliowy odpowiada także za zapobieganie niedokrwistości (anemii) megaloblastycznej.

   Sto gramów korzenia pasternaku pokrywa 23% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Witamina C odpowiada za prawidłowe działanie układu immunologicznego organizmu, ułatwia wchłanianie żelaza w przewodzie pokarmowym, bierze udział w syntezie kolagenu oraz wykazuje działanie antyoksydacyjne. Do tego jest dobrym źródłem minerałów jak fosfor, magnez, miedź, mangan, cynk i witamin z grupy B, witaminy E i K1.

   Korzeń pasternaku zawiera również furanokumaryny, flawonoidy (w tym rutynę) oraz olejki eteryczne. Wykazuje działanie uspokajające, moczopędne, pobudza trawienie i reguluje krążenie, używany jest też pomocniczo w leczeniu chorób kobiecych. Pasternak jest surowcem do produkcji preparatów używanych w leczeniu chorób skórnych - łysienia plackowatego i bielactwa (ksantotoksyna i bergapten - składniki obecne w pasternaku, które wzmagają wytwarzanie melaniny - barwnika skóry).



Kalorie i wartości odżywcze - pasternak

Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 75 kcal / 314 kJ
Białko 1,2 g
Tłuszcz ogółem 0,3 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,05 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,112 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,047 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 ~
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:3 0,003 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:5 ~
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:6 0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 ~
Węglowodany 17,99 g
Błonnik pokarmowy 4,9 g
Witamina A 0 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 1,49 mg
Witamina K1 22,5 µg
Witamina C 17 mg
Witamina B1 0,09 mg
Witamina B2 0,05 mg
Witamina B3 (PP) 0,7 mg
Witamina B5 (kwas pantotenowy)
0,6 mg
Witamina B6
0,09 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)
67 µg
Witamina B12
0 µg
Wapń 36 mg
Żelazo 0,59 mg
Magnez 29 mg
Fosfor 71 mg
Potas 375 mg
Sód 10 mg
Cynk 0,59 mg
Miedź 0,12 mg
Mangan 0,56 mg
Selen 1,8 µg
Fluor ~
Cholesterol 0 mg
Fitosterole ~
Woda 79,53 g



Zastosowanie pasternaku w kuchni

   Korzenie pasternaku można spożywać na surowo w sałatkach i surówkach. Idealnie smakują w wersji ugotowanej w postaci przecierów, puree z ziemniakami, pasztetów oraz jako element sałatki warzywnej. Mogą być suszone jako składnik mieszanek przyprawowych oraz mrożone i wykorzystywane do zup i "warzyw na patelnię", czy zapiekania w piekarniku.



Ciekawostki o pasternaku

→ Pasternak jest mało rozpowszechnionym warzywem w uprawie handlowej, jednak cieszy się dużą uprawą amatorską.
→ Pasternak, podobnie jak marchew i pietruszka jest roślina dwuletnią. Kwitnie od lipca do września
→ Korzeń pasternaku przypomina wyglądem pietruszkę, często bywa z nią mylony. Korzeń pasternaku jest większy od korzenia pietruszki. Jest również bardziej miękki, ma mocno zaokrąglone brzegi i wgłębienie w miejscu, z którego wyrastają liście
→ Liście pasternaku zawierają fototoksyczne substancje, tzn. pod wpływem światła słonecznego i wysokiej temperatury może dojść do poważnych poparzeń
→ Kupując warzywo najlepiej wybierać te o średniej wielkości - zbyt duże warzywa są zdrewniałe i niesmaczne, natomiast cienkie bywają włókniste
→ Pasternak jest rośliną dwuletnią
→ Pasternak w języku angielskim to parsnip, w języku francuskim - panais, w języku niemieckim - pastinak, w języku hiszpańskim - chirivía




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 4


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Zamień leczenie na jedzenie Zamień leczenie na jedzenie

Andreas Michalsen

Wydawnictwo: Muza


Jak wydłużyć swoje życie - najnowsza wiedza o zdrowym odżywianiu i poście leczniczym. Skuteczne terapie najczęstszych chorób przewlekłych. Nadwaga, cukrzyca, depresja, nadciśnienie, choroby

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE